2020-10-16, 10:03
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag känner på mig att om jag hade bott i Hjärsta när Lena hade försvunnit hade jag kikat bakom planket.
Kanske skojar jag lite, men jag har funderat på varför det inte bara är polisen som missar Lena, utan faktiskt alla andra också. Även de som bor allra närmast platsen.
Tidigare har det skrivits en del om Missing people och JG:s inblandning i att avstyra sökning.
Blev det någonsin klarlagt varför de inte engagerade sig och vilken som var JG:s roll?
Jag kommer ihåg mycket spekulationer men fick vi någonsin trovärdig information?
Har polisen kollat upp varför inte Missing people sökte?
Citera
2020-10-16, 10:04
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
JG kan vara medbrottsling i något annat brott som t ex finna köpare till stulna dyra mätinstrument?
Har inte så dyra instrument någon typ av instansat id-nummer?
I så fall skulle det rent teoretisk i alla fall gå att återfinns just dessa instrument.
Citera
2020-10-16, 10:23
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Håller med Dig om att åklagaren borde bli kontaktad (misstänker att så sker).

Polisen läser säkert här till och från (annat vore väl nästan tjänstefel) då det är bra med många ögon som nu läst denna FUP och lägger ihop ett och ett.
Så många sidor FUP består av är inte lätt för ett fåtal utredare (i förhållande till tråddeltagare) att hålla reda på och se alla konstigheter.

Vid nästa instans borde åklagaren lägga stor vikt vid hur pressad SD var/kände sig de sista veckorna innan resa/mord.
Han hade noll koll på LW och det var ett stort hot för honom, hon kunde ta sig till att avslöja allt för HD och det fick inte ske!

SD var om sig och kring sig med mycket planerande. Något han inte kunde planera och inte räknat med var LW:s skrik i sin dödsångest.

Han kan ej heller ha koll på vad som skrivs här i tråden (även om vapendragarna JG/HD försökt till ingen nytta).
Han kunde ej heller ha koll på att FUP skulle bli offentlig och att alla hans vänner/fd vänner får se hans uppförande gentemot HD, LW, barn och JG.

Ps Att SD "tipsar" LW att skriva grattis på hans födelsedag för att han skulle verka trovärdig gentemot HD visar hur han försöker tänka på allt för att alla hans lögner ska gå igenom! Fy bubblan vilken tok! Ds
" Han kunde ej heller ha koll på att FUP skulle bli offentlig och att alla hans vänner/fd vänner får se hans uppförande gentemot HD, LW, barn och JG.

Ps Att SD "tipsar" LW att skriva grattis på hans födelsedag för att han skulle verka trovärdig gentemot HD visar hur han försöker tänka på allt för att alla hans lögner ska gå igenom! Fy bubblan vilken tok! Ds"

Ska vi surra lite om SD idag för omväxlingens skull?

Du har fel,SD och resten av Sveriges befolkning vet att Fup blir offentlig för alla att läsa vid åtal.
I dom flesta fall, ifall du hittar något kryphål som visar fup som inte går att läsa (som du lägger din tid på att söka efter).

Tipset var bra mycket bättre än "tack för ett hyvens knull inatt" och så är det i lögnens värld,ljuga och bedra går hand i hand så SD beter sig inte mer annorlunda än övriga som gökar vid sidan om.
Citera
2020-10-16, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Tidigare har det skrivits en del om Missing people och JG:s inblandning i att avstyra sökning.
Blev det någonsin klarlagt varför de inte engagerade sig och vilken som var JG:s roll?
Jag kommer ihåg mycket spekulationer men fick vi någonsin trovärdig information?
Har polisen kollat upp varför inte Missing people sökte?
Missing people söker inte om de inte har klart tecken både från polis och anhöriga
Citera
2020-10-16, 11:23
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Har inte så dyra instrument någon typ av instansat id-nummer?
I så fall skulle det rent teoretisk i alla fall gå att återfinns just dessa instrument.

