2020-10-15, 18:59
  #3781
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Vittnena LL, JA, IM, HJ och LP dementerar tydligt att det var SE. AB styrker det inte heller, utan håller fast vid den stickade mössan. Personen är till utseende och rörelsemönster mer jämförbar med CP, även om det sannolikt inte var han heller. Stilmässigt ligger han oerhört långt från SE.
Om de har sett tillräckligt för att utesluta honom vet ingen förutom de själva och de utesluter honom.
Varför ignoreras dessa fem vittnen till förmån för polisens fantasifulla tolkning av YN och LJ?
Svaret kan inte vara annat än att utpekandet på förhand var bestämt.
Partiet jag syftar på är Socialdemokraterna.
Varför såg Stefan ut som om han dragit högsta vinsten? Varför är det viktigt för partiet polisen och åklagaren att ”familjen” är nöjda?
Vad var det som hände den 10/6 egentligen?
Det hela ser ut som ett lika fult som grundlöst utpekande av en oskyldig och snart är halva Täby indraget i affären.
Allt tycks vara ett fumligt spel för galleriet, och i så fall handlar det om skyddande av den verklige mördaren.

Utan att veta antar jag att man "graderar" vittnesmål efter trovärdighet. Sedan kan det vara så att KP är "köpt" och därför gör som han gör.

Jag undrar hur det i praktiken går till om/när Socialdemokraterna styr en mordutredning åt en viss person. Har du några ideer? Är Moderaterna med på tåget?
Citera
2020-10-15, 19:05
  #3782
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Utan att veta antar jag att man "graderar" vittnesmål efter trovärdighet. Sedan kan det vara så att KP är "köpt" och därför gör som han gör.

Jag undrar hur det i praktiken går till om/när Socialdemokraterna styr en mordutredning åt en viss person. Har du några ideer? Är Moderaterna med på tåget?
Vill man lägga ner en utredning går det sannolikt inga stora svårigheter att knyta till sig rätt personer.
Alternativet skulle ju annars vara att de är direkt korkade. Tror du att de är korkade?
Var Hans Holmér och Hans Ölvebro korkade?
__________________
Senast redigerad av MacMackay 2020-10-15 kl. 19:16.
Citera
2020-10-15, 19:11
  #3783
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, om vi håller oss till den uppknäppta kappan/rocken/den långa jackan eller vad det nu var, och väskan, stämmer det hyfsat, men inte mer än så. Ingen halsduk, inte noterat glasögon eller keps, väskan var stabil och hård i sin form, såg Inger rem (låda).
35-45 år, såg inget ansikte, osv...
YN hade ingen anledning att studera mannen särskilt noga, och vittnen på mordplatsen stödjer inte väskan.
YN:s vittnesmål är totalt uppblåst, och det krävs en hel del fantasi för att få honom till SE.
Vad säger vi om de fem sex vittnen med den bästa utsikten över mordet som dementerar att det var SE?
Ska vi bara avfärda dem och bara lita på YN? Hon har dessutom inte pekat ut honom hon heller.
Att polisen låtit sig ledas in i den sagovärlden är det mest häpnadsväckande av allt, men de letade efter en syndabock för att stänga ner utredningen. Till familjen och partiets stora förtjusning kan tilläggas.
TP, LL och deras böcker är bara ett led i det hela. Säkert helt omedvetet, åtminstone när det gäller LL. TP har ju mer varit en del av själva utredningen.

¨Åter ålder är svårt att bedöma inte minst i dunkel.
Om man dessutom INTE ens såg mördarens ansikte så är det i princip en omöjlig uppgift.
Ser men på hur SE sprang i Rapport så skulle jag ha uppskattat hans ålder till ca 40 år inget kosntigt med det.

Ser man inte ens ansiktet är det ytterst svårt att avgöra om en person har glasögon på 20 meters håll eller mer helt omöjligt.
Det är på det avståndet svårt att bedöma det ens om man ser ansiktet iaf när det är mörkt ute som när mordet skedde.

