Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Lagen, Jordabalken måste ändras och anpassas till nya tider, nya slags personer, där "legala" lagfartskapningar inte kan genomföras med fulrådgivning där en part med lagvrängare på sin sida utnyttjar folks underläge.
Den politiskt initierade curlingen av svenska folket har pågått alldeles för länge. Jordabalken har i olika former fungerat i hundratals år. För landets, folket och välfärdens bäste är fritt tänkande upplysta medborgare och det får du inte om du utser en god man för alla. Frågan är då vem blir god man åt en god man. "Nya slags personer" verkar inte vilja följa svensk lagstiftning om jag tolkar nyhetsrapporteringen rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
En överlåtelse där det är upp till "köparen" AKA Ebba att betala när hon har lust är vidrigt när mäklare har varit inblandade, och gett henne fördelar som gör Esbjörn till ett villebråd.
De skulle träffas på banken för att slutföra affären. Esbjörn dök aldrig upp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Vågar man ens köpa eller sälja fastighet genom Sjönära, med denna konstruktion i en försäljning när risken är att en fastighet övergår med fel pris och villkor, till deras vänner och folk de vill gynna, undrar jag!
Nu är huset sålt utan mäklare enligt Esbjörns önskemål då mäklararvodet står säljaren för. En mäklare som Ebba känner har hjälp henne med köpekontraktet vilket är förståndigt. Möjligt att han jobbar på Sjönära men varken mäklarfirman eller mäklaren har, enligt vad som uppgetts, varit inblandad i budgivning och accept.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Jag trodde i min enfald att respektabla mäklare upplyser om hur köpet blir giltigt för alla parter, och informerar om svävarklausuler, och fakta som när äganderätt och pengar byter ägare. Jag trodde också att de hade avtal de använder rutinmässigt som kommer alla säljare och köpare till del när en mäklare från Sjönära är inblandad.
Köpet är enligt båda parter en affär mellan två privatpersoner. En lokal mäklare har tipsat Ebba att Esbjörn vill sälja även om Esbjörn inte ville lägga ut pengar på den lokala mäklaren. Det hade nog inte gjort någon större skillnad om Esbjörn hade lagt ut ett par hundratusen på mäklare, Matz hade inte varit nöjd ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Min fundering är att varje gamling borde ge 1% av sin fastighet i gåva, till någon de litar på, med villkor registrerade i fastighetsregisret, med förbehåll som omöjliggör dessa "affärstransaktioner", där hus avhänds på detta sätt.
Det är upp till var och en. Min personliga erfarenhet av äldre människor (som inte sitter på hemmet) att de många gånger har bättre tankeförmåga än yngre. De har erfarenhet att luta sig tillbaka på och är inte söndercurlade. Det största problemet för äldre människor är väl släktingar med egen agenda, som Matz i detta fall. Hellre än att det blir ordning med torpet ska det få stå och förfalla ytterligare. Om någon skulle vara så dum att ge sig på att renovera huset så är det av döma av de bilder som cirkulerat i tråden en större ekonomisk utmaning än att riva och bygga nytt. För att inte tala om den arbetsinsats som krävs.
Citat:
Ursprungligen postat av
johnjohn
Min förhoppning är att EBT ej får köpa loss gården.
Hon är en vidrig människa med vidrig inställning till andra.
Hoppas hon drabbas av obotlig cancer.
Fastigheten är redan hennes. Enda som återstår att få Esbjörn att ta emot återstoden av köpeskillingen. Det går att slutföra köpet utan Esbjörns inblandning. Personligen tror jag att denna mediastorm i ett vattenglas har gjort det omöjligt för henne att gå Esbjörn (kanske snarare Matz) till mötes även om hon skulle så vilja. Bonniermedia skulle ta det som ett erkännande om att det inte gått riktigt till trots att inget framkommit som tyder på det.
Förövrigt kan jag tipsa om Matteus 7:3 så okristen jag är.