2020-10-13, 17:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Inte alls omöjligt. Gubbens anhöriga kanske hänvisar till en fullmakt, som kan utformas lite hur som helst.

I den står tex vad som får säljas och inte, och av vem. Gubben kan åxo ha ett muntligt avtal med barnen.

Graden av senilitet är åxo viktig.

"Minnesproblem"... Hm.

Inga andra förhandsavtal än vad som är inskrivet i fastighetsregistret kan göras gällande angående inskränkning av ägande- och brukanderätt av en fastighet. Det borde stå i tidningen om journalisterna hade gjort eller velat göra sitt jobb.

Dock kan jag tänka mig att EBT brutit mot rimlig kristen moral pga just bristande kristen moral. Eller så är det en gillrad fälla. Men det verkar osannolikt.

/Johan
2020-10-13, 17:26
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Det handlar inte om juridik främst.

Det handlar om 3:e statsmakten.

Löfven hade inte heller klarat sig i Ebbas situation. Hon missbedömde och underskattade media, som många andra.

Det är främst ungtuppar på Flashback som plötsligt blivit talesperson för hela den äldre generationen som tycker det här är en stor sak.

De 70+ som jag har frågat tycker det här är en skitsak och anser att så länge Esbjörn inte är omyndigförklarad så är avtal ett avtal.
2020-10-13, 17:27
Medlem
Bergakungens avatar
En del spännande frågetecken i detta:

Varför ville inte säljaren anlita en fastighetsmäklare för försäljningen?

Det kan ju vara så att säljaren varit fullt medveten om att a) handpenningen då låses hos mäklaren intill det köpet fullföljts. Nu har säljaren, genom att sitta på handpenningen samtidigt som invändningar görs, en betydligt bättre position än om en mäklare varit inblandad. I mäklaruppdraget ingår kontroller av fastigheten, lagfarter, inteckningar även säljarens behörighet att sälja.

Stämmer det att tomten är belamrad av ett antal bilvrak? Kan det vara så illa att det handlar om en olaglig bilskrot?

Är det så att ägaren till bilvraken är känd (så verkar det), så har ägaren ansvar för att de skrotas, inklusive transport och skrotningskostnader. (Att bilvraken på tomten skulle vara "dyrgripar" kan man lägga åt sidan, inte ens som reservdelsbilar har de något värde.)

Invändningar avseende den reella äganderätten har gjorts, av släktingar till säljaren. Det kan alltså tänkas att säljaren sålt något som denne redan lovat bort till andra.

Om de invändningarna är grundade i sk inskrivningar (t ex något som kallas för hembudsskyldighet) är det enkelt för mäklaren (den som säljaren inte ville använda) att se detta. I så fall hade det inte blivit någon affär. Är däremot fastigheten bortlovad informellt är det bara löftesgivarens goda vilja som bromsar en försäljning. De flesta brukar inte anse att det är köparens fel om säljaren säljer något han redan lovat bort.

Nu befinner sig Ebba (som det naturligtvis inte är "synd om" i någon vedertagen betydelse) i den lätt udda sitsen att hon köpt en fastighet, betalat handpenning och nu att säljaren inte vill fullfölja affären.

I normalfallet brukar det vara köparen som vill slippa undan affären, varför handpenningen används för att kompensera säljaren för kostnader och utebliven affärsvinst (om det finns en spekulant med lägre anbud).

Det är betydligt mer ovanligt att säljare inte vill fullfölja affären, men det kan mycket väl bli en fråga om att Ebba skall kompenseras, minst för utgifter och kostnader. Låt oss i det sammanhanget innerligt hoppas att säljaren har handpenningen kvar, för det är det absolut minsta som skall återgå till köparen (Ebba). Att så inte har skett redan (?) är uppseendeväckande.