Dessutom säger många att SE oftast inte ens bar glasögonen till vardags.
Så dessa argument mot SE som GM är totalt poänglösa och värdelösa.
Jag håller med om att YN inte hade anledning att studera mannen hon såg springa speciellt noga.
Å andra sidan kan det gälla en del andra vittnen också iaf de som iakktog saker innan de såg eller hörde skotten,

YN har inte säkert sagt att det var SE hon såg helt korrekt.
Däremot utifrån hennes beskrivning av den springande mannen och hur vi vet att SE såg ut på mordkvällen så är det sannolikt att det var SE hon såg.
Det kräver inga fantasier för att komma fram till.
Sedan kan vi inte vara helt säkra som med så mycket annat i detta fall.

Såvitt jag vet är det bara två av de bästa vittnena som dementerat att SE är GM.
Detta dessutom långt efter mordet när SE redan lyckats etablera sig som vittne i media.
LL fick t,o,m. en direkt fråga(om än mindre väl formulerad) om SE i april-86 och hade då inget som helst minne av att ha sett honom på mordplatsen minuterna efter mordet.
LJ måste ses som ett av de bästa vittnena.Han har ju sagt att det är mycket möjligt att det var SE han såg fly från mordplatsen och in i gränden och vidare uppför trapporna.

Det han han iofs sagt på senare år så nåt större värde har inte den saken heller,
Tidigare har han dock beskrivit den flyende mannens löpstil som påminner oerhört väl med hur SE springer i det legendariska Rapport-inslaget.

Jag nöjer mig med att konstarera att SEs signalement stämmer rätt hyfsat med mördarns varken bättre eller sämre än nån annans.Det går inte att säga varken bu eller bä utifrån det MEN INGET UTESLUTER honom som GM utifrån detta iaf.
Att den springande mannen hade väska men ingen såg mördaren ha en väska är svårtolkat.
Det är ju inte säkert att den man YN såg är GM.Även om jag anser att det är troligt,

PÅ håll kan väskan varit svår att se LJ borde dock ha sett den så OM mannen på DBG är identisk med mördaren så är det sannolikt att väskan gömdes under rocken när mordet skedde.

Det kan man inte heller dra någon slutsats av.
Jag är säker på att båda OPsfamilj och S gärna velat ha svar.
Liksom hela landet.
Utredningen lades ner korrekt anser jag.
HUR många år till tycker du att polisen ska fortsätta att läsa gamla förhör som man redan anslyserat och vänt på i en evighet`?
Att utredningen under många år varit misskött är en annan femma.

Dessutom landade ju PU till sist i att SE är den mest troliga GM som finns och det är ju helt enkelt så att ingen annan är i närheten av att ha den helhet som han har så slutsatsen är logisk,

Jag har svårt att se varför man just i detta fall ska undvika att tänka logiskt och att komma fram till andra slutsatser än vad sannolikheten är?
Min slutsats är given utifrån materlalet och andra kända fakta finns en skyhög "favorit" till att vara GM nämligen den s.k."skandiamannen".
Allra främst p.ga hans egna uttaanden och sättet på vilket han agerade efter mordet.
Så många saker som han gjorde som man inte kan förstå varför han gjorde.
OM han inte var GM då faller iaf de flesta bitarna på plats.
Ännu mer kommer de nog att falla på plats i takt med att vi får veta mer om SE och olika omständigheter som t.ex. ett ev telefonsamtal ringt från en stuga i Idre veckan efter mordet.
Det är iaf fascinerande att ni SE-förnekara inte ens skulle tro på SE som GM om så en film på honom avlossandes det dödande skottet skulle finnas.
Citera
2020-10-15, 19:31
  #3784
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Vill man lägga ner en utredning går det sannolikt inga stora svårigheter att knyta till sig rätt personer.
Alternativet skulle ju annars vara att de är direkt korkade. Tror du att de är korkade?
Var Hans Holmér och Hans Ölvebro korkade?

