Dagen efter borde i alla fall någon ha gjort en koppling mellan de två händelserna!
Ofattbart att så inte skedde.
Ja jag håller med dej , helt och fullt!!
Tänk om de trodde att om det var en våldtäkt så skulle den som utsatts för den höra av sig dagen efter ...?
Men en mördad person kan ju för fasen inte höra av sig !!
Du har så rätt i din uppfattning om att de borde lagt ihop ett plus ett och när sen UW polisanmälde LW:s försvinnande , då borde de tänkt till omkring dödsskriken !
En annan sak som jag undrar över , är varför HD stod och gömde sig bakom ett träd när grannfrun var ute med hunden ?
Vi geocachare brukar ofta gömma saker under pinnar eller stenar och i stensprickor eller dylikt ( allt utom att gräva ner -det får vi inte ) , men inte hade hon väl någon gömma där ?
Känns mer som att LW:s mobil kanske kastats iväg utav MGM och att de/ hon ångrade det och skulle ut i skogsterrängen för att leta på den eller i annat fall placera ut den ?
Hur var det nu igen ?
Var det inte så att HD kom genande över gräset till SD på morgonkvisten där den morgonen efter att LW ”försvunnit” ?
Eller har jag helt misstagit mig ?
( spekulation)
Senast redigerad av landbandy 2020-10-14 kl. 08:12.
Det fetade har jag grubblat mycket över, men jag har inte kommit fram till något svar.
Så: varför tror inte försvaret att LW mördades vid den tidpunkten som åkl menar att det skedde?
Försvaret försöker nog fortsätta skapa en annan möjlig GM som t ex den okände motorvägsmannen som i och för sig skulle kunna vara SD som går efter vägen för att dumpa eller gömma något.
Försvaret försöker nog fortsätta skapa en annan möjlig GM som t ex den okände motorvägsmannen som i och för sig skulle kunna vara SD som går efter vägen för att dumpa eller gömma något.
Det har väl gått sådääär. Vittnena som de hörde under rättegången och som skulle styrka den tesen (iom ifrågasättande av tidpunkten för mordet) var ju vaga, för att uttrycka det milt.
Det fetade har jag grubblat mycket över, men jag har inte kommit fram till något svar.
Så: varför tror inte försvaret att LW mördades vid den tidpunkten som åkl menar att det skedde?
Svårt att veta, men jag tror inte försvaret inte tror L mördades när åkl menar att det skedde. Däremot vill de skapa tvivel, som ytterligare visar på oklarheter i fallet. De använder sig då av Daalan- parets utsagor som visar på det orimliga i att någon skriker 3-5 minuter. 17 slag ger ett mycket snabbare förlopp. 17 slag pågår knapast i flera minuter.
Jag tror inte Daalans ljuger medveter men sannolikt uppfattar de tiden annorlunda pga det traumatiska i att höra dessa skrik. I själva verket var ju tre av slagen dödande, och då skrek knappast Lena vidare. Pröva att hugg med en hammare 17 slag mot någon som halvligger ner, det går mycket snabbare än 3-5 min.
Svårt att veta, men jag tror inte försvaret inte tror L mördades när åkl menar att det skedde. Däremot vill de skapa tvivel, som ytterligare visar på oklarheter i fallet. De använder sig då av Daalan- parets utsagor som visar på det orimliga i att någon skriker 3-5 minuter. 17 slag ger ett mycket snabbare förlopp. 17 slag pågår knapast i flera minuter.
Jag tror inte Daalans ljuger medveter men sannolikt uppfattar de tiden annorlunda pga det traumatiska i att höra dessa skrik. I själva verket var ju tre av slagen dödande, och då skrek knappast Lena vidare. Pröva att hugg med en hammare 17 slag mot någon som halvligger ner, det går mycket snabbare än 3-5 min.
Det är klart de vill så frön av tvivel.
Ingen kan skrika konstant i 3-5 minuter, utan att hämta luft?
Varför åberopar de inte nya förhör med Jelly?
Visst var det så att Lena kan ha levt ett tag efter att misshandeln upphört? Fast hon förhoppningsvis var medvetslös? Därav HDs obehagliga uttalande att hon hoppades Lena var död.. bara timmar senare
Som jag kommer ihåg så hörde vittnet skrik till och från under några minuter (inte oavbrutet). Och som du skriver så är det troligt att vittnet tyckte att det omänskliga skriket varade längre än vad det var.
LW kan ha känt sig hotad/utsatt och skrek för sitt liv innan första slaget kom.
