2020-10-15, 15:07
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBubs
Du insinuerar och påstår att du vet ALLT.
Då kanske du kan upplysa oss andra om hur du kan veta ovanstående uppgift?
Var kan man se detta?

Tack på förhand!

Du kan söka på säljarens personnummer.
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Har detta brevet gjorts offentligt? Eller är det bara brev från Ebbas sida som blir offentliga?

Ebba har påskrivet köpekontrakt.

Det räcker nog inte med ett köpekontrakt. Det måste upprättas ett slutgiltigt köpebrev på tillträdesdagen när allt är slutreglerat. Dessutom ska köpesumman framgå i ansökan till Lantmäteriet och den har hon inte skickat med.

"Skillnaden mellan köpebrev och köpekontrakt
Det som skiljer köpebrevet från köpekontraktet är alltså att köpekontraktet binder parterna till affären och innehåller alla eventuella villkor för affären. Köpebrevet är däremot ett bevis på att affären faktiskt är betald och att bostaden eller fastigheten har fått en ny ägare."
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Återigen - fantasier. Att en äldre säljare "ångrar" sig när släkten börjar blanda sig i och det blir släktkrig är inget ovanligt. Det finns rutiner för detta.

Fantasier är dina påståenden om deponering av köpeskilling och lista med andra köpare tills du bevisat dem! Inte att ifrågasätta dem. Men eftersom du inte kan/vill/törs (?) leverera så drar jag och många andra våra slutsatser om dina påståenden.
2020-10-15, 15:08
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Köpekontrakt är ingen giltig fångeshandling. Det får hon ingen lagfart på. Ebba verkar lika okunnig som du på det området.

Jag verkar ha köpt fler fastigheter än dig.
2020-10-15, 15:10
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Jag verkar ha köpt fler fastigheter än dig.
Och fått lagfart på enbart ett köpekontrakt? Jo tjena.
2020-10-15, 15:10
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Fantasier är dina påståenden om deponering av köpeskilling och lista med andra köpare tills du bevisat dem! Inte att ifrågasätta dem. Men eftersom du inte kan/vill/törs (?) leverera så drar jag och många andra våra slutsatser om dina påståenden.

Kontakta gärna valfri journalist med ditt scoop att Ebba inte har säkerställt med sin bank att affären kan genomföras ekonomiskt.
2020-10-15, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Du skämtar! Det är ju du som påstår massa saker; att hon deponerar pengar på banken för köpet, att det finns en lista med andra köpare. Varför skall jag bevisa det du påstår? Jag och många här tycker istället att du skall verifiera dina påståenden. Om du inte gör det är dina "sanningar" bara trams och trollning!

En liten fråga till dig och de andra på KDs trollfabrik: vad vi förstår i tråden så har farbror Esbjörn lån på 600 000 kronor med fastigheten som säkerhet. Vid ett normalt köp på en bank brukar dessa lån lösas av banken. Men eftersom farbror Esbjörn inte dök upp och köpeskillingen inte reglerades så ligger lånet kvar med fastigheten som säkerhet. Om nu fru Ebba Busch beviljas lagfart, som bara du tror, så har farbror Esbjörn kvar lånet i fastigheten!

Om jag vore lite elak så skulle jag viska i farbror Esbjörns öra att i så fall ge fan i att betala amorteringar och ränta på lånet. Då kommer banken att snabbt driva ärendet till Kronofogden. Och vad tror du de kommer att gå direkt på och sätta ut på exekutiv auktion? Hans gamla skrotbilar? Fastigheten ligger ju som pant!

Det vet vi inget om. Pantbrev togs ut för 9 år sedan på 600 000. Det kan vara avbetalt för länge sen -eller inte. Vi vet inget om det. Vi vet bara att det togs ut pantbrev då.
2020-10-15, 15:12
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det handlar om en äldre man som hon inte känner, och köpet går inte via en mäklare som på så vis har visst ansvar över affären.

Vad som är moral skiftar från person till person. Vad som är god moral i en fråga för dig, kanske inte är det för mig vice versa.

