2020-10-16, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Enligt bilderna och grafiken i Evertssons dokumentär ligger hålets största del i fenderlisten, övergången mellan blå och vit färg, 2m över vattenlinjen. Det är vid golvet på bildäck. Sedan sträcker sig revan ner mot vattenlinjen och slutar i något som liknar en genomföring. Golvet på däck 1 ligger 1m under vattenlinjen, så revan ser ut att sluta på däck 1.

men om det stämmer och hålet är 4 meter så når det ju precis ned till vattenlinjen och eftersom det är ganska höga vågor är det helt öppet för vatten att strömma in. då är det ju missvisande att påstå att det var två meter eftersom man bör räkna från där öppningen börjar närmast vattnet.
Citera
2020-10-16, 09:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
:

Bästa autist, HAN SÅG INGET VATTEN PÅ BILDÄCK OCH RAMPEN VAR UPPE. Båten skall inte kränga ett par grader om det inte finns något annat hål. Att bogvisiret rök senare när båten var tung är en annan sak och tillhör en annan tråd. Huruvida om rampen höll eller inte hör inte heller till denna tråd då vi konstaterat att det måste funnits ett hål. Eller du verkar inte ha en logisk agenda, utan mera en fundamental vilja att försvara en skitrapport. Av oklar anledning.
...
Att systemteknikern inte skulle ha sett vatten på bildäck är ett så bisarrt uttalande att det inte går att ta på allvar, Så här säger han dagen efter olyckan 29/9 1994:

[he] ” saw water penetrating the forward part through the bow ramp, water penetrated in large quantities at both sides of the ramp and we were discussing whether the visor had been lost;

- there was so much water penetrating that it could not just be a question of damage to the packings, water was streaming in all the time, not just when the bow was diving into a wave.”

(https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia/index.html, sect. 21.2.4)
Systemteknikern vet heller inte vad som hände med rampen efter han lämnade ECR, eller hur?

Sedan väljer du lite praktiskt att bortse från motormannen som tittar i samma kamera och ser följande
- [he] saw on the monitor that there were high waves on the car deck and the water level had already reached the height of the personal cars
(https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia/index.html, sect. 21.2.5)
Du ser heller ingen anledning att beakta 3Ms vittnesmål från 29/9 1994. Han tittar i samma monitor som systemteknikern och motormannen och ser:
”- I looked at once at the monitor and saw water penetrating at the bow, the water ingress was so strong that the picture became blurred due to water splashing up to the camera.
(ibid sect. 21.2.3)

Men i din fantasivärld är bildäcket lite lätt fuktigt. Möjligen.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-16 kl. 10:08.
Citera
2020-10-16, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Någon insatt som vet om Atlantlåset svetsades av och hur det hänger ihop med bogvisiret?

Enligt uppgifter slängdes det tillbaka i havet.
Det var väl sprinten till atlantlåset som BÖRJE STENSTRÖM valde att kasta tillbaka, ned i havet.
På order av GD.n???
Citera
2020-10-16, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Det var väl sprinten till atlantlåset som BÖRJE STENSTRÖM valde att kasta tillbaka, ned i havet.
På order av GD.n???

det var tydligen "för tungt för helikoptern"!!!
Citera
2020-10-16, 10:04
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamestoney
men om det stämmer och hålet är 4 meter så når det ju precis ned till vattenlinjen och eftersom det är ganska höga vågor är det helt öppet för vatten att strömma in. då är det ju missvisande att påstå att det var två meter eftersom man bör räkna från där öppningen börjar närmast vattnet.
Förlåt en obildad, kan inget om skepps konstruktion.
Men fartyget lutade åt styrbord och slagsidan var 30 grader, kanske mer i slutskedet. Då hamnar ju det hålet under vatten?
Citera
2020-10-16, 10:05
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du hittar hela tiden på egna formuleringar och gör tolkningar med syfte att stärka din teori. Nu var vattnet i "höjd med bilarna", betyder det upp till undersidan av däcken eller en bit över taket? Om du kollar på den nyfunna sprickan i skrovsidan så ser du att den fortsätter förbi skrovgenomföringen nertill.

Vet du hur långt? Vet du att sprickan inte når till tankdäck?
På vilket sätt har jag gjort en tolkning av motormannens uppgifter? Han uppger dagen efter olyckan 28/9 1994:

-[he] saw on the monitor that there were high waves on the car deck and the water level had already reached the height of the personal cars
(https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia/index.html, sect. 21.2.5).

