Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-10-17, 00:41
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Han ska vara GM rakt av enligt Styckjunkaren. Den som åsyftas är Nisse, vilket fastslogs i senare inlägg.

Okej, jag måste nog be om att få bli lite uppdaterad här:

1) LN kände CGÖ?

2) Bilden med tre soldater i vita mössor och kläder ska visa LN. Är han mannen med lång rak näsa till vänster eller är det någon annan? Vem av dem är i så fall LN? Har vi någon annan bild på LN där man ser honom i helfigur?

3) Hur säkra kan vi vara på att hans alibi är spräckt? De här andra personerna som ska ha sett LN vandra fritt på stan mordkvällen, hur trovärdiga är de? Och vilka är de?

4) LN var stationerad i Karlsborg och fallskärmsjägare där?

5) Vilket motiv skulle LN ha att skjuta Palme?

6) Vad jag förstår av den förhörande polisen tycks PU inte riktigt ha förtroende för HI som vittne. Mellan raderna förstår man att de upplever honom som icke trovärdig. Finns det uppgifter som talar för motsatsen?
Citera
2020-10-17, 01:01
Medlem
Basfaktas avatar
Vi har ett förhör med en okänd kapten som riktar misstankar mot en särskild person. Är det LN han talar om? Mycket är maskat.

Hursomhelst ska den här misstänkta personen ha haft tillgång till "en sats utländska vapen som finns hos FMV, även 357.Magnum".

FMV låter i sammanhanget rätt intressant.
Citera
2020-10-17, 01:02
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej, jag måste nog be om att få bli lite uppdaterad här:

1) LN kände CGÖ?

2) Bilden med tre soldater i vita mössor och kläder ska visa LN. Är han mannen med lång rak näsa till vänster eller är det någon annan? Vem av dem är i så fall LN? Har vi någon annan bild på LN där man ser honom i helfigur?

3) Hur säkra kan vi vara på att hans alibi är spräckt? De här andra personerna som ska ha sett LN vandra fritt på stan mordkvällen, hur trovärdiga är de? Och vilka är de?

4) LN var stationerad i Karlsborg och fallskärmsjägare där?

5) Vilket motiv skulle LN ha att skjuta Palme?

6) Vad jag förstår av den förhörande polisen tycks PU inte riktigt ha förtroende för HI som vittne. Mellan raderna förstår man att de upplever honom som icke trovärdig. Finns det uppgifter som talar för motsatsen?

1, Ja. De har genomfört militärövningar tillsammans, exempelvis 1985 där man "torr-mördade" ÖB. Obekräftat, men eventuellt kan Jägarnisse ha varit instruktör till CGÖ under dennes värnplikt. Knäckfrågan är exakt i vilken grupp de jobbade tillsammans vid exempelvis ÖB-övningen. Och vilka övriga inblandade var, exempelvis en militär kollega till Nisse. Ägde det så kallade Södermötet rum så deltog de tillsammans.

2, Mannen längst till höger

https://imgur.com/a/K9ULkhY
https://imgur.com/a/mV7rdzb

3, Ord står mot ord. LN hävdar att han tog sig raka vägen hem, men motsägs av Styckjunkarens källor. Dessa, påstår han, ska vara personer som deltog i den infiltrerade övningen. Upp till var och en att bedöma värdet. Seriös debattör, men kan vara desinformationsförsök eller skröna oavsett.

4, Instruktör vid FJS, dock verkar han ha flyttat runt en del. Är inte hundra exakt på var han var vid MOP, men det mest intressanta är nog inte ordinarie anställningen.

5, Samma som övriga Landsförrädarspåret. Palmehat generellt, stoppa Moskva-resan mer specifikt.

6, Håkan Ingerwald kan mycket väl ha personliga problem som har intet med MOP att göra. Däremot blir kopplingen minst sagt intressant när han är fallskärmsjägare. Spåret står inte och faller med det, men det är ett spännande bihang.

Citat:
'De två (förmodligen tre) jägarna jag vet om, det kan ha funnits fler på platsen runt MOP, är belagda med sekretess.
Varför vet jag att två (tre) var där då?
Jag var själv stationerad i området under tiden, både i februari och i mars. Jag träffade dom på Stockholms kustartilleriförsvar där de normalt inte hörde hemma (inte jag heller ska nämnas) i sista veckan i februari -86
De talade då om att man skulle öva inne i Stockholm.
De blev efter MOP som uppslukade av jorden under en period av tre, fyra veckor, därefter träffade jag åter en av dom två jag kände sedan innan, han kunde inte yppa något om övningen. Sekretess'
Citera
2020-10-17, 01:08
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
1, Ja. De har genomfört militärövningar tillsammans, exempelvis 1985 där man "torr-mördade" ÖB. Obekräftat, men eventuellt kan Jägarnisse ha varit instruktör till CGÖ under dennes värnplikt. Knäckfrågan är exakt i vilken grupp de jobbade tillsammans vid exempelvis ÖB-övningen. Och vilka övriga inblandade var, exempelvis en militär kollega till Nisse. Ägde det så kallade Södermötet rum så deltog de tillsammans.

