2020-10-15, 00:10
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto
Ja, Ekdal-Olsson är ett för sprött innermittfält, som jag påpekat. Flankeras de av Larsson funkar det bättre.

Kulusevski har visat i dessa matcher att han inte är mentalt mogen att vara startman i a-landslaget. Det kan säkert bli bra på sikt, men han är inte där än. Felbeslut på felbeslut både i offensiv och defensiv. Och han måste öva upp sin högerfot. Han är smärtsamt enbent. Han hade ett guldläge i första minuten att sätta in den på Quaison, men hans högerdoja är helt enkelt för vek. Vet att Juve varit på honom om det också.

Tyckte inte alls det såg bra ut ikväll. 52% bollinnehav och förlust med 3-0. Enda anledningen till att vi hade bollen så mycket var för att Portugal lät oss ha den, så att vi kunde spela bort oss själva. Laget var på det stora hela utdraget, ihåligt. Defensiven satt inte alls. Det är som att Janne kastat allt som han byggt upp under fyra år över bord. Ofattbart att Janne lät sig luras av andra halvleken mot ett Kroatien som checkat ut mentalt i halvtid, på klassiskt balkanmanér. Inte fan ville de lira 45 min till i hällregn. De gick på halvfart i andra. Janne Andersson framstår som en byfåne just nu. Och nu är han avstängd nästa match också https://www.fotbollskanalen.se/sverige/tv-janne-andersson-varnas-efter-irritation---avstangd-i-nasta-match/

Jag håller första halvlek mot Frankrike hemma för vår bästa hittills i NL. Vi hade bra koll på dem fram till Mbappés flipperspelsmål och Olsens tavla, och hotade också en del framåt. Det är så vi måste spela för att få med oss poäng och kanske till och med skrälla med en seger mot sådant här motstånd. Första 45 mot Frankrike var laget välbalanserat, tätt, gediget, samspelt, på hugget. Jansson funkade bättre när laget satt ihop och han flankerades av Lustig som i sin tur backades upp av Larsson; en anledning till att Lustig sett sämre ut dessa två matcher är att han inte fått särskilt mycket hjälp av Dejan. Då fick Jansson fokusera på det han är bra på. Duellspel och ha spelet framför sig. Med en sådan trög, begränsad mittback måste man skydda honom, annars blir det som i de senaste två matcherna, katastrof.

För övrigt är det inte latjolajbansexprimentverkstad som bör gälla fram till EM, tycker jag. Betänk att vi ska spela två VM-kvalmatcher i vår också. Jag hoppas Janne och Wettergren går tillbaka till grunderna till nästa samling. Då kan vi ta Kroatien hemma. In med Larsson. Gör jobbet, fixa defensiven, sätt matchen, ligg rätt i pressen, vaska fram chanser och tryck dit nån boll. Vi gör inte tre, fyra mål mot sådant här motstånd, och alltså kan vi inte blotta oss för mycket och släppa in två, tre bollar. Det gäller att vara realistisk, noggrann, hängiven i hela prestationen. Då kan det gå vägen.
Jag vill hålla med dig i mycket, spelet såg i stora delar sämre ut än det någonsin tidigare gjort under Janne. Samtidigt var det trots det en förhållandevis jämn match Sverige gjorde mot Portugal, mitt inlägg var som ett svar på allt negativt man läser och hör efter förlusten. Sverige har mycket att arbeta med, men är trots det kapabla att prestera mot de bästa.

Claesson, Berg, och även Janne gav rätt sansade intervjuer efter matchen. Men kanske är det så att Janne har fallit i nån shining-fälla, tagit grundspelet som suttit så bra lite för givet, och därför känt att han kunnat låta t.ex Kulusevski spela? Det är verkligen en lyx-spelare som det är nu, som i dagsläget otvivelaktigt förstör mer än han ger. Jag trodde på förhand att bytet Forsberg/Claesson på andra kanten skulle göra det möjligt att byta Larsson mot Kulusevski, men Kulusevski är för oberäknelig och slarvig, han kanske kan funka som forward, men förstör i nuläget för mycket som mittfältare för landslaget.

