2020-10-15, 15:50
  #3769
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det där är bara påståenden helt utan täckning.
Det är bara Thomas Pettersson som hävdar att SE bar keps med öronlappar.
Det är också bara Thomas Pettersson som hävdar att gärningsmannen bar keps med öronlappar.
Jag citerar:

”Grunden för åklagare Peterssons framställning om Engstöm som misstänkt gärningsman är att Engströms signalement i allt väsentligt överensstämmer med vittnesuppgifter från brottsplatsen. Det är Engströms klädsel, längd och kroppsform som i första hand pekar ut honom som misstänkt gärningsman.
Till detta kommer signifikanta detaljer som hans keps med öronlappar och den mörka handledsväskan.”

Faktum är att SE inte hade någon keps med öronlappar, och för den som påstår detta är det upp till bevis. Inget vittne på mordplatsen påstår heller att gärningsmannen hade keps med öronlappar knutna på skulten.
Det finns dock en flicka som påstod detta, men det visade sig vara ett falskt vittnesmål.
Men det är faktiskt sant att Hans Holmér gick ut med ett sådant signalement redan på lördagen, men upphovsmannen är okänd.
Det skulle möjligen kunna härledas till det falska vittnet, och i så fall blev Holmér lurad att publicera ett falskt signalement.
Det skulle möjligen kunna grunda sig på Mårten Palmes vittnesmål från Grand kl 23.17, men då var inte SE där, och om det var gärningsmannen han såg är långt ifrån klart.
De flesta påstår att mannen antingen var barhuvad eller bar en stickad mössa.
Det närmaste keps vi kommer är LJ som pratar om en kepsliknande huvudbonad, men inga öronlappar på den.
Grå herrhatt kommer från Anders D.
Förvisso talade Väktaren Anna-Lisa Gahn om att SE hade keps med någon typ av öronlappar, men hennes minnesbilder var ytterst vaga.

Den enda person som anser sig säker på att både SE och gärningsmannen bar keps med öronlappar är TP som samtidigt passar på att knäppa andra på näsan för att inte vara pålästa avseende gärningsmannens signalement.
Det är han själv som sprider sagor som letar sig ut i olika debattforum.

Vad beträffar längden på gärningsmannen så pendlar uppgifterna mellan 170-190, och SE är inte ensam om att ligga i det spannet.
Dessutom går beskrivningarna på jackan/rocken mellan dunjacka, skinnjacka till långrock.
Man kan helt enkelt plocka fram sin egen favoritgärningsman helt efter önskemål. Garderoben är full av olika klädesplagg, dock inga kepsar med öronlappar.
Ja YN reagerade i och för sig inte för "om mannen hade huvudbonad eller ej" men annars så stämmer onekligen mycket in på SE, inte minst den lilla väskan. För min del är jag ganska övertygad om det var SE som sprang där, därmed inte sagt att han är GM.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Yvonne-Nieminen.pdf
Citera
2020-10-15, 16:03
  #3770
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Förvisso kan slumpen styra en del saker.
För egen del så känns det ytterst osannolikt att så här många märkliga omständigheter bara skulle vara en slump.
Det är ju mycket sannolikare att SE mördade OP än att han inte gjorde det utifrån materialet och andra kända fakta.

Jag har lite svårt att förstå varför man skulle bortse från logik och sannolikhet i just detta fall.
Jag är rätt säker på att SE hade något med mordet att göra troligen höll han själv i mordvapnet.

Flera av dessa märkliga omständigheter är ju dessutom saker han själv sagt och gjort.
Det känns som om han på nåt sätt ville berätta för världen att denna världshändelse låg jag bakom.
Men konsekvenserna om han skulle avslöja sig och åka dit var för stora.

T.om. Palmes motståndare fördömde mordet o.s.v SE förstod att han inte skull vinna mångas respekt och gillande om han avslöjades.
Då var han tvungen att bli ett vittne istället.

Det sista du nämner var förmodligen mördarens ”misstag”. Det blev inte några hurrarop från något håll, utan alla fördömde mordet unisont.
Citera
2020-10-15, 17:21
  #3771
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Vi får inte glömma bort att polisen eller Skandias säkerhetschef jag vet inte vilka det var hade sett ett mönster att under hela hösten 1985 jobbade SE över varenda gång Palme jobbade över i Rosenbad, och denna kväll jobbade SE över när Palme var i närområdet under kvällen.

