Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
20-10-18, 22:24
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det betyder alltså att holken låg ovanför Konsum?
Men synfältet över Grand-sidan är ändå mycket begränsat. Möjligen kan man se den del av området som ligger norr om Tegnérgatan. För att se söder om Tegnérgatan och biografen måste man ha tillgång till ett fönster som vetter mot Sveavägen.
Rättar mig alltså på den punkten.

Man kunde tveklöst se Grand från dåvarande Svenska Finans.
Citera
20-10-18, 22:26
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Bra att äntligen få se i omaskat skick vilka som åtminstone officiellt jobbade med knarkspaning den kvällen. Kan ju ha funnits fler.

Söderholm i Bjurärendet, någon som vet varifrån han är? Jobbat i Stockholm sedan tidigt 70-tal såvitt jag förstått?

Jag har gjort en genomgång på samtliga tidigare. Nästan alla identifierade.
Citera
20-10-18, 22:28
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej, jag menar att knarkspanarnas svar i förhören är så oerhört fattiga. Att ingen av dem tycks ha sett någonting alls, de har inte ens sett knarklangarna.

Ja, de vid Sigge lade ner pga det.
Citera
20-10-18, 22:29
Medlem
FurirRevaers avatar
Har jag tyvärr missat. Har inte varit så aktiv här på sistone.
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag har gjort en genomgång på samtliga tidigare. Nästan alla identifierade.
Citera
20-10-18, 22:36
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Har jag tyvärr missat. Har inte varit så aktiv här på sistone.

Testa här och gå bakåt

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
20-10-18, 22:39
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
ALLA iakttagelser? Då väljer du att bortse från det vittne som säger sig ha sett hela mordet. Varför skulle IM tro att mannen skulle sno väskan om han bara gick med LOP? Mördaren stod vid väggen, i några få sekunder, innan mordet.

Läs bankomatutredningen.
Och lägg till det IM samlade uppgifter, så ser man IM inte har koll på något alls.
Citera
20-10-18, 22:39
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ja, det är så jag förstått det. Holken fanns onekligen, men den var uppenbarligen inte bemannad av någon i gruppen som arbetade i Bjur-ärendet. Enligt de rapporter som finns tillgängliga.
Holken ”mittemot” Sigge är ju också ett litet frågetecken.
Den verkar vara utritad vid hörnet Tegnérgatan/Sveavägen, vilket skulle ge god uppsikt Även över Grand, men Sigge bodde ju betydligt närmare Luntmakargatan. Säkert 50 meter öster om hörnan. Om holken låg ovanför hörnan fanns ju stora möjligheter att se både Palme och andra skumma lirare som rörde sig runt biografen, så det vore onekligen intressant att veta vilket fönster de satt och spanade i.

Ja, det intressanta är ju, menar jag, att vi vet var holkarna fanns. Mittemot Grand, mittemot mordplatsen. Om sedan knarkspanarna säger att de gått hem före mordet så är det en sak.

Men det betyder ju inte att holkarna i verkligheten var obemannade. Andra personer kan ha varit där utan att knarkspanarna eller någon annan visste det. Jag menar att det väsentliga är i det här läget att vi känner till holkarnas exakta position. Sedan får fortsatt utredande visa vad som är sant/falskt i den frågan.
Citera
20-10-18, 22:48
Medlem
Det här kan vara av intresse.

" De bärbara radioapparater som spaningsgruppen använde sig av den aktuella kvällen var av märket
Avitec , tillverkade i Japan.
Holmström beskriver dessa radioapparater liknande de radioapparater som är av märket Motorola
De japanska apparaterna är dock något mindre och helt svarta till färgen.
Vad det gäller dessa apparaters antenner var de flesta antenner svarta gummiantenner 15-20 cm, några antenner var 10 cm.
Apparaterna hade en liten röd lampa som indikerade sändning.

https://drive.google.com/file/d/1-Xg88s5BrFG0pLbtzO322lsLpH6lWW3X/view
Birger Holmström 19890301

https://drive.google.com/file/d/1GWHscB6sL6j0dbR-qwxm2uJi0Rgcdjcd/view
Birger Holmström 19880830
Citera
20-10-18, 23:39
Medlem
Citat:
Ja, det intressanta är ju, menar jag, att vi vet var holkarna fanns. Mittemot Grand, mittemot mordplatsen. Om sedan knarkspanarna säger att de gått hem före mordet så är det en sak.

