2020-10-19, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisagomman
Finns inget som stör mig så mycket som det du beskriver. Var och varannan tråd här är dessutom särskriven redan i ämnesraden. Att använda dem och de fel ger mig så mycket obehagskänslor att jag fan tappar det. Hur kan man gå MINST 10 år i skolan och ändå inte kunna STAVA, det lärde jag mig i förskolan för tusan.

Det beror på att ungarna tillbringar både sin skoltid och fritid med sina mobiltelefoner på Youtube istället för att hänga med i skolan och göra sina läxor. Läraren får inte säga till eftersom ungarna blir kränkta. De vågar heller inte ställa krav eftersom ungarnas föräldrar då stövlar iväg till skolan för att "tala läraren till rätta" = hot om repressalier om de fortsätter kränka deras unge. De borde skämmas, både ungarna och deras föräldrar!
Citera
2020-10-19, 11:16
Medlem
lisagommans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cultura
Är det samma känsla av obehag du upplever när folk yttrar fel åsikter?

Typ!!
Citera
2020-10-19, 11:19
Medlem
lisagommans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristensresa
Det beror på att ungarna tillbringar både sin skoltid och fritid med sina mobiltelefoner på Youtube istället för att hänga med i skolan och göra sina läxor. Läraren får inte säga till eftersom ungarna blir kränkta. De vågar heller inte ställa krav eftersom ungarnas föräldrar då stövlar iväg till skolan för att "tala läraren till rätta" = hot om repressalier om de fortsätter kränka deras unge. De borde skämmas, både ungarna och deras föräldrar!

Nä, det tror inte jag. Här i forumet är det minst lika många som växt upp utan iPhone som tycks ha sovit och missat de bitarna i skolan. Ser det även bland äldre på Facebook hela tiden. Det är en jävla pandemi i sig.
Citera
2020-10-19, 11:26
Medlem
Citat:
Nä, det tror inte jag. Här i forumet är det minst lika många som växt upp utan iPhone som tycks ha sovit och missat de bitarna i skolan. Ser det även bland äldre på Facebook hela tiden. Det är en jävla pandemi i sig.

Slarv och lathet är vad det är! Vet hut och skärp er ni som känner er träffade!
Citera
2020-10-19, 11:35
Medlem
Citat:
Slarv och lathet är vad det är! Vet hut och skärp er, ni som känner er träffade!

Fixat!
Citera
2020-10-19, 12:48
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt
Riktiga boomers (alltså folk födda 1945-55) gick sällan mer än 5-7 år i folkskola innan de började arbeta inom industrin där de sedan slitit till pensionen. Ofta var underskriften på löneutbetalningen den enda gången penna användes och all intellektuell utveckling skedde via radio och teve så det är inte konstigt att de har svårt att uttrycka sig i text.
Ungdomar däremot växer upp med datorer och text-baserad information dagligen och borde inte ha några som helst problem med att formulera sig.
Det är nog inte många i den generationen, som gick endast fem år i folkskolan. Det var sju års skolplikt sedan 1936.

Och de som blev födda på 50-talet hade nio års skolplikt.
Senast redigerad av Furienna 2020-10-19 kl. 13:28.
Citera
2020-10-19, 13:00
Medlem
Jag stör mig på uttrycket peata/prator som förekommer i poddar.
"Jag tycker xx prata var tråkig idag" till exempel.
Är det någon mer som vill skära av sig öronen varje gång ni hör det och har ni förslag på bättre ord?
Kan man inte bara säga samtalsämne?
Citera
2020-10-19, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av conny-kaka
Är det någon mer som vill skära av sig öronen varje gång ni hör det och har ni förslag på bättre ord?

Fruktansvärt! Ordet prata är och förblir ett verb och inget annat.
Varför inte:
"Jag tycker xx ämne/samtalsämne var tråkigt idag"
"Jag tycker xx podd var tråkig idag"
"Jag tycker xx avsnitt var tråkigt idag"
Varför är det så svårt att använda de ord som passar in i en mening enligt svensk grammatik? Så många som inte kan använda ord på rätt sätt och i rätt sammanhang. Vad beror detta på att folk nu för tiden har så fattigt ordförråd?
Jag avskyr dessa "modeord" folk slänger sig med nu för tiden. Det är en våldtäkt på det svenska språket. Usch!
Senast redigerad av kristensresa 2020-10-19 kl. 14:04.
Citera
2020-10-19, 16:16
Medlem
Citat:

Precis som var och varann har autism, Asbergers syndrom, ADHD, är bipolära och har laktosintolerans, så har de även dyslexi verkar det som. Och precis som vi är mitt i en viruspandemi så har vi en dyslexipandemi över oss. Ack ack, ur led är tiden!
Citera
2020-10-19, 16:26
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Precis som var och varann har autism, Asbergers syndrom, ADHD, är bipolära och har laktosintolerans, så har de även dyslexi verkar det som. Och precis som vi är mitt i en viruspandemi så har vi en dyslexipandemi över oss. Ack ack, ur led är tiden!

Aspergers syndrom, om jag får be.
Citera
2020-10-19, 16:29
Medlem
Tarstans avatar
Särskrivning är ett problem men det är också pga av att engelskan används så mycket.
Jag själv har väldigt svårt numera att veta om ordet ska särskrivas eller ej pga av att på engelska särskrivs orden oftast men ej på svenska.

Ontopic: Jag stör mig på liknelser de funkar inte 99% av gångerna.
Senast redigerad av Tarstan 2020-10-19 kl. 16:31.
Citera
2020-10-19, 16:29
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conny-kaka
Men fy! Jag har inte hört det uttrycket och vill gärna fortsätta slippa.

(Fast det är onödigt att skära av sig öronen, när du kan bara stänga av podden och slippa höra dem.)
Senast redigerad av Furienna 2020-10-19 kl. 16:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in