Så om det var en konspiration från Stay Behind, vilket känns logiskt eftersom de fanns i Skandiahuset och lätt kunde värvat SE så bad de honom jobba över vissa kvällar och en del kvällar kan ha varit alternativa mordkvällar, Palme gick oftast hem från Rosenbad utan livvakter och det hade vart lättare att skjuta Palme där och mordet hade varit ett ännu större mysterium än nu eftersom det hade varit minimalt med vittnen vanliga vardagskvällar i dessa kvarter.

Men av någon anledning ägde mordet rum på Sveavägen/Tunnelgatan och i och med detta finns det en uppsjö med förklaringar till hur SE kunnat mörda Palme men allt detta är bortstädat i efterhand och det vi idag ser är enbart de yttre delarna av händelserna där SE starkt står i centrum för händelserna.

Alla frågor om hur han fick vapen, var det någon som ringde honom på kontoret eller med Walkie-Talkie fick fortlöpande rapporter om var Palme befann sig, allt detta kommer aldrig bli känt eftersom majoriteten av de som kunnat svara på dessa frågor även de är avlidna idag.

Det är hela den sammanhängande bilden av SE samt att alla vittnen uppe från David Bagares Gata och de kvarteren tydligt pekar ut SE i signalement, samt det finns över 50 fantombilder från dessa vittnen där ett 30 tal fantombilder gör olika försök att se ut som SE, detta gör att jag är övertygad att han gravt var inblandad i mordet, att han faktiskt var den som sköt Palme, där är vittnet Jepsson det tydligaste vittnet, den enda människa som sprang upp för trapporna var ju SE och då rimligt borde SE vara mördaren eftersom han inte jagade någon människa som han påstod.

Jag är övertygad om att om tio år så är det ett etablerad sanning att SE mördade Olof Palme.

Jag är inte övertygad om en konspiration. Tycker det mesta tyder på att han agerat själv. Men visst, det går inte att utesluta.
Citera
2020-10-15, 17:21
  #3772
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja YN reagerade i och för sig inte för "om mannen hade huvudbonad eller ej" men annars så stämmer onekligen mycket in på SE, inte minst den lilla väskan. För min del är jag ganska övertygad om det var SE som sprang där, därmed inte sagt att han är GM.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Yvonne-Nieminen.pdf

Ja, om vi håller oss till den uppknäppta kappan/rocken/den långa jackan eller vad det nu var, och väskan, stämmer det hyfsat, men inte mer än så. Ingen halsduk, inte noterat glasögon eller keps, väskan var stabil och hård i sin form, såg Inger rem (låda).
35-45 år, såg inget ansikte, osv...
YN hade ingen anledning att studera mannen särskilt noga, och vittnen på mordplatsen stödjer inte väskan.
YN:s vittnesmål är totalt uppblåst, och det krävs en hel del fantasi för att få honom till SE.
Vad säger vi om de fem sex vittnen med den bästa utsikten över mordet som dementerar att det var SE?
Ska vi bara avfärda dem och bara lita på YN? Hon har dessutom inte pekat ut honom hon heller.
Att polisen låtit sig ledas in i den sagovärlden är det mest häpnadsväckande av allt, men de letade efter en syndabock för att stänga ner utredningen. Till familjen och partiets stora förtjusning kan tilläggas.
TP, LL och deras böcker är bara ett led i det hela. Säkert helt omedvetet, åtminstone när det gäller LL. TP har ju mer varit en del av själva utredningen.
Citera
2020-10-15, 17:26
  #3773
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Faktum är att SE inte hade någon keps med öronlappar...