2, Mannen längst till höger

https://imgur.com/a/K9ULkhY
https://imgur.com/a/mV7rdzb

3, Ord står mot ord. LN hävdar att han tog sig raka vägen hem, men motsägs av Styckjunkarens källor. Dessa, påstår han, ska vara personer som deltog i den infiltrerade övningen. Upp till var och en att bedöma värdet. Seriös debattör, men kan vara desinformationsförsök eller skröna oavsett.

4, Instruktör vid FJS, dock verkar han ha flyttat runt en del. Är inte hundra exakt på var han var vid MOP, men det mest intressanta är nog inte ordinarie anställningen.

5, Samma som övriga Landsförrädarspåret. Palmehat generellt, stoppa Moskva-resan mer specifikt.

6, Håkan Ingerwald kan mycket väl ha personliga problem som har intet med MOP att göra. Däremot blir kopplingen minst sagt intressant när han är fallskärmsjägare. Spåret står inte och faller med det, men det är ett spännande bihang.

Stort tack! Mycket informativt. Ja, Landsförrädarspåret då.

Det sista citatet kommer också från Styckjunkaren antar jag?

En sista fråga - LN uppges vara död, dog i Brasilien 2005?
Citera
2020-10-17, 01:16
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Stort tack! Mycket informativt. Ja, Landsförrädarspåret då.

Det sista citatet kommer också från Styckjunkaren antar jag?

En sista fråga - LN uppges vara död, dog i Brasilien 2005?

Det kommer från ett inlägg från Andersson.

Det råder viss oklarhet kring detta. Död är han, men frågan är var och när. På en bild ses hans namnbricka och där står namnet Lars-Erik Nilsson. Kan det ha skett en förväxling någonstans?

Skrev det som ett ploj-inlägg förut men jag tycker faktiskt det är lite subtilt intressant att FM har tagit ner Förebudet från alla officiella kanaler. Den låg exempelvis uppe på deras officiella YouTube tidigare och med rätta, då det är en riktig klassiker för många värnpliktiga. Ringde någon ett samtal efter att den börjat cirkulera i Flashbacks Palmetråd?

Personligen är jag lite för ung för Förebudet. Vid min rekryt fick vi istället ut fejkade löpsedlar inför en övning med rubriken "En stormakt i öster har invaderat grannländer i Baltikum". Stormakt i öster, undrar vilken
Senast redigerad av H24 2020-10-17 kl. 01:27.
Citera
2020-10-17, 01:42
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Det kommer från ett inlägg från Andersson.

Det råder viss oklarhet kring detta. Död är han, men frågan är var och när. På en bild ses hans namnbricka och där står namnet Lars-Erik Nilsson. Kan det ha skett en förväxling någonstans?

Skrev det som ett ploj-inlägg förut men jag tycker faktiskt det är lite subtilt intressant att FM har tagit ner Förebudet från alla officiella kanaler. Den låg exempelvis uppe på deras officiella YouTube tidigare och med rätta, då det är en riktig klassiker för många värnpliktiga. Ringde någon ett samtal efter att den börjat cirkulera i Flashbacks Palmetråd?

Personligen är jag lite för ung för Förebudet. Vid min rekryt fick vi istället ut fejkade löpsedlar inför en övning med rubriken "En stormakt i öster har invaderat grannländer i Baltikum". Stormakt i öster, undrar vilken

Ja.

Det blir ju väldigt svårt eftersom vi inte har något konkret.

Men det finns som vi vet en del udda händelser här.

Exempelvis det faktum att 1 livvakt, 1 handeldvapenexpert och 2 poliser besökte CGÖ på mordkvällen.

Varken handeldvapenexperten (Per A, FMV) eller poliserna (Göran S och Per H) säger att de normalt brukade besöka CGÖ. Göran S hade gjort det ett antal gånger i tjänsten men varför han åkte till CGÖ den här kvällen minns han inte. Han minns inte ens att fredag 28 februari 1986 var mordkvällen.

