2020-10-19, 07:06
Medlem
Lower3rds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Varför är det så många som felaktigt delar upp meningar med punk som ovan? Det låter ju helt sjukt. En punk markerar en paus för att reflektera över en komplett utsaga. Är det svenska skolan som helt flippat ut och lär eleverna detta felaktiga användandet av punkt? Så här bisarrt skrev inte eleverna förr i tiden.

De och dem har unga helt tappat känslan för också. Dem används hela tiden, felaktigt.

Dem var hungriga så dem åt kvällsmat.

Särskrivningen har ju helt flippat ut också.

Punken är död.Dog med Joe Strummer.
Citera
2020-10-19, 07:09
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Du har ingen aning om det är en ung eller äldre person som skrivit det du citerar. Jag gissar att det aningen är någon under 13 år som skrivit det eller en förståndshandikappad vuxen.
Citera
2020-10-19, 07:34
Medlem
Kehins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heltjavlarandom
Tycker många unga skriver riktigt bra, däremot som du skriver boomer-generationen verkar helt ha skippat eller glömt utbildningen. För att komma i närheten av deras textformuleringskunskaper måste du besöka en lågstadieskola eller eventuellt en SFI-utbildning.
Deras självförtroende är förbluffande! Att skriva så illa och aldrig titta upp från tangentbordet innan man trycker på "skicka" Ju argare inlägg desto mer fel...
Citera
2020-10-19, 08:01
Avslutad
Det är rätt att många har för långa meningar, inte sätter ut komma emellan. Sen så tycker jag en annan sak är minst lika förekommande, bland de som inte använder meningsuppbyggnader på bra sätt.

Hon ville inte gå på bio. Hon föreslog istället att de skulle gå och bowla. De tyckte hon hade ett bra förslag. Hon fick därför igenom sin vilja.

Upprepning av ord, i detta fall hon.
Citera
2020-10-19, 08:15
Medlem
Juggernawts avatar
Riktiga boomers (alltså folk födda 1945-55) gick sällan mer än 5-7 år i folkskola innan de började arbeta inom industrin där de sedan slitit till pensionen. Ofta var underskriften på löneutbetalningen den enda gången penna användes och all intellektuell utveckling skedde via radio och teve så det är inte konstigt att de har svårt att uttrycka sig i text.
Ungdomar däremot växer upp med datorer och text-baserad information dagligen och borde inte ha några som helst problem med att formulera sig.
Citera
2020-10-19, 08:20
Medlem
Allt detta beror på att unga idag aldrig läser böcker. Därför får de ingen känsla för det svenska skriftspråket, vad som är korrekt och låter bra i text.
Citera
2020-10-19, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 19A
Så du tycker att "de ungas" text- och meningsuppbyggnad av idag ser bisarr ut. Har du aldrig sett någon ur boomer-generationen gå loss på ex.vis Facebook?
Inte alltför sällan råder det ju ett fullskaligt krig i deras kommentarer och inlägg. Det ser fan emellanåt ut som att de har sprutlackerat textrutan med slumpmässiga ord och en sjujävla massa kommatecken främst, men även frågetecken och utropstecken ibland. Till sist garneras hela pekoralet med en rejäl dos mellanslag, gärna minst 3 mellan varje ord och sen en 2-3 styck före och efter skiljetecknen.

Vilka är "de unga" förresten? Och när var "förr"?
Fetat ovan? Vad är boomer? Om det städse används vanliga svenska uttryck ökar läsbarheten av texten betydligt.
Citera
2020-10-19, 08:48
Medlem
lisagommans avatar
Finns inget som stör mig så mycket som det du beskriver. Var och varannan tråd här är dessutom särskriven redan i ämnesraden. Att använda dem och de fel ger mig så mycket obehagskänslor att jag fan tappar det. Hur kan man gå MINST 10 år i skolan och ändå inte kunna STAVA, det lärde jag mig i förskolan för tusan.
Citera
2020-10-19, 08:49
Medlem
lisagommans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Det är rätt att många har för långa meningar, inte sätter ut komma emellan. Sen så tycker jag en annan sak är minst lika förekommande, bland de som inte använder meningsuppbyggnader på bra sätt.

Hon ville inte gå på bio. Hon föreslog istället att de skulle gå och bowla. De tyckte hon hade ett bra förslag. Hon fick därför igenom sin vilja.

Goddamn du gjorde det själv....
Citera
2020-10-19, 09:01
Medlem
mr-virros avatar
Folk är anonyma, har inte riktigt koll på hur man skriver ordentligt, antagligen skriver de ihop något snabbt utan att läsa igenom det en gång innan de klickar "skicka"-knappen.
Citera
2020-10-19, 10:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lisagomman
Finns inget som stör mig så mycket som det du beskriver. Var och varannan tråd här är dessutom särskriven redan i ämnesraden. Att använda dem och de fel ger mig så mycket obehagskänslor att jag fan tappar det. Hur kan man gå MINST 10 år i skolan och ändå inte kunna STAVA, det lärde jag mig i förskolan för tusan.
Är det samma känsla av obehag du upplever när folk yttrar fel åsikter?
Citera
2020-10-19, 11:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star

Det fetmarkerades korrekta form är meningsbyggnader. Det är jämförbart med husbyggnad. Det heter inte »husuppbyggnad«.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in