Ja, så dyra mätinstrument bör vara märkta med ID-nummer, men den tidigare kvalitetsansvarige SD har sett till att inventarielistan mystiskt försvunnit? Spekulationer, men en otrogen spänningssökare utan moral-, skam- och skuldkänslor har nog inga tveksamheter inför att göra raffinerade stölder och SD hade tillträde till platserna. På sin GC-sida har han inte tvekat att berätta om hur han GC:at i anslutning till arbetet, hur han rört sig vid skyddsobjekt med fotoförbud där han fotat/filmat och visat upp för alla på sitt GC-konto. Tanklöst eller vill visa att han gör som HAN vill?

LW hotade kanske om flera avslöjanden än den hemliga relationen - t ex om varför han hade råd med alla GC-resor, alla sina tekniska prylar och dyra presenter till henne?
Hans tidigare chef Jak*b indikerar i förhör om sin misstanke att SD kan ha med stölderna att göra. SD:s tal i rätten om vita jobb när ingen frågat om färg på jobb.
Under drygt 5 månader -18 gör inte SD några kontantuttag över huvud taget.

Har SD ägnat sig åt någon form av "svart" sidoverksamhet vars intäkter gått till ett dolt konto?

Vad det gäller de stulna mätinstrumenten var det uppgivna värdet ca 10 miljoner och det är så pass högt att Exact's försäkringsbolag sannolikt bedriver en noggrann utredning. Har de IF bör de skyldiga vara riktiga oroliga för att åka fast. Deras utredningschef And*rs Lindstr*nd (f d polis) är känd för att framgångsrikt driva på polisen i allvarliga brottsutredningar.
Citera
2020-10-16, 17:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Efter att ha plockat åt sig mobilen är MGM redan inom 2 min på väg från området, placerar sig förmodligen på undanskymt ställe och slår av platsdata. Jag tror att MGM byter om efter att ha släpat henne i den slutliga positionen, bort från trädet. H*n slipper då beträda jorden och kan stå i gräset när h*n med rena skor plockar av henne mobilen och hörlurarna. Eventuellt ringen också.

Någonstans i närheten, det verkar inte gå att finna exakt ställe, det har med mastuppkopplingarna att göra. Och där kan han ha gömt undan Lenas mobil efter mordet. Han kan absolut ha haft ombyte undandgömt tillsammans med ett tillhygge och haft på sig något som skyddat honom (skoskydd som vi pratat om tidigare och handskar).

Han kan ha börjat med att slå ner henne och därefter trott att hon var minst medvetslös och därefter satt på sig sina skydd. Om Lena hade sett SD i stövlar eller andra konstiga kläder, kanske hon inte följt med. Kanske bidrog det till att skriken kom i attacker under flera minuter. Att Lena skyddat huvudet kan också bidragit till att slagen inte tog "tillräckligt, och förlängde lidandet och gav ett visst skydd mot stänk på gm.

A 166, sid 22:

"2018-05·14
23:38:43
59.2893317
15.1859535
Noggrannhet (meter): 38
"

https://www.google.se/maps/place/59%C2%B017'21.6%22N+15%C2%B011'09.4%22E/@59.2892995,15.1856373,48m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d59.2893317!4 d15.1859535

A 166 s. 25

"Figur 14, Samtliga 29 punkter som registrerats mellan perioden klockan 23:23 och
23:38 den 14 maj 2018 med samma koordinat (59.2891468, 15.1861671). Blåa cirklar
är deras tillhörande precisionscirklar utritade.
"

https://www.google.se/maps/place/59%C2%B017'20.9%22N+15%C2%B011'10.2%22E/@59.2891475,15.1856199,118m/data=!3m2!1e3!4b1!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d59.28914 68!4d15.1861671

Citat:
180305
L: du minns att det är fortsatt stopp för dig att FTF:a Innan mig när ny månad börjar? gäller samtliga cacher. även min
S: Vi pratar om sådant utanför chatt.
Nej det vet jag inte eftersom du ej är elak.

