Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-10-02, 05:49
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Varför då? De är civilpersoner och har gjort exakt vad de ska göra. Gjort sin iakttagelse och därefter skyndsamt kontaktat utredningen. Inte deras fel att denna inte gör sitt jobb. Alla vill heller inte bli föremål för media eller privatspanares intresse.

Jag menar inte en presskonferens utan att det finns en känd anmälan i uppslaget. Myndigheten måste ju fortfarande ta emot tips och behandla dem.
Citera
2020-10-02, 05:54
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Från mitt perspektiv är paret Palmes promenad från Grand den kanske mest intressanta delen i hela utredningen.

Oavsett om det var en ensam gärningsman eller en attentatsgrupp så krävde de sista 4-5 minuterna närgången övervakning från någon/några som befann sig på Sveavägen med uppsikt över paret Palme. Något annat alternativ finns inte menar jag.

Varför behövde övervakningen vara så närgången?
Svar: Därför att situationen innehöll en lång rad alternativ som inte kunde förutses av någon annan än Olof Palme och hans hustru.

1. Åka taxi hem.
2. Gå tillbaka till Rådmansgatan och ta tunnelbanan därifrån.
3. Kalla in en livvaktsbil och åka med livvakterna hem.
4. Ta bussen.
5. Det minst troliga alternativet: Promenera. Men vad var målet med promenaden, hur länge kunde man förvänta sig att de skulle promenera, i vilken riktning skulle de promenera och exakt vilka vägval skulle de göra?

När gärningsmannen och hans eventuella medhjälpare upptäckte att de började gå söderut kanske han/de tänkte att paret Palme skulle ta tunnelbanan från stationen vid Hötorget istället. Vilken väg skulle de i så fall ta sig dit? Eller skulle de inte åka med tunnelbanan alls utan helt enkelt promenera hela vägen hem?

Några alternativ:
a) Rakt söderut på Sveavägens västra trottoar till Hötorgets t-bana.
b) Västerut in på Kammakargatan och söderut längs Holländargatan och sedan Olofsgatan söderut.
c) Västerut in på Kammakargatan och söderut längs Drottninggatan.
d) Västerut in på AF kyrkogata och Olofsgatan eller Drottninggatan söderut.
e) Västerut in på Tunnelgatan och Olofsgatan söderut.
f) Västerut på Apelbergsgatan och Olofsgatan söderut.
g) Söderut längs Sveavägens västra trottoar till Kungsgatan och därifrån vidare.
Etc. Det finns säkert fler alternativ.

Svaret på allt detta är alltså närgången övervakning.

Paret Palme valde som vi vet det minst troliga alternativet – östra trottoaren.

Om vi tänker oss att Palmes promenad till tunnelbanan i Gamla stan övervakats liksom resan in till Rådmansgatan och att Grand övervakades så kommer vi nu till själva slutfasen i operationen.
För att inte orsaka onödiga logistiska problem så borde en sådan grupp tänka ”vi väntar och ser var de tar vägen”. Blir det tunnelbana, taxi, livvaktsbil, buss, blir de skjutsade hem av en vän eller vad blir det?

Det verkar med andra ord inte särskilt begåvat att redan i förväg ställa en gärningsman norr om Grand. I händelse av att Palme inte skulle välja Rådmansgatans t-bana så stod han där helt i onödan. Vilket skulle orsaka logistiska problem som enkelt kunde ha planerats bort.

Lika obegåvat hade det varit att ställa gärningsmannen vid Tunnelgatan i flera minuter. Risken var överhängande att Palme aldrig skulle komma dit.

Gärningsmannen behövde istället befinna sig nära Grand för att kunna agera där om det blev nödvändigt. Skjuta Palme när han går mot en bil, skjuta genom bilfönstret, när Palme går in på Kammakargatan etc.

Flyktvägen är inte lika bra som vid Tunnelgatan men det var ändå möjligt att även från Grands närmaste omgivningar springa iväg snabbt och hoppas att det skulle fungera.

Paret Palmes promenad söderut var alltså en gåva till gärningsmannen och när de bytte trottoar blev det plötsligt ännu bättre.

Palme valde utan att veta det sin egen mordplats. Den ur gärningsmannens perspektiv minst dåliga mordplatsen längs Sveavägen ska man väl säga. Gränden och trappan är bra.

Min poäng med denna långa text är att många tänker bakvänt när de gäller det här. De utgår så att säga från kunskapen att Palme mördades i hörnet Tunnelgatan/Sveavägen om ni förstår hur jag menar.

Istället måste man, menar jag, utgå från gärningsmannens perspektiv och de många frågor han ställdes inför. Frågor som skulle besvaras rationellt på mycket kort tid.

Att inom loppet av ett par minuter fatta ett rationellt beslut som leder till att man kan avrätta landets statsminister och snabbt undkomma kräver onekligen sin man.