Göran S och Per H besöker mordplatsen direkt efter mordet.

Göran S ringer till CGÖ efter mordet och berättar att Palme är död. Varför kommer han inte ihåg utan menar att han ringde för att han och Per H besökt CGÖ kvällen innan.

Och numera vet vi att LN kände CGÖ och att den person kaptenen pekar ut (LN?) hade tillgång till utländska vapen hos FMV. Även 357.Magnum.

LN ska då, enligt uppgift, ha befunnit sig på permis i centrala Sthlm mordkvällen och där setts av flera kollegor.

LN:s signalement motsäger inte teorin att han var GM.

Inga som helst bevis. Men ett komplex värt att studera vidare tycker jag. Något för lilla arkivet.

Nu gäller det främst att rota fram vittnen som sett GM före mordet. Som det brukar heta när PU pratar måste vi ner på Sveavägen.
Citera
2020-10-17, 02:59
Medlem
Jag har varit frånvarande från detta projekt mer än 2 mån men nu kom ett brev från polisen med handlingar ang. Ove Persson, Föllinge. Jag har scannat in dem och härmed bifogar jag dem utan att veta om ni har fått dem från annat håll.

pol-1986-04-18 N-3265 ove-persson
https://drive.google.com/file/d/1kBh_v6Hy7gJl04WCl5K2tLKhlCvsH4ZC/view?usp=sharing

Här lämnar Ove P. ett tips att han tidigare har sett en viss person vid en fastighet längs flyktvägen och att denne person troligen bodde på Johannesgatan. Det finns svårtyda handskrivna anteckningar, det anknyter till uppslag N 3058-1.

pol-1988-09-05 EAD-10245 ove-persson
https://drive.google.com/file/d/1n8_0eSvEIG3xj7jxQmDfVlmAsOEHlP83/view?usp=sharing

Här förhör Thure Nässén polismannen vid narkotikaroteln Ove Persson.
Ove skulle spana på misstänkt narkotikalangare från ”fast” observationsplats 15.00 – 01.00 den 1986-02-28 tillsammans med okänd kollega, oklart varför kollegans namn har maskats. Enligt tjänstgöringslistan skulle i stödpatrullen även ingå Robert Andersson och Stefan Ahlgren. Enligt Ove avbröt de spaningarna vid 23-tiden och åkte in till roteln där de infann sig ca 23.05. Ove skulle sedan ha åkt hem via en lite märklig färdväg och kommit till bostaden ca 23.25.

pol-1989-02-07 EAD-10245-A ove-persson
https://drive.google.com/file/d/1D4pIWFqASaEB975VAEmrH2Xi89wvYQg9/view?usp=sharing

Här förhör Stellan Söderman polismannen vid narkotikaroteln Ove Persson.
Ove får läsa igenom föregående förhör och vidimerar det i alla delar. Nu framgår det tydligt att Ove och hans ’hemliga’ kollega satt på samma observationsplats. Spaningsobjektet skulle ha varit en person av israelisk härkomst och denne misstänktes för handel med amfetamin. Oves tjänstebil var en mörkblå eller svart Volkswagen Passat. Ove beskriver varför färdvägen hem var lite underlig, han ville åka förbi danslokalen Virveln på Drottninggatan.
Ove påstår att han fick kännedom om mordet på Olof Palme först när han väcktes av klockradion morgonen den 1 mars. Ove förklarar också varför han avbröt spaningen redan vid 23-tiden trots att tjänstgöringen skulle ha pågått till 01.00.

pol-1989-02-07 A-11422 okänd
https://drive.google.com/file/d/1EfLXXI10CRiiN3Syw2_84NMvcL_Z7n4O/view?usp=sharing

Här förhör Stellan Söderman Ove Perssons okända kollega.
Enligt kollegan var det bara Ove Persson som lämnade observationsplatsen strax efter kl. 23, kollegan hade stannat kvar ca 15-20 minuter. Sedan hade kollegan tagit tjänstebilen och åkt hem till sin bostad. Det verkar som att färdvägen har maskats, varför?? Kollegan beskriver att han under hemresan hade haft sin bärbara radioappart påslagen men att han inte hade hört någonting om mordet på Olof Palme. Han fick kännedom om mordet på morgonen efteråt, dvs den 1 mars, när han slog på radion.
Kollegan hävdar bestäm att han på kvällen den 28 februari aldrig hade lämnat spaningslägenheten under perioden kl. 17.00 – 23.30, då han åker därifrån.
Den angivna tidpunkten, kl. 23.30, tycker jag är märkligt. Jag vet ju inte var spaningslägenheten finns, jag har trott att den var på Luntmakargatan och/eller nära mordplatsen. Klockan 23.30 borde han ha sett att något allvarligt har inträffat i området…

pol-1989-02-20 EAD-10245-B ove-persson
https://drive.google.com/file/d/173_6yzISKf3rWu-sOdRiNI8-EQ71Qs56/view?usp=sharing