Som politiker - och då särskilt som partiledare bör man vara ytterst försiktig med vad man gör. Tänka bara på Freivalds som fick mycket skit för att hon inte ville bli sina grannars hyresgäst och var med och köpte sin bostad, eller de två ministrar i Reinfeldts första regeringen som fick avgå efter någon vecka pga. obetalda TV-licenser. Så som offentlig person i den positionen måste man vara försiktig med vad man företar sig.

Dessutom KD marknadsför sig själva som ett parti som håller högt med etiska principer och äldrefrågor som sin kärnfråga. Att du göra en affär som kan uppfattas eller missuppfattas som att en äldre lite svag man blir lurad kan få politiska konsekvenser. Politik handlar mycket om förtroende, och är man i förtroendebranschen är det av vikt att man inte gör saker som kan påverka förtroendet.

Som opinionsläget ser ut nu - har KD stor möjlighet att nå regeringsmakten tillsammans med Moderaterna. Detta innebär inte bara makt för partiet - utan också att många kristdemokrater får plats vid köttgrytorna i form av diverse befattningar och tjänster. Du måste man som partiledare se till att hålla sin bakgrund så fläckfri som möjligt inför det kommande valet.
Fast vad du tänker och tror behöver man inte bry sig det minsta om, du har visat tidigare att du utgår från fel fakta och drar något du själv har hittat på eller så här du inte förstått vad du har läst, alternativt har inte läst ordentligt men uttalar dig ändå.

Det är då märkvärdigt att så många alltid ska tro det värsta om andra och ännu värre fabricerar och sprider lögner. Sedan anklaga andra för att vara ohederliga.

Visst, hon kan ha gjort något fel men vi som inte är inblandade vet inte ett dugg hur detta har gått till, när och hur kontakten togs mellan köpare och säljare t ex. Det går inte att lita blint på det Esbjörn säger. Han minns att hon tjatade tydligen och en mängd annat men just att minnas att han har skrivit på ett köpekontrakt går inte. Han talar förstås i eget intresse här, det är han som vill bryta ett avtal om fastighetsköp vilket han antagligen vet är svårt. Det vi genom artiklarna har fått höra är hans version, Matz version och journalistens garanterade vinkling.

Tycker precis som jag skrev tidigt i det här ämnet i en annan tråd om Ebba Busch generellt illa om människor som gråter ut i tidningen för att få som de vill, att det ska göras undantag för just dem. De är för mig ej pålitliga.
2020-10-15, 15:12
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Och fått lagfart på enbart ett köpekontrakt? Jo tjena.

Hur skall ansökan om lagfart annars gå till om säljaren avlider eller ångrar sig innan köpebrevet är påskrivet menar du?
2020-10-15, 15:15
Medlem
MrBubss avatar
Citat:
Du kan söka på säljarens personnummer.

Det var ett uttömmande, konkret och upplysande svar!😉

Antar att du druckit en hel del trolldryck idag och kanske smakat på KD-bullar eftersom du inte vill bekräfta dina uppgifter.... och du börjar göra dig själv till ett åtlöje här när du spottar ur dig uppgifter och inlägg utan någon som helt bekräftelse eller dokumentation som kan styrka dina påståenden.

Pinsamt!
2020-10-15, 15:15
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Hur skall ansökan om lagfart annars gå till om säljaren avlider eller ångrar sig innan köpebrevet är påskrivet?
Men din dumma idiot, då går inte att söka lagfart. Är du på riktigt?
Köpebrevet skivs ju på i samma stund som fastigheten betalas. Skulle sedan köparen dö på väg hem och banken, vilket det oftas är, skickar in lagfarten så äger ju dödsboet fastigheten. Lägg ner nu för din egen skull.
Senast redigerad av Champagneoclock 2020-10-15 kl. 15:17.
2020-10-15, 15:19
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Men din dumma idiot, då går inte att söka lagfart. Är du på riktigt?

I din värld är det alltså omöjligt att söka lagfart om säljaren dör eller ångrar sig - intressant.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in