Förefaller som om L har gått så pass långt att hon har börjat kontrollera sin fiendes FTF:er; loggar han innan så betyder det en repris på te-inbjudan med smörgås. Med ytterligare ingående beskrivningar av var, när, hur.
2 1/2 månad innan mordet och S vill diskutera Ls hot utanför chatt. En hypotes är att han lär vara ordentligt uppretad av hennes senaste tilltag och tänker inte riskera en anmälan genom att sätta sina egna väl valda ord (hot) på pränt.

Ja, han är smart nog att inte hota i text eller i mobilsamtal, så detta att han vill diskutera utanför chatt ringer varningsklockor. Det kan inte finnas någon annan rimlig förklaring här än att det kommer att bli ett otrevlig (och hotfullt?) samtal. Min teori har ju varit att eftersom de inte får synas tillsammans kan de inte löpa på båda för FTF och kunna logga båda FTF som annars kan göra. Därav denna överenskommelse, som SD kanske inte håller?

Citat:
Mot bakgrund av vad som utspelats angående FTF:er i mars månad, så blir det ännu mera uppenbart att remsan hade för avsikt att förmedla hot från Ls sida. Han avstod hjärttårtan och föredrog att rita kaviarhjärtan till H samma dag. Tyvärr hade L fått smak för utpressning för att få igenom sin vilja, vilket gav henne direkt behovstillfredsställelse. Och tillfällig ångestlindring.
Remsan visar en FTF av HTD (inklusive H) och annan geocachare; datum är 1:a december 2015. Jag misstänker att det är datumet som är det centrala. Alla i geocache-gänget ställer sig frågande till varför hon bytt ut remsan dagen innan. Cachen är hennes egen och jag spekulerar i att avsikten var att tvinga honom att deleta sin FTF-logg och låta medcacharen stå ensam kvar som FTF:are av cachen.
Han vägrar henne en mysstund innan avresa och straffet blir att frånta honom FTF:er. Nu är det hon som har övertaget och lyder han inte blint, finns H inom någon minuts gångavstånd. - Ett hot om att förstöra fd makarnas gemensamma resa?

Jag är ännu inne på att han inte vägrat henne en träff, utan snarare tvärtom. Detta för att mordet är planerat och för att kakan signalerar att de ska träffas. Han säger ju aldrig nej, utan drar på det. Och detta kan ha fått henne ur humör, att hon misstänker att han kanske ska dra sig ur. Han skriver 23:01: "kom precis. Svarar på jobbmail. Har lite måsten" på hennes kl 22:55 "fixar lite inför A*rons födelsedag i morgon. Hoppas det tar mindre än en timme. Hemma nu?"
På det viset verkar hon inställd på att de ska ses, varför annars prata om att As födelsedagsfirande tar mindre än en timme? Men samtidigt verkar det dra ut på tiden, och nu vill hon verkligen att han inte backar. Hon skickar loggremsan som det hot som signalerar det han vet att hon menar.

Citat:
Kan vara deras röster som hördes ja. Tror inte man ska haka upp sig på att rösten beskrivs som mörk; även om MGMs stämma är relativt ljus och ansträngd, något hes, kan den knappast misstas för en kvinnoröst.
Jag tror att det kan ha brunnit bakom knuten. Fast inte av passion.

En person som plötsligt blir förbannad kan ju sänka rösten, typ morra, mullra av aggression.

Citat:
Eftersom BP är en alldeles särskild plats, så låter det mest sannolikt att mötet är cacherelaterat.

Håller med.

Citat:
Litar bara på tiden för säker aktivitet, sista tiden. De övriga kan ha andra förklaringar.
De hävdar att det rör sig om ett cirkelresonemang. Man teoretiserar för att skapa tvivel. Fast vittnens iakttagelser stämmer väl överens med övriga omständigheter som sovrumsfönstrets placering för att fånga upp ljud på andra sidan vägen, L på BP vid aktuell tidpunkt, beskrivning av skrik, enhetens förändring strax efter att skriken upphört.

Ok, som jag ser det (utan att ha läst försvaret, så stöds ju Lenas skrik av flera andra parametrar som backar upp tidpunkten.