Inget mordplatsvittne har sagt öronlappar, men det är inte fakta att Stig inte hade öronlappar.
Citera
2020-10-15, 17:34
  #3774
Medlem
reinvests avatar
Som sagt, i princip alla håller med om att det är mördaren som YN ser. Personen hade en handväska.
Alltså hade mördaren en handväska. Även om inte vittnena på Sveavägen såg denna. Han kanske hade den i en ficka innanför rocken vid gärningen? Utöver möjliga objekt som GM försöker stoppa in eller ta ut ur väskan, kan det bl a vara keps eller glasögon.
Citera
2020-10-15, 17:43
  #3775
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, om vi håller oss till den uppknäppta kappan/rocken/den långa jackan eller vad det nu var, och väskan, stämmer det hyfsat, men inte mer än så. Ingen halsduk, inte noterat glasögon eller keps, väskan var stabil och hård i sin form, såg Inger rem (låda).
35-45 år, såg inget ansikte, osv...
YN hade ingen anledning att studera mannen särskilt noga, och vittnen på mordplatsen stödjer inte väskan.
YN:s vittnesmål är totalt uppblåst, och det krävs en hel del fantasi för att få honom till SE.
Vad säger vi om de fem sex vittnen med den bästa utsikten över mordet som dementerar att det var SE?
Ska vi bara avfärda dem och bara lita på YN? Hon har dessutom inte pekat ut honom hon heller.
Att polisen låtit sig ledas in i den sagovärlden är det mest häpnadsväckande av allt, men de letade efter en syndabock för att stänga ner utredningen. Till familjen och partiets stora förtjusning kan tilläggas.
TP, LL och deras böcker är bara ett led i det hela. Säkert helt omedvetet, åtminstone när det gäller LL. TP har ju mer varit en del av själva utredningen.

Inget vittnesmål kan göra en gärningsman trovärdig eftersom att ingen tydligt sett ansiktet. Tänker i alla fall jag.

"Vad säger vi om de fem sex vittnen med den bästa utsikten över mordet som dementerar att det var SE?"

Talar ju mot att han är mördaren. Fast har de sett tillräckligt för att utesluta honom?

"och partiets stora förtjusning"

Är det Socialdemokraterna du menar? Vad är anledningen till att de är förtjusta?
Citera
2020-10-15, 18:15
  #3776
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Det sista du nämner var förmodligen mördarens ”misstag”. Det blev inte några hurrarop från något håll, utan alla fördömde mordet unisont.
Om mordet inte var planerat så hann ju aldrig mördaren tänka på hur reaktionerna skulle bli,
OM det däremot var planerat åtminstone i viss mån så kan det däremot ligga en del i det.
OM vi säger att den mest sannolika GM som finns utifrån materialet och andra kända fakta , nämligen SE så tror jag säkert att han ville få andrareaktioner han visste ju mycket väl att många hatade OP.
OP lär t.ex ha stått mycket lågt i kurs i SEs bekantskapskrets.

Är det så man ska tolka SEs uttalande i Skydd&Säkerhet där han på ett ungefär sa "statsministern var ju omtyckt av många också han hade inte bara fiender".

Växte den insikten fram hos SE efter att han om vi utgår från det mest logiska och rationella nämligen att SE är GM,

Var det också nån sorts försiktig antydan om hans roll i mordet?
Just den kommentaren har jag inte reflekterat över förrän nu faktiskt det är nog att övertolka men vem vet.!?

Att mordet fördömdes av typ ALLA även OPs politiska motståndare och fiender kan absolut ha bidragit till att GM kände skam och/eller skuldkänslor.

Vilket också James W Clarke tror att mördaren gjorde.

Kan det faktum att SEs drickande eskalerade efter mordet iaf delvis hänga ihop med just de känslorna av skam och skuld?

Vad tror du om SEs exfru MEs uttalande dagen efter mordet var det väl redan det om att "mördarens hus ska inte vara på bild i tidningen"+
Hur ser du på det och just den formuleringen?
Citera
2020-10-15, 18:33
  #3777
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Inget vittnesmål kan göra en gärningsman trovärdig eftersom att ingen tydligt sett ansiktet. Tänker i alla fall jag.

"Vad säger vi om de fem sex vittnen med den bästa utsikten över mordet som dementerar att det var SE?"

Talar ju mot att han är mördaren. Fast har de sett tillräckligt för att utesluta honom?

"och partiets stora förtjusning"

Är det Socialdemokraterna du menar? Vad är anledningen till att de är förtjusta?
´
Inget vittnesmål kan göra en gärningsman trovärdig eftersom att ingen tydligt sett ansiktet. Tänker i alla fall jag.
Precis så är det ju det utesluter sannerligen inte SE,
NÅGON utförde ändå dådet onekligen,
På det sätt vissa resonerar kan mordet aldrig ha skett eftersom ingen kan identifieras som mördare.
MEN mordet han skett NÅGON är GM.

Söger man att det inte är SE eftersom ingen identifierat honom som GM så menar man ju att mordet inte kan ha skett på riktigt eftersom INGEN kan identifieras som mördare.
Då får man åter använda sin förmåga till logiskt tänkande och sunt förnuft.
Då landar iag jag i SE som en mycket sannolik GM.
Jag vet att du också ser honom som huvudmisstänkt men är mindre säker än jag är.