Frågeformulär ifyllt av Ove Persson, det avser tjänstgöring den 1986-02-28 – 1986-03-01.
Alla kriminalpoliser, i yttre tjänst vid denna tidpunkt, skulle troligen ca 3 år efter mordet besvara detta frågeformulär.

Namngivning – censurerade Palme dokument erhållna efter 2020-06-10

Jag har funderat lite och kommit fram till att jag ska tillämpa följande princip vid namngivning:

Dateringsfält Avsnitt+löpnummer personnamn

Där de 3 delarna är avgränsade med blanktecken.

Dateringsfält
’pol’ + datum ,,,exempel: pol-1989-02-20
Avsnitt+löpnummer
spaningsuppslag enligt polisen ,,,exempel: EAD-10245-B
personnamn
namn ,,,exempel: ove-persson

Med detta upplägg kan man bygga en databas av dokumentfilerna där man kan sortera antingen på
datum eller på uppslag eller på personnamn.
Citera
2020-10-17, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Jag har varit frånvarande från detta projekt mer än 2 mån men nu kom ett brev från polisen med handlingar ang. Ove Persson, Föllinge. Jag har scannat in dem och härmed bifogar jag dem utan att veta om ni har fått dem från annat håll.

https://drive.google.com/file/d/1kBh_v6Hy7gJl04WCl5K2tLKhlCvsH4ZC/view?usp=sharing

Här lämnar Ove P. ett tips att han tidigare har sett en viss person vid en fastighet längs flyktvägen och att denne person troligen bodde på Johannesgatan. Det finns svårtyda handskrivna anteckningar, det anknyter till uppslag N 3058-1.

https://drive.google.com/file/d/1n8_0eSvEIG3xj7jxQmDfVlmAsOEHlP83/view?usp=sharing

Ove skulle spana på misstänkt narkotikalangare från ”fast” observationsplats 15.00 – 01.00 den 1986-02-28 tillsammans med okänd kollega, oklart varför kollegans namn har maskats. Enligt tjänstgöringslistan skulle i stödpatrullen även ingå Robert Andersson och Stefan Ahlgren. Enligt Ove avbröt de spaningarna vid 23-tiden och åkte in till roteln där de infann sig ca 23.05. Ove skulle sedan ha åkt hem via en lite märklig färdväg och kommit till bostaden ca 23.25.

https://drive.google.com/file/d/1D4pIWFqASaEB975VAEmrH2Xi89wvYQg9/view?usp=sharing

Ove får läsa igenom föregående förhör och vidimerar det i alla delar. Nu framgår det tydligt att Ove och hans ’hemliga’ kollega satt på samma observationsplats. Spaningsobjektet skulle ha varit en person av israelisk härkomst och denne misstänktes för handel med amfetamin. Oves tjänstebil var en mörkblå eller svart Volkswagen Passat. Ove beskriver varför färdvägen hem var lite underlig, han ville åka förbi danslokalen Virveln på Drottninggatan.
Ove påstår att han fick kännedom om mordet på Olof Palme först när han väcktes av klockradion morgonen den 1 mars. Ove förklarar också varför han avbröt spaningen redan vid 23-tiden trots att tjänstgöringen skulle ha pågått till 01.00.

https://drive.google.com/file/d/1EfLXXI10CRiiN3Syw2_84NMvcL_Z7n4O/view?usp=sharing

Enligt kollegan var det bara Ove Persson som lämnade observationsplatsen strax efter kl. 23, kollegan hade stannat kvar ca 15-20 minuter. Sedan hade kollegan tagit tjänstebilen och åkt hem till sin bostad. Det verkar som att färdvägen har maskats, varför?? Kollegan beskriver att han under hemresan hade haft sin bärbara radioappart påslagen men att han inte hade hört någonting om mordet på Olof Palme. Han fick kännedom om mordet på morgonen efteråt, dvs den 1 mars, när han slog på radion.
Kollegan hävdar bestäm att han på kvällen den 28 februari aldrig hade lämnat spaningslägenheten under perioden kl. 17.00 – 23.30, då han åker därifrån.
Den angivna tidpunkten, kl. 23.30, tycker jag är märkligt. Jag vet ju inte var spaningslägenheten finns, jag har trott att den var på Luntmakargatan och/eller nära mordplatsen. Klockan 23.30 borde han ha sett att något allvarligt har inträffat i området…

https://drive.google.com/file/d/173_6yzISKf3rWu-sOdRiNI8-EQ71Qs56/view?usp=sharing

Frågeformulär ifyllt av Ove Persson, det avser tjänstgöring den 1986-02-28 – 1986-03-01.
Alla kriminalpoliser, i yttre tjänst vid denna tidpunkt, skulle troligen ca 3 år efter mordet besvara detta frågeformulär.

