2020-10-14, 13:31
Medlem
Vad jag tycker är märkligt är att 7 oktober då någon går in på LWs konto görs ett antal sökningar bla

Sökte efter hanna.davidsson74@gmail.com
7 okt. 2018 13:05:19 EEST

Sökte efter stefan
7 okt. 2018 13:05:01 EEST

Sökte efter efter saabstefanspam@gmail.com
7 okt. 2018 13:04:55 EEST

Sökte efter saabstefanspam@gmail.com
7 okt. 2018 13:04:47 EEST

Ingenstans i protokollen finns tömning av ett konto som heter saabstefanspam@gmail.com. Och vem kan tänkas söka på LWs googlekonto efter mejlkonton för saabstefanspam + dennes hustru? Vem vet ens att det existerar ett sådant konto (mer än SD)? Det verkar ju inte vara ett konto som SD hanterar dagligdags...
Senast redigerad av piastrone 2020-10-14 kl. 13:46.
Citera
2020-10-14, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Har polisen gjort en rekonstruktion på brottsplatsen, där man försökt påvisa det troliga händelseförloppet och samtidigt förstå hur mördaren gått tillväga utan att lämna ETT ENDA SPÅR efter sig?

För ett våldsbrott som begås utomhus brukar nog de vanligaste spåren vara blod och sperma samt eventuella föremål som gärningsmannen kastat. I detta fall skadades inte gärningsmannen och lämnade därför inga egna blodspår. Det finns inga föremål på platsen som lämpar sig för fingeravtryck och med asfalt och gräs som underlag så går det knappast att ta fram fotavtryck.

DNA fynd kräver i sig att det finns något konkret spår som går att knyta an till själva brottet, tex blodstänk från gärningsmannen, något handavtryck eller en kastad fimp. Frånvaron av spår på brottsplatsen framstår knappast som anmärkningsvärt mot denna bakgrund.

Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Tack, äntligen lite ny info.

Så nu ska de äntligen visa SDs platshistorik för 11-12 maj och 14-15 maj. Undrar vad de kommer visa som ska bevisa att SD är oskyldig?

Varför är det så viktigt för försvaret att ifrågasätta tidpunkten för när LW mördades?

Längst ner på sid 7, om LWs Telegram konto i sidomaterialet och brister i utredningen, vad kan menas med det?

Försvaret har inget ansvar för att hjälpa utredningen framåt utan har som sin uppgift att fria den misstänkte. Med en oklar tidpunkt så ökar möjligheterna att andra bekanta till offret som är bosatta på andra orter kan ha tagit sig obemärkt till Örebro och tillbaka. Likaså ökar möjligheterna att observationerna på motorvägen skulle kunna knytas till brottet. Att försvaret även kallar vittnen som inte hört eller sett någonting är inte heller anmärkningsvärt, det tar i bästa fall rättens och åklagarens uppmärksamhet från det som är viktigt i målet.

Försvaret har heller ingen anledning ta upp "datoralibit" lika lite som man har anledning att framhålla att offret hotat den misstänkte och även startat en konflikt med dennes tidigare hustru. En ny undersökning av datorn riskerar att dra upp fler hotelser och andra besvärande omständigheter och försvaret kan inte veta vad som kan dyka upp.

Likaså finns det ingen anledning att ta upp offrets hotelser. Även om det är en förmildrande omständighet som försvaret nog skulle vilja ta upp under normala omständigheter så kvarstår möjligheterna till en ny frikännande dom om man fortsätter att hävda att det inte finns någon pågående konflikt.
Citera
2020-10-14, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Är det ?
Jag uppfattade det som att de utgick ifrån LW:s hus ?

Men om hundarna enbart sökte i skogen åt Vivallahållet så då förstår jag din tanke .

Någon som kan berätta för mig om hundarna befann sig där på LW:s gata under dagen ?

