2020-10-18, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Nej, man kan inte som säljare häva en försäljning av en fastighet. Man kan försöka komma överens med köparen att riva avtalet. Om köparen vägrar har man inget att sätta emot. Är formkraven uppfyllda kommer till slut kronofogden att avhysa dig. Du kan också komma att komma i kontakt med polis- och åklagarväsendet då du under resans gång kan ha gjort dig skyldig till intrång, hemfridsbrott är nog att ta i.

Det finns därför ingen tidsfaktor annat än före och efter avtal. Jag låter följande text från ekonomifokus.se där en före detta mäklare bland annat skriver:
Detta har varit en ovanligt bra tråd på Flashback då säkert en och annan troligen har fått upp ögonen för att bostadsaffärer inte bara är den största affären för många utan den är den mest formella också.

Jag håller med dig i allt. Juridiken är glasklar och måste så vara, ”Pacta sunt servanda”. Har man skrivit under ett avtal så ska man inte bara kunna ångra sig efteråt och riva upp allting, utan konsekvenser för en själv. Och som sagt, bostadsaffärer är i allmänhet inte bara stora i form av höga ekonomiska summor utan även viktiga av andra skäl, t.ex. känslomässiga.

Det intressanta inte minst i den här tråden är det moraliska. Ebba Busch med den höga svansföringen och sin intolerans mot oliktänkande.

Och även om risken förhoppningsvis är liten för coronasmitta och -spridning så bröt hon mot myndigheternas rekommendationer när hon festade runt på Stureplan med ”influencers”. Tänkte hon någon gång på att Esbjörn i kraft av sin höga ålder tillhör riskgrupperna för smitta och därför ska undvika sociala kontakter? Eller värnar hon bara om äldre när det gynnar hennes karriär?

Det intressanta är om det kommer att få politiska konsekvenser för henne. Här i tråden har det antytts att det redan innan funnits intern kritik mot henne.

Jag är den första att vara kritisk mot mediernas fulspel och snyftartiklar men hon har sig själv att skylla. Hon beter sig irrationellt och är skicklig på att själv gråta krokodiltårar.

Har faktiskt gillat henne innan men nu vete f-n om hon inte framstår i klass med självaste Annie Lööw: gapig, självupptagen, floskelmakare, kanske ganska osympatisk.
2020-10-18, 09:36
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ingen kommer att bry sig om det här luftslottet om en månad. Snart är det jul och folk har viktigare saker för sig.

Sen återgår svensk politik till det sedvanliga cirkusliknande tillståndet.

Denna fastighetsaffär kommer att vara glömd om några veckor.

Vill man sänka Ebba och KD kan ju massmedia damma av händelsen någon vecka innan nästa val.
2020-10-18, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Men var det inte först när EB, en kändis, kom och lockade med kaffe och kakor, och oljade upp käften ordentligt, som han "ville" sälja...kanske vid påtåren och dom hembakta Drömmarna och syltkakorna? Tacka tusan att Matz blev lömsk, vem hade inte blivit det?

Lagen, Jordabalken måste ändras och anpassas till nya tider, nya slags personer, där "legala" lagfartskapningar inte kan genomföras med fulrådgivning där en part med lagvrängare på sin sida utnyttjar folks underläge.

En överlåtelse där det är upp till "köparen" AKA Ebba att betala när hon har lust är vidrigt när mäklare har varit inblandade, och gett henne fördelar som gör Esbjörn till ett villebråd.

Vågar man ens köpa eller sälja fastighet genom Sjönära, med denna konstruktion i en försäljning när risken är att en fastighet övergår med fel pris och villkor, till deras vänner och folk de vill gynna, undrar jag!

Jag trodde i min enfald att respektabla mäklare upplyser om hur köpet blir giltigt för alla parter, och informerar om svävarklausuler, och fakta som när äganderätt och pengar byter ägare. Jag trodde också att de hade avtal de använder rutinmässigt som kommer alla säljare och köpare till del när en mäklare från Sjönära är inblandad.

Min fundering är att varje gamling borde ge 1% av sin fastighet i gåva, till någon de litar på, med villkor registrerade i fastighetsregisret, med förbehåll som omöjliggör dessa "affärstransaktioner", där hus avhänds på detta sätt.
2020-10-18, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaskneger
Nej, EBT gick till esbjörn när hon hörde från sin mäklarkompis att Esbjörn varit runt och kollat upp priser i området. Dvs han gick i tankar att sälja redan innan EBT kontaktade honom.

Det här är en komplett expressen och aftonbladet spinn på en halvsanning och en lögn. Dvs som vanligt i de bajstidningarna. Jag fattar verkligen inte att folk fortfarande läser de tidningarna. Pinsamt.

