2020-10-16, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Är det den där kuben som menas?
Tas upp här i undersöknings rapporten som var underlag till tyska expertgruppen utförd av dyk & spräng konsulten Braidwood.

https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%204/34.7.435.htm

Mycket bilder o info där, har inte kollat själv där så mycket dock.
Kuben som försvann mellan filmningarna.
Citera
2020-10-16, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Du kan med 100 % säkerhet säga att dom inte var stängda ??

Enligt vad jag har läst.
Citera
2020-10-16, 18:36
Medlem
okok1s avatar
Estonia blev sänkt och Sverige fick uppgiften att mörka: https://www.youtube.com/watch?v=n5vSi7jeElg
Citera
2020-10-16, 19:09
Medlem
När fartyget tar in vatten på huvuddäck och får kraftig slagsida, de fria vätskeytorna gör händelseförloppet mycket snabbt och hon ligger med sidan i sjön, blir det ett ytterligare ett moment, bending moment på fartyget, det kan då bli sprickor öppning såsom fartyget har fått när det det gick ner. Och under årens gång då fartyget inte ligger plant på havsbotten, det är skillnad mellan för och akter där hon ligger, så har sprickor uppstått och utvidgas genom årens gång. Sen försökte de täcka henne med sten, och då kan även dessa sprickor/revor uppstått.
Dplay skrattar gott och tjänar pengar på denna tragiska olycka.
Citera
2020-10-16, 19:09
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Estonia blev sänkt och Sverige fick uppgiften att mörka: https://www.youtube.com/watch?v=n5vSi7jeElg

Om den där estlandskännaren är trovärdig så är estland rejält förbannade på sverige. Det bådar gott det...Jag hoppas sveriges hyckleri och kriminella regeringar kommer världen till känna.
Citera
2020-10-16, 19:11
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Inga avgränsande dörrar till vattentäta skott var stängda så det är då inte speciellt konstigt att E sjönk med aktern först. E är väl tyngst bak?

Scenariot är omöjligt givet att folk på däck 1 hann evakuera vid 01, då det var en kort tillfällig 40 graders lutning. Vilket bara kan uppstå med 1000 ton vatten på bildäck.

Och kom vattnet underifrån skulle däck 1 vara helt dränkt i vatten.
Citera
2020-10-16, 19:14
Medlem
nezzoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeaScout
När fartyget tar in vatten på huvuddäck och får kraftig slagsida, de fria vätskeytorna gör händelseförloppet mycket snabbt och hon ligger med sidan i sjön, blir det ett ytterligare ett moment, bending moment på fartyget, det kan då bli sprickor öppning såsom fartyget har fått när det det gick ner. Och under årens gång då fartyget inte ligger plant på havsbotten, det är skillnad mellan för och akter där hon ligger, så har sprickor uppstått och utvidgas genom årens gång. Sen försökte de täcka henne med sten, och då kan även dessa sprickor/revor uppstått.
Dplay skrattar gott och tjänar pengar på denna tragiska olycka.
Gör om gör rätt detta kan vara det mest naiva inlägg i tråden lr en person med en agenda....båten är sänkt...läs på alla fakta
Citera
2020-10-16, 19:27
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Bra synpunkter! Visiret kommer helt riktigt att utsättas för mycket stora slagkrafter när fören möter vågorna. Jag skriver slagkrafter eftersom de pågår under en kort tid när vågen smäller in i fören. SSPA gjorde mätningar och numeriska beräkningar och kom fram till att mycket stora vertikala krafter på 5-10 MN kunde uppstå under de givna förhållandena (se t.ex. JAIC tabell 12.2), men dessa krafter består bara under en mycket kort tid. Vi kan se dessa laster som ”spikarna” i Fig. 12.3. Därför kan vågorna inte lyfta av visiret från rampen.

Men vi har en massa andra saker som visar att det inte gick till så:
- Av JAIC Fig. 3.5-3.6 framgår det att rampen sticker upp ca 1 m i en låda i visirets ”tak”. Rampen är mycket nära visiret, och så fort visiret rör sig framåt så kommer rampen att skrapa i lådans tak.
- Fig.8.7 visar att sagda låda också har skrapmärken och deformation invändigt. JAIC skriver:
Rampinneslutningen på visirdäcket hade intryckningsskador på babords in- sida av dess aktra skott med böjda och slagna bulbprofiler.
- Undersökningarna av vraket visar att bogvisirets lyftarmar hade ätit sig in i fördäcket, se JAIC Fig. 8.2, och detta har rimligen pågått under en lägre tid. Det har de bara kunnat göra efter att gångjärnen gått av men innan bogvisiret frigjorts från rampen.
- Visirets underdel var också deformerad upp till 0.5 m vilket tyder på att det har slagits upprepade gånger mot skrovet undertill (JAIC Fig. 8.5).
- Till sist kunde man konstatera att rampens lås och manövercylindrar var sönder eller utdragna (JAIC s.125).

