Svar del 3:
Ang. hålet/sprickan och vattenlinjen, så har vi två olika aspekter:
1. intryckningen som syns på rekonstruktionsbilden är tveklöst över vattenlinjen. Jag har inte sett någon som förnekar det. Detta innebär att iden om övningstorped eller ubåt som krockar med Estonia är mycket långsökt. Vi måste ha någonting som har sin största utsträckning 1-2m över vattenlinjen, t.ex. fören på ett mindre fartyg. Det ställer till med annat problem eftersom detta borde synts på radar även om det gått med släckta lanternor.
2. Kan vatten ha kommit in till däck 0, 1, eller 2 genom sprickan?
Här är det återigen enligt mig uppenbart att sprickan sträcker sig upp till däck 2 (dvs den vita delen av sidan). Vi saknar en detaljerad skiss över sprickan, men jag vill ändå revidera min tidigare uppskattning något: sprickan är inte centrerad över ”blåvita linjen”, utan har sin största utsträckning under densamma, låt säga 2.5 m av 4 m. Kanske kan den sträcka sig till däck 0, men det är egentligen oväsentligt för av de ritningar och modeller som finns att tillgå verkar vatten kunna rinna ner till däck 0 längs sidan oavsett.
Är då sprickan nedre del under vattenlinjen? Om Estonia hade en liten slagsida på 1-2 grader så är min bedömning ja, det var den, så om hålet/sprickan fanns innan förlisningen så kunde vatten tränga in på däck 1.
- Skulle Estonia sjunkit pga av denna spricka strax under vattenlinjen om vi betänker att hon hade 12 (?) vattentäta sektioner och länspumpsystem? Nej, det tror inte jag.
- Kunde hon fått >30 grader slagsida med vatten in på däck 0 & 1 utan vatten på bildäck? Återigen, nej, de hydrostatiska beräkningarna är tydliga, det går inte (notera att trimtankarna ligger under bildäck så effekten av fel i dessa är faktiskt inkluderad i beräkningen i Fig. 10 i
http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/..._modelling.pdf). Vi skall dessutom betänka att det värsta fallet är ungefär 1000 + 1000 ton på vardera av däck 0 & 1, men vi vet med säkerhet att det inte var 1000 ton vatten på däck 1 nör de överlevande flydde strax innan den stora slagsidan.