Jag uppfattar det som en trådsanning. Har inte sett någon uppgift (såvitt jag kan minnas) om att polisen sökte med hundar på LWs gata.
Blir gärna motbevisad.
Citera
2020-10-14, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jag uppfattar det som en trådsanning. Har inte sett någon uppgift (såvitt jag kan minnas) om att polisen sökte med hundar på LWs gata.
Blir gärna motbevisad.
Hundinsatsen redovisas i aktbil 146 sid 17 och framåt. Det är lite luddigt exakt var de söker, men det står bl a: " Vidare så söktes anslutningsvägen till bostaden av ca 75 meter in i området utan
resultat. Vägen till bilvägen och ca 100 m i vardera riktning längs bilvägen söktes av utan att
hunden markerar. "
Citera
2020-10-14, 14:25
Medlem
Ni som gräver, kommunicerar ni även era fynd/tankar/teorier med åklagaren? Tycker flera av er, ingen nämnd ingen glömd, gör ett riktigt bra arbete med att presentera relevant fakta och sätta i sammanhang etc. Det är ju så satans många sidor så man blir lite orolig att åklagaren inte har tillräcklig koll på allt material och flera gånger har jag tänkt att personer i tråden gjort det mer pedagogiskt så att säga. Flera ögon är ju jättebra.

Den här tråden bjuder verkligen på både det sämsta och bästa med Flashback!
Citera
2020-10-14, 14:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Svårt att veta, men jag tror inte försvaret inte tror L mördades när åkl menar att det skedde. Däremot vill de skapa tvivel, som ytterligare visar på oklarheter i fallet. De använder sig då av Daalan- parets utsagor som visar på det orimliga i att någon skriker 3-5 minuter. 17 slag ger ett mycket snabbare förlopp. 17 slag pågår knapast i flera minuter.

Jag tror inte Daalans ljuger medveter men sannolikt uppfattar de tiden annorlunda pga det traumatiska i att höra dessa skrik. I själva verket var ju tre av slagen dödande, och då skrek knappast Lena vidare. Pröva att hugg med en hammare 17 slag mot någon som halvligger ner, det går mycket snabbare än 3-5 min.

Nu har jag inte kunnat läsa försvarets invändningar mot överklagan, men daalans vittnesuppgifter stärks av deras samtal till polisen och även av Lenas "min tidslinje. Lens avslutade chatt (läser inte sista meddelandet) stöder detta också.

Vi vet när Lena lämnade bostaden, när hennes mobil blev stillastående och när den lämnade mordplatsen. Det kan därför inte diffa på många minuter.

Vilket mordvapen som har använts, det vet vi inte. Cylinderformat, ev två tillhyggen är några av hypoteserna. Åklagaren har också sagt att hon kan ha blivit omkullkastad redan vid första slaget, som kan ha orsakats av en spark, men även av tillhygget.

Varför skulle inte Lena kunna ha skrikit i omgångar under flera minuter?
Det är inte alls säkert att första slaget eller sparken har immobiliserat Lena helt. Det kan ha behövts en fot (därav skoavtryck på kläderna) för att hålla henne på plats. Slag kan ha missat Lena, hon kan även ha pendlat i medvetande och plötsligt fått kraft att på nytt skrika. Lena har också skyddat sitt huvud, det vet vi. Detta har hon gjort när hon levde. Hon har flera frakturer på fingrar och tumme.

Det är inte ett prick stillaliggande objekt som mördaren har slagit sin 17 slag på. Dessutom har ju även obducenten beskrivit att Lena kan ha levt ända upp till en timme efter dådet. Det tyder på skador som visar att hon levde medan hon fick dom.

Jag tror inte att åklagarna kommer ha svårt att visa att Lena visst kan ha skrikit i omgångar.

Försvaret gör vad de kan naturligtvis.
Citera
2020-10-14, 14:36
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Blir gärna motbevisad.
Enligt artikeln i AB var det ett ordentligt pådrag med både hundar och dörrknackning. Bilderna förmodas vara från vivallaskogen?
PUBLICERAD: TOR 17 MAJ 2018 UPPDATERAD: TIS 29 MAJ 2018
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L0GjgJ/har-soker-polisen-efter-den-forsvunna-kvinnan-i-orebro
Citera
2020-10-14, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hundinsatsen redovisas i aktbil 146 sid 17 och framåt. Det är lite luddigt exakt var de söker, men det står bl a: " Vidare så söktes anslutningsvägen till bostaden av ca 75 meter in i området utan
resultat. Vägen till bilvägen och ca 100 m i vardera riktning längs bilvägen söktes av utan att
hunden markerar. "

Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Enligt artikeln i AB var det ett ordentligt pådrag med både hundar och dörrknackning. Bilderna förmodas vara från vivallaskogen?
PUBLICERAD: TOR 17 MAJ 2018 UPPDATERAD: TIS 29 MAJ 2018
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L0GjgJ/har-soker-polisen-efter-den-forsvunna-kvinnan-i-orebro

Okej, tackar båda för svar.👍 Att de hundsökte i Vivallaskogen hade jag koll på, men de verkar ju också ha varit vid/runt LWs bostad.
Hade mao fel.

Var mest inne på att dementera den något ihärdiga tråduppgiften om att en polishund hade gjort klara markeringar mot planket men att hundföraren då blev beordrad att genast avbryta sökinsatsen.
För DET är en trådsanning.
Framkommer motsatsen så hamnar min gamla hatt på menyn.
Citera
2020-10-14, 14:56
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Okej, tackar båda för svar.👍 Att de hundsökte i Vivallaskogen hade jag koll på, men de verkar ju också ha varit vid/runt LWs bostad.
Hade mao fel.

Var mest inne på att dementera den något ihärdiga tråduppgiften om att en polishund hade gjort klara markeringar mot planket men att hundföraren då blev beordrad att genast avbryta sökinsatsen.
För DET är en trådsanning.
Framkommer motsatsen så hamnar min gamla hatt på menyn.

Instämmer att det är en trådsanning ihopdiktad av två olika hund-händelser. Polishundarna och och en privatpersons hund.
---------------
Hundsök 1
Hunden är utbildad och certifierad i att söka och markera kroppsvätskor från människa, såsom blod, sperma och lik. Söket påbörjades ca 13.40 den 15 maj och var avslutad ca 14.15. Bostaden är en bostadsrätts radhus i 2 plan med en liten trädgård på baksidan och stenlagd uteplats på framsidan. Hunden påvisade ej något som kan leda efterforskningen framåt och samtliga rum och biutrymmen avsöktes utan markeringar. Söket i trädgården, på baksidan, gav ej heller några markeringar likväl som söket på framsidan. Vidare så söktes anslutningsvägen till bostaden av ca 75 meter in i området utan resultat. Vägen till bilvägen och ca 100 m i vardera riktning längs bilvägen söktes av utan att hunden markerar.

Hundsök 2
Söket påbötjades 14.15 och var avslutad 15.35 den 16 maj 2018. Fastigheten är en villa i 2 plan med källare samt garage med tillhörande trädgårdstomt. Ytterområdet avsöktes inklusive husgrunden, dit man kommer via en lucka i fasaden. Hunden markerar ej något vare sig på tomten eller i husgrunden. Söket inomhus så markerade hunden i ett duschutrymme i en kombinerad toalett och dusch. Markeringen var i vänstra hörnet vid golvet och ca 3 cm upp i hörnet. Forensiker säkrade. I källaren vid källardörren så markerar hunden en bit toalettpapper samt en badlakan. Även dessa säkrade forenskier. I husets övriga utrymmen visar hunden inget och då är samtliga rum och biutrymmen avsökta.

Hundsök 3
Efter att uppgifter inkommit att Lena ska ha uppehållit sig i skogspartiet väster om Baronbacken och placerat ut eller sett ut en plats för en så kallad Geocache beordrar RLC mig, Pa Jim Eriksson, för att söka av området kring den GPS-position som uppgiftslämnare Helena angivit. Jag söker i ca I timme och 30 min utan att anträffa någon catche eller Lena själv. Jag har bifogat en karta över mina rörelser på platsen. Hundens GPS-system fungerade inte tillfredsställande. Sökte även med hjälp av bilen av cykelbanan från platsen till Lena hemadress utan att anträffat något.
----------
Det fetade:
Eftersom dom sökte av med hund 75 m " in i området" samt bilvägen 100 m i vardera riktning indikerar trots allt att poliserna var nära att göra någonting rätt iaf..
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-10-14 kl. 15:18.
Citera
2020-10-14, 15:33
Medlem
Honan6s avatar
Ni som varit med i tråden länge vet att jag misstänker att SD haft sidoinkomster på något konto som inte utredarna hittat. Det är väldigt suspekt att han kunnat köpa alla dyra presenter till LW utan att HD skulle ha upptäckt det.
Det är även konstigt att SD inte gör ett enda kontant uttag på sina kända konton mellan jan-maj -18.

