2020-10-18, 20:34
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag kanske inte lyssnade tillräckligt uppmärksamt, men ME bekräftar ju inte att holken mittemot mordplatsen var bemannad under kvällen, utan hon säger att det beror på hur mycket folk man hade. Var de få så försökte de hålla sig till bilarna för att komma med så fort som möjligt.
Hade Hylin någon annan källa?

Spanaren Holmström fanns i Svenska Finans lokaler under kvällen. Där hade man även uppsikt mot Grand.
Citera
2020-10-18, 20:47
Medlem
H24s avatar
Citat:
Jag kanske inte lyssnade tillräckligt uppmärksamt, men ME bekräftar ju inte att holken mittemot mordplatsen var bemannad under kvällen, utan hon säger att det beror på hur mycket folk man hade. Var de få så försökte de hålla sig till bilarna för att komma med så fort som möjligt.
Hade Hylin någon annan källa?

Hylin säger det utan att källhänvisa.
Citera
2020-10-18, 20:50
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jättebra jobbat! Noterar att en fanns mittemot Grand, en mittemot mordplatsen och en på Luntmakargatan.

Nu verkar ju de här knarkspanarna enligt förhören inte ha sett mycket överhuvudtaget.

Men positionerna är oerhört intressanta. Något för lilla arkivet. Det går framåt.

De har inte sett något pga att det inte fanns något att se.

Mordet iscensätts så nära inpå skotten att man måste ha varit där när det sker för att ha observerat något av värde.
Citera
2020-10-18, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Hylin säger det utan att källhänvisa.
Ja, det är så jag förstått det. Holken fanns onekligen, men den var uppenbarligen inte bemannad av någon i gruppen som arbetade i Bjur-ärendet. Enligt de rapporter som finns tillgängliga.
Holken ”mittemot” Sigge är ju också ett litet frågetecken.
Den verkar vara utritad vid hörnet Tegnérgatan/Sveavägen, vilket skulle ge god uppsikt Även över Grand, men Sigge bodde ju betydligt närmare Luntmakargatan. Säkert 50 meter öster om hörnan. Om holken låg ovanför hörnan fanns ju stora möjligheter att se både Palme och andra skumma lirare som rörde sig runt biografen, så det vore onekligen intressant att veta vilket fönster de satt och spanade i.
Citera
2020-10-18, 21:17
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ja, det är så jag förstått det. Holken fanns onekligen, men den var uppenbarligen inte bemannad av någon i gruppen som arbetade i Bjur-ärendet. Enligt de rapporter som finns tillgängliga.
Holken ”mittemot” Sigge är ju också ett litet frågetecken.
Den verkar vara utritad vid hörnet Tegnérgatan/Sveavägen, vilket skulle ge god uppsikt Även över Grand, men Sigge bodde ju betydligt närmare Luntmakargatan. Säkert 50 meter öster om hörnan. Om holken låg ovanför hörnan fanns ju stora möjligheter att se både Palme och andra skumma lirare som rörde sig runt biografen, så det vore onekligen intressant att veta vilket fönster de satt och spanade i.

Som sagt ja, se tidigare inlägg om detta.
Citera
2020-10-18, 21:18
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo

Mordet iscensätts så nära inpå skotten att man måste ha varit där när det sker för att ha observerat något av värde.

Taxichaufförer, krogbesökare och andra vanliga civilpersoner har gjort åtskilliga intressanta observationer i området. Walkie/talkie-iakttagelser, Grandmannen, Tunnelbanemannen, Långa blonda, springande män på David Bagares Gata, Luntmakargatan, Holländargatan, Klarabergsgatan med mera. Direkt efter skotten går någon in på Restaurang Bohemia och sätter sig anonymt vid ingången.

Alla kommer inte ha med mordet att göra, men argumentet här är vittnenas inställning. När man kommer hem, får kännedom om mordet och inser att man var i närheten tänker man givetvis tio varv för sig själv - kan jag ha sett någonting? Civilpoliser i tjänst i kvarteret verkar dock inte ha den inställningen. Svaren är genomgående, minns inte, vet inte, kan inte erinra sig, är osäker på det sistnämnda et cetera. Så nära noll det överhuvudtaget går att komma vad gäller adderad information.