Även en skjutglad amatör behövde tänka likadant. Han behövde också räkna ut att det var olämpligt att skjuta vid Grand, på en tunnelbanestation, längs Sveavägen utan bra flyktmöjligheter etc.

Även en skjutglad amatör behövde vara rätt kall och invänta rätt ögonblick, smyga sig på offret bakifrån, avlossa skotten och snabbt försvinna från platsen in i mörkret och uppför en brant trappa.

Utan att förlamas av stress och adrenalinpåslag.

Palmemordet var inte så enkelt att genomföra som många kanske tror.

Det krävde en kompetent gärningsman oavsett om han agerade ensam eller ingick i en attentatsgrupp.

Det är min övertygelse. Skjutglada amatörer i all ära, men jag är övertygad om att en sådan person inte hade kunnat genomföra Palmemordet på det sätt det genomfördes.

Så när vi letar efter gärningsmannen i vittnesmaterialet ska vi leta nära Grand vilket betyder Sveavägen/Tegnérgatan, Sveavägen/Kammakargatan, Sveavägens östra trottoar mittemot Grand, utanför Grands entré, hörnet AF kyrkogata/Sveavägen eller på Sveavägens västra trottoar mellan Kammakargatan och AF kyrkogata och då helst närmare Kammakargatan.

Eller en holk.
Citera
2020-10-02, 06:06
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/2020/september/ingen-overprovning-i-palmearendet/

''Överåklagare Lennart Guné har beslutat att inte ta upp beslutet i Olof Palmeärendet till ny prövning. De som har begärt överprövning har inte någon anknytning till den nedlagda förundersökningen och det föreligger inte sådana särskilda skäl som ändå motiverar att ärendet granskas''.

Slut citat.

Alltså kan det uteslutas att det idag skulle pågå någon form av officiell polisiär eller åklagarledd utredning.

Vi har haft ett antal ”kommissioner” som utrett ärendet. Nu när ärendet är avslutat deklarerar Stefan Löfven sig jättenöjd. Inga fler kommissioner. Absolut inget mer utredande. Staten är nöjd. Partiet är nöjt. Familjen är nöjd. Därmed är alla nöjda. Eller?

För myndighetssverige avslutades alltså MOP med orden:

Med tanke på det som hände måste Stig Engström haft tillgång till ett vapen.

Jag tolkar det inte riktigt så. Här det avslutande talcitatet:

”- Ingen av de personer som har begärt överprövning har en sådan anknytning till den nedlagda förundersökningen att det motiverar en prövning i sak av åklagarens nedläggningsbeslut. Vid en samlad bedömning anser jag inte heller att det föreligger sådana särskilda skäl som motiverar att ärendet nu tas upp till granskning, säger överåklagare Lennart Guné.”

Ärendet som i KP beslut, det är det som man utan anknytning till offer eller misstänkliggjord GM begärt överprövning av. Observera att åklagaren använder tempus nu.
Citera
2020-10-02, 06:38
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag tolkar det inte riktigt så. Här det avslutande talcitatet:

”- Ingen av de personer som har begärt överprövning har en sådan anknytning till den nedlagda förundersökningen att det motiverar en prövning i sak av åklagarens nedläggningsbeslut. Vid en samlad bedömning anser jag inte heller att det föreligger sådana särskilda skäl som motiverar att ärendet nu tas upp till granskning, säger överåklagare Lennart Guné.”

Ärendet som i KP beslut, det är det som man utan anknytning till offer eller misstänkliggjord GM begärt överprövning av. Observera att åklagaren använder tempus nu.
Jo, jag har läst hela texten. Och jag använde också tempuset nu. Eftersom jag sett att någon/några i tråden spekulerat om att det nu skulle pågå någon form av myndighetsutredning.

Vad som händer i framtiden vet ingen. Men det skulle förvåna mig storligen om utredningen skulle tas upp igen. För det krävs det väsentligt mer än överklaganden enligt mig.

Däremot kan jag tänka mig att Peterssons uthängning i skuldfrågan kan överprövas. Precis som du är inne på.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-10-02 kl. 06:45.
Citera
2020-10-02, 06:44
Medlem
14thInts avatar
En stor indikator på att allt är inte som det ska är avsaknaden av ett samlat grepp kring fordon i samband med mordet. De lyser med sin frånvaro i Säpo 1986, Säpo 1987 och PU 2017.
De förekommer förvisso enskilt i några få observationer där, men jag menar en plotting.
Vi har exempelvis taxichauffören Hellströms observation c:a kl 22.45 på Tunnelgatan med en (eller möjligen två) skåpbil som kommunicerar med WT-män. Var i materialet finns den/dem ytterligare?