Fast det är väl märkligt att de inte gjort det tidigare? Eller varför inte sett till att CP blev fälld även i Hovrätten?

"Tror du att de är korkade?"

Svårt att uttala mig om det. Vad tycker du?
Citera
2020-10-15, 19:36
  #3785
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
¨Åter ålder är svårt att bedöma inte minst i dunkel.
Om man dessutom INTE ens såg mördarens ansikte så är det i princip en omöjlig uppgift.
Ser men på hur SE sprang i Rapport så skulle jag ha uppskattat hans ålder till ca 40 år inget kosntigt med det.

Ser man inte ens ansiktet är det ytterst svårt att avgöra om en person har glasögon på 20 meters håll eller mer helt omöjligt.
Det är på det avståndet svårt att bedöma det ens om man ser ansiktet iaf när det är mörkt ute som när mordet skedde.

Dessutom säger många att SE oftast inte ens bar glasögonen till vardags.
Så dessa argument mot SE som GM är totalt poänglösa och värdelösa.
Jag håller med om att YN inte hade anledning att studera mannen hon såg springa speciellt noga.
Å andra sidan kan det gälla en del andra vittnen också iaf de som iakktog saker innan de såg eller hörde skotten,

YN har inte säkert sagt att det var SE hon såg helt korrekt.
Däremot utifrån hennes beskrivning av den springande mannen och hur vi vet att SE såg ut på mordkvällen så är det sannolikt att det var SE hon såg.
Det kräver inga fantasier för att komma fram till.
Sedan kan vi inte vara helt säkra som med så mycket annat i detta fall.

Såvitt jag vet är det bara två av de bästa vittnena som dementerat att SE är GM.
Detta dessutom långt efter mordet när SE redan lyckats etablera sig som vittne i media.
LL fick t,o,m. en direkt fråga(om än mindre väl formulerad) om SE i april-86 och hade då inget som helst minne av att ha sett honom på mordplatsen minuterna efter mordet.
LJ måste ses som ett av de bästa vittnena.Han har ju sagt att det är mycket möjligt att det var SE han såg fly från mordplatsen och in i gränden och vidare uppför trapporna.

Det han han iofs sagt på senare år så nåt större värde har inte den saken heller,
Tidigare har han dock beskrivit den flyende mannens löpstil som påminner oerhört väl med hur SE springer i det legendariska Rapport-inslaget.

Jag nöjer mig med att konstarera att SEs signalement stämmer rätt hyfsat med mördarns varken bättre eller sämre än nån annans.Det går inte att säga varken bu eller bä utifrån det MEN INGET UTESLUTER honom som GM utifrån detta iaf.
Att den springande mannen hade väska men ingen såg mördaren ha en väska är svårtolkat.
Det är ju inte säkert att den man YN såg är GM.Även om jag anser att det är troligt,

PÅ håll kan väskan varit svår att se LJ borde dock ha sett den så OM mannen på DBG är identisk med mördaren så är det sannolikt att väskan gömdes under rocken när mordet skedde.

Det kan man inte heller dra någon slutsats av.
Jag är säker på att båda OPsfamilj och S gärna velat ha svar.
Liksom hela landet.
Utredningen lades ner korrekt anser jag.
HUR många år till tycker du att polisen ska fortsätta att läsa gamla förhör som man redan anslyserat och vänt på i en evighet`?
Att utredningen under många år varit misskött är en annan femma.