Jaha, då passade EB på, började baka och förbereda kaffebjudningen..att kolla upp priser i området behöver inte alls betyda att han ville sälja egendomen till en utomstående heller, men han var väl inte så slipad som EB var....hon visste vad hon ville ha!
2020-10-18, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Lagen, Jordabalken måste ändras och anpassas till nya tider, nya slags personer, där "legala" lagfartskapningar inte kan genomföras med fulrådgivning där en part med lagvrängare på sin sida utnyttjar folks underläge.

En överlåtelse där det är upp till "köparen" AKA Ebba att betala när hon har lust är vidrigt när mäklare har varit inblandade, och gett henne fördelar som gör Esbjörn till ett villebråd.

Vågar man ens köpa eller sälja fastighet genom Sjönära, med denna konstruktion i en försäljning när risken är att en fastighet övergår med fel pris och villkor, till deras vänner och folk de vill gynna, undrar jag!

Jag trodde i min enfald att respektabla mäklare upplyser om hur köpet blir giltigt för alla parter, och informerar om svävarklausuler, och fakta som när äganderätt och pengar byter ägare. Jag trodde också att de hade avtal de använder rutinmässigt som kommer alla säljare och köpare till del när en mäklare från Sjönära är inblandad.

Min fundering är att varje gamling borde ge 1% av sin fastighet i gåva, till någon de litar på, med villkor registrerade i fastighetsregisret, med förbehåll som omöjliggör dessa "affärstransaktioner", där hus avhänds på detta sätt.
Bra tänkt!
2020-10-18, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Klart Matz blev lömsk, han fick inget fika och inget fikabröd.

Ingen har visat intresse för att ha det som sommarställe förens Expressen lockade fram en artikel.

Och hur vet du det?
2020-10-18, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja och sen ångrade han sig. Flyttar Ebba in i huset så är hon slut som politiker. Bara ett konstaterande. Ingen hakade på hennes utspel om missförtroendeförklaring under senaste debatten. Hon framstår bara som omogen. Det är två år kvar till nästa val. Skaffa dig röster tills dess och sluta med barnsliga utspel. Hon har visat gång på gång nu att hon saknar omdöme. Och jag gillade henne tidigare. Och jag är höger.

Nu bor du väl hemma hos mamma - men om en tidigare ägare till hennes bostad ringde och sa att han ångrat sig - då hade du gladeligen bett din mamma flytta? För så ska det ju vara - man ska alltid kunna ångra sig, framförallt om man är över 65, är den tidigare ägaren över 65 så begår din mamma ett brott om hon inte flyttar direkt och överlåter hostande till den tidigare ägaren.
Ditt sätt att resonera är bland det mest bisarra jag stött på.
2020-10-18, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ja, Matz hade planer på att få ärva fastigheten och sedan sälja den själv för att kunna köpa Porsche och nytt hus. Klart han blev ledsen i tattargenen när han insåg att drömmer skulle grusas.

Han tillhör ju den släkten som skulle ha egendomen!
Senast redigerad av Havskung 2020-10-18 kl. 10:44.
2020-10-18, 10:20
Medlem
Citat:
Och hur vet du det?

Har läst här på FB och artiklar i tidningar i mängd, men att det sägs av grannar bland annat att de är glada om det säljs då ingen är där och det är osnyggt.
Läste någonstans om at Matz tänkt ha det som sommarställe men att så inte skett ännu.
2020-10-18, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Har läst här på FB och artiklar i tidningar i mängd, men att det sägs av grannar bland annat att de är glada om det säljs då ingen är där och det är osnyggt.
Läste någonstans om at Matz tänkt ha det som sommarställe men att så inte skett ännu.

Vad du läst här på FB behöver ju inte stämma alla gånger, mycket spekulationer! Såklart grannarna dom frågar gärna vill skryta på kafferepen att dom bor granne med en kändis! Att Mats hade planer att ha gården som sommarställe, men inte hunnit fixa det, kan visst stämma...men EB var ju snabb som en pissnödig vessla..så den sommarställedrömmen sket sig!!
2020-10-18, 10:29
Medlem
Lite kul at det klankats på att Ebba bjudit på kaffe i Coronatider.

I expressen står det att även de druckit kaffe
"På bordet framför oss ligger det köpeavtal Esbjörn undertecknade den 20 augusti i år. Vi sitter i den inre delen av matsalen på en liten konferensgård i närheten av Esbjörns fastighet och dricker kaffe när han berättar sin historia, som skapat både oro och ångest hos den gamle mannen."
2020-10-18, 10:35
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Och hur vet du det?
Det har varit upp bilder tidigare, stället är helt förfallet, ingen har sett till det under decennier

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in