2020-10-19, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Att det skulle öka visste nog alla. Vi får se hur sjukvården påverkas. Mycket beror på vart smittspridningen i Region Skåne sker också. Är det i Rosengård, där det är kulturellt betingat att bo över generationsgränserna,så är det ju mindre bra. Det var ju det vi såg i Stockholm och VG under våren och till mångt och mycket varför vården blev så belastad.

25% av fallen är i åldersgruppen 20-29 för tillfället. Tyvärr är ju dessa inte isolerade från resten utav samhället, så det handlar nog mer om en tidsfråga
Citera
2020-10-19, 15:55
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Skåne ökade med nästan 200% i fredags, så jag tror tyvärr att det är högst osannolikt.
Nej jag tror inte heller det är sannolikt, men vi hade trots allt en nedgång i fredags med runda slängar 14% jämfört med fredagen innan och innan det har ökningstakten hela tiden minskat så det är inte omöjligt.
Citera
2020-10-19, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Var ser du att testerna ej ökat? Varken regionen eller FHM har väl publicerat antal tester för vecka 42 än?

Jag uttryckte mig nog lite slarvigt. Jag har såklart inte koll på antalet utförda tester. Men kollar man på ökningen av tester senaste veckorna så är det en väldigt liten ökning trots ganska kraftigt ökande antal fall. Att man plötsligt skulle kunna dubbla antalet känns inte rimligt.
Självtesterna har ökat enligt uppgift, men kan inte föreställa mig att de ökat med 100%, som fallen nära på gjort
Citera
2020-10-19, 15:57
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du är ju rent ut sagt dum i huvudet.

Här har du exempel på en idiot som slickade i sig coronavirus:
https://nypost.com/2020/03/25/influencer-reportedly-hospitalized-with-coronavirus-after-licking-toilet/

Hur i helvete kan man häva ur sig något så korkat? Krökat för mycket på båten?

Iranierna ville också bli smittade snabbt och slickade sina heliga monument på allmänna platser. Detta redan i början av mars. Vilka dårar!

https://www.aftonbladet.se/tv/a/7KnOEv/slickar-pa-heliga-platser--i-protest-mot-corona
Citera
2020-10-19, 15:58
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag uttryckte mig nog lite slarvigt. Jag har såklart inte koll på antalet utförda tester. Men kollar man på ökningen av tester senaste veckorna så är det en väldigt liten ökning trots ganska kraftigt ökande antal fall. Att man plötsligt skulle kunna dubbla antalet känns inte rimligt.
Självtesterna har ökat enligt uppgift, men kan inte föreställa mig att de ökat med 100%, som fallen nära på gjort
Såg att det var 3300 självtester inbokade bara idag på förmiddagen. Skulle vara kul att se statistik på det dag för dag.
Citera
2020-10-19, 16:00
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Hundratals passagerare trängdes i en liten väntsal på Bodens central på söndagskvällen när tåget till Luleå var försenat. Smittskyddsläkaren i länet är kritisk när han ser bilderna.

I en timme väntande man inomhus och coronaavståndet var snarare två decimeter än två meter. Efter en timme kom bussen till Luleå och inne i den var det smockfullt med passagerare under hela resan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/hundratals-trangdes-i-vantsal-i-boden

Spelar ingen roll så länge restriktionerna är enbart rekommendationer. Folk gör precis som dom vill och beter sig som en flock idioter. Överallt, 24/7 månad efter månad!
Citera
2020-10-19, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Såg att det var 3300 självtester inbokade bara idag på förmiddagen. Skulle vara kul att se statistik på det dag för dag.

Såg detta också. Imorgon förmiddag släpper Skåne siffrorna för testerna avs förra veckan. Blir väldigt spännande..
Citera
2020-10-19, 16:13
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Hur vet du att han är mer kompetent?

Det räcker att man jämför Anders och Scotts CV så inser man direkt vem som är auktoritet.

Scott Gottlieb
https://www.documentcloud.org/documents/3710843-Scott-Gottlieb-CV.html

Anders Tegnell
https://www.ecdc.europa.eu/sites/portal/files/media/en/aboutus/governance/af/Documents/Curriculum%20vitae%20-%20Anders%20Tegnell.pdf

Missförstå mig inte - Anders har varit jätteduktig med sitt arbete i 3e världen. Han har gjort beundransvärda insatser i Somalia och Laos exempelvis. Men det är nog där, i 3e världen, som han kan hjälpa andra mest. Kanske dags att stiga åt sidan nu?
Citera
2020-10-19, 16:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Får du blåa ringar i ansiktet med ?