Jag hade också precis som Janne valt Jansson som ersättare för Granqvist, men jag är ingen elittränare, kanske finns det andra saker att titta på än de jag sett? Nog fan finns det 10-20 svenska mittbackar som inte gör såna idiotgrejer som Jansson gjort de här matcherna. Lindelöf är verkligen ingen att luta sig mot heller, han behöver rätt spelare jämte sig för att prestera, och den spelaren är inte Jansson.

Andra frågetecken för mig: Olsen borde nog bytas ut, Ekdal och Lustig har båda sett sämre ut i höst, Bengtsson gjorde en märklig insats ikväll, Quaison var kass.
Citera
2020-10-15, 00:18
Medlem
Ace Venturas avatar
När slipper vi Pontus "crossed eyes" Jansson i landslaget?
Hur många gånger får man springa vilse innan man blir sparkad...

Och vem fan sätter in Martin Olsson när det är 10 min kvar och vi går för en reducering?

Helt sjukt....
Citera
2020-10-15, 00:36
Medlem
Lustig sprang lika fel ikväll. Och Lindelöf i förra matchen. Men jag håller med, Pontus Jansson är ingen startspelare.

Men det är inte det. Sverige är bara för dåliga. I ledningen av av en Jan. En del i alla fall startspelare i topplag i Europa, och när de lirar i landslaget kan de inte slå en rätt pass på 20 meter.

Vi kan möjligen lira jämt emot Finland. Eller möjligen Estland.
Citera
2020-10-15, 04:54
Medlem
Den här typen av pinsam insats är vad som uppstår när man inte håller fast vid sina principer. Janne skulle inte hålla Kulusevski utanför laget även om han ville det, eftersom han numera böjer sig för andras påtryckningar. Lindelöf påpekar att Portugal får attackera rättvända mot Sverige med många spelare, och Janne säger att Sverige inte fick till balansen i laget. Detta hade aldrig hänt 2017-18.

De som tror att Sverige ska göra bättre resultat med ett mer offensivt system, och kanske slå stornationer, kan absolut ingenting om fotboll. Det är troligt att det är såhär det kommer se ut om Sverige ska vara offensiva; sönderkontrade pga bristfälligt hemjobb, pinsam Hamrénfotboll.

Sverige har slagit större nationer med det system och de principer som Janne hållit sig med tidigare. Sverige skulle eventuellt kunna spela offensivt på ett bra och fungerande sätt. Det finns dock ingenting som säger att ett offensivt system är en uppgradering eller progression gentemot ett mer defensivt. Gör man bra resultat utifrån defensiva principer, så är det märkligt att vilja ändra på detta. Frankrike var defensiva 2018 och vann VM, där man utmanövrerade gladfotbollens Belgien, som bölade efter matchen. Så toppnationer och vinnande nationer är definitivt inte offensivt lagda per automatik.
Citera
2020-10-15, 09:31
Medlem
NotDeads avatar
Janne är slut men finns absolut inget namn som är intressant. Vore intressant och få en som inte är svensk, med tanke på hur typiskt gubbiga vi är.

Sno klopp innan han tar över Tyskland
Citera
2020-10-15, 10:02
Medlem
Citat:
Ja, Ekdal-Olsson är ett för sprött innermittfält, som jag påpekat. Flankeras de av Larsson funkar det bättre.

Kulusevski har visat i dessa matcher att han inte är mentalt mogen att vara startman i a-landslaget. Det kan säkert bli bra på sikt, men han är inte där än. Felbeslut på felbeslut både i offensiv och defensiv. Och han måste öva upp sin högerfot. Han är smärtsamt enbent. Han hade ett guldläge i första minuten att sätta in den på Quaison, men hans högerdoja är helt enkelt för vek. Vet att Juve varit på honom om det också.

