Citat:
Ursprungligen postat av
bidet2
Visst men då får ebba ge ett vettigt pris på just över marknadspris eller delta i budgivning. Att hålla på knacka åå hos seniorer och bjuda småsummor för deras gårdar är konstigt beteende (tänker på att hon först försökte få det för 2,5)
Marknadspriset är en uppskattning från mäklare, inte något givet. Det är ungefär som de där gissningarna från "experter" i auktionsprogram.
Men efterfrågan på "marknaden" för fallfärdiga ruckel utan vatten och avlopp, som kommer att kosta miljoner och ta år innan det blir beboeligt permanent, är mycket liten på gränsen till obefintlig. Sannolikheten är rätt stor för att en vanlig försäljning på annons skulle givit ett lägre pris för Esbjörn eller att han inte fått det sålt alls. Så varför skulle Ebba betala
över ett marknadspris som bara är en uppskattning?
Det som gör henne intresserad alls av rucklet, är att hon kan få bo nära barnens far, vilket också tillsammans med möjligheten att forma sitt eget boende, gjort att hon var villig att gå upp 1,4 miljoner i pris. Det här är ett riskabelt projekt, som kan sluka oförutsedda miljoner när dolda fel dyker upp. Sannolikt hade Ebba gjort en bättre affär rent ekonomiskt, om hon istället köpt den lika stora och gamla villa som i dagarna bjuds ut för 8 miljoner i utgångspris. (Den ligger på ovansidan vägen, men har större tomt och spa-avdelning.

)
Jag har, som tidigare nämnt, en syster som gjort en liknande affär. Hon ville ha ett hus i ett bestämt område och då inga objekt bjöds ut, när hon var i rätt fas i livet för att köpa hus, frågade hon runt i byn och hittade en gammal gubbe med ett hus över, som var beredd att sälja efter lite övertalning. Vem som gjorde en bra affär kan jag inte bedöma, men jag vet att min syster plöjt ned alldeles för många hundratusen i ett gammalt hus på fel ställe, där hon vid en försäljning inte skulle få tillbaka ens hälften.
Men precis som Ebba hade hon möjlighet ekonomiskt att skaffa sig ett livsprojekt för att få just det boende som gjorde hennes tillvaro tillräckligt mycket trevligare för att det enligt henne skulle vara värt det. Andra köper dyra bilar eller båtar att slösa pengar på för att de kan det, medan andra väljer att renovera upp ett ruckel om det är på rätt ställe.