Nu misstänker jag starkt att det enda sättet som säljaren kan förhindra affären är att spela "Jag är en senil idiot och förresten var huset inte mitt"-kortet. Med Expressens hjälp kan det kanske lyckas.
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Knappast, den här Esbjörn är kreti och pleti för dom och det är bara att köra över och behandla precis så illa som man behagar.

Socialdarwinism i sitt esse det är vad dom står för dom som försvarar EB.
Jag tycker det är väldigt obehagligt att en äldre man beskrivs som senil och oförmögen att bestämma om sin egen fastighet. Obehagligt att släkten vill omyndighetsförklara honom för att tillskansa sig hans ägor.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Visst men då får ebba ge ett vettigt pris på just över marknadspris eller delta i budgivning. Att hålla på knacka åå hos seniorer och bjuda småsummor för deras gårdar är konstigt beteende (tänker på att hon först försökte få det för 2,5)

Frånvaron av normal budgivning ska såklart noteras + skambudet.

Var finns uppgiften om 2.5 mille?

Välbetalda Ebba är girig. No bueno...
2020-10-13, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Inga andra förhandsavtal än vad som är inskrivet i fastighetsregistret kan göras gällande angående inskränkning av ägande- och brukanderätt av en fastighet. Det borde stå i tidningen om journalisterna hade gjort eller velat göra sitt jobb.

Dock kan jag tänka mig att EBT brutit mot rimlig kristen moral pga just bristande kristen moral. Eller så är det en gillrad fälla. Men det verkar osannolikt.

/Johan

En framtidsfullmakt kan säga annorlunda.
2020-10-13, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Det är främst ungtuppar på Flashback som plötsligt blivit talesperson för hela den äldre generationen som tycker det här är en stor sak.

De 70+ som jag har frågat tycker det här är en skitsak och anser att så länge Esbjörn inte är omyndigförklarad så är avtal ett avtal.

Så lätt är det inte för Ebba Busch Thor.
Det är som om Sjöstedt gjorde en porrfilm och hänvisade till ett fritt privatliv. Medialogiken fäller henne. No mercy.
2020-10-13, 17:31
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Jag tycker det är väldigt obehagligt att en äldre man beskrivs som senil och oförmögen att bestämma om sin egen fastighet. Obehagligt att släkten vill omyndighetsförklara honom för att tillskansa sig hans ägor.

Ja det förstår jag att du tycker, med en perverterad världsbild så är det som är normalt onormalt.
2020-10-13, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas

Det är lustigt hur många här som målar upp honom som klar och redig att skriva kontrakt, men jagsvag och oförmögen att tänka själv när det kommer till hans relation med sin släkt.

Han släkt vill honom bara illa medan Ebba är liksom den som räddar honom (hans gård) ur klorna på den ondskefulla släkten.
2020-10-13, 17:32
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Nä men man kan inte låta advokat skicka brev och hota med rättegång. Hon skulle ha åkt hem till honom och gullat med kaffe och bullar igen. Och låtit media ta fina bilder när hon på coronasäkert avstånd umgås med sin starkaste väljargrupp.
Är det så du skulle gjort om du köpt ett hus av någon med ett bindande avtal och så på tillträdesdagen får du inte tillgång till det? Många vänsteraktivister i tråden verkar tycka det är fel att lösa en tvist med jurister och eventuellt rättegång, men hur gör ni själva? Bjuder på saft och bullar?
2020-10-13, 17:32
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Ja det förstår jag att du tycker, med en perverterad världsbild så är det som är normalt onormalt.
It takes one to know one
Senast redigerad av Caracallas 2020-10-13 kl. 17:36.
2020-10-13, 17:34
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Inte alls omöjligt. Gubbens anhöriga kanske hänvisar till en fullmakt, som kan utformas lite hur som helst.

I den står tex vad som får säljas och inte, och av vem. Gubben kan åxo ha ett muntligt avtal med barnen.

Graden av senilitet är åxo viktig.

"Minnesproblem"... Hm.

Sådana dokument är inte giltiga när det gäller fastigheter enligt Jordabalken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in