Dessutom landade ju PU till sist i att SE är den mest troliga GM som finns och det är ju helt enkelt så att ingen annan är i närheten av att ha den helhet som han har så slutsatsen är logisk,

Jag har svårt att se varför man just i detta fall ska undvika att tänka logiskt och att komma fram till andra slutsatser än vad sannolikheten är?
Min slutsats är given utifrån materlalet och andra kända fakta finns en skyhög "favorit" till att vara GM nämligen den s.k."skandiamannen".
Allra främst p.ga hans egna uttaanden och sättet på vilket han agerade efter mordet.
Så många saker som han gjorde som man inte kan förstå varför han gjorde.
OM han inte var GM då faller iaf de flesta bitarna på plats.
Ännu mer kommer de nog att falla på plats i takt med att vi får veta mer om SE och olika omständigheter som t.ex. ett ev telefonsamtal ringt från en stuga i Idre veckan efter mordet.
Det är iaf fascinerande att ni SE-förnekara inte ens skulle tro på SE som GM om så en film på honom avlossandes det dödande skottet skulle finnas.

På TV klippet sprang SE 50 meter, det klarade han på runt 15 sekunder, men han var sjuklig, och det är inte givet att han klarat sig upp för trappen, men det är möjligt.
Det är inte det stora problemet, utan det är fortfarande så att inget tyder på att han haft en revolver, men om utgångspunkten är att han är mördaren, så blir det ju som KP sagt: att med tanke på vad som hände så säger vi att han måste haft ett vapen den aktuella kvällen”
Han fortsätter:
”Man frågar sig retoriskt - vem kan ha haft hala kontorsskor och halkat till?”

Resonemanget är oerhört.
KP står fullständigt förlöjligad inför publiken, och vi ska låtsas som om det han säger är vederhäftigt!
Av ren artighet eller?
KP ljuger om utstämplingen och han ljuger om observationen av LJ. Han ljuger om kepsen, och han ljuger om det mesta, han undanhåller vittnen som ger den motsatta bilden, och han uppehåller sig vid detaljer som inte kan härledas till gärningen.
Han ljuger om att SE ljuger.
KP är inte dum, snarare korrupt.
Det är viktigt att palmegruppens verksamhet tillsammans med TP blir ordentligt genomlyst.
Deras arbete har skadat människor och allmänhetens förtroende för rättsväsendet.
Det har även gjort vissa andra mycket nöjda.
Vi kan inte låta lögnerna styra. I förlängningen skadar det demokratin.
Citera
2020-10-15, 19:37
  #3786
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Fast det är väl märkligt att de inte gjort det tidigare? Eller varför inte sett till att CP blev fälld även i Hovrätten?

"Tror du att de är korkade?"

Svårt att uttala mig om det. Vad tycker du?
Nej det tror jag inte att de är, även om de framstår så.
Citera
2020-10-15, 19:39
  #3787
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Nej det tror jag inte att de är, även om de framstår så.

Ok. Har du någon fundering kring varför de väntat så länge med att lägga ner förundersökningen? Och varför de inte valt ut en annan syndabock?
Citera
2020-10-15, 19:43
  #3788
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
På TV klippet sprang SE 50 meter, det klarade han på runt 15 sekunder, men han var sjuklig, och det är inte givet att han klarat sig upp för trappen, men det är möjligt.
Det är inte det stora problemet, utan det är fortfarande så att inget tyder på att han haft en revolver, men om utgångspunkten är att han är mördaren, så blir det ju som KP sagt: att med tanke på vad som hände så säger vi att han måste haft ett vapen den aktuella kvällen”
Han fortsätter:
”Man frågar sig retoriskt - vem kan ha haft hala kontorsskor och halkat till?”

Resonemanget är oerhört.
KP står fullständigt förlöjligad inför publiken, och vi ska låtsas som om det han säger är vederhäftigt!
Av ren artighet eller?
KP ljuger om utstämplingen och han ljuger om observationen av LJ. Han ljuger om kepsen, och han ljuger om det mesta, han undanhåller vittnen som ger den motsatta bilden, och han uppehåller sig vid detaljer som inte kan härledas till gärningen.
Han ljuger om att SE ljuger.
KP är inte dum, snarare korrupt.
Det är viktigt att palmegruppens verksamhet tillsammans med TP blir ordentligt genomlyst.
Deras arbete har skadat människor och allmänhetens förtroende för rättsväsendet.
Det har även gjort vissa andra mycket nöjda.
Vi kan inte låta lögnerna styra. I förlängningen skadar det demokratin.

