Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-10-16, 15:32
Medlem
Gothuss avatar
Sverker Åström donerade silver till Nationalmuseum.
Föremålen var tillverkade i Tallin och St Petersburg.
Av vem fick han dessa?
Sverker Åström hade länge ett stort intresse och kunskaper om silversmide, särskilt svenska silversmeder i Sankt Petersburg.

https://www.google.com/amp/s/amp.mynewsdesk.com/se/nationalmuseum/pressreleases/ny-donation-av-silverfoeremaal-fraan-sverker-aastroem-296082
Senast redigerad av Gothus 2020-10-16 kl. 15:34.
Citera
2020-10-16, 18:24
Medlem
FurirRevaers avatar
Utan att gå in i detalj (hörsägen) så är fjs-spåret minst lika intressant som knarkspan. Ingen slump att KP ägnade en hel del tid åt att söka info om dessa filurer.
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
En fallskärmsjägare som är rädd för en annan fallskärmsjägare. Jojo. Jag som trodde att alla jägare var tuffa och orädda män efter sin utbildning. Det finns anledning att tro att det finns mer i denna soppan än det som kommit fram enligt mig.

Enligt uppgifter jag läst så framträder en ny slump. Holmers chaufför ''Dallas'' Dahlgren var också fallskärmsjägare. Och enligt uppgift fungerade som utbildare av nya jägare i Karlsborg under en tid innan han blev polis.

Samtidigt framträder en ny ''CP''. Av en slump. I fortsättningen gäller det att vara försiktig med förkortningen CP. Liksom uttrycket CP-skadad.

Uppslaget 21190 är relativt omfattande. Det är inte enbart HI som figurerar där. Min tro är att PU fått fler tips om ''CP''. Och att han har bäring på Peterssons utredande.
Citera
2020-10-16, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Utan att gå in i detalj (hörsägen) så är fjs-spåret minst lika intressant som knarkspan. Ingen slump att KP ägnade en hel del tid åt att söka info om dessa filurer.

Tänker du på någon sorts kuppövning med FJS:are inblandade?

Är det någon som vet om det fanns någon /några fallskärmsjägare i närheten av mordplatsen?
Citera
2020-10-16, 18:52
Medlem
Basfaktas avatar
Jag anlitade ett proffs och har nu äntligen lyckats omvandla papperskopiorna till pdf när det gäller förhören med Tammeleht och Stark (båda kvinnor) som gjorde intressanta observationer vid Grand.

Jag har skickat detta till mop-arkivet som jag då förutsätter lägger ut min pdf i tråden.

Jag struntade i de båda förhören med de båda Pettersson eftersom de inte gav någonting. Jag refererade innehållet här i tråden i går.
Citera
2020-10-16, 19:24
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
En fallskärmsjägare som är rädd för en annan fallskärmsjägare. Jojo. Jag som trodde att alla jägare var tuffa och orädda män efter sin utbildning. Det finns anledning att tro att det finns mer i denna soppan än det som kommit fram enligt mig.

Enligt uppgifter jag läst så framträder en ny slump. Holmers chaufför ''Dallas'' Dahlgren var också fallskärmsjägare. Och enligt uppgift fungerade som utbildare av nya jägare i Karlsborg under en tid innan han blev polis.

Är intresserad på om det kan finnas fler fallskärmsjägare med man inte känner till, eller jägare överlag. Exempelvis framgår i förhören med Jägarnisse att han kände "Norrmalmspolisen" (sannolikt CG Östling eller Per-Ola Karlsson) då han varit befäl åt denna. Har uppgift på att Tell & Piltz båda var kustjägare. Stefan Svensson (operationsledare enligt Ulf Lingärde) var fallskärmsjägare. Allting obekräftat (värt att påpeka).

Intressant nog verkar det även som att Mikael Hylin var kustjägare, kanske en av fallets värsta desinformatörer - avsiktligt eller oavsiktligt. Lade verkligen på minnet när han i senaste tv-serien (2018) inte hade en aning om vem Sven Anér var. Hur är det ens möjligt som påstådd granskare av fallet?