Orsaken bedömer jag är att fordon är mycket mer identifierbara. Långt färre variationer än människor med märke, modell, färg. Sen kommer mer precisa idpunkter som regnummer och särskilda kännetecken som trasig belysning, mindre buckla.

Jag har i materialet identifierat tre troliga lögner/undanhållanden/förvrängningar från enskilda poliser som fhl/um kring fordon. Med inkompetensfilter påslaget kan det vara så lite som en, men det kan vara en viktig pusselbit. Dessutom förekommer det ett par stycken fullt möjliga andra fordon som kan ha behandlats felaktigt.

Vidhåller att fordon är den mest troliga leveransen av skytten till mordplatsen.
Senast redigerad av 14thInt 2020-10-02 kl. 06:50.
Citera
2020-10-02, 06:46
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Jo, jag har läst hela texten. Och jag använde också tempuset nu. Eftersom jag sett att någon/några i tråden spekulerat om att det nu skulle pågå någon form av myndighetsutredning.

Vad som händer i framtiden vet ingen. Men det skulle förvåna mig storligen om utredningen skulle tas upp igen. För det krävs det väsentligt mer än överklaganden enligt mig.

Däremot kan jag tänka mig att Peterssons uthängning kan överprövas.

Det håller jag med om. Om man gör ett genombrott. Jag tillhör dem som tror att det kan pågå en annan FU, där MOP är en komponent.
Citera
2020-10-02, 06:50
Medlem
Citat:
Det håller jag med om. Om man gör ett genombrott. Jag tillhör dem som tror att det kan pågå en annan FU, där MOP är en komponent.
Det är jag personligen tveksam till. Men, men.
Citera
2020-10-02, 07:00
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Det är jag personligen tveksam till. Men, men.

Jag är inte övertygad heller. Försöker bara få ihop dels den ohyggligt varierade maskeringen, vägran att lämna ut ett fåtal handlingar och den berikning av materialet som kommit via tråden.
Citera
2020-10-02, 07:12
Medlem
Citat:
Jag är inte övertygad heller. Försöker bara få ihop dels den ohyggligt varierade maskeringen, vägran att lämna ut ett fåtal handlingar och den berikning av materialet som kommit via tråden.
Allt står och faller med gärningsmannen.

Antalet möjliga lösningar är för många. Liksom antalet motivbilder. Och alldeles för många konstigheter. Därför var min tanke från början att de dokument som släpps ska kunna göra att man underifrån kan börja utesluta tidigare spekulationer samtidigt som man ligger i framkant med nya kunskaper.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-10-02 kl. 07:16.
Citera
2020-10-02, 07:44
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Allt står och faller med gärningsmannen.

Antalet möjliga lösningar är för många. Liksom antalet motivbilder. Och alldeles för många konstigheter. Därför var min tanke från början att de dokument som släpps ska kunna göra att man underifrån kan börja utesluta tidigare spekulationer samtidigt som man ligger i framkant med nya kunskaper.

Den taktiken fungerar bra. Det snävar ned de olika alternativen. Jag är snart beredd att skriva bort den ensamme GM.

Det bottnar i två dimensioner. Ingen är hittad på Sveavägen som ensam har haft vilja och kapacitet att genomföra MOP.

Tre övervakningsslutsatser, där inblandade inte är identifierade. Åtminstone inte officiellt.
Citera
2020-10-02, 08:06
Medlem
Jag har noterat att det vittnesmål som jag har tillit till har diskuterats.
"Utredaren" anser att detta vittnesmål är desinformation ,det som talat för att det inte skulle vara det är att det kom in den 2/3 -86.

"Utredaren" har redan sitt Palmemord klart då du namngivit en GM.
Att du sen anser att Estonia sjönk pga att poliser från Stockholm var med är utopi för mig.
De hade facklig konferens på båten och inget annat. De skulle diskutera en omorganisation inom polisen.

Vi famlar i mörkret och försöker få ihop en händelsekedja med de förhör som lagts ut och jag anser att de vittnesmål som kom in tidigt under efter mordet är mest intressanta.
Det här vittnesmålet om tre springande männen kan man bygga en händelsekedja kring och där en övning som blev misslyckad ingår.
Jag har aldrig påstått att männen vet vem som är GM men de vittnar om att de har ingått i något där slutet inte ingick i deras agenda.
De flesta har någon form av lösning på det här mordet och de här vittnesuppgifterna ingår i min lösning.
Att misstänkliggöra vittnen är inte fel men "utredaren", vissa talade sanning och försökte beskriva och uppge på ett ärligt sätt det vad de varit med om.
Det är ett faktum och inte en form av desinformation!
Citera
2020-10-02, 09:01
Medlem
Jag hittar inte födelsedatum för Lars "Jägar-Nisse" Nilsson. Någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in