2020-10-15, 15:19
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Hur skall ansökan om lagfart annars gå till om säljaren avlider eller ångrar sig innan köpebrevet är påskrivet menar du?

Lägg ner nu. Det är bara att gå in på lantmäteriets hemsida och läsa vad som ska ingå för att få lagfart. Uppenbarligen har du aldrig köpt en fastighet, utan sitter troligtvis i en andrahandslägenhet nånstans.

Om säljaren dör så tar dödsboet över tillgångar och fordringar och hon måste betala köpeskillingen till dödsboet innan hon får fastigheten. Den som ansvarar för dödsboet kan skriva på köpebrevet.

Säljaren har ju ångrat sig i detta fall och hon kan inte få lagfart förrän hon betalat köpeskillingen till honom och det finns ett papper på det = Köpebrev.
2020-10-15, 15:20
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Ok vännen, det är möjligt att jag har svårt att förstå fastighetsaffärer. Men om jag minns rätt så svarade jag på din fråga om det fanns andra ägare inblandade. Typ så. Och, det hade ju dykt upp en. Och det hade skrivits om det i tidningar, och här. Det var bara det jag svarade på.

Sen om denne har rätt, eller inte, det har jag ingen aning om. Och jag ligger lite efter med läsningen av tråden just nu.

Fastighetsbeteckningarna finns i tråden.
Frågan som är mer intressant, är ju om Ebba kollade upp detta innan. Verkar ju inte som det, om det nu finns tveksamheter kring ägandet av fastigheten. Annars hade hon väl avvisat honom direkt?

Återigen. Fattar inte vad Ebba tänkte med, när hon inte anlitade en seriös mäklare som gjorde jobbet åt henne.
Ebba har anlitat två värderingsmän att värdera fastigheten och en mäklare att författa köpeavtalet. I värderingen ingår att dokumentera belåningar, pantbrev och andra inskränkningar. Mäklare har, vill jag minnas, egen inloggning till fastighetsregistret. Även om det inte ingick i mäklarens uppgift att författa ett köpekontrakt så behövde han ändå hämta uppgifter därifrån. Jag har svårt att se den mäklare som ignorerar uppgifter om att säljaren inte är ensam ägare.

Om jag tolkar tråden rätt så är byggnaden ett ruckel som stått obebott i ett par, tre decennier. Jag tror inte att taxeringsvärdet tar hänsyn till det. Skatteverket tar nog bara hänsyn till de olika formerna av yta och eventuella renoveringar de senaste åren. Det är min kvalificerade gissning. Om så är fallet är det en tomt som behöver saneras som Ebba har köpt och det ändrar inte bara lite huruvida hon betalt för lite eller ej. Dra av mäklararvode, saneringskostnader och stämpelskatten Matz hade varit tvungen att betala om arvsskiftet gått rätt till och det blir en helt annan affär.

Jag ser vare sig något olagligt eller omoraliskt från Ebbas sida så att riva köpekontraktet vore inte bara fel utan skulle tolkas av felsökarna som ett bevis på skuld.
2020-10-15, 15:20
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBubs
Det var ett uttömmande, konkret och upplysande svar!😉

Antar att du druckit en hel del trolldryck idag och kanske smakat på KD-bullar eftersom du inte vill bekräfta dina uppgifter.... och du börjar göra dig själv till ett åtlöje här när du spottar ur dig uppgifter och inlägg utan någon som helt bekräftelse eller dokumentation som kan styrka dina påståenden.

Pinsamt!

Jag skall förklara lite enklare:
1. Ta reda på säljarens personnummer
2. Gå in på random personupplysningssida och betala ~39kr
3. Du kan se om personen är gift, samt vilka fastigheter den äger.

