2020-10-14, 18:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
OK, jag tolkar det som att vittnet till smugglingen är Sara, känd överlevare. Hon har nu 25 år senare minnesbilder av smuggling olycksnatten, eller kanske kom de lite tidigare. En sak är helt säker: hon sade inte ett pip om detta när hon var i media åren efter olyckan.

Kom igen. Är detta beviset/indiciet för smuggling på Estonia olycksnatten? Något bättre måste ni ha.
Det finns fler vittnen än Sara i dokumentären. Se den eftersom tråden handlar om den. Skit i mörkläggningsrapporten en enda dag och öppna dig för andra synpunkter!
Citera
2020-10-14, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterXY
Göran Persson avbröt övertäckningen efter att sten och grus dumpats på några ställen. Undersök dessa platser. Hålet midskepps är enligt uppgift ett sådant ställe (filmaren pratar exvis om en sandbank som kommer ivägen för kameran). Nu har båten rört sig och hålet har kommit fram. Utgå från de ställen man nöjde sig med att övertäcka! Och ställ Persson mot väggen! Alla som försöker prata bort/ignorera den svenska regeringens agerande i sammanhanget ser jag som del av en mörkläggning (möjligt att det finns enstaka som inte ser skogen för träden). Det är orimligt att fastna i frågan om det till att börja behövs en ny undrrsökning. Det är passerat. Gör om under ledning av opartiskt land och följ upp alla trådar. Tror faktiskt att landet styrs av ett genomkorrumperat politiskt och medialt etablissemang, kontrollerade av internationella storkapitalet där Wallenbergarna ingår, och att vi här har något som skulle kunna få den flegmatiska, passiviserade, fega svenska väljarflocken att våga ta sitt väljaransvar. För EN gång skull...
(Kan nog hända att en del desinformatörer här motiveras, inte egentligen av att vilseleda om Estonia, utan av att försvara det politiska etablissemangets förtroendeställning. Man kanske gillar den pågående, totalitära omformningen till en ny världsordning. Om den svenska valboskapen får in i sina tjocka skallar att deras ledare inte bara ljugit om Estonia utan även är starkt ansvariga för att det hände så kanske det ev, möjligen, någonstans skulle skapas ett litet embryo som kanske ev, någon gång i en avlägsen framtid, hos någon av dem som inte är fullständigt trygghetskorrumperade, som kanske inom sig bär kognitiva funktioner av tillräcklig vitalitet för att störande sprickor i den statligt tillrättalagda "Sverigebilden" skulle uppenbara sig i gränslandet mellan vakenhet och sömn någon kväll då den ideologoskt implanterade garden av misstag sänkts och tanken nå medvetandet att deras hyllade ledare ljugit på ett sätt som implicerar möjligheten att de även ljuger om migration, klimat, rasism, femimism, EU, globalism mm mm. ) Tänk om!

Ojoj viket pladder, näst intill oläsbart. För att närma sig topic, tror du att den dåvarande M regeringen är inblandad i, eller känner till , en avsiktlig sänkning av Estonia, eller var det en olycka?
Citera
2020-10-14, 18:15
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Är du helt väck?????
Till och med uppdrag granskning har haft ett inslag på detta. Du som läser rapporter??

Farbrorn har huvudet uppe i statsröven verkar det som.
Jag såg också (t.o..m.!) UG när det begav sig. Och var fanns bevisen att det smugglades militärmateriel olycksnatten?
Och framförallt, var fanns kopplingen till olyckan?

Det är inte snällt att skratta, men hur kommer det sig att vissa tror på vad som helst bara man spelat dramatisk musik och lägger på en berättarröst? 35 medlemmar i JAIC + delar av finsk och svensk kustbevakning däremot, de ljuger och fabricerar bevis. Där kommer foliehatten fram.
Citera
2020-10-14, 18:17
Medlem
Citat:
Nej, en ”massa experter” tar inte alls gift på det. Du har gått på en myt som de som tror sig begripa kom med direkt efter olyckan.

Det är tvärtom väl utrett att Estonia kunde ta in vatten under bildäck på flera sätt när slagsida nådde 30-40 grader:
- genom trapphuset ’center casing’,
- genom ventilationstrummor till maskin med öppningar på fartygets sidor,
- genom krossade fönster och dörrar på däck 4-5.

Om du vill ha detaljer så finns de i SSPA och HSVAs utförliga rapporter från 2008. 12 år sedan, och myten lever vidare. Undrar hur det kan komma sig?

Hur kom luften ut från dessa områden så snabbt? Ska skrovet vattenfyllda måste ju luften pysa ut. Det tog ju dagar för heweliuz.
Jag har inte gått på någon myt utan experter pekar på just detta. Att färjan sjönk på 50 min bara med bortslitet bogvisir är och förblir en väldig svaghet i JAIC rapporten
Citera
2020-10-14, 18:18
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99
egentligen , varför borde hon säga det? Det var kanske ingen stor sak, kanske inte är ngn stor sak heller, det kanske inte har med saken att göra heller. Varför är det hål i sidan? Dvs båten är träffad av något och varför finns inte detta med tidigare? Ge mig en hänvisning där jag kan läsa att det finns en skada på Estonia just där hålet är i rapporterna/utredningen
Frågan är ju vad som åstadkommit hålet. Jag tror att det uppstått på botten.