Tyckte inte alls det såg bra ut ikväll. 52% bollinnehav och förlust med 3-0. Enda anledningen till att vi hade bollen så mycket var för att Portugal lät oss ha den, så att vi kunde spela bort oss själva. Laget var på det stora hela utdraget, ihåligt. Defensiven satt inte alls. Det är som att Janne kastat allt som han byggt upp under fyra år över bord. Ofattbart att Janne lät sig luras av andra halvleken mot ett Kroatien som checkat ut mentalt i halvtid, på klassiskt balkanmanér. Inte fan ville de lira 45 min till i hällregn. De gick på halvfart i andra. Janne Andersson framstår som en byfåne just nu. Och nu är han avstängd nästa match också https://www.fotbollskanalen.se/sverige/tv-janne-andersson-varnas-efter-irritation---avstangd-i-nasta-match/

Jag håller första halvlek mot Frankrike hemma för vår bästa hittills i NL. Vi hade bra koll på dem fram till Mbappés flipperspelsmål och Olsens tavla, och hotade också en del framåt. Det är så vi måste spela för att få med oss poäng och kanske till och med skrälla med en seger mot sådant här motstånd. Första 45 mot Frankrike var laget välbalanserat, tätt, gediget, samspelt, på hugget. Jansson funkade bättre när laget satt ihop och han flankerades av Lustig som i sin tur backades upp av Larsson; en anledning till att Lustig sett sämre ut dessa två matcher är att han inte fått särskilt mycket hjälp av Dejan. Då fick Jansson fokusera på det han är bra på: duellspel och ha spelet framför sig. Med en sådan trög, begränsad mittback måste man skydda honom, annars blir det som i de senaste två matcherna: katastrof.

För övrigt är det inte latjolajbansexprimentverkstad som bör gälla fram till EM, tycker jag. Betänk att vi ska spela två VM-kvalmatcher i vår också. Jag hoppas Janne och Wettergren går tillbaka till grunderna till nästa samling. Då kan vi ta Kroatien hemma. In med Larsson. Gör jobbet, fixa defensiven, sätt matchen, ligg rätt i pressen, vaska fram chanser och tryck dit nån boll. Vi gör inte tre, fyra mål mot sådant här motstånd, och alltså kan vi inte blotta oss för mycket och släppa in två, tre bollar. Det gäller att vara realistisk, noggrann, hängiven i hela prestationen. Då kan det gå vägen.

Håller med om att det finns en viss obalans i laget.

Igår var jag inne på spåret, som så många andra, att leta individuella syndabockar - men nu känner jag snarare att det är en organisatorisk miss. Att ställa upp med Kulusevski - Ekdal - Olsson - Claesson framför Jansson (och Lindelöf) mot ett av världens bästa lag är naivt.

En, mot såhär bra motstånd, orutinerad Jansson behöver ha en stabilitet i mittfältet framför sig. Hans spel är anpassat efter att möta Sean Maguire - inte Diego Jota och Bruno Fernandes. Och mot de senare har man inte råd att chansa eller hamna i mellanlägen, som han gjorde igår.

Jag förstår att Janne och många andra vill ha ett offensivt Sverige, där vi går framåt och har utmanar de bästa backlinjerna. Problemet är att innan den offensiven sitter kan man inte offra det defensiva, då blir vi blottade direkt.

Jag hade velat se en direkt defensiv spelare på mittfältet. En Lewicki (exempel som låg nära till hands, inte nödvändigtvis spelaren Lewicki) som inte har särskilt många offensiva uppgifter, mer än på fasta situationer, som enbart fokuserar på att hjälpa backlinjen.

Om det innebär att man offrar en central mittfältare eller (fastän det kanske är osannolikt) en anfallare vet jag inte, men jag tror att det hade skapat en starkare grund, särskilt nu när backlinjen svajar lite (Lustigs kvalité är på väg ner och Jansson är inte riktigt där (än?)).