Försvaret repriserar alltså SD:s fint regisserade tidslinje för kontot saabstefan som ska visa att han varit hemma. Det märkliga är dock att han inte har registrerats i sitt Comhem-nätverk som borde ha registrerats med automatik kl 23.49 om han varit hemma. Hans mobil mastas i området kl 01.13, men inte hemma förrän kl 02.49. När han var inne och vände inför sitt gymbesök tidigare på kvällen, så registrerades mobilen kl 20.49.
Angående kontot saabstefan kan man fundera på hur tidslinjerna såg ut på hans andra gmail-konton "herrteamdavidsson" och "ks.davidsson" vid tiden för mordet. Dessutom hade SD/HD ett gemensamt Google-konto för THOS GT "geotourssweinfo".
Det är mycket intressant att försvaret inte nämner ett ord om de "okända" händelserna i SD:s dator kl 23.34 eftersom det var så viktigt att SD tog upp det i sitt brev till rätten. Kan det vara så att om man forskar mer om "dator-alibit" att det snarare binder honom till gärningen? Det kan finnas en del kvar att utreda i det digitala materialet när det gäller LW:s dator? Spår av händelser som ses i SD:s dator (aktbilaga 167 pdf s 94) kan ha registrerats även i hennes dator kl 21.44, kl 23.33, kl 23.36, kl 23.54, kl 00.39, kl 02.29, kl 03.09 och kl 05.44?
LW:s dator BG51446-3 Aktbilaga 164.
Det finns ingen redovisad händelselogg motsvarande den som finns för SD:s jobbdator.
Det står att LW:s aktiviteter har upphört kl 23.21 och med det verkar man nöja sig. Varför redovisas inte hennes dators händelseloggar på samma sätt som SD:s dator? Tänk om de kan kopplas till varandra.
I aktbilagan ses ett protokoll 4/2 -19 av Hild*a Nygr*en. Där framgår att någon okänd utredare säkrat en bild. " När undersökningen av speglingen inleds ligger det en bild i mappen som jag inte vet vem som har säkrat. Jag lägger den som bilaga till detta PM."
Det är bekymrande att det finns "okända" utredare som säkrat material. Bör inte alla som säkrat material i utredningen signera datum, tid och åtgärd?
Om man inte vet vilken kollega som säkrat material finns risken att man även i IT-delen har glömt undersöka elementära saker (tänker på den synliga spermafläcken på hennes kjol).
I FUP ses att SD sökte på Hitta min Android flera gånger. Han har i förhör sagt att kanske ville se vilka enheter som var inloggade. Han fick natten till lördag 12 maj en verifieringskod tillsänt för kontot saabstefan. Den 20 maj fick han en verifieringskod för att återställa sitt konto herrteamdavidsson. Tog SD bort kontot herrteamdavidsson för att det kontots dåvarande tidslinje kunde avslöja honom? Har någon sett frågor till SD om varför han behövde verifiera sig för de två olika kontona?
Jag är nog benägen att fortsätta tro på att de digitala spåren kan bli GM:s fall i fallet...
Tillägg
Det är av vikt för SD att belysa att han inte skulle vara LW behjälplig med hennes nya cacher. Försvaret åberopar Jon*as Dahl*in för hans kunnande inom GC, kännedom om LW inom GC och hennes personlighet.
JD:s uppfattning om LW är nog påverkad av att han och LW hade haft en relation under hösten -17. Han kände sig sviken? Jag kan tänka mig att det fanns flera anledningar till att hon sade till honom att SD inte fick hjälpa henne med nya cacher. Hon berättade ju inte heller för JJ att det var SD som tyckte att hennes cache låg för synligt och lockade ut henne på fredagsnatten.
Gör SD:s försvar ett misstag att åberopa JD? Han satt ju på information och antagligen en bild på cachen Home Soft Home som skulle placeras på mordplatsen.
Har polisen gjort en rekonstruktion på brottsplatsen, där man försökt påvisa det troliga händelseförloppet och samtidigt förstå hur mördaren gått tillväga utan att lämna ETT ENDA SPÅR efter sig?
Nog får man trots allt utgå ifrån att polisen varit på BP i syfte att försöka utröna hur mordet gått till. Sedan lär det i praktiken vara ogörligt att rekonstruera händelseförloppet utan erkännande/samarbete från GM.
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Vad jag önskade att en utav polisens sökhundar hade slitit sig och rusat iväg bakom planket då när de var där , då hade de kanske kunnat fastställt när hennes död infann sig med mer bestämdhet , visst StudebakerHog666?
Men är inte det här med polissökhundar på plats vid planket en trådsanning?
MGM försökte ett år före mordet trixa med LW:s dator - och lösenord:
2017-05-02 - A164 Del B, s. 736ff:
S 07:49 Det var ganska lätt att förstå hur du hade gjort. Man får fel då.