Särskilt märkligt är det eftersom sannolikheten är mycket stor att spanare sett Palme via biografen och därefter haft den under uppsikt under filmen. Här finns ju alla möjligheter att göra avgörande observationer, antingen av mer allmän karaktär eller av specifika personer ur Stockholms undre värld. Dessa borde ju vara hyperintressanta, men även här kammar man noll. Uttrycket "utan spaning, ingen aning" kommer på kant.
Senast redigerad av H24 2020-10-18 kl. 21:35.
Citera
2020-10-18, 21:20
Medlem
Här finns tjänstgöringslistor för den 28 feb 1986,
Bjurärendet, Kokainärendet och Solnaärendet.

Totalt 20 personer

https://drive.google.com/file/d/1F3j_kXaRkTy7AWJMCnzfWYNVLu4IGNr7/view
19890112
Citera
2020-10-18, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Som sagt ja, se tidigare inlägg om detta.

Det betyder alltså att holken låg ovanför Konsum?
Men synfältet över Grand-sidan är ändå mycket begränsat. Möjligen kan man se den del av området som ligger norr om Tegnérgatan. För att se söder om Tegnérgatan och biografen måste man ha tillgång till ett fönster som vetter mot Sveavägen.
Rättar mig alltså på den punkten.
Citera
2020-10-18, 22:12
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Taxichaufförer, krogbesökare och andra vanliga civilpersoner har gjort åtskilliga intressanta observationer i området. Walkie/talkie-iakttagelser, Grandmannen, Tunnelbanemannen, Långa blonda, springande män på David Bagares Gata, Luntmakargatan, Holländargatan, Klarabergsgatan med mera. Direkt efter skotten går någon in på Restaurang Bohemia och sätter sig anonymt vid ingången.

Alla kommer inte ha med mordet att göra, men argumentet här är vittnenas inställning. När man kommer hem, får kännedom om mordet och inser att man var i närheten tänker man givetvis tio varv för sig själv - kan jag ha sett någonting? Civilpoliser i tjänst i kvarteret verkar dock inte ha den inställningen. Svaren är genomgående, minns inte, vet inte, kan inte erinra sig, är osäker på det sistnämnda et cetera. Så nära noll det överhuvudtaget går att komma vad gäller adderad information.

Särskilt märkligt är det eftersom sannolikheten är mycket stor att spanare sett Palme via biografen och därefter haft den under uppsikt under filmen. Här finns ju alla möjligheter att göra avgörande observationer, antingen av mer allmän karaktär eller av specifika personer ur Stockholms undre värld. Dessa borde ju vara hyperintressanta, men även här kammar man noll. Uttrycket "utan spaning, ingen aning" kommer på kant.

Exakt. Det är det jag menar. En stor mängd vanliga människor anstränger sig väldigt mycket för att bidra till Palmemordets lösning medan knarkspanarna närmast gör det till en strategi att inte ha sett någonting. Svaren i förhören ger mig till och med intrycket att spanare snackat ihop sig för att i stort sett ordagrant redogöra på samma sätt för mordkvällens händelser eller icke-händelser.

Vi såg exemplet med Ove P i går. Mannen som varken såg något under sin knarkspaning eller under hemfärden genom city. Ingenting. Absolut ingenting. Han borde väl i alla fall sett någonting, även om det inte hade med mordet att göra.

Det är detta jag mellan raderna försöker säga om knarkspanarnas blindhet.
Citera
2020-10-18, 22:15
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo

Nej, jag menar att knarkspanarnas svar i förhören är så oerhört fattiga. Att ingen av dem tycks ha sett någonting alls, de har inte ens sett knarklangarna.
Citera
2020-10-18, 22:16
Medlem
Gothuss avatar
Ulf Ekman 1985, inför valet.
Lyssna gärna på hela.

Se längre ner på sidan om Livets Ords politik 1985.

https://sverigesradio.se/artikel/5546916#
Senast redigerad av Gothus 2020-10-18 kl. 22:18.
Citera
2020-10-18, 22:21
Medlem
FurirRevaers avatar
Bra att äntligen få se i omaskat skick vilka som åtminstone officiellt jobbade med knarkspaning den kvällen. Kan ju ha funnits fler.

Söderholm i Bjurärendet, någon som vet varifrån han är? Jobbat i Stockholm sedan tidigt 70-tal såvitt jag förstått?
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Här finns tjänstgöringslistor för den 28 feb 1986,
Bjurärendet, Kokainärendet och Solnaärendet.

Totalt 20 personer

https://drive.google.com/file/d/1F3j_kXaRkTy7AWJMCnzfWYNVLu4IGNr7/view
19890112
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in