Den gemensamma nämnaren behöver inte vara jägare i sig, utan kanske snarare att jägare rekryterades till samma grupp som i sin tur kan ha med MOP att göra. Exempelvis den mystiska Lennartgruppen.

Är personligen nyfiken på vad Tomas Flyckt hade för svensk militär utbildning. Man går ju sällan in i legionen utan en tuffare svensk värnplikt först. Om ryktena om Christer Poka och legionen är sanna kanske där uppstår intressanta personkopplingar.
Citera
2020-10-16, 19:36
Medlem
H24s avatar
Citat:

Det kan vara så att dessa spår hör ihop. Att anledningen till att knarkspanarna beter sig märkligt är att de råkat på den mystiska kraft i området som följt efter från Gamla Stan och senare genomför MOP. Detta tolkas som att knarkspanarna har något fuffens för sig, men de kanske är rätt analys men fel slutsats.

Antingen förmådde de "knarket" att bryta i förtid, eller: Så stämmer indicierna och knarkspanarna var kvar runt mordplatsen när mordet skedde. Och kunde där se saker som ska mörkläggas. En knäckfråga som får för lite uppmärksamhet: Om de var i området, varför anmälde de sig inte vid mordplatsen?
Citera
2020-10-16, 22:42
Medlem
FurirRevaers avatar
Ja något sådant. Oklart vad övningen syftat till eller om de varit inblandade på något vis. Men här finns något. Visst var det styckjunkaren som skrev för några år sedan om en övning som avbröts i förtid pga mordet och att deltagarna drogs ur via Barkarby där det fanns en flygbas på den här tiden.

Kopplat till att SSI hade något så viktigt på gång att både ÖB och försvarsministern lade större delen av torsdagen åt någon sorts genomgång i SSI:s lokaler. Försvarsministern ska t o m varit kvar när ÖB gick runt 1800.

Källa till det sista stycket är ÖB Lennart Ljungs tjänstedagböcker som finns publicerade.
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Tänker du på någon sorts kuppövning med FJS:are inblandade?

Är det någon som vet om det fanns någon /några fallskärmsjägare i närheten av mordplatsen?
Citera
2020-10-16, 22:53
Medlem
Citat:
Ja något sådant. Oklart vad övningen syftat till eller om de varit inblandade på något vis. Men här finns något. Visst var det styckjunkaren som skrev för några år sedan om en övning som avbröts i förtid pga mordet och att deltagarna drogs ur via Barkarby där det fanns en flygbas på den här tiden.

Kopplat till att SSI hade något så viktigt på gång att både ÖB och försvarsministern lade större delen av torsdagen åt någon sorts genomgång i SSI:s lokaler. Försvarsministern ska t o m varit kvar när ÖB gick runt 1800.

Källa till det sista stycket är ÖB Lennart Ljungs tjänstedagböcker som finns publicerade.

Jag vet inte om jag ser spöken där inga spöken finns.
Men en militärövning som dras in samma kväll som OP mördas och en grupp knarkspanare slutar några timmar för tidigt med hänvisning till att allt är så lugnt, trots att sådana personer som Sigge C och Christer P är ute och luftar på sig.
Citera
2020-10-16, 23:16
Medlem
Sen har du i Mikael Hylins dokumentär Jag Såg Mordet på Olof Palme, uppgifter om att en uppgörelse i den undre världen skulle ske denna kväll och att knarkspan därför försvinner. För att detta ska få ske i lugn och ro. Sen hur troliga uppgifterna är, är ju en annan femma.
Citera
2020-10-16, 23:20
Medlem
Styckjunkaren skrev inte så många men i mitt tycke intressanta inlägg.

Jag mixar ihop lite citat från hans inlägg och ser om någon hittar något att spinna vidare på

"Extremt konspiratorisk teori. Läsning på egen risk.
Nisse deltog inte i beredskapsövningen alls. Som jag skrev 14-02-11 så hade han
sökt och beviljats permis. Ändå befann han sig i övningsområdet och kunde därigenom
röra sig fritt där. Övningsdeltagare som kände honom och såg honom trodde då att
han var med i övningen. Osökt ligger ordet fribrytare nära till hands."