"Han ljuger om att SE ljuger"

Tycker du att hans vittnesmål/berättelse håller hela vägen? Du ser inget som är konstigt? Jag är bara nyfiken och påstår INTE att eventuella lögner gör honom till gärningsman.
Citera
2020-10-15, 20:04
  #3789
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
"Han ljuger om att SE ljuger"

Tycker du att hans vittnesmål/berättelse håller hela vägen? Du ser inget som är konstigt? Jag är bara nyfiken och påstår INTE att eventuella lögner gör honom till gärningsman.

Ja KP ljuger ju uppenbarligen om att SE inte kan ha varit i kontakt med media på lördagen. Det var ju helt sant, och det hade ju redan ex-frun berättat om i förhör,så KP kände ju till det. En lögn alltså.

Han fastslår helt utan grund att SE hört att LP sagt mörkblå täckjacka.

Han fastslår utan grund att SE pekat ut flyktvägen för poliserna.

Han fastslår utan grund att SE sprungit efter poliserna.

Han fastslår utan grund att SE ljuger när han säger att han varit stressad till tåget.

Han fastslår utan grund att SE ljuger om att två ungdomar var där före.

Han fastslår utan grund att SE ljuger om silhuetten av LJ.

Det finns ytterligare exempel, men den ende som kan beslås med allvarliga lögner är KP.

Hade KP haft täckning för sina påståenden hade det varit ok, men det har han definitivt inte.
Citera
2020-10-15, 20:07
  #3790
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Som sagt. Det går att hänga på honom i stort sett vad man vill, och är du nöjd med att han hade öronlappar, så kan jag inte hindra dig. Jag kan bara påpeka att de inte finns i vittnesmålen, och om inga vittnen finns som sagt det, så har ju SE alibi!

SE hade troligt keps med öronlappar (uppvikta) denna kväll. Han brukade ha det och hade förmodligen det denna kväll också. (A-L G)

Det är ju väldigt spridda skurar om utseendet på huvudbonaden. Herrhatt, keps, stickad mössa, mm. Det är förståeligt att vittnen säger olika saker. Det är i regel inget man automatisk lägger stor vikt av att komma ihåg. Speciellt när det var mörkt också.

Om inga vittnen har nämnt öronlappar, skulle det ge SE alibi? Kom igen!
Citera
2020-10-15, 20:11
  #3791
Medlem
Så här tror jag om SE:

Han lämnar Skandia utan den minsta tanke på OP. Utanför entrén viker han av åt höger för att ta nattbussen till Täby. SE är onykter. Han möter LOP ungefär vid Sari. Kanske tilltalar han OP och blir avsnäst då denne insåg att SE var onykter. När LOP går vidare söderut följer han efter och skjuter. SE springer upp på åsen och möter YN med sällskap. SE blir osäker på om LP dog. SE kanske misstänkte att LP, eller andra, sett honom komma ut från Skandia. Han återvänder till Sveavägen för att bilda sig en uppfattning. Kanske hörde han folk prata om mordet och mordförsöket. Troligtvis ville han få en uppfattning om LP dog eller inte.

Dagen efter ringer han till Skandias säkerhetspersonal för att få utpasseringstiden. Säger han. SE VET att han gick ut före mordet, oavsett klockslaget för mordet. Det han fiskar efter när han ringer till säkerhetspersonalen är OM hans utpasseringstid registrerades över huvud taget. Det är det här som är viktigt. In/Utpasseringskortet fungerade som en nyckel och var inte kopplat till flex eller övertid. SE får besked över telefonen att det har registrerats och att säkerhetsmannen skall återkomma om tiden efter sin tennismatch. SE får panik. Klockslaget är helt ointressant för SE. INNAN han får utpasseringstiden ringer han till polisen och lämnar sitt tips. Då har HH haft sin första presskonferens några minuter före där SE känner igen sig själv. SE har inget annat val än att sätta sig själv på mordplatsen. Kanske efter samråd med sin fru.