Citat:
MGM saknar alibi mellan 23.01-00.02; i övrigt - både före och efter - är han uppenbart aktiv. Så det är klart att den inaktiva timmen utgör en försvårande omständighet.

Ja, mönstret man ser i ö är att SD är uppkopplad hela tiden. Helt tyst däremot denna kritiska period.

Citat:
Enligt IT-tekniker i överklagan till HR, stängs mobilen troligtvis av redan 00.47:

Kollegan, X Y, uppger att det som hände 00:47 som alternativ till ovan skulle kunna vara en händelse där någon tar bort batteriet från telefonen, alternativt hastigt förstör telefonen tex lägger den i vatten.
Om man skulle göra detta så ligger Volte (Halebop.telia.se) kvar i 54 minuter efter det att telefonen egentligen tappat kontakt med masten. Sedan slängs man ut från nätet.
Att det just handlar om 54 minuter beror på att det som default sker periodiska uppdateringar efter var 54: minut. Om masten inte har fått kontakt med telefonen efter 54 minuter så kopplas sessionen ner

Sessionen kopplas ner kl 01.41.

Ja, jag minns det nu. Har helt glömt bort att jag själv skrivit ett inlägg om detta redan i augusti. Suck.
https://www.flashback.org/sp72781993

Och då är det även så då 00:47 att SD har en period av inaktivitet:

A 145, s. 128

00:29:36 ------------------Hepp. Du kom inte in mer. Sov gott.
Hörs i morm
02:00:00 -------------------------Kalenderposter Stay at Bokloster Villahotell
Citera
2020-10-16, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
JG kan vara medbrottsling i något annat brott som t ex finna köpare till stulna dyra mätinstrument?

Skulle S kunna lita på att han kan hålla tyst? Han är ju Jelly.
Citera
2020-10-16, 19:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Håller med Dig om att åklagaren borde bli kontaktad (misstänker att så sker).

Polisen läser säkert här till och från (annat vore väl nästan tjänstefel) då det är bra med många ögon som nu läst denna FUP och lägger ihop ett och ett.
Så många sidor FUP består av är inte lätt för ett fåtal utredare (i förhållande till tråddeltagare) att hålla reda på och se alla konstigheter.

Vid nästa instans borde åklagaren lägga stor vikt vid hur pressad SD var/kände sig de sista veckorna innan resa/mord.
Han hade noll koll på LW och det var ett stort hot för honom, hon kunde ta sig till att avslöja allt för HD och det fick inte ske!

SD var om sig och kring sig med mycket planerande. Något han inte kunde planera och inte räknat med var LW:s skrik i sin dödsångest.

Han kan ej heller ha koll på vad som skrivs här i tråden (även om vapendragarna JG/HD försökt till ingen nytta).
Han kunde ej heller ha koll på att FUP skulle bli offentlig och att alla hans vänner/fd vänner får se hans uppförande gentemot HD, LW, barn och JG.

Ps Att SD "tipsar" LW att skriva grattis på hans födelsedag för att han skulle verka trovärdig gentemot HD visar hur han försöker tänka på allt för att alla hans lögner ska gå igenom! Fy bubblan vilken tok! Ds

Jag vet inte om polisen har tid att nu så här i efterhand (efter domen i TR) ha koll på tråden. FUP är klart och även om man kanske fortsätter med utredningsåtgärder, kanske det är ett minimalt antal timmar som läggs på det arbetet mot tidigare?

Men, man kan ju alltid hoppas! Mest litar jag på att de som kommit fram till intressanta saker i FUP ska själva tipsa polisen. Det skadar verkligen inte.

Det fynd som skribenten @piastrone hittade, med SDs mailadress som enbart verkat ha använts till att kommunicera hemligt med Lena, och som sökts på den 7 oktober, det är inget litet fynd!
Det är ett mycket bra indicium!
Det skulle kunna vara spiken i kistan med det övriga.

