2020-10-13, 15:23
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vad är ett märkligt resonemang?

Att det inte anses vara Tegnells/ FHMs problem att vi byggde en strategi som förusätter att man inte kan bli återinfekterad.
Citera
2020-10-13, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Gjorde i det? Fra slutningen af maj til september var i mere lukket ned end Danmark.
Löjligt. ”mere lukket ned” Är väl till viss del kulturbranchen som lider och dessvärre inom äldreomsorgen. Att inte öppna äldreomsorgen tidigare var ett misstag
Det Sverige hade över sommaren kan man ha hur länge som helst egentligen. Att Sverige var mindre fritt än Danmark över sommaren känns som rent trams. Livet pågick som vanligt
Citera
2020-10-13, 15:26
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobot
Nej, men det är ganska rimligt att anta att den här kvinnans immunförsvar inte direkt var 100%.

De allra flesta kommer få en betydligt mildare återinfektion och det kommer ta längre tid innan den inträffar.

Läste du ens artikeln jag postade?

https://www.bbc.com/news/health-54512034

Citat:
A man in the United States has caught Covid twice, with the second infection becoming far more dangerous than the first, doctors report.

The 25-year-old needed hospital treatment after his lungs could not get enough oxygen into his body.

Reinfections remain rare and he has now recovered.

But the study in the Lancet Infectious Diseases raises questions about how much immunity can be built up to the virus.

The man from Nevada had no known health problems or immune defects that would make him particularly vulnerable to Covid.

25 åring utan hälsoproblem.
Citera
2020-10-13, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns:
https://microclimate.com/

Ja vad ska man säga egentligen. Lösningen finns mitt framför våra ögon men folk är så förbannat korkade. Istället för att alla köper en sådan och bär den i situationer där de kommer i kontakt med andra så väljer man fortsatt smittspridning, ekonomisk härdsmälta och hundratusentals dödsfall och kroniskt lungskadade världen över.
Citera
2020-10-13, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Löjligt. ”mere lukket ned” Är väl till viss del kulturbranchen som lider och dessvärre inom äldreomsorgen. Att inte öppna äldreomsorgen tidigare var ett misstag
Det Sverige hade över sommaren kan man ha hur länge som helst egentligen. Att Sverige var mindre fritt än Danmark över sommaren känns som rent trams. Livet pågick som vanligt

Vi endte med at aflyse turen til Astrid Lindgrens Verden (lukket) og tage børnene til Legoland i stedet.

Tillæg: Vi havde også omkring 10000 inde på stadions og se fodbold.
Senast redigerad av Tveskaeg 2020-10-13 kl. 15:31.
Citera
2020-10-13, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Andra vågen av masspsykos möjligtvis. Coronan verkar nästan vara utraderad om man tittar på IVA fall och antalet döda idag - det som faktisk betyder något. Spelar ingen roll om det tillkommer en miljard nya fall om ingen behöver vård eller dör.

https://twitter.com/FatEmperor/status/1289505453529944065

Jag undrar hur många som faktiskt trillade av stolen på grund av att tiotusentals människor med mild hypokondri sökte vård helt i onödan, dvs att de som faktiskt behövde vård inte fick den vården man behövde i tid. Personer som inte hade behövt någon form av vård stod säkerligen för en stor del av den tunga belastningen som sjukvården blev utsatt för under våren.

Rent logiskt sett så borde ju en ökad smittspridning leda till en ökning för dödsantalen också. Däremot så har väl gemene man förstått att bara för att man får snuva, lite hosta och rinniga ögon så behöver man inte söka vård. Detta givetvis kombinerat med att vården är mer förberedd samt att man har mer kunskap kring hur man kan behandla patienter med COVID-19.