Visiret, fartyget och rampen visar alltså alla tecken på att bogvisiret lossnat, belastat fördäck och ramp och till sist fallit framåt när rampen inte kunnat hålla emot. Det har t.o.m. fått en buckla med bottenfärg från bulben (Fig. 8.5).
http://www.estoniasamlingen.se/textfiles/JAIC-haverirapport.pdf
Så är det troligtvis.
Men att få konspiationsanhängarna att sluta tro på ubåtsrammning går nog inte.
En olycka som sammanföll med utförsel av sovietisk militärteknologi helt enkelt.
Men mörkningen av vår regering är något annat.
Radioaktivitet på bildäck?
Tja. Skulle förklara betonginkapslingen.
Vad som än fanns på bildäck är nog bärgat strax efter olyckan. Så inkapslingen kunde avbrytas.
Av vem lämmnar jag öppet.
Anders Jallais böcker är nog nära sanningen faktiskt.
Senast redigerad av Barney Calhoun 2020-10-16 kl. 20:23.
Citera
2020-10-16, 19:34
Medlem
Direktlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Två hål , nu börjar det klarna.
Små torpeder , med sprängverkan?
Någon som vet något om ryska småtorpeder?

Angående öppna dörrar till bildäck har jag aldrig sett under färd , då jag åkt många olika bilfärjor.
Åkte med Estonia halvåret innan hon förliste , minns inget annorlunda med dessa.
Dock var jag konstant berusad
Citera
2020-10-16, 19:41
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Att systemteknikern inte skulle ha sett vatten på bildäck är ett så bisarrt uttalande att det inte går att ta på allvar, Så här säger han dagen efter olyckan 29/9 1994:

[he] ” saw water penetrating the forward part through the bow ramp, water penetrated in large quantities at both sides of the ramp and we were discussing whether the visor had been lost;

- there was so much water penetrating that it could not just be a question of damage to the packings, water was streaming in all the time, not just when the bow was diving into a wave.”

(https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia/index.html, sect. 21.2.4)
Systemteknikern vet heller inte vad som hände med rampen efter han lämnade ECR, eller hur?

Sedan väljer du lite praktiskt att bortse från motormannen som tittar i samma kamera och ser följande
- [he] saw on the monitor that there were high waves on the car deck and the water level had already reached the height of the personal cars
(https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia/index.html, sect. 21.2.5)
Du ser heller ingen anledning att beakta 3Ms vittnesmål från 29/9 1994. Han tittar i samma monitor som systemteknikern och motormannen och ser:
”- I looked at once at the monitor and saw water penetrating at the bow, the water ingress was so strong that the picture became blurred due to water splashing up to the camera.
(ibid sect. 21.2.3)

Men i din fantasivärld är bildäcket lite lätt fuktigt. Möjligen.

Samma citat som jag skrev till dig tidigare, fast på Engelska, förmodligen för att du vill verka häftig. Rampen var uppe. Det är alla på det klara på. Kanske inte du, men alla andra.
Citera
2020-10-16, 19:53
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Tja, det är en hel del skolgård här. Jag har sett de flesta invektiv vid här laget: ”empatilös skamfläck” (något av en favorit), ”komplett idiot” och autistisk”... vad skall man säga. Jag gå säkert över gränsen själv ibland, men man får göra så gott man kan.

Vad gäller bogvisiret och att det kunde lossna under den kraftiga slagsidan:
jag är inte insatt i detalj i hur asymmetriska skadorna är och om det går ihop med den tanken. Asymmetriska är skadorna, men frågan om det kan motsvara säg 30 grader. En omedelbar tanke är att bucklan från bulben på styrbords undersida av visiret inte stämmer med en mycket kraftig slagsida, för då borde det gått fritt från bulben.

Men det finns ett annan mer uppenbart problem med ett visir som faller av senare i förloppet under den kraftiga slagsidan (> 30 grader):
du måste få ihop fartygets sista rutt med de kända positionerna för visir och vrak samt vind och strömmar. Om du t.ex. tittar på HSVAs olika fall. Fig. 31,33,37 (http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf) så ser du att antar att Estonia fortsätter rakt fram ca 1000 m efter att visiret faller av och innan babordsgiren. Om visiret i stället faller av vid babordsgiren så flyttas hela svängen 1000 m österut och då måste du komprimera resten av förloppet till nästan hälften.
Men nu är du off topic igen. Denna tråd handlar inte om bogvisiret, den handlar om hålet. I de kända observationer som finns, så har bogrampen varit uppe hela tiden. Vill du diskutera bogvisiret, så finns det andra trådar.
Citera
2020-10-16, 20:26
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Direktlogik
Två hål , nu börjar det klarna.
Små torpeder , med sprängverkan?
Någon som vet något om ryska småtorpeder?

Angående öppna dörrar till bildäck har jag aldrig sett under färd , då jag åkt många olika bilfärjor.
Åkte med Estonia halvåret innan hon förliste , minns inget annorlunda med dessa.
Dock var jag konstant berusad
Det om öppna dörrar har avhandlats flera gånger redan.
Dom brukade stå öppna för att pax:en från bildäck skulle kunna gå på toaletten utan bök.
Toaletterna var utanför dom vattensäkra skottdörrarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in