"Ja, jag åsyftar LN. Jag har i flera inlägg tagit upp hans s k alibi som inte stämmer
med verkligheten. Det är ganska många som vet att han befann sig i Stockholm
vid tiden för MOP. Läs gärna mina inlägg för jag vill inte sitta och upprepa."

"Vid delövningen i Sthlm city deltog poliser från Norrmalm(VD 1) helt naturligt eftersom
polisen ingår i kuppförsvaret. Några detaljer har jag inte från min källa och jag vill själv
inte komma med några spekulationer."

"Som sagt Nisses egen reseberättelse som märkligt nog av GRK har upphöjts
till rangen av ett gällande alibi. Som jag skrivit i tidigare inlägg så gick hans
hemresa till på ett helt annat sätt och efter mordet
"

"Angående kidnappningen av HI så är det ju ett lysande drag eftersom han och hans familj
därigenom förlorat all trovärdighet. Läs slutet av Blåslampans tråd! Skulle HI få för sig att
säga att han vet vem som var Palmes baneman skulle ju folk hånskratta."

"Citat:
Vissa uppgifter gör gällande att HI lät bli att betala några av sina baltiska byggjobbare och de "löneförhandlade" med hjälp av lite mer handfasta metoder än svenska facket gör. Har du annan information om HI och bakgrunden till varför han kidnappades?
Det här med balterna var nytt för mig, men finns det några belägg för att det stämmer?
Verkar mest vara rykten på flashback. Jag har anledning tro att HI ingick i den tropp av
f-jägare som lämnade Barkarby flygplats i en Herkules natten mot den 1 mars 1986. Och
de samt besättningen vet saker kring MOP och har belagts med hårdare munkavlar än
andra i försvarsövningen. Därför har jag trott på MOP-anknytning när det gäller den s k
kidnappningen av HI."

Polisintendent Curt Nilsson och Södermötet, del III
På vilket sätt fick Curt Nilsson tips om Södermötet? Vilka som deltog och att mötet gick
ut på att planera för mord på Olof Palme. Vid möten av det slaget måste ju alla de som
är inblandade kunna lita på varandra. Men endast en deltagare skulle kunna berätta att
de närvarande var CGÖ, lt LN, POK, KAK, Jerry E och Jan S (=Söderberg). Det har sagts
att Jerry E kan vara ett alias för L Tell men det fanns en polis Jerry Edin som besökte Ö
vid hans sjuksäng.
Trolig tipsare är JS, ansedd som Nilssons skyddsling. Det finns en märklig dubbelhet i hans
utsagor (läs GRK). Dels säger han sig vara god vän med Ö, som han högaktar, och vars
sjuksäng han besökte. Dels säger han senare att det var en skam för svensk polis att de
högerextrema poliserna fick styra och ställa vid vd 1.
Man kan tänka sig att JS kom för att besöka Ö när mötet pågick och att han som vän till
Ö blev betrodd att närvara. Efter MOP valde han omsider att lätta sitt hjärta inför Curt N.
En CN som stötte på patrull när han försökte komma vidare med informationen."

Ursprungligen postat av mvagrippa
Sten Anderssons SÄPO-trio stämmer bra in dom också.
Liksom även en grupp fribrytare som slår till inom hägnet av en försvarsövning.
Citera
2020-10-17, 00:24
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Styckjunkaren skrev inte så många men i mitt tycke intressanta inlägg.

Jag mixar ihop lite citat från hans inlägg och ser om någon hittar något att spinna vidare på

"Extremt konspiratorisk teori. Läsning på egen risk.
sökt och beviljats permis. Ändå befann han sig i övningsområdet och kunde därigenom
röra sig fritt där. Övningsdeltagare som kände honom och såg honom trodde då att
han var med i övningen. Osökt ligger ordet fribrytare nära till hands."

"Ja, jag åsyftar LN. Jag har i flera inlägg tagit upp hans s k alibi som inte stämmer
vid tiden för MOP. Läs gärna mina inlägg för jag vill inte sitta och upprepa."

