2020-11-18, 05:16
Medlem
Skämmigt förhoppningsvis. Titeln ger mig för övrigt OCD-bryt. Gör något åt det fyllemoddar.
Citera
2020-11-18, 05:34
Medlem
Hamsterbolls avatar
Det känns bra, tryggt och varmt. En känsla av tillförsikt och hopp. Är väldigt glad att jag blev religiös innan vi skaffade familj och innan jag valde att hoppa av karriären. Nu känns det som om jag har fått båda delarna: karriären (det var kul, men inte SÅ kul) familj (det bästa jag gjort) och en stark tro (mitt livs bästa beslut).

Jag älskar hur min tro har öppnat så många dörrar, att Gud alltid förvånar med sin klokhet och godhet, men även lugnet jag känner när jag inte förstår. När jag kan lämna över ångest och oro till honom och veta att jag omöjligt kan förstå allt.

Förr kunde jag tänka på rymden och döden och tiden och få ångest men nu kan jag släppa det med tryggheten att jag inte SKA förstå. Det är underbart. Och det får mig inte att känna mig korkad, det får mig att känna mig som Guds skapelse. För han har skapat mig så. Precis som myrorna inte kan förstå oss människor.
Citera
2020-11-18, 05:39
Medlem
g0dspirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiebubblan
Helt fel. Många av världens smartaste människor är religiösa. Alltså folk långt över 110 i IQ.

Sen så säger inte kristendommen att planeten är 5000år utan en ny tidsålder startades. Gamla religioner bytes ut mot nya t ex.

Jag har fått så många "bevis" och uppenbarelser att inte vara religiös efter det vore korkat av mig.

Sen så är det bevisat att genom bön så utvecklar du din hjärna att tänka på andra än sig själv, lite av en egodöd. Sen den speciella känslan man får när man ber är otrolig och väldigt spirituell. Rekommenderas starkt.

Jag skäms inte för att vara troende i värld styrd av Satan, utan det visar på styrka och sunt förnuft, i en värld full av lögner.

Fel. Dom intelligenta människorna som påstår sig vara religösa, finns det alltid antingen en politisk eller ekonomisk kraft bakom där om personen skulle gå ut som ateist skulle hela karriären äventyras.

Det är ju bara kika på USA, där är det extra tydligt. Det är en falsk fasad som hålls uppe av många. Det är ju jämförbart i sverige där ett uttalande om intergration och invandring skulle låta negativt eller kritiskt, kan skada ens karriär enormt. Så man väljer istället att stå och klappa händerna med vänsterpopulisterna istället för att säga rakt ut vad man tycker.
Citera
2020-11-18, 05:48
Medlem
Gabogibos avatar
Det är en stor skillnad på att vara fullständigt dogmatiskt bokstavstrogen, och allmänt andlig, gnostiker, agnostisk etc. Att godkänna naturvetenskapliga fynd och teorier är en sak, att fundera över livets obesvarade och mer metafysiska frågeställningar är en helt annan.

Det finns inga naturvetenskapliga bevis, fynd, teorier eller liknande som närmar sig frågor som; "kommer någon del av mitt medvetande finnas kvar efter jag dör?", "Finns det någon objektiv mening med livet utöver överlevnad och reproduktion?", "Har universum en skapare?"
Många intressanta förslag och försök till svar på dessa frågor kan man hitta i olika religioner (det blir dessutom intressantare om man läser om flera religioner och jämför mellan dem) och filosofier, men det kommer aldrig finnas något tilfredssträllande svar eller bevis.

Att dra ett likhetstecken mellan "Religion = Tror världen är platt trots bevis" är på snudd lika obildat som den nidbilden som denna föreställning framställer.
Senast redigerad av Gabogibo 2020-11-18 kl. 06:00.
Citera
2020-11-18, 05:49
Medlem
sommarlovs avatar
Jag vet att Tom of Funland är smartare än så här, hans text får honom att låta som ett barn.
Det behöver inte vara så enkelt som han hävdar, vilken kristen idag tror på bokstäverna i texterna i bibeln?
Vetenskapen kan förklara mycket, men det borde istället få oss att känna ödmjukhet, inte som vi skulle vara som gudar.
Citera
2020-11-18, 06:05
Medlem
Det känns underbart att få lära sig om de underliggande mekanismerna till vår Herres skapelse.
Citera
2020-11-18, 07:34
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag har alltid undrat hur det känns att vara religiös.

Vilka ’natur vetenskapliga bevis’ är det du snyftar till, och vilka av dessa menar du skulle stå i motsats till tanken på att (en abrahamitisk) Gud har skapat världen?