Om du vill ha en tolkning, så är min tolkning att vattnet går upp till över bilarnas trösklar, ett par dm således. Det möjliggör ”vågor”. Och det är en j-a massa vatten. Du kan göra en annan tolkning.

Vad gäller sprickan så är det uppenbart av Dplays rekonstruktionsbild att den inte sträcker sig ner till tankdäck 0. Enligt Dplays uppgifter är sprickan ca 4 m lån och centrerad vid den blåvita gränsen, således med en utsträckning på ca +/-2 m i höjdled. Denna blåvita linje är vid botten på däck 2. Eftersom däck 1 är betydligt mer än 2 m högt, förmodligen närmare 3 inräknat själva däcket/durkens tjocklek, så kan inte sprickan nå tankdäck 0.

Med eftersom du uppenbarligen inte tror på något jag skriver så föreslår jag att du lägger två strån i kors, tittar på bilder och ritningar och på sätt bildar dig en egen uppfattning om var sprickan ligger. Jag är övertygad om att den här diskussionen blir mer meningsfull då.
Citera
2020-10-16, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Förlåt en obildad, kan inget om skepps konstruktion.
Men fartyget lutade väl åt styrbord och slagsidan var 30 grader, kanske mer i slutskedet. Då hamnar ju det hålet under vatten?

det är ju sant men en del påstår att det lutade så mycket p.g.a. att det hade kommit in vatten först och därefter blir det lutning för att vattnet samlas på den sidan. som jag har förstått det så var det just att estonia lutade åt det hållet som experter kunde säga tidigt ganska exakt var hålet fanns.
Citera
2020-10-16, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Nyheterna meddelar att det kommer ta flera månader innan myndigheterna vet om nya dykningar ska göras. Är inte ett dugg förvånad med tanke på den systematiska mörkläggning som pågått alltsedan katastrofen inträffade 1994.
Ja fy fan. Så de ska undersöka dessa filmers äkthet. Är det inte enklare att bara skicka ner en ROV och se efter om hålet finns där och bespara sig tid om att någon manipulerat med filmmaterialet?
De har bara använt detta om gravfrid som ett svepskäl för att sanningen inte ska få komma fram. De kan bara sluta upp med det nu. De anhöriga och överlevande och många andra vill ha svar.

SEA vill ju tillsätta en oberoende internationell utredning. Detta kan utföras av personer från länder som inte skrivit på avtalet och då kan de dyka och undersöka. Det ska bli intressant att se vad det leder till.
Citera
2020-10-16, 10:13
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Tar tid komma ikapp tråden. Någon ny info om HMS Rapps senaste äventyr sen de lämnade försvarsövningen, och gick off the grid?

Inget jag har hört nått om.
Citera
2020-10-16, 10:17
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Efter kalla krigets slut smugglar väst militärmateriel medelst Estonia på grund av den oerhört användbara rutten Tallin-Stockholm. Ryssarna känner till det och varnar oss flera gånger, via ambassad och underättelsetjänst. Eventuellt finns ett element av underskattning, ryssarna var självklart som blekast efter Sovjets fall, men de har fortfarande försvarskapacitet. Eventuellt finns till och med behovet av att hävda sig. Dessutom kan ju enskilda befälhavare ta drastiska beslut i den oklara organisationen.

Under förlisningskvällen har väst kommit över någonting exceptionellt, exempelvis en del i det outvecklade ryska missilsystemet som dokumentären föreslår. Ses av Carl Övberg och Sara Hedrenius när de körs ombord. Vad som skulle kunna bli en möjlighet till revansch för det ryska försvaret som tappat ansiktet. Det är också viktigt att markera förr eller senare, så att inte plundringen fortsätter lika ohämmat de kommande åren. Och det måste ske nu, på grund av lastens värde.

Ryssarna hinner ikapp Estonia men riggar anfallet någorlunda som en olycka, för att väst ska kunna mörklägga. Vilket man har råd med eftersom det är ett skruttigt civilt skepp det räcker med att ge en väl utvald tryckare. Antingen kör man en övningstorped i sidan (troligast) eller så rammar man fartyget med en avställd U-båt. Detta låter som en rejäl smäll - men inte en explosion - för de överlevande. Skeppet får omedelbart slagsida och efter en tid körandes i den hårda sjön, i fel vinkel, släpper också det undermåliga bogvisiret enligt den mekanism JAIC beskriver. Carl Reintamm ser en väst-ubåt som överblickar situtionen i ytläge.