Behöver jag förklara enklare än så?
2020-10-15, 15:23
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
I din värld är det alltså omöjligt att söka lagfart om säljaren dör eller ångrar sig - intressant.
Ja.... till giltig fångeshandling räknas köpebrev, bouppteckning eller gåvobrev.
I händelse av att säljaren avlider i tiden mellan kontrakt och tillträde ställs köparen och mäklaren inför situationen att förutsättningarna inför tillträde drastiskt förändras. ... Den registrerade bouppteckningen borgar ju för att tillträdet genomförs med rätt person som tecknar dödsboet för den avlidne säljaren.
Och nu är ju inte Esbjörn död, såvida inte Ebba skickar en hitman.
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Lägg ner nu. Det är bara att gå in på lantmäteriets hemsida och läsa vad som ska ingå för att få lagfart. Uppenbarligen har du aldrig köpt en fastighet, utan sitter troligtvis i en andrahandslägenhet nånstans.

Om säljaren dör så tar dödsboet över tillgångar och fordringar och hon måste betala köpeskillingen till dödsboet innan hon får fastigheten. Den som ansvarar för dödsboet kan skriva på köpebrevet.

Säljaren har ju ångrat sig i detta fall och hon kan inte få lagfart förrän hon betalat köpeskillingen till honom och det finns ett papper på det = Köpebrev.

Givetvis är det lite juridik inblandat samt banker som samarbetar för att lösa pantbrevet samt se till att Esbjörn erhåller köpeskillingen.
Medlem
MrBubss avatar
Citat:
Säljaren är ju Gift och bor tillsammans med sin fru. Lustigt att inte hon satte stopp.

Kollade på Hitta.se och där står det att Esbjörn bor ensam....

Tycker du kan skita ner någon annan tråd än sprida en massa felaktiga uppgifter i denna tråd.
Alternativt logga ut och aldrig logga in igen... 😁😁
2020-10-15, 15:24
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBubs
Kollade på Hitta.se och där står det att Esbjörn bor ensam....

Tycker du kan skita ner någon annan tråd än sprida en massa felaktiga uppgifter i denna tråd.
Alternativt logga ut och aldrig logga in igen... 😁😁

Och du har sökt på rätt Esbjörn?
2020-10-15, 15:25
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Givetvis är det lite juridik inblandat samt banker som samarbetar för att lösa pantbrevet samt se till att Esbjörn erhåller köpeskillingen.
Och sedan tvinga gubben skriva på ett köpebrev? det krävs ju liksom att säljaren kvitterar till sig köpeskillingen. Är du full?
2020-10-15, 15:26
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Det vet vi inget om. Pantbrev togs ut för 9 år sedan på 600 000. Det kan vara avbetalt för länge sen -eller inte. Vi vet inget om det. Vi vet bara att det togs ut pantbrev då.

Men har farbror Esbjörn kvar pantbrevet, troligtvis en digital pant i fastigheten, och den är amorterad och återbetald så kan han enkelt knalla in på närmaste bank och låna mer pengar på panten!

Som sagt, hade jag varit mer elak så hade jag viskat det i hans öra och uppmanat honom till det. Naturligtvis skall han inte sedan betala tillbaks något på lånet. Då kan vi vara med senare och trissa upp priset på på fru Ebba Buschs "fynd" på den exekutiva auktionen!
2020-10-15, 15:26
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Och sedan tvinga gubben skriva på ett köpebrev? det krävs ju liksom att säljaren kvitterar till sig köpeskillingen. Är du full?

Det är precis som du säger. Man kan inte tvinga en person att fysiskt skriva under ett köpebrev. Det är precis därför som köpeavtalet kommer ligga som grund för ansökan om lagfart.
2020-10-15, 15:27
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:

Ja och det är ju inte gjort. De har skrivit på ett kontrakt att affären ska genomföras och hon har lagt en handpenning. Men affären är inte fullbordad så hon kan inte få lagfart.
2020-10-15, 15:27
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Det är precis som du säger. Man kan inte tvinga en person att fysiskt skriva under ett köpebrev. Det är precis därför som köpeavtalet kommer ligga som grund för ansökan om lagfart.
Jag orkar inte mer. Sitt du och tro att man kan söka lagfart på ett kontrakt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in