Skulle nog tro att Sveriges bästa elva ser ut något såhär:
Olsen
Lustig Jansson Lindelöf Augustinsson
Kulusevski ”Lewicki” Ekdal Forsberg
Claesson Berg

Edit: Sebastian Larsson är också ett mycket bra alternativ till en svensk startelva.

Edit 2: Kulusevski - Forsberg - Claesson har samtliga kompetenser för att rotera på positionen, och behöver inte ses som en ren anfallare.
Senast redigerad av J.G.R 2020-10-15 kl. 10:14.
Citera
2020-10-15, 10:08
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Jag vill hålla med dig i mycket, spelet såg i stora delar sämre ut än det någonsin tidigare gjort under Janne. Samtidigt var det trots det en förhållandevis jämn match Sverige gjorde mot Portugal, mitt inlägg var som ett svar på allt negativt man läser och hör efter förlusten. Sverige har mycket att arbeta med, men är trots det kapabla att prestera mot de bästa.

Claesson, Berg, och även Janne gav rätt sansade intervjuer efter matchen. Men kanske är det så att Janne har fallit i nån shining-fälla, tagit grundspelet som suttit så bra lite för givet, och därför känt att han kunnat låta t.ex Kulusevski spela? Det är verkligen en lyx-spelare som det är nu, som i dagsläget otvivelaktigt förstör mer än han ger. Jag trodde på förhand att bytet Forsberg/Claesson på andra kanten skulle göra det möjligt att byta Larsson mot Kulusevski, men Kulusevski är för oberäknelig och slarvig, han kanske kan funka som forward, men förstör i nuläget för mycket som mittfältare för landslaget.

Jag hade också precis som Janne valt Jansson som ersättare för Granqvist, men jag är ingen elittränare, kanske finns det andra saker att titta på än de jag sett? Nog fan finns det 10-20 svenska mittbackar som inte gör såna idiotgrejer som Jansson gjort de här matcherna. Lindelöf är verkligen ingen att luta sig mot heller, han behöver rätt spelare jämte sig för att prestera, och den spelaren är inte Jansson.

Andra frågetecken för mig: Olsen borde nog bytas ut, Ekdal och Lustig har båda sett sämre ut i höst, Bengtsson gjorde en märklig insats ikväll, Quaison var kass.

Ja, visst, Sverige hade en del chanser. Men som du säger själv så såg det spelmässigt inte bra ut. Det fanns ingen struktur, inget samspel, ingen kontinuitet, ingen tanke. Några lösryckta sekvenser var okej, men på det stora hela var det virrigt och undermåligt. Jag håller det här för den sämsta landskampen under Jannes ledning. När det hela summeras kan vi konstatera att vi inte ens var nära att få med oss en poäng.

Av någon anledning fungerar inte Claesson lika bra som forward eller vänstermittfältare som han gör som högermittfältare i landslaget. Det är till höger på mittfältet som han varit magnifik. Bäst i defensiven och bäst i offensiven. Som en Rolle/Ljungan/Henke i ett, när han var i sitt esse. Så jag skulle vilja se honom på den positionen igen.

Jag har hela tiden förordat Helander över Jansson. Med Helander får VNL dessutom spela som höger mittback, en position han är bättre på. Janne kan väl knappast köra vidare med Jansson efter dessa dunderdebacle. Helander har faktiskt spelat en hel del och gjort det bra - startade sex matcher i EM-kvalet bland annat, flest av alla mittbackar - och inte stått för stora misstag som Ponne. Jag har varit skeptisk till Jansson och mittbacksparet Jansson-VNL ända sedan kollapsen hemma i Nations League mot Turkiet 2018, då Ponne var en katastrof.

Det får gärna komma fram en bättre målvakt än Olsen. Och Quaison har inte varit i slag efter coviduppehållet.

