2020-10-17, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Hur menar du ovan? Tyckte mig se att det handlar om endast 1m för att haka ur visiret från från rampen.
Skadorna i anslutning till rampen du nämner kan även ha uppstått senare, om rampen öppnats och stängts med våld efter förlisningen.

Inte alla skador på rampen går att förklara av det, är ju uppenbart att flertalet av skadorna orsakats av att visiret och rampen har slagit i varandra.
Senast redigerad av painkiler 2020-10-17 kl. 17:43.
Citera
2020-10-17, 17:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Angående sikt kan man notera att Rockwaters dykare Stewart Rumbles säger i DPlays dokumentär att sikten var unheard of och att man såg långt framför sig. Det är väl när den fastnar på video den blir sämre.
Ja du, vad skall man säga om den dokumentären och deras intervjuer 25 år efter saker skedde. Om vi läser den rapport som Giant Squid så förnämligt grävt fram (https://www.estoniaferrydisaster.net...203/27.410.htm) så framgår följande angående sikten (avsnitt 3 A):
- sikten var 1-2 m
- på botten var sikten stundtals 1-2 fot (0.3-0.6 m)
Eftersom detta väl överensstämmer med filmerna så kan vi anta att Mr Rumbles antingen minns fel eller att det inte är hälsosamt att vara tungdykare.
Citera
2020-10-17, 17:59
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jormaporma
Ponera att det blir dykningar och en större utredning sker. Jag tror dessvärre "Sverige" kommer göra allt för att manipulera sanningen och aldrig erkänna att de lät passagerarna vara en levande sköld som sedan resulterade i massmord.

Hur kan tänkbara ursäkter bli? Vem kommer få skulden om det visar sig vara sabotage?

Och om hela sanningen kommer fram, kommer de ansvariga att ställas till svars - tex. Carl Bildt.

Vilka huvuden kommer rulla och åt vilket håll?
Om calle kunnat förstöra vårat land ostraffad så behöver han knappast ansvara för en sådan här i sammanhanget "skitsak".
Citera
2020-10-17, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ja du, vad skall man säga om den dokumentären och deras intervjuer 25 år efter saker skedde. Om vi läser den rapport som Giant Squid så förnämligt grävt fram (https://www.estoniaferrydisaster.net...203/27.410.htm) så framgår följande angående sikten (avsnitt 3 A):
- sikten var 1-2 m
- på botten var sikten stundtals 1-2 fot (0.3-0.6 m)
Eftersom detta väl överensstämmer med filmerna så kan vi anta att Mr Rumbles antingen minns fel eller att det inte är hälsosamt att vara tungdykare.

Det ena behöver ju inte utesluta det andra. De var ju ett helt gäng människor och maskiner som grumlade runt.
Citera
2020-10-17, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Svar del 2:

Nej och ja.
Beräkningarna från Safety-at-Sea utgår från intakt skepp med fria vätskytor på däck 0, 1, 2. De tar såvitt jag kan se inte hänsyn till den lilla slagsidan som fanns redan innan haveriet. Å andra sidan överskattar man (”conservative” i det här fallet!) effekten av de fria vätskeytorna, framförallt på däck 0 & 1 där vattnet antas jämnt fördelat. I verkligheten skulle det runnit ner till däck 0 vilket ger mindre slagsida, mer stabilitet. Så min lekmanna-bedömning är att

HSVA tar i sin rapport (http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf, s. 124) upp att Estonia hade ’cross-flooding ducts’ mellan krängningstankarna med en ventil som kan ha öppnats då de vattentäta dörrarna stängdes Det är ingen som vet om systemet var inkopplat eller inte olycksnatten, men om så var fallet skulle Estonia ha kunnat få ytterligare 8 grader slagsida enligt HSVA. Man rekommenderar därför att sådana system inte skall finnas.