Jag tror också att Dplay har en ide hur det kan ha uppstått. Mindre säker på att de
berättat det.

Men förhoppningsvis får vi mer information med tiden.
Citera
2020-10-14, 18:18
Medlem
Giant Squids avatar
Ångström tar upp rampen o dagens EXP debatt.

Teorin om Estonias bogvisir stämmer inte

""Inte heller teorin om att bogvisiret öppnat rampen stämmer. Rampen var fäst i hydralik och säkerhetsvajrar och stack upp i en ficka i visiret. Haverikommissionens spekulation var att vågkrafterna mot bogvisiret var så enorma att det sågade sig genom ett tjockt däck. Och när visiret lossnade skulle det ha dragit ner rampen i öppet läge.

Säkerhetsvajern är intakt

Men bogvisiret som bärgades visade inga märken överhuvudtaget inne i fickan där rampens övre del befunnit sig under de stora sågande rörelserna. På haverikommissionens film SHK B40e syns dessutom den ena säkerhetsvajern intakt i sitt fäste, med bulten iskruvad i schackeln. Den har alltså inte alls slitits av som haverikommissionen påstår. Ett av de bärande bevisen för teorin om visiret som orsakat olyckan stämmer således inte.

""
https://www.expressen.se/debatt/teorin-om-estonias-bogvisir-stammer-inte/
Citera
2020-10-14, 18:19
Medlem
Citat:
Jag såg också (t.o..m.!) UG när det begav sig. Och var fanns bevisen att det smugglades militärmateriel olycksnatten?

Det är inte snällt att skratta, men hur kommer det sig att vissa tror på vad som helst bara man spelat dramatisk musik och lägger på en berättarröst? 35 medlemmar i JAIC + delar av finsk och svensk kustbevakning däremot, de ljuger och fabricerar bevis. Där kommer foliehatten fram.

Vad är din förklaring till all hemligstämpling kring Estonia? Även det som nu sker i våra dagar hemligstämplas direkt.

Är allt kring tsunamin också hemligstämplat? Nej varför inte?
Citera
2020-10-14, 18:22
Medlem
personligen tror jag faktiskt det var en olycka, men att det inte gått till som det sägs, låter långsökt att ett land skulle ta ett sånt beslut att sänka en färja enbart för lite militärprylar , det hade man lätt kunna stoppa på land.

Däremot kan det vara en ubåt som kolliderat med fartyget, alla vet att en amerikansk ubåt med skador på fören angjorde brittisk hamn någon/några veckor senare för reparation, en svensk ubåt hade aldrig kunnat mörklägga saken.

Och vilken främmande makt vill stå till svars för en sån olycka? En teori bara
Citera
2020-10-14, 18:23
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Vad tror du om Alexander Voronins väska? Vem gav order till Rockwells dykare att plocka upp denna och varför gjorde man det?
Citera
2020-10-14, 18:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Det finns fler vittnen än Sara i dokumentären. Se den eftersom tråden handlar om den. Skit i mörkläggningsrapporten en enda dag och öppna dig för andra synpunkter!
Eller så ger du mig ett enda trovärdigt vittne som då, 1994 eller kanske 1995, berättade om denna påstådda smuggling olycksnatten. Inte någon som en tv-filmare vaskat fram 10 eller 25 år senare.

Och sedan en koppling till själva olyckan, de påstådda varningarna och bomberna.
Citera
2020-10-14, 18:27
Medlem
Giant Squids avatar
Det var märkligheter redan från starten. När Rockwater kom med sin dykplattform så hade de fått fel position och kunde inte hitta vraket.
Det betyder att platsen där vraket isjälva verket låg inte var avlyst. Det kan ha varit vilka fartyg som helst på ytan då.
Det tog ett halvt dygn extra för Rockwater att hitta vraket och 1 miljon till för skattebetalarna
. Varför denna blunder? Köpa sig lite tid?
Citera
2020-10-14, 18:28
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99
personligen tror jag faktiskt det var en olycka, men att det inte gått till som det sägs, låter långsökt att ett land skulle ta ett sånt beslut att sänka en färja enbart för lite militärprylar , det hade man lätt kunna stoppa på land.

Däremot kan det vara en ubåt som kolliderat med fartyget, alla vet att en amerikansk ubåt med skador på fören angjorde brittisk hamn någon/några veckor senare för reparation, en svensk ubåt hade aldrig kunnat mörklägga saken.

Och vilken främmande makt vill stå till svars för en sån olycka? En teori bara
Du, det är hål i skrovet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in