L 07:49 Bara berättar att det är löjligt hur ni håller på.
L 07:49 Då lär du berätta nu hur jag gjorde
S 07:49 Har du kvar hennes fil? Kan visa dig. Från ditt konto på din dator.
S 07:49 Hörs. Ska jobba nu
L 07:50 När ska jag komma?
S 07:55 Långt efter du stoppat in petlingen
S 07:55 Före 13
S 07:55 Blir ej besök. Bara överlämning
L 07:56 Jo besök
S 08:08 Oj
L 08:08 ?
S 08:08 Fungerade med tgs fil i jobbdatom med när jag delade till ett nytt konto. Sjukt smidigt
L 08:09 Vad du än får att funka så funkade inte hennes fil när jag gjorde exacct så
L 08:09 Ska ni på event i kväll?
S 08:10 Och du är säker på att det är filen som är problemet och inte handhavandet?
MGM försöker få åtkomst till LW:s lösenord:
/.../
L 08:24 Min print var direkt från drive. Bland annat
S 08:25 Ja. Det ställer i princip alltid till det när man har transparenta bilder och olika frames
L 08:25 På en hel dag tänkte du inte någon annan tanke om något som kunde vara trevligt att dela med mig? Från du vaknade tills du skulle säga godnatt?
L 08:26 Men jag skrev ju för fan ut i samma format
L 08:26 Med och utan ändringar
L 08:26 Så hur ska du få den?
S 08:27 Ge mig lösenord till din mail
L 08:27 Haha
S 08:27 Eller säg vad det ska stå
S 08:27 Kan skriva antingen i tgs eller 84s
S 08:30 Dela till xspam@xmail
Och hur många gånger har han suttit framför hennes dator och med en ängels tålamod försökt hjälpa henne med cacher, filer och fininställningar..?
Förhör 29 maj 2018 A147, s.92:
MT: Ja, jag övervägde att gå ner, klockan blev lite sent men, det är helt korrekt, jag väljer bort i princip alltid nu mer att träffa henne när hon har barnen hemma. för, en månad sen, två månader sen, så, ja då var jag där, bara satt och, och i soffan jag vet inte vad vi gjorde, om vi titta på datorn eller, drack te eller, alltså det var, påklätt...
Lenas svar "Haha" på SDs uppmaning att hon får hjälp om hon ger honom sitt lösenord till hennes mail, säger mycket.
Hon litar inte på honom.
Så synd att hon inte litade på honom när det verkligen gällde.
Det är en kamp. Hela tiden denna kamp.
Lena är så smart på många sätt. Otroligt smart och vet.
Ändå är hon så bortkollrad att hon går ner till planket.
Hennes kamp är krampaktig runt att hon vill ha hans tid, närhet och ömhet. Hon kryper på knäna ömsom slåss med hot om avslöjande.
Jag uppfattar det som att båda är krampaktigt fast i denna kamp.
De kan inte släppa taget. Ingen av dom.
Nog får man trots allt utgå ifrån att polisen varit på BP i syfte att försöka utröna hur mordet gått till. Sedan lär det i praktiken vara ogörligt att rekonstruera händelseförloppet utan erkännande/samarbete från GM.
Men är inte det här med polissökhundar på plats vid planket en trådsanning?
Är det ?
Jag uppfattade det som att de utgick ifrån LW:s hus ?
Men om hundarna enbart sökte i skogen åt Vivallahållet så då förstår jag din tanke .
Någon som kan berätta för mig om hundarna befann sig där på LW:s gata under dagen ?
Som jag kommer ihåg så hörde vittnet skrik till och från under några minuter (inte oavbrutet). Och som du skriver så är det troligt att vittnet tyckte att det omänskliga skriket varade längre än vad det var.
LW kan ha känt sig hotad/utsatt och skrek för sitt liv innan första slaget kom.
Ja det var väl inte konstant skrikande i flera minuter som vittnena har hört, i såfall spelar mitt minne spratt med mig.
Visst var det väl till och från och att det tystnade emellanåt för att sedan börja igen?
För övrigt tycks försvaret inte ha så mycket att komma med i sin överklagan, opålitliga vittnen och försök att flytta på tiden för mordet (för att SD ska få ett alibi)
Ja det var väl inte konstant skrikande i flera minuter som vittnena har hört, i såfall spelar mitt minne spratt med mig.
Visst var det väl till och från och att det tystnade emellanåt för att sedan börja igen?
För övrigt tycks försvaret inte ha så mycket att komma med i sin överklagan, opålitliga vittnen och försök att flytta på tiden för mordet (för att SD ska få ett alibi)
Om det kommer fram att MGM är GM , undrar vad grannarna skall tycka och känna då inför denna person ?