Både västliga och östliga U-tjänster plundrar skeppet på jakt efter teknologin. Svenska politiker beter sig först som människor, men efter möten påbörjas den totala mörkläggningen. Man använde civila som mänskliga sköldar och negligerade varningar. Ryssarna synade bluffen och sköt. För mig är deras icke hörsammade varningar (som dokumentären redogör för) centrala. Även om kalla kriget var över var de inte totalt ofarliga, och beredda att finna sig i att bli rånade på militära hemligheter. Något sånt tror jag på i nuläget. Tankar/kommentarer?
Stämmer bra med förlopp som både jag och andra föreslagit. Speciellt i den politiska delen. Dock finns det faktiskt en rapport om att en svensk ubåt skickades att bevaka transporten och att en rysk ubåt dök upp bakom den svenska.
Citera
2020-10-16, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-sounds
Ja fy fan. Så de ska undersöka dessa filmers äkthet. Är det inte enklare att bara skicka ner en ROV och se efter om hålet finns där och bespara sig tid om att någon manipulerat med filmmaterialet?
De har bara använt detta om gravfrid som ett svepskäl för att sanningen inte ska få komma fram. De kan bara sluta upp med det nu. De anhöriga och överlevande och många andra vill ha svar.

SEA vill ju tillsätta en oberoende internationell utredning. Detta kan utföras av personer från länder som inte skrivit på avtalet och då kan de dyka och undersöka. Det ska bli intressant att se vad det leder till.

om man verifierar att kommunisterna mörkat och anledningen till det blir det sannolikt ett nyval och då spelar det ingen roll hur mycket det feta alkoholiserade analfabethelvetet röstfuskar, då glider chansen att bli miljardär på stulna skattepengar om intet. om jag var sverigedemokrat hade jag sett till att esterna hyr in en ROV och scannar av skrovet. Om det visar sig att det finns en reva i skrovet borde det innebära att det stämmer att något rammat skeppet och de 1000 civila mist livet på grund av stinkande korrupta kommunistskitar. man skulle kunna släppa in en ROV på bildäck och kolla av vad som finns där i form av fordon, och kolla upp registreringsplåtarna.
Citera
2020-10-16, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Nyheterna meddelar att det kommer ta flera månader innan myndigheterna vet om nya dykningar ska göras. Är inte ett dugg förvånad med tanke på den systematiska mörkläggning som pågått alltsedan katastrofen inträffade 1994.

Den köper jag
Damberg är för det första Oduglig när det gäller Ghettoskjutningarna -- för det andra på samma Parti som har schabblat till detta så Grundligt komplett och totalt. I så lång tid
UUsmann / Hirschfeldt / Sahlin / Bildt / Krook -> klart det går åt h..e

Beordrade tjänstefel på tullen / Förstört utredningsmaterial / Diffust ogenomtänkt ?? uppdrag till Blackwater /Försvunna filmsekvenser / Ev vapensmuggling på Passagerare fartyg. /
Gruslass över sjunket fartyg för första gången i Världshistorien.

Nej Nej

Shut the Hell up och Dyk ..så får man uppgifterna --- men det skall förhalas igen

Det var ngn amerikansk film
" Såhär stort F*ck up inträffar inte av sig självt det måste vara Planerat "

Personligen kan jag tänka mig att fartyget har gått ner pga Bogvisiret lossnat.
och den nya skadan uppkommit under sjunkförloppet.
Men när dom har schabblat på detta viset är det på inga vis säkert ..För mycket som inte stämmer ser skumt ut.. och måste då utredas

I min bok är det så att denna skadan har varit känd under långa tider ..möjligen ända sedan första dagen ---via svartdykare antagligen välkänt på Estländska sidan .. Som Filmarna fått uppgifter om och fått finansiering sedan kört sitt rejs

Om det är reportern som behöver plocka fram de uppgifterna --- i stället för Myndigheter är det som jag ser det per Definition en Mörkläggning ..med som löken på laxen ett meningslöst försök förhindra dykningar och förföljelse av reportern i ngn slags Uzbekistansk attityd till Pressens roll
omdömet är HJÄRNSLÄPP
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in