Nu spekulerar jag bara men chansen för överlevnad för en person som blir ''svårt sjuk'' med COVID-19 bör ju vara enorm jämfört med i våras.
Senast redigerad av karlenn 2020-10-13 kl. 15:33.
Citera
2020-10-13, 15:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Sluta med dina sidospår. Det innebär att jag ska kunna känna mig trygg i mitt eget land och att myndigheterna ska göra sitt jobb och stoppa yttre och inre hot så att jag som medborgare inte utsätts för det i onödan. Vi är många som gör mer än att följa myndighetens rekommendationer, träffar inga nya människor, ger fan i fester, använder munskydd i publika sammanhang etc. Vi för en kamp mot viruset. Ponera att istället för viruset så hade det varit säg ryssen som står för dörren, med svensk feministisk pandemibekämpning hade vi förlorat på 5 min, och det gjorde vi ju.
Du påstår att du inte har fått skriva under nåt men jag förstår inte vad det är du inte fått skriva under.
Citera
2020-10-13, 15:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveaffair
Jaha, då har kinapesten börjat leta sig in även i min umgängeskrets. En jag träffade i lördags, eller snarare satt i samma rum som i drygt en timme, har nu tappat smak, lukt och haft ett kraftigt tryck över bröstet. Denna person hade träffat en person som senare fick symptom.

Jag är nu sjuk men med typiska förkylningssymptom så håller mig hemma.

Men ni som haft corona. Hur tror ni att ni blev smittade?

Kan att sitta i samma rum, flera meter bort, från en person som då inte hade symptom men två dagar senare fick covid vara tillräckligt för att ha smittat oss andra?

Det är precis så det smittar, asymtomatiskt/presymtomatiskt. Ni befinner er i ett slutet rum under en längre tid där rummet mättas med aerosoler från den sjuke. Hade du haft en skyddsmask hade du troligtvis inte blivit sjuk.

Beställ ett test, det hjälper till med smittspårning och att bryta smittkedjorna. Kostar ju dessutom inget. Återkom och berätta resultatet.
Citera
2020-10-13, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Absolut - så länge man börjar räkna från och med vi började se dödsoffer i corona (dvs mitten av mars), så spelar det ju ingen roll om man gör det halvårsvis, kvartalsvis eller månadsvis.

Tittar vi på perioden 16e mars - 15e september, så har vi följande överdödlighet jämfört med de senaste 5 åren:

2015 vs. 2020: överdödlighet på 4 409 personer
2016 vs. 2020: överdödlighet på 5 217 personer
2017 vs. 2020: överdödlighet på 5 164 personer
2018 vs. 2020: överdödlighet på 4 862 personer
2019 vs. 2020: överdödlighet på 6 533 personer

Som du ser så står verkligen överdödligheten under 2020 ut jämfört med tidigare år.

Vi får verkligen hoppas att det blir en mild influensasäsong i vinter, annars kan det blir riktigt riktigt illa om vi ska behöva tackla både corona och influensan.

Så om du väljer dessa perioder så kan man välja andra perioder för att se en underdödlighet under pandemin också. Viruset ju kvar och kommer vara så mycket länge.

För jul-sep 2020 vs
2015 -581
2016: -734
2017: -281
2018: -770
2019: -143

Så med det sagt kommer selekterade data kunna användas för att visa olika saker. Om du vill undersöka om en överdödlighet kan föregås eller följas av en underdödlighet behöver du vidga dina analyser.
Citera
2020-10-13, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Danmark nu gjort nästan 4,5 miljon tester!

Danmark hade +290 fall idag, lägsta på en månad

https://www.berlingske.dk/samfund/liveblog-faa-seneste-nyt-om-coronavirus

Litar inte på de siffrorna.

Igår rapporterade de 389 fall - det faller inte så snabbt.

Jag väntar nog och kollar imorgon hur det utvecklar sig.

Danmark har 19 personer på ICU.
Citera
2020-10-13, 15:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Du påstår att du inte har fått skriva under nåt men jag förstår inte vad det är du inte fått skriva under.

Nä jag märker att du inte förstår, det är bara att beklaga.
Citera
2020-10-13, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Läste du ens artikeln jag postade?

https://www.bbc.com/news/health-54512034

25 åring utan hälsoproblem.

Inga KÄNDA hälsoproblem eller KÄNDA problem med immunsystemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in