Citat:
Ursprungligen postat av
Tjabo1973
Utan att ha någon aning, men det var först tio år efter katastrofen som det blev känt att det pågått transport av möjligen stulen rysk militär utrustning ombord på Estonia veckorna före förlisningen. Innan dess kanske hon inte hade någon anledning att berätta att hon sett sådan lastbil köras ombord allra sist.
Vet vi att det är bekräftat att denna väska plockades upp på order?
Ärligt talat, om någon frågade dig idag om du sett någon speciell lastbil köra ombord på en färja för
10 år sedan, skulle du kunna säga något om det? Egentligen? Och skulle du på något sätt kunna uttala dig om vad i h-e det var inuti lastbilen?
Och mer väsentligt, hur tänker sig någon att hennes nyvunna insikt om lastningen av Estonia visar att det smugglades vapen/elektronik/skumbananer just den natten? Och att det hade något som helst med olyckan att göra?
Det är inte ofta jag beklagar mig över OT och det finns alltid ett glashus att fundera på, men jag kommer inte att diskutera hypotetisk vapensmuggling eller upp-plockade väskor mer i den här tråden. Ja, såvida inte någon efter 25 år presenterar något med i all fall en gnutta substans och koppling till förlisningen. Men ni andra kan väl diskutera vidare.