Helt klart är SD mycket pressad veckorna före mordet. Som en liten pojke som blivit nekad glass, känner han sig helt avfärdad av samtliga. Överreagerar och bråkar i dagar med barnen och HD i dagar (!!) genom att använda barnen som tillhygge, prata med HD på samma sätt som med Lena och hota med det ena och andra. Kalla sig själv offer. Allt för att få Hanna dit han vill (med på resan, släppa S*illen). Lena var som en tickande bomb, med sin begynnande frigörelse och förnyade kraft. Hämnden som hon satt på kändes nära.

Jag tror att åklagaren har kläm på det där, men behöver vässa knivarna.

Jag funderar på hur SD efter all press klarade av att bli nekad att komma in i USA.
Mycket på spel där. Resan som närapå inte blev av, blev inte av.

Kanske SD var så lättad att Lena var borta, HD infångad och även om det inte blev en resa till USA, så fick han kanske sin drömkvinna tillbaka?

Om jag själv tänker mig in situationen och jag var oskyldig:
- fruktansvärt att Lena försvunnit, vad kan ha hänt
- stressande att ha sin drömresa till USA samtidigt som hon är borta, vad göra? Stanna hemma kanske?
- sedan inte komma in i USA. Hur förbannad skulle man inte bli? Jag är oskyldig, hela mitt liv blir förstört
- till varenda kotte skulle jag skriva och fråga hela tiden, har något nytt hänt? Har ni hört något, hur går det för barnen?
- och sedan skulle jag bli rosenrasande på att hela resan gått om intet. Hela semestern och tusentals kronor borta.

INGET av detta som de flesta skulle ventilera vitt och brett har man sett ett enda ord om från SD.

Ju mer som kommer fram om SD, desto lurigare är han.

Hur kommer han ens på att tänka ut så långt att Lena ska gratta honom på födelsedagen med blockningen? Som du säger, det säger mycket om hur han fungerar.
Citera
2020-10-16, 19:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Skulle S kunna lita på att han kan hålla tyst? Han är ju Jelly.

Jag tvivlar på att JG skulle (med sina nervösa nerver) göra en sådan sak. Visserligen verkar de fuska med loggningarna, men att gå från det till att sälja stulna grejor, det tror jag inte att han skulle tänka ens tanken. Och SD vet det.

SD däremot, han är nog skrupellös när det gäller. Om han skulle kunna utan att bli upptäckt, tror jag inte att han skulle tveka att både stjäla och sälja. Men hur lätt är det om man inte är kriminell eller har sådana kontakter att sälja dessa specialgrejor vidare? Och JG är nog inte den kontakten.
Citera
2020-10-17, 09:07
Medlem
Citat:
Jag vet inte om polisen har tid att nu så här i efterhand (efter domen i TR) ha koll på tråden. FUP är klart och även om man kanske fortsätter med utredningsåtgärder, kanske det är ett minimalt antal timmar som läggs på det arbetet mot tidigare?

... Jag känner att efter att FUP kommit tråddeltagarna tillhanda (vilket nog polisen uppfattat) så hade de nog stort intresse av att läsa här. Det är inte så många sidor att läsa per dygn (om de hoppar rotandet i LW:s trosor). Privatpersoner är polisens högra hand (se bara Efterlyst).

Men, man kan ju alltid hoppas! Mest litar jag på att de som kommit fram till intressanta saker i FUP ska själva tipsa polisen. Det skadar verkligen inte.

... håller med Dig och det verkar enkelt för den som vill att skriva mail till Åkl, hon svarar snällt.

Det fynd som skribenten @piastrone hittade, med SDs mailadress som enbart verkat ha använts till att kommunicera hemligt med Lena, och som sökts på den 7 oktober, det är inget litet fynd!
Det är ett mycket bra indicium!
Det skulle kunna vara spiken i kistan med det övriga.

... håller med Dig här också, mycket märkligt det som hen uppmärksammat (även om jag inte uppfattade det först)!

Helt klart är SD mycket pressad veckorna före mordet. Som en liten pojke som blivit nekad glass, känner han sig helt avfärdad av samtliga. Överreagerar och bråkar i dagar med barnen och HD i dagar (!!) genom att använda barnen som tillhygge, prata med HD på samma sätt som med Lena och hota med det ena och andra. Kalla sig själv offer. Allt för att få Hanna dit han vill (med på resan, släppa S*illen). Lena var som en tickande bomb, med sin begynnande frigörelse och förnyade kraft. Hämnden som hon satt på kändes nära.

