2020-10-19, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Som jag skrev tidigare...

”Antalet covid-19 fall ökar rejält i hela Skåne. Den senaste veckan har antalet positiva fall ökat från i genomsnitt 55 per dag till 89 sjukdomsfall.
– Det är en mycket oroväckande utveckling och vi arbetar nu intensivt med att analysera statistik och data kring detta. Jag vill verkligen understryka vikten av att alla följer de rekommendationer vi har. (...) Kan man jobba hemifrån är det bra, likaså att tänka på att hålla avstånd om man behöver åka med kollektivtrafiken, säger Eva Melander, smittskyddsläkare i Skåne i ett pressutskick.
Antalet skåningar som har symtom och därmed vill testa sig verkar också öka, att bedöma av antalet beställda självtester. Förra veckan ökade antalet till 13 000, men ännu fler ser ut att vilja testa sig nu när över 3 300 tester beställts redan på måndagsförmiddagen.”
Antalet konstaterade fall ökar när man ökar testningen, vilken överraskning. Andelen positiva svar ligger ju runt 1-3%, där är 2 stycken på IVA i skåne, men visst det är ”oroväckande”...
Citera
2020-10-19, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Vanliga svensson lever ständigt med "ryska rouletten" omkring sig. Det är en fara att vistas ute i samhället idag. Och ingen verkar bry sig..

Ja, det var mycket bättre för vanligt folk innan privatiseringarna av vården. Då fick alla samma förutsättningar till bra vård.
Citera
2020-10-19, 15:23
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Du menar ni hade 10% immunitet för fyra månader sedan. Exakt den tid som immuniteten påstås hålla. Idag kan den vara nära noll. Det vet du inte. Och de andra 80-90%? Ska de skickas till den ryska rouletten?

Men om vi målar igen några övergångsställen då? Så vi sparar in några liv/dag. Alltid något ju även om det beror på olika saker.
Citera
2020-10-19, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Antalet konstaterade fall ökar när man ökar testningen, vilken överraskning. Andelen positiva svar ligger ju runt 1-3%, där är 2 stycken på IVA i skåne, men visst det är ”oroväckande”...

Tyvärr har inte antalet tester ökat något att tala om från föregående vecka, men de positiva proverna nästan med 100%.
Iva ser fortfarande bra ut, men det vet vi ju nu att det är en rejäl eftersläpning innan de känsliga individerna smittas ner.

Jag hoppas att jag har fel, men det lutar åt att det blir riktigt jobbigt ganska snart..
Citera
2020-10-19, 15:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Tyvärr har inte antalet tester ökat något att tala om från föregående vecka, men de positiva proverna nästan med 100%.
Iva ser fortfarande bra ut, men det vet vi ju nu att det är en rejäl eftersläpning innan de känsliga individerna smittas ner.

Jag hoppas att jag har fel, men det lutar åt att det blir riktigt jobbigt ganska snart..
Det har det blivit i Göteborg:

Mer än dubblering av coronasjuka på Sahlgrenska
På måndagen vårdas 35 personer för covid-19 på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg.

Det är mer än dubbla siffran från förra veckan då det var 16 personer.

– Viruset sprids på många sätt, inte minst på fester och andra i sociala sammanhang, sa smittskyddsläkaren Thomas Wahlberg i förra veckan.
https://www.expressen.se/gt/mer-an-dubblering-av-coronasjuka-pa-sahlgrenska/
Citera
2020-10-19, 15:38
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:

Vi får väl hoppas att nedgången av smittade i fredags indikerar en vändning.
Under 2200st imorgon vore trevligt.
Citera
2020-10-19, 15:40
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det säger mer om twitter än Tegnell. Jag tvivlar på att dom anställda på twitter är mer kunniga inom området än Tegnell.
Om Tegnell eller FHM försöker använda Twitter för att uppmana folk att inte använda mask så bör dessa Tweets tas ned. Det vore helt korrekt agerat av Twitter.

FHM har inte tillhandahållit vetenskaplig data eller publikationer för att förankra sina argument. Ta en titt på videon nedanför där före detta chefen för USAs FDA förklarar:

https://www.youtube.com/watch?v=WKfYJifTyFY

Han är en smula mer kvalificerad och kompetent än Anders Tegnell.
Citera
2020-10-19, 15:42
Medlem
Citat:

Att det skulle öka visste nog alla. Vi får se hur sjukvården påverkas. Mycket beror på vart smittspridningen i Region Skåne sker också. Är det i Rosengård, där det är kulturellt betingat att bo över generationsgränserna,så är det ju mindre bra. Det var ju det vi såg i Stockholm och VG under våren och till mångt och mycket varför vården blev så belastad.
Citera
2020-10-19, 15:47
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
CFR räknas över totalvärdena.

Din egen hittepå-definition av CFR är du ensam i världen om.

Dubbeltokfel.

Det är bara meningsfullt om testningen har varit densamma över hela perioden.

Knappast hittepå och tämligen relevant.

Den som har trippelt tokfel är alltså du.

Edit:
Vill du ha källa så är den här:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Case_fatality_rate

Utdrag:
” In epidemiology, a case fatality rate (CFR) — sometimes called case fatality risk or case-fatality ratio — is the proportion of deaths from a certain disease compared to the total number of people diagnosed with the disease for a particular period. A CFR is conventionally expressed as a percentage and represents a measure of disease severity.[1] CFRs are most often used for diseases with discrete, limited-time courses, such as outbreaks of acute infections. A CFR can only be considered final when all the cases have been resolved (either died or recovered). The preliminary CFR, for example, during an outbreak with a high daily increase and long resolution time would be substantially lower than the final CFR.”
Senast redigerad av Kaptenstjärt 2020-10-19 kl. 15:51.
Citera
2020-10-19, 15:49
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Om Tegnell eller FHM försöker använda Twitter för att uppmana folk att inte använda mask så bör dessa Tweets tas ned. Det vore helt korrekt agerat av Twitter.

FHM har inte tillhandahållit vetenskaplig data eller publikationer för att förankra sina argument. Ta en titt på videon nedanför där före detta chefen för USAs FDA förklarar:

https://www.youtube.com/watch?v=WKfYJifTyFY

Han är en smula mer kvalificerad och kompetent än Anders Tegnell.

Hur vet du att han är mer kompetent?
Citera
2020-10-19, 15:49
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:

Var ser du att testerna ej ökat? Varken regionen eller FHM har väl publicerat antal tester för vecka 42 än?
Citera
2020-10-19, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Vi får väl hoppas att nedgången av smittade i fredags indikerar en vändning.
Under 2200st imorgon vore trevligt.

Skåne ökade med nästan 200% i fredags, så jag tror tyvärr att det är högst osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in