SD pratar konstigt i TR om "vita jobb" vid en fråga som inte alls hade att göra med svarta eller vita jobb. Frågan handlade om han hade hjälpt LW med renoveringsarbeten, men det hade "riktiga" hantverkare gjort som gör "vita" jobb, enligt SD. Varför ens prata om svarta eller vita jobb? Det är väl bara att svara Ja eller Nej på frågan som han förnekar fast det finns flera personer som kan vittna om att han hjälpte henne.

Långvarig söndring - ömsom hot/krav som kärlek/sex

Planerat mord i flera år - först HD till förmån för LW och sen tvärtom frun piggnade till? Mordtankar tog ny fart i nov -17 och blev allvarliga mars/april-18?

Katastrof om HD skulle få veta att relationen fortsatt efter avslöjandet våren -17?

LW tog bort HD:s loggar

SD hade förlorat kontrollen/makten på båda kvinnorna som träffat nya intressanta objekt?

SD ville genom mordet bevisa sin kärlek till HD?

Social katastrof med skilsmässa?

SD tappade sin livskompass?

LW hade vetskap om "svarta" sidoinkomster? Kanske genom stölder av dyra mätinstrument från SD:s förra arbetsgivare Exact som hade drabbats av *stölder på platser i hela landet.

*
Senast redigerad av Honan6 2020-10-14 kl. 15:42.
Citera
2020-10-14, 15:39
Bannlyst
Chefen för hela Hundverksamheten.

Det tog flera dagar innan någon kropp hittades i sökandet efter
Lena Wesström - trots att en avliden kvinna nu är funnen bara
160 meter från hennes hem och preliminärt identifierad som hon.
- Hon borde ha hittats tidigare - det tycker jag också, säger Mats
Rupla på hundverksamheten i Polismyndigheten i region
Bergslagen.

Han är processledare för hela hundverksamheten i regionen, men
var ledig under de dagarna då sökandet efter Lena Wesström var
som mest intensivt. Under söndagen bekräftade också polisen att
den kropp som hittades på lördagen, mest troligt är just hennes.
Därför har han ingen förstahandsinformation om varför sökandet
tog så lång tid.
- Det fanns tre hundar i Örebro förra veckan, men det finns ju
hundar på flera ställen och vi är ju en nationell polis nu så det
borde inte ha varit några problem. Vi borde nog ha lagt mer
resurser, säger han.

Men det kan också finnas andra förklaringar till att det tog så
många dagar, än att det bara var tre hundar i tjänst, menar Mats
Rupla.
- Det här blev en brottsundersökning med en gång, och då söker
man på ett annat sätt än om man hade tänkt på det som ett
försvinnande. Nu koncentrerade man sig bara på Vivallaskogen
och den är ganska stor. Men man borde ju ha sökt på båda sätten,
säger han.

- För jag har full förståelse för om allmänheten tycker det är
obehagligt att den här kroppen låg så länge innan den hittades,
säger han.

Utredningen fick tidigt kritik. Trots sök med hundpatrull hittade polisen inte kroppen. Det har
ifrågasatts av Mats Rupla, chef på polisens hundenhet.
- Vi borde nog ha lagt mer resurser, har han sagt till NA.

Spaningsledaren Peter Springare ska också ha tagit semester bara dagar efter att kvinnan anmälts
försvunnen - och då fattat beslut att inte vidta några ytterligare planerade utredningsinsatser, enligt
uppgift till SVT Örebro.
Det ska också vara anledningen till att Springare nu petas.
Citera
2020-10-14, 15:57
Medlem
Citat:
Blir gärna motbevisad.

Hundsök Utanför huset och i båda riktningarna på vägen utanför huset har gjorts utan någon markering av hunden. Det går att läsa i Huvudprotokollet sid 17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in