Varför åkte inte SE och ME till Idre på lördagen? Jo för att ingen av dem sov något och de satt troligtvis och följde nyhetssändningarna. Det var kaotiskt i villan i Täby.

IM satt i sin bil på andra sidan Sveavägen. Läser man hans första förhör så säger han att GM lösgör sig från skyltfönstret och går fram och skjuter. Inget om att den s.k. Dekorimamannen stått i fyra minuter som han sade i rätten, vilket han i och för sig backade på.
AB uppger i sitt förhör att han upplevde att trion gick i sällskap, i riktning söderut.

Jag tror på fullt allvar att IM observerat AB under en till två minuter. IM säger själv att han tittade efter poliser, bakåt och framåt, och på trafikljuset då han stod tokigt till. Alltså ingen full fokus framåt. IM säger också i senare förhör att han ser en person som går från skyltfönstret mot makarna Palme och att han DÅ vänder sig om till damen i baksätet och säger något om väskryckning. Den tiden finns inte för IM då han observerade själva skjutningen.
IM ser inte LOP när de går förbi Sveavägen 44, alltså Skandias entré. Han ser inte LOP när de passerar reklampelaren. IM ser inte SE som går bakom LOP.
AB ser inte SE, som enligt egen uppgift, ser OPs fötter och var först på plats och står och funderar på om han skall gå vidare eller om ngn annan kan hjälpa till. SE är i rätten osäker på om han var först eller inte. Om IM haft full koll på mordplatsen skulle han ha observerat den väntande Dekorimamannen OCH AB. Men det gjorde han inte. Det har aldrig funnits någon Dekorimaman i egenskap av mördare. Det är AB som IM sett.
NF ser en person bakom makarna Palme Det är SE som han ser. När skotten faller vänder NF sig om och ser AB hoppa in vid entrén till Dekorima. NF borde ju ha sett SE om denne var ett vittne.

YN säger i sitt förhör att mannen hon möter håller på med något som är hårdare än en handledsväska. Kanske var det ett vapenfodral. SE var noga med att visa sin handledsväska vid förhöret och för journalister. Kanske köpte han den efter mordet? Väktarna vid Skandia som förhördes först i juni 1986 kan ha sett SE otaliga gånger efter mordet med sin nya handledsväska.

Jag har tittat på KPs presentation, som var mindre bra, men nu i efterhand förstår jag den gula linjen angående iakttagelsen av Jeppsson. Återkommer gärna om detta mer i detalj.

Min slutsats är att flera vittnet sett SE vid mordplatsen och då som gärningsman.
Citera
2020-10-15, 20:19
  #3792
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja KP ljuger ju uppenbarligen om att SE inte kan ha varit i kontakt med media på lördagen. Det var ju helt sant, och det hade ju redan ex-frun berättat om i förhör,så KP kände ju till det. En lögn alltså.

Han fastslår helt utan grund att SE hört att LP sagt mörkblå täckjacka.

Han fastslår utan grund att SE pekat ut flyktvägen för poliserna.

Han fastslår utan grund att SE sprungit efter poliserna.

Han fastslår utan grund att SE ljuger när han säger att han varit stressad till tåget.

Han fastslår utan grund att SE ljuger om att två ungdomar var där före.

Han fastslår utan grund att SE ljuger om silhuetten av LJ.

Det finns ytterligare exempel, men den ende som kan beslås med allvarliga lögner är KP.

Hade KP haft täckning för sina påståenden hade det varit ok, men det har han definitivt inte.

Jag tolkar ditt svar som att du anser att SE talar sanning hela vägen och att hans historia håller ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in