Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Visst är det så, och jag tror att det är därför de flesta ateister argumenterar på ett instängt vis, där vederbörande inte själv kan se argumentets tillkortakommanden ens när det påtalas.
Man behöver inte tro på Gud (eller Gandalf) för att förstå vad sådan tro respektive otro gör med människors syn på den egna förmågan.
Sedan har vi förstås det vanliga argumentationsfelet cirkelargument, som är vanligast bland troende efter vad jag sett, men detta är inte lika ofta förekommande.
Jag tror att cirka 100% av alla ateister förstår att om man jämför sig själv med någon som vet allt, så vet man rätt så lite. Problemet är ju att du tror att det finns någon sådan som en ateist kan jämföra sig själv med. Det finns det inte. Om man då inte vill ta till exempel Gandalf eller "Gud", men varför ska man jämföra sig med någon som inte finns? Vad är poängen? När du ser en häst som springer, brukar du tänka att den springer väldigt långsamt eftersom enhörningar springer mycket snabbare?
Argumentet som Sepiritz hade från början var att människor (inklusive du) alltid tyckte att deras argument var bättre än andra människors. Att du då blandar in en jämförelse med "Gud" är ju ett perfekt exempel på att du inte förstår att dina argument inte fungerar när du argumenterar med en ateist. Vilket för övrigt är ett väldigt vanligt problem när troende diskuterar med ateister.