"Vid delövningen i Sthlm city deltog poliser från Norrmalm(VD 1) helt naturligt eftersom
polisen ingår i kuppförsvaret. Några detaljer har jag inte från min källa och jag vill själv

till rangen av ett gällande alibi. Som jag skrivit i tidigare inlägg så gick hans
hemresa till på ett helt annat sätt och efter mordet
"

"Angående kidnappningen av HI så är det ju ett lysande drag eftersom han och hans familj
därigenom förlorat all trovärdighet. Läs slutet av Blåslampans tråd! Skulle HI få för sig att
säga att han vet vem som var Palmes baneman skulle ju folk hånskratta."

"Citat:
Vissa uppgifter gör gällande att HI lät bli att betala några av sina baltiska byggjobbare och de "löneförhandlade" med hjälp av lite mer handfasta metoder än svenska facket gör. Har du annan information om HI och bakgrunden till varför han kidnappades?
Det här med balterna var nytt för mig, men finns det några belägg för att det stämmer?
Verkar mest vara rykten på flashback. Jag har anledning tro att HI ingick i den tropp av
f-jägare som lämnade Barkarby flygplats i en Herkules natten mot den 1 mars 1986. Och
de samt besättningen vet saker kring MOP och har belagts med hårdare munkavlar än
andra i försvarsövningen. Därför har jag trott på MOP-anknytning när det gäller den s k
kidnappningen av HI."

Polisintendent Curt Nilsson och Södermötet, del III
På vilket sätt fick Curt Nilsson tips om Södermötet? Vilka som deltog och att mötet gick
ut på att planera för mord på Olof Palme. Vid möten av det slaget måste ju alla de som
är inblandade kunna lita på varandra. Men endast en deltagare skulle kunna berätta att
de närvarande var CGÖ, lt LN, POK, KAK, Jerry E och Jan S (=Söderberg). Det har sagts
att Jerry E kan vara ett alias för L Tell men det fanns en polis Jerry Edin som besökte Ö
vid hans sjuksäng.
Trolig tipsare är JS, ansedd som Nilssons skyddsling. Det finns en märklig dubbelhet i hans
utsagor (läs GRK). Dels säger han sig vara god vän med Ö, som han högaktar, och vars
sjuksäng han besökte. Dels säger han senare att det var en skam för svensk polis att de
högerextrema poliserna fick styra och ställa vid vd 1.
Man kan tänka sig att JS kom för att besöka Ö när mötet pågick och att han som vän till
Ö blev betrodd att närvara. Efter MOP valde han omsider att lätta sitt hjärta inför Curt N.
En CN som stötte på patrull när han försökte komma vidare med informationen."

Ursprungligen postat av mvagrippa
Sten Anderssons SÄPO-trio stämmer bra in dom också.
Liksom även en grupp fribrytare som slår till inom hägnet av en försvarsövning.

Citat:

han var med i övningen.
Osökt ligger ordet fribrytare nära till hands."

vid tiden för MOP.
Läs gärna mina inlägg för jag vill inte sitta och upprepa."

hemresa till på ett helt annat sätt och efter mordet"

Om detta stämmer så är det givetvis väldigt intressant. JägarNisse ska alltså ha haft permission men ändå rört sig fritt under beredskapsövningen i Sthlm. Flera har sett honom där. Och hans historia om hemresan stämmer inte alls? Han åkte hem först efter mordet?

Och Håkan I hade information om detta som han inte vågade avslöja?

Hm.
Citera
2020-10-17, 00:33
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Om detta stämmer så är det givetvis väldigt intressant. JägarNisse ska alltså ha haft permission men ändå rört sig fritt under beredskapsövningen i Sthlm. Flera har sett honom där.

Han ska vara GM rakt av enligt Styckjunkaren. Den som åsyftas är Nisse, vilket fastslogs i senare inlägg.

Citat:
Från källor som medverkade i den övning inom vars ram MOP blev möjligt att genomföra har det sagts att GM var en svensk yrkesmilitär som numera är avliden och att han försetts med revolvern av CGÖ som var välkänd för flera av deltagarna i denna övning. Jag tänker inte säga mer än så och namnet på GM har man inte uppgett, åtminstone inte till mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in