Nu kan det hända mycket på en månad.
Men i dagsläget skulle jag vilja se följande lag mot Kroatien.

Olsen
Lustig - Nilsson Lindelöf - Helander - Augustinsson
Claesson - Larsson - Olsson/Ekdal - Forsberg
Berg - Quaison/Isak

En av få positiva saker att ta med sig från denna samling är att det verkar som att Isak jobbat mycket med sitt huvudspel och gjort framsteg på den fronten. Först nickmålet mot Ryssland (på en eminent frispark från Larsson), och han hade också en fin nick när han kom in igår.

Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Den här typen av pinsam insats är vad som uppstår när man inte håller fast vid sina principer. Janne skulle inte hålla Kulusevski utanför laget även om han ville det, eftersom han numera böjer sig för andras påtryckningar. Lindelöf påpekar att Portugal får attackera rättvända mot Sverige med många spelare, och Janne säger att Sverige inte fick till balansen i laget. Detta hade aldrig hänt 2017-18.

De som tror att Sverige ska göra bättre resultat med ett mer offensivt system, och kanske slå stornationer, kan absolut ingenting om fotboll. Det är troligt att det är såhär det kommer se ut om Sverige ska vara offensiva; sönderkontrade pga bristfälligt hemjobb, pinsam Hamrénfotboll.

Håller med till 100%. Jag är besviken på Janne som helt plötsligt kastar allt landslaget byggt upp under fyra år över bord för att spela naiv, arrogant, övermodig shajningfotboll. Ofattbart. Det är som att Hamrén/Ibrabimbobitch är förbundskapten igen.
Citera
2020-10-15, 11:10
Medlem
Riktigt dålig kvalité på fasta situationer igår från Olsson och Kulusevski, jag begär inte att det skall vara målchans varje gång vi får hörna men man skall iaf inte behöva se bollen fasta på första gubben gång på gång.

Kulusevski har potential men tjuvar mycket i hemjobbet, ungefär som Forsberg gjorde i många år(och där det allt som oftast blev vänsterbacken som fick skit), det var t ex en situation alldeles i början av matchen där det får stå en sopren gubbe i straffområdet och nicka som jag störde mig på enormt, hade kunnat bli 1-0 direkt, Lustig kan tyvärr inte vara på två ställen samtidigt, han hade sin gubbe, Kulusevski var dock helt lost, inte i närheten av sin. Lustig går förvisso på sparånga men han måste få mer hjälp av sin yttermittfältare.

Nu är ju detta i princip matcher som skulle ersätta träningsmatcherna så skall man prova något nytt är det ju i nations league, Andersson har en del att fundera på dock.
Citera
2020-10-15, 12:07
Medlem
Citat:
Håller med till 100%. Jag är besviken på Janne som helt plötsligt kastar allt landslaget byggt upp under fyra år över bord för att spela naiv, arrogant, övermodig shajningfotboll. Ofattbart. Det är som att Hamrén/Ibrabimbobitch är förbundskapten igen.

Du tror inte det är skillnad på Hamrén och Janne? Jag tycker inte det är konstigt att nya konstellationer och taktiker testas, speciellt när en ny generation ska spelas in och ett EM väntar runt hörnet. Janne tänker förmodligen om, Hamrén hade fortsatt ta in spelare som passar Zlatan och krävt ännu mer framåt.

Såklart att det ändå ligger något i potten under NL, men jag tror helt seriöst Sverige hade glidit ur gruppen oavsett vilka spelsystem vi hade testat. Att möta dessa lag över 6 matcher ÄR för svårt för Sverige. Ja, vi kan absolut hota och även vinna sådana här matcher, men det blir för uppenbart att vi möter världsnationer som straffar en efter minsta lilla misstag. De har också extrema djup i sina trupper.