Jag inbillar mig att det svåraste, och emellanåt även mest provocerande är just människors tro - att i dessa ’upplysta tider’ välja något så subjektivt som tro
Citera
2020-11-18, 07:38
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Jag är kristen. Gick i katolsk skola och är både döpt och konfimerad. Går i kyrkan med jämna mellanrum. Men det skall erkännas att jag inte läser i bibeln så ofta som jag bör!

Älskar vetenskap, men är mer av en humanist. Jag är mest beläst inom antropologi, psykologi, teologi, filosofi och historia.

Det känns mycket bra. Jag är dock inte bokstavstroende eller fundamentalist.
Citera
2020-11-18, 07:40
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag har alltid undrat hur det känns att vara religiös. Jag skulle inte våga mig på att vara religiös med tanke på hur många följdfrågor man får från andra.

Orsaken har med att kristendomen idag har valt att snurra in sig på en psykfalls-inrikting, dvs de bjuder in folk som borde egentligen få rättspsykiatrisk vård, för kristendomens anhängare har allt mer börjat lämna kristendomen för kristendomen, av någon lustig anledning har en fetish att neka naturvetenskapliga bevis.

Ofta hittar man tok inom kristendomen som hävdar att jorden är bara fem tusen år gammal eller att det fanns bara två människor från början, gud skapade ljuset och Jesus återuppstod. Det finns naturvetenskapliga bevis att jorden är äldre än fem tusen år gammal och livet började INTE med lustgården samt ljus är något som kan förklaras med fysik och Jesus återuppstod inte från det döda. De finns alltså bevis på detta.

Men ändå verkar många kristna krydda på sina förklaringar med Sci-Fi att Jesus hade övernaturliga krafter och kunde dessutom pendla mellan himmel och mål som en osynlig hiss.

Där av är jag inte religiös med tanke på att Svenska kyrkan har valt en ny inriktning att bjuda in folk som har psykiska problem eller helt enkelt folk med vilda fantasier. För 200 år sedan så var det ingen kristen som höll på med dessa teorier att Jesus kunde pendla mellan himmel och jord som en osynlig hiss. Det var ingen kristen som höll på med något sektliknande "räcka upp händerna och känn Jesu-värmen"-attityd. Det fanns ingen kristen som kunde bete sig onormalt.

Men idag så kan man hitta diverse flummare och outsider inom Svenska kyrkan eller någon fristående kyrka som vekar ha en skruv lös.

Så då är min fråga till er. Hur känns det att vara kristen?
Jag menar, om ni ska berätta "Jag är kristen". Då lär folk fråga dig om övernaturliga krafter eller "Jaha, vart är Gud då?" Svarar du med "Gud är överallt". Då lär dom gärna vilja ha en källa på detta för dagens människor lever efter bevis, källor och impulsiv reklam på Facebook samt vad är den hetaste populära trenden just nu som kan resultera att man får status om man utför vissa fysiska eller skrivbenta händelser på sociala medier så som "Jag vill hela värden gott. GIlla mitt inlägg. Jag söker uppmärksamhet #HashTagJagÄrGod"

Här har ni en galen kristen sekt som har väldigt många tokstollar med sig. Dom syns dock inte i reklamen som dom marknadsför, men vissa utav dom bedriver exorcism mot ledvärk. Tro mig. Jag har sett det. Jag kan säga er att det fungerade inte...
http://pannkakskyrkan.se/
Att vara religiös eller att besitta religiöst nit är för mig två olika saker, då det religiösa nitet har med inställning till sådana med avvikande uppfattning att göra.
För mig ser det ut som att du vänder dig till de som har religiöst nit, och då får jag själv en undran över din inställning till sådana med avvikande uppfattning i denna fråga än den du själv har, eftersom den för mig har inslag av just religiöst nit. Så isf vet du själv hur det känns.
Citera
2020-11-18, 08:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
De som tror att allt i Bibeln bokstavligen är från Gud har nog större problem med det än med vad moderna vetenskapliga teorier sedan kan tillföra.

Men störst problem har de som tror att vetenskapliga teorier motbevisar Gud och Guds rike.
Citera
2020-11-18, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Vetenskap är också teorier. Det är den bästa hypotesen hitintills kan man säga. Ibland är det mer framgissat och ibland mindre.
Svenskarnas absurda inställning till religion är ju en effekt av vår extremkultur och inget som alls är normalt i övriga världen.
Du vet vad teori betyder i vetenskapliga sammanhang eller hur?
Citera
2020-11-18, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Det har såklart skett en degenerering av kristenheten sedan upplysningstiden och sekularismens genombrott. Men världen fanns likväl där också innan 1700-talet. Som någon användare påpekat så var kristna då de ledande inom vetenskapliga områden som naturvetenskap. Fanns det någon ledande vetenskapsman från tiden före upplysningen som var ateist? Väldigt få om ens någon, gissar jag.
Det kan kanske bero på att du blev dödad om du sa att du inte var kristen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in