Citat:
J vill pleasa S, men han skulle nog inte riskera involvera honom. Ingen glömmer att J blev ordentligt skitnödig av att smyga i hans hus. Varför, tro?
S jobbar i den fula byggbranschen o har tillgång till egna säljkanaler där.
J liksom L hade aningar om hur S kunde ha så många dyra verktyg?
Kom nu att fundera på vem som äger betongblandaren som stod vid S garage och som senare användes vid Jellys sommarstuga då en polispolare hjälpte till med gjutningsjobb.
S jobbar i den fula byggbranschen o har tillgång till egna säljkanaler där.
J liksom L hade aningar om hur S kunde ha så många dyra verktyg?
Kom nu att fundera på vem som äger betongblandaren som stod vid S garage och som senare användes vid Jellys sommarstuga då en polispolare hjälpte till med gjutningsjobb.
Du har rätt kanske.
Och som du säger, kanske kan man lägga några sekunder på att fundera över alla specialverktyg som SD har. Minns nu också att S*tefan R som var SDs närmaste chef på Tyréns undrade över de grejor som fanns i tjänstebilen hade blivit återlämnade. Det var bl a stövlar och någon slags väska (?) med grejor, varav ett grönt armeringsjärn som hade saknats. SD hade sagt att han hade dom hemma. Kom de någonsin tillrätta?
Bara det att någon på SDs jobb ens funderar över att han skulle kunna ha varit den som stulit de dyra instrumenten är anmärkningsvärt. Det är väl inget man brukar tro om gemene man.
Jag håller med att jG verkar gå i SDs osynliga ledband.
Varför smyger han runt i huset med sin mobillampa som enda ljuskälla? Jag kan inte riktigt förlika mig med tanken på att det enbart var för hans egen skull. Allt som JG blir påkommen med av polisen, kastar enbart skuggor på JG själv.
JG har gått långt för att skydda sin vän, så långt att han själv blir stark ifrågasatt. Kommunicerar med en misstänkt via Telegram, raderar, smyger omkring i den misstänktes hus. Undanhåller sådant som han själv vet är intressanta uppgifter för polisen, berättar först när han blir påkommen. Och att han behövde gå på toa akut när han smyger runt i SDs det säger mig också att han är jättenervös. Han vet innerst inne vad som är fel, men går mot intuition. Det finns inget normalt i detta beteende. Han borde nu själv försöka tänka efter varför han mår så dåligt, varför han beter sig som han gör.
Enligt JG är cementblandaren SDs.
A 150, s.271
Förhör JG okt- 18:
"Tillfället då han var där, när han iakttogs, skulle han låna en cementblandare av Stefan. Huset
var inte avspärrat och han tyckte inte då att det var konstigt att han åkte dit för att låna lite
grejer. Han kan idag tycka att han agerade naivt. J*erry tror inte att Stefan har något med
mordet på Lena att göra och kan därför inte förstå hur det skulle vara konstigt."
Jag tänker ibland också att JG reagerade så starkt på att det skrevs i tråden att han var SDs marionettdocka, det beror på att hans intuition sa honom att det ligger en sanning där. Han vet med sig att han har gjort dumma och fula saker, men det trycker han bort. Det för att det är för smärtsamt att tänka att SD är en mördare och med den personen har han delat sitt liv, sina känslor och trott varit hans bästa vän.
)