Nästa samling hoppas jag på nya uttagningar. Cajuste verkar vara en riktigt fin spelare jag gärna ser testas!
Citera
2020-10-15, 12:16
Medlem
Det är nu klart att vi kommer vara i pott 2 till lottningen av kvalet till VM 2022 och tänkte att vi kunde diskutera möjliga dröm och mardröms grupper.

Drömgruppen vore att ha Kroatien, Nordirland, Luxemburg, Andorra (San Marino också om vi hamnar i en grupp med 6 lag).

Mardrömsgruppen vore att ha Portugal, Norge, Israel/Grekland och Kosovo.
Senast redigerad av Kexchoklad2404 2020-10-15 kl. 12:21.
Citera
2020-10-15, 12:39
Medlem
Faderligs avatar
Det är verkligen tydligt att senaste resultatet är det folk bryr sig om. Och att räkna in matchens slumpvärde vill ingen göra.

Även de bästa lagen måste ha marginalerna med sig för att vinna mot topplag. Och det hade inte Sverige igår. Det skapades väldigt många målchanser mot ett väldigt starkt lag, hade det varit lite mer skärpa i avsluten eller en turlig studs mer så hade det kunnat stå 1 eller 2-0 till Sverige och vi hade kunnat vara de som låg på kontring.

Det är ju dessutom långt ifrån säkert att vi hade kunnat kriga oss till någon poäng genom att parkera bussen mot de här lagen, vilket det känns som folk nästan tar för givet att vi skulle kunna.

Sen finns det såklart saker som inte helt fungerar i backlinjen, särskilt inte när man försöker jobba in en bättre offensiv och hamnar i defensiva problem som man inte har kunnat jobba på taktiskt ännu, eftersom de inte riktigt skett med ett lägre stående lag.

Men folk måste sluta måla fan på väggen och nte låta några ögonblick i senaste matchen avgöra hela synen på laget, individerna och taktiken. Mer långsiktigt än så är viktigt att jobba och tänka.
Citera
2020-10-15, 12:43
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etunda
Du tror inte det är skillnad på Hamrén och Janne? Jag tycker inte det är konstigt att nya konstellationer och taktiker testas, speciellt när en ny generation ska spelas in och ett EM väntar runt hörnet. Janne tänker förmodligen om, Hamrén hade fortsatt ta in spelare som passar Zlatan och krävt ännu mer framåt.

Såklart att det ändå ligger något i potten under NL, men jag tror helt seriöst Sverige hade glidit ur gruppen oavsett vilka spelsystem vi hade testat. Att möta dessa lag över 6 matcher ÄR för svårt för Sverige. Ja, vi kan absolut hota och även vinna sådana här matcher, men det blir för uppenbart att vi möter världsnationer som straffar en efter minsta lilla misstag. De har också extrema djup i sina trupper.

Nästa samling hoppas jag på nya uttagningar. Cajuste verkar vara en riktigt fin spelare jag gärna ser testas!

Jag vet att det är skillnad mellan dem, det har vi sett de senaste fyra åren. Just därför gårdagens debacle blir så ledsamt. Uttagningen och coachningen igår var i paritet med Hamréns värsta stunder. Med tanke på vilka fina resultat vi gjort under Janne mot stornationer, så vore det inte alls omöjligt att hänga kvar i den här gruppen. Men Sverige har hittills inte gett sig själv chansen, eftersom taktiken och tillvägagångssättet varit befängt. Det är inte bara att vi har förlorat, utan hur vi har förlorat, som stör.

Men ja, vi får hoppas Jan idkar rannsakan och drar lärdom av det hela. Då kan det säkerligen komma något gott av det framöver. Angående EM-slutspelet - och VM-kvalet i mars, icke att förglömma - så känns lagbygget betydligt skraltigare nu än vad det gjorde för ett år sedan, och det är inte bra. Det är som att de ryckt undan det gedigna fundamentet för det hela. Dags att gå tillbaka till grunden och göra jobbet ordentligt igen, inget fusk och slarv, ingen befängd hybris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in