Om tom styrbordstank med full babordstank kompenserar 8 grader, då ger det motsatta vattenförhållandet i tankarna en förändring på 16 grader?
Citera
2020-10-17, 18:15
Medlem
Leipreachans avatar
Jag tror att dplay gjorde hålet för att tjäna pengar. Man ska inte lita på media
Citera
2020-10-17, 18:15
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Om tom styrbordstank med full babordstank kompenserar 8 grader, då ger det motsatta vattenförhållandet i tankarna en förändring på 16 grader?
Nej, det rör sig om vattnet som pumpats babord för att häva slagsidan och som skulle kunna tänkas rinna åt styrbord om ventilen öppnades, så 8 grader totalt.
Citera
2020-10-17, 18:16
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Hur menar du ovan? Tyckte mig se att det handlar om endast 1m för att haka ur visiret från från rampen.
Skadorna i anslutning till rampen du nämner kan även ha uppstått senare, om rampen öppnats och stängts med våld efter förlisningen.

Enligt Ångström finns filmbevis på att rampen påvisade färre skador innan dessa öglor svetsades fast..

Det jag funderar över är varför man bemödade sig att stänga bogrampen igen, samtidigt som det avsågade staketet lämnades kvar?
Citera
2020-10-17, 18:18
Medlem
LiberalGuys avatar
Bara jag som tyckte att Estonia såg ut som en rostig container innan hon förliste? Jag ska aldrig åka med en båt i det skicket
Citera
2020-10-17, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Enligt Ångström finns filmbevis på att rampen påvisade färre skador innan dessa öglor svetsades fast..

Det jag funderar över är varför man bemödade sig att stänga bogrampen igen, samtidigt som det avsågade staketet lämnades kvar?

stänga bogrampen igen=) den faller ju igen av tyngdkraften, estonia ligger nästan helt upp och ner om du nu missat det.
Citera
2020-10-17, 18:22
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Det ena behöver ju inte utesluta det andra. De var ju ett helt gäng människor och maskiner som grumlade runt.
Jo, jag hävdar att det visst utesluter varandra.
Rapporten skrevs 10/12 1994 direkt efter dykningarna och beskriver bottenförhållandena under arbetet, förhållanden som bekräftas av de dykfilmer vi alla har sett.
https://www.estoniaferrydisaster.net...203/27.410.htm
https://youtu.be/ZVVmaKa0V0o
Sikten var usel.

Om sedan en dykare sitter och minns tillbaka på hur det var 25 år sedan, vilken information skall vi gå på då...? Hur gör vi i alla andra sammanhang när vi information från händelsen och minnesbilder långt efteråt?

Det sorgliga är att den här informationen om siktförhållandena under Rockwater-dykningarna har Dplay-teamet rimligen haft, eller borde ha haft med basic research. Ändå gör de en dokumentär som ger en helt annan bild.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-17 kl. 18:25.
Citera
2020-10-17, 18:26
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Angående sikt kan man notera att Rockwaters dykare Stewart Rumbles säger i DPlays dokumentär att sikten var unheard of och att man såg långt framför sig. Det är väl när den fastnar på video den blir sämre.
Sen så felkonverterade dom Rockwaters videofilmer från Mastertapen till kopiorna så kvaliten försämrades markant, i vissa fall helt oanvändbart.
Jag tycker att det är märkligt med den faktiskt usla kvaliten på filmerna från Rockwater även för att vara gjorda på 90 talet. Det kanske funkar när man filmar på jobb vid oljeplattformar men det var definitivt inte någon top of the range utrustning som användes. Vilket är märkligt för en katastrof av estonias rang.
Åratal innan så var man nere vid Titanic med en deep submerged vehicle med en imax kamera, belysningen vid dom dyken var superba och resultatet där efter. Miniubåten var MIR 1 tillverkad i Finland och nyttjades utav Ryssar. Samma som James Cameron använde sig utav senare.
Varför tog man inte hjälp utav dessa ryssar till estoniautredningen. Hade sverige eller grannländerna inte tillgång till motsvarande marina farkoster. Dom filmer som gjordes blev som en kass hemmavideo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in