Men det betyder ju inte att holkarna i verkligheten var obemannade. Andra personer kan ha varit där utan att knarkspanarna eller någon annan visste det. Jag menar att det väsentliga är i det här läget att vi känner till holkarnas exakta position. Sedan får fortsatt utredande visa vad som är sant/falskt i den frågan.

Där håller jag med dig.
Tillgången till holken fanns för den som hade nyckel, men en invändning kan vara att den personen som hypotetiskt satt där inte tycks ha varit ute på något officiellt uppdrag inom ramen för sitt arbete.
Vad gjorde han då där, vad spanade han på?
Var hans närvaro i holken kopplad till Palme, eller hade den en koppling till övriga WT figurer ute på gatan? Tunnelbanemannen?
Koppling till den inofficiella spaning som Ulf Dahlsten hänvisade till?
Citera
20-10-18, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Man kunde tveklöst se Grand från dåvarande Svenska Finans.
Biografingången syns dock inte från ett fönster som vetter mot Tegnérgatan.
Telefonautomaterna som låg norr om korsningen däremot.
Citera
20-10-18, 23:55
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Där håller jag med dig.
Tillgången till holken fanns för den som hade nyckel, men en invändning kan vara att den personen som hypotetiskt satt där inte tycks ha varit ute på något officiellt uppdrag inom ramen för sitt arbete.
Vad gjorde han då där, vad spanade han på?
Var hans närvaro i holken kopplad till Palme, eller hade den en koppling till övriga WT figurer ute på gatan? Tunnelbanemannen?
Koppling till den inofficiella spaning som Ulf Dahlsten hänvisade till?

Precis. Om vi hypotetiskt tänker oss att någon befann sig i holken mittemot Grand och var där utan att vara i tjänst så kan vederbörande alltså ha övervakat Palme vid Grand.

Det behöver ju inte ens ha varit en polis utan någon som hade kontakter med någon som hade tillgång till nyckeln. Vet inte om "Grand-holken" ens var bemannad av spanarna mordkvällen?

Fastighetsskötaren hade nog nyckel. Vet inte om folk på Säpo etc hade nycklar till dessa holkar? De behövde väl också spana på folk.

Hypotetiskt.
Citera
20-10-19, 03:18
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Exakt. Det är det jag menar. En stor mängd vanliga människor anstränger sig väldigt mycket för att bidra till Palmemordets lösning medan knarkspanarna närmast gör det till en strategi att inte ha sett någonting. Svaren i förhören ger mig till och med intrycket att spanare snackat ihop sig för att i stort sett ordagrant redogöra på samma sätt för mordkvällens händelser eller icke-händelser.

Vi såg exemplet med Ove P i går. Mannen som varken såg något under sin knarkspaning eller under hemfärden genom city. Ingenting. Absolut ingenting. Han borde väl i alla fall sett någonting, även om det inte hade med mordet att göra.

Det är detta jag mellan raderna försöker säga om knarkspanarnas blindhet.
Ja, det är slående.

Ingenting sett, ingenting hört och absolut inte visat sig med WT. Alla överens om att man åkte hem för att sova runt klockan 23,00.

Det som bryter mönstret är Ove. Som på egen hand placerar sig och sin egen bil vid mordplatsen runt mordtiden. Men naturligtvis inte sett eller hört något. Och absolut inte visat sig med WT. Eftersom han lämnat den på roteln enligt förhör 890207.

Spaningsobjekten har inte visat sig så då har man gett upp och avvikit i förtid. Där alla erkänner att de fuskat eftersom deras arbetstid var schemalagd till 01,00. Till synes oberörda.

Sedan kan vi se att förhören med spanarna i Bjuhrärendet och i hjälppatrullen är korrelerade i tid. Även fast spaningsobjekten inte gällde samma personer. Men båda gällde amfetamin. Och av en slump? så åkte alla hem för att sova vid samma tidpunkt. Eftersom den namnlöse israelen råkade somna i precis rätt tid.

Man behöver inte vara konspiratoriskt lagd för att inse att det kan finnas mer här än det som kommit fram.
Senast redigerad av andersaanderssona 20-10-19 kl. 03:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in