LJ får väl ses som ett rätt nära vittne han har ju sagt att det är mycket möjligt att det SE han såg fly från mordplatsen in i gränden(där LJ befann sig) och sen uppför trapporna.
Den löpstil som SE demonstrerade i Rapport den 6/4 1986 har stora likheter med hur LJ tidigare beskrivit den flyende mannens löpstil.

Ett par vittnen t.ex Chevamannen säger långt efter mordet att SE befann sig på platsen kort efter mordet vilket de inte sagt tidigare.
Chevamannen fick t.om en rak(om är inte speciellt bra formulerad) fråga om det i april-86.
Då han inte hade något som helst minne av att ha sett SE på mordplatsen efter mordet.

Så man ska nog ta sånt med en nypa salt SE hade då verkligen i media lyckats etablera sig som vittne vilket säkert påverkade dessa vittnen,

INGET i materialet utesluter SE som GM,Att sedan SE-förnekarna gör sitt bästa för att försöka bevisa SEs oskuld är ju dem helt fritt att göra,
Personligen tycker jag att de borde ägna mer tid åt att "marknadsföra" just sin "kandidaat" istället för att ägna så mycket tid åt SE.

Om hand oskuld ännu inte lyckats bevisas så lär det inte hända framöver heller.
Snarare kommer ännu flera indicier mot honom att presenteras vad det lider.
Det där svamlet om partiets stora förtjusning borde väl räcka för att inte ta såna människor på allvar?
Citera
2020-10-15, 18:39
  #3778
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Som sagt, i princip alla håller med om att det är mördaren som YN ser. Personen hade en handväska.
Alltså hade mördaren en handväska. Även om inte vittnena på Sveavägen såg denna. Han kanske hade den i en ficka innanför rocken vid gärningen? Utöver möjliga objekt som GM försöker stoppa in eller ta ut ur väskan, kan det bl a vara keps eller glasögon.
Det är ju absolut inte självklart att det var mördaren hon såg även om mycket tyder på det och jag tror att hon såg SE som just hade mördat landets statsminster.

MEN vi kan inte med säkerhet säga att det var mördsren hon såg .Vi ka heller inte säga att det var SE hon såg även om det är mycket sannolikt beroende på de stora likheter mannen hade med SEI

I övrigt så håller jag med dig i allt.
Citera
2020-10-15, 18:49
  #3779
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Inget vittnesmål kan göra en gärningsman trovärdig eftersom att ingen tydligt sett ansiktet. Tänker i alla fall jag.

"Vad säger vi om de fem sex vittnen med den bästa utsikten över mordet som dementerar att det var SE?"

Talar ju mot att han är mördaren. Fast har de sett tillräckligt för att utesluta honom?

"och partiets stora förtjusning"

Är det Socialdemokraterna du menar? Vad är anledningen till att de är förtjusta?
Vittnena LL, JA, IM, HJ och LP dementerar tydligt att det var SE. AB styrker det inte heller, utan håller fast vid den stickade mössan. Personen är till utseende och rörelsemönster mer jämförbar med CP, även om det sannolikt inte var han heller. Stilmässigt ligger han oerhört långt från SE.
Om de har sett tillräckligt för att utesluta honom vet ingen förutom de själva och de utesluter honom.
Varför ignoreras dessa fem vittnen till förmån för polisens fantasifulla tolkning av YN och LJ?
Svaret kan inte vara annat än att utpekandet på förhand var bestämt.
Partiet jag syftar på är Socialdemokraterna.
Varför såg Stefan ut som om han dragit högsta vinsten? Varför är det viktigt för partiet polisen och åklagaren att ”familjen” är nöjda?
Vad var det som hände den 10/6 egentligen?
Det hela ser ut som ett lika fult som grundlöst utpekande av en oskyldig och snart är halva Täby indraget i affären.
Allt tycks vara ett fumligt spel för galleriet, och i så fall handlar det om skyddande av den verklige mördaren.
Citera
2020-10-15, 18:53
  #3780
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Inget mordplatsvittne har sagt öronlappar, men det är inte fakta att Stig inte hade öronlappar.
Som sagt. Det går att hänga på honom i stort sett vad man vill, och är du nöjd med att han hade öronlappar, så kan jag inte hindra dig. Jag kan bara påpeka att de inte finns i vittnesmålen, och om inga vittnen finns som sagt det, så har ju SE alibi!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in