Citat:
Ursprungligen postat av
probe53
Hårda ord i debatten på sina håll.
Men, kan inte bogvisiret ha lossnat helt, en bra bit på vägen in i slagsida? Då hänger det ju på ett lite annat sätt.
Tja, det är en hel del skolgård här. Jag har sett de flesta invektiv vid här laget: ”empatilös skamfläck” (något av en favorit), ”komplett idiot” och autistisk”... vad skall man säga. Jag gå säkert över gränsen själv ibland, men man får göra så gott man kan.
Vad gäller bogvisiret och att det kunde lossna under den kraftiga slagsidan:
jag är inte insatt i detalj i hur asymmetriska skadorna är och om det går ihop med den tanken. Asymmetriska är skadorna, men frågan om det kan motsvara säg 30 grader. En omedelbar tanke är att bucklan från bulben på styrbords undersida av visiret inte stämmer med en mycket kraftig slagsida, för då borde det gått fritt från bulben.
Men det finns ett annan mer uppenbart problem med ett visir som faller av senare i förloppet under den kraftiga slagsidan (> 30 grader):
du måste få ihop fartygets sista rutt med de kända positionerna för visir och vrak samt vind och strömmar. Om du t.ex. tittar på HSVAs olika fall. Fig. 31,33,37 (
http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf) så ser du att antar att Estonia fortsätter rakt fram ca 1000 m efter att visiret faller av och innan babordsgiren. Om visiret i stället faller av vid babordsgiren så flyttas hela svängen 1000 m österut och då måste du komprimera resten av förloppet till nästan hälften.