Jag har funderat lite och kommit fram till att jag ska tillämpa följande princip vid namngivning:

Dateringsfält
Avsnitt+löpnummer
personnamn

Med detta upplägg kan man bygga en databas av dokumentfilerna där man kan sortera antingen på

Tusen tack! Utan att ens hunnit öppna en fil så är din sammanfattning otroligt intressant! Spännande att tjänstebilen var just en mörkblå eller svart Volkswagen Passat, att han försvinner just den tiden och dessutom ljuger om det!? Denne beryktade Föllinges förehavanden verkar ju mer suspekta än man kunnat ana!
Citera
2020-10-17, 03:45
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olmors

Dateringsfält
Avsnitt+löpnummer
personnamn

Sådant här gillar vi! Det är bara att tacka och ta emot!

Nej, vi har inte fått detta material från annat håll. Däremot ligger det en beställning på samma material. Har vi tur så kommer de dokumenten att vara mindre maskade när de anländer.

Vi kommer ihåg att Thure Nässen i media gick ut och sade att narkotikaspaningen pågick när mordet skedde. Och att en spanare som skulle uppehållit sig på Tunnelgatan avvek i förtid. Problemet är om vi kan lita på honom. Bevisligen så har han då även förhört Föllinge. Han var alltså djupt insyltad i dessa utredningar och kan ha fått upplysningar ''off the record''.

Så har vi ju sedan tidigare Bjuhr-ärendet. Där inte hjälppatrullen med Föllinge ingick. Ska vi då tro att hjälppatrullen sysslade med ett annat ärende? Här gäller det att detaljstudera.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-10-17 kl. 03:53.
Citera
2020-10-17, 04:58
Medlem
Whiteboard vittnen Grand.

https://miro.com/app/board/o9J_kkKrWkw=/?fbclid=IwAR04-FzSgN2je9D8g_40W2ZLn0l6zLzxMkx5-GVWq5_FJUVEDrkUX1i_zhI
Citera
2020-10-17, 06:37
Medlem
Om inte Föllinge-Persson ljuger så spanade han och en kollega på en israel. Gällande langning av amfetamin. På en plats som låg utanför city. Där det inte framgår om det fanns någon koppling till Sigge Cedergren.

I så fall kan man undra över vem Nässen hänvisar till som skulle varit på plats på Tunnelgatan när mordet skedde.

Samtidigt kan vi se att tiden 23 återkommer som hemfärdstid. Alltså samma tid som de förhörda i Bjuhrärendet anger. Med Eklund i spetsen. Tillfällighet tro? Eller har de pratat ihop sig? Alla verkar minnas denna tiden utan problem. Samtidigt som man har svårt att minnas annat.

Slående att alla anger att orsaken till att man bröt var att ingenting hände i deras spaning. Så då kunde man lika gärna åka hem och få betalt ändå. Eftersom deras tjänstgöringstid var till 01,00.
Citera
2020-10-17, 07:48
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Om inte Föllinge-Persson ljuger så spanade han och en kollega på en israel. Gällande langning av amfetamin. På en plats som låg utanför city. Där det inte framgår om det fanns någon koppling till Sigge Cedergren.

I så fall kan man undra över vem Nässen hänvisar till som skulle varit på plats på Tunnelgatan när mordet skedde.

Samtidigt kan vi se att tiden 23 återkommer som hemfärdstid. Alltså samma tid som de förhörda i Bjuhrärendet anger. Med Eklund i spetsen. Tillfällighet tro? Eller har de pratat ihop sig? Alla verkar minnas denna tiden utan problem. Samtidigt som man har svårt att minnas annat.

Slående att alla anger att orsaken till att man bröt var att ingenting hände i deras spaning. Så då kunde man lika gärna åka hem och få betalt ändå. Eftersom deras tjänstgöringstid var till 01,00.
Har israelen något namn?
Var hittar du den informationen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in