” FFP3 skyddar jättebra den som bär munskyddet men om det har en ventil, så passerar luften helt ofiltrerad ut och då skyddar det inte alls andra människor. Därför var det någon diskussion i USA om att man skulle förbjuda folk att använda sådana (det ansågs egoistiskt att man bara skyddade sig själv, men kunde smitta andra).
FFP3 används inte ens regelmässigt i sjukvården, utan bara på IVA eller i andra sammanhang där man befarar så kallad "aerosolsmitta" (väldigt små droppar som kan "hänga kvar" i luften länge). I vanligt vårdarbete använder man visir, eller eventuellt munskydd, mot droppsmitta.
Det är väldigt jobbigt att andas genom en FFP3-mask, de som gjort det säger att det är ungefär som att ha astma. Det måste smita absolut tätt runt ansiktet - det är därför vi sett bilder på vårdpersonal som haft blåröda ringar i ansiktet där masken tryckt.”

Vårdpersonal som man sett med avtryck i ansiktet har nog främst burit gasmask, typ Sundström. De är högeffektiva, men måste sitta tight mot ansiktet, därför är spännbanden bakom nacken rätt styva. Jobbar man en hel dag i sådana, får man säkert avtryck i ansiktet. Att bara sätta på sig ett andningsskydd när man ska in och handla, eller åka tunnelbana ger inga avtryck i ansiktet. Jag har då aldrig fått det i vart fall. FFP2 och FFP3 finns både med och utan ventil. Stämmer ju att utandningluften sker ofiltrerad, men den åker inte rakt ut, utan är vinklad nedåt. Så bättre skydd än ingen mask alls, även för de på andra sidan masken. Upplever inte heller att det skulle vara tungt att andas. Speciellt inte de varianter som har ventil för utandningen.
Citera
2020-10-19, 16:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Men knappast första kvartalet 2021.

Nej, knappast alla i vart fall, men tidigare har de ju gått ut med att riskgrupper och vårdpersonal skulle kunna vaccineras under första kvartalet 2021. Det skulle visst handla om 2,6 miljoner människor. Resten kan förhoppningsvis få vaccin under kvartal 2. Ska bli intressant att se hur många som väljer att vaccinera sig. Har sett undersökningar som visar på att 70-80% tänker vaccinera sig. Det borde ge ett mycket stort tillskott till flockimmuniteten.
Citera
2020-10-19, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, knappast alla i vart fall, men tidigare har de ju gått ut med att riskgrupper och vårdpersonal skulle kunna vaccineras under första kvartalet 2021. Det skulle visst handla om 2,6 miljoner människor. Resten kan förhoppningsvis få vaccin under kvartal 2. Ska bli intressant att se hur många som väljer att vaccinera sig. Har sett undersökningar som visar på att 70-80% tänker vaccinera sig. Det borde ge ett mycket stort tillskott till flockimmuniteten.
Samtidigt säger dock WHO att vaccinerna nog inte räcker för att allmänheten skall kunna vaccineras förrän 2022. Tyvärr så tror jag att WHO ligger närmare sanningen, dels då folk kommer att tveka på att vaccinera sig om de inte är i riskgrupp (när sprutan väl skall tas), dels pga att man inte vet vilka vacciner som ger braa skydd och inte än och folk i riskgrupp kommer därför behöva kompletterande vacciner under året. Sedan skall logistiken på plats också.
Citera
2020-10-19, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Samtidigt säger dock WHO att vaccinerna nog inte räcker för att allmänheten skall kunna vaccineras förrän 2022. Tyvärr så tror jag att WHO ligger närmare sanningen, dels då folk kommer att tveka på att vaccinera sig om de inte är i riskgrupp (när sprutan väl skall tas), dels pga att man inte vet vilka vacciner som ger braa skydd och inte än och folk i riskgrupp kommer därför behöva kompletterande vacciner under året. Sedan skall logistiken på plats också.

Jag tror att WHOs uttalande skall ses på världsbasis. Att Uganda mfl i te kommer ha vaccin till allmänheten efter sommaren är ju inte superkonstigt. Sverige (EU) har ju avtal på plats redan och är med och finansierar fabriker mm. Detta gör ju att vi ligger på en bra köplats så att säga. Till nästa jul så har nog de som vill, fått en dos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in