... en måste bort och det blev LW! SD:s mående var inte bra och det började nog ordentligt när HD väl bestämde sig för att flytta och separera. Det blev riktigt jobbigt för honom att behöva ta hand om sina barn ensam varannan vecka. Hans frihet var borta, han ville lämna över barnen till HD eller till HD:s föräldrar när han hade sin vecka.

Jag tror att åklagaren har kläm på det där, men behöver vässa knivarna.

Jag funderar på hur SD efter all press klarade av att bli nekad att komma in i USA.
Mycket på spel där. Resan som närapå inte blev av, blev inte av.

Kanske SD var så lättad att Lena var borta, HD infångad och även om det inte blev en resa till USA, så fick han kanske sin drömkvinna tillbaka?

Om jag själv tänker mig in situationen och jag var oskyldig:
- fruktansvärt att Lena försvunnit, vad kan ha hänt
- stressande att ha sin drömresa till USA samtidigt som hon är borta, vad göra? Stanna hemma kanske?
- sedan inte komma in i USA. Hur förbannad skulle man inte bli? Jag är oskyldig, hela mitt liv blir förstört
- till varenda kotte skulle jag skriva och fråga hela tiden, har något nytt hänt? Har ni hört något, hur går det för barnen?
- och sedan skulle jag bli rosenrasande på att hela resan gått om intet. Hela semestern och tusentals kronor borta.

INGET av detta som de flesta skulle ventilera vitt och brett har man sett ett enda ord om från SD.

Ju mer som kommer fram om SD, desto lurigare är han.

Hur kommer han ens på att tänka ut så långt att Lena ska gratta honom på födelsedagen med blockningen? Som du säger, det säger mycket om hur han fungerar.

... ska ha älskarinnan att hjälpa honom att ljuga för att han ska verka trovärdig gentemot sin fru, jösses... allt för att han ska kunna fortsätta att ha två "fruar"!

Oteknisk som jag är, har svarat med ... efter Dina stycken, få se om det funkar.

Tillägg: Fungerade inte (som jag misstänkte), man får trycka på pilen i Ditt inlägg för att se vad jag svarat... bättre lycka nästa gång för mig!

Tillägg ytterligare... funkade tydligen inte heller i hela inlägget, jag lägger ner!
Senast redigerad av Tufsankatt 2020-10-17 kl. 09:13.
Citera
2020-10-17, 09:14
Medlem
Citat:
Jag tvivlar på att JG skulle (med sina nervösa nerver) göra en sådan sak. Visserligen verkar de fuska med loggningarna, men att gå från det till att sälja stulna grejor, det tror jag inte att han skulle tänka ens tanken. Och SD vet det.

SD däremot, han är nog skrupellös när det gäller. Om han skulle kunna utan att bli upptäckt, tror jag inte att han skulle tveka att både stjäla och sälja. Men hur lätt är det om man inte är kriminell eller har sådana kontakter att sälja dessa specialgrejor vidare? Och JG är nog inte den kontakten.

J vill pleasa S, men han skulle nog inte riskera involvera honom. Ingen glömmer att J blev ordentligt skitnödig av att smyga i hans hus. Varför, tro?

S jobbar i den fula byggbranschen o har tillgång till egna säljkanaler där.

J liksom L hade aningar om hur S kunde ha så många dyra verktyg?

Kom nu att fundera på vem som äger betongblandaren som stod vid S garage och som senare användes vid Jellys sommarstuga då en polispolare hjälpte till med gjutningsjobb.
Citera
2020-10-17, 11:06
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Missing people söker inte om de inte har klart tecken både från polis och anhöriga
Det är därför jag undrar.
Det är svårt att tänka sig att de anhöriga inte skulle ge klartecken.
I så fall är det polisen som inte gav klartecken.
Varför gav de i så fall inte klartecken?
Eller var det någon annan som hindrade Missing people från att leta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in