2020-10-13, 14:51
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Restauranger har ju varit bland de värsta smitthärdarna och där står ju borden ofta flera meter från varandra. Och smittspridningen i vita huset blev ju rejält omfattande - minst 14 fall - som vi såg och jag tror knappast att de stod och hostade varandra i ansiktet.

Så nog kan man bli smittad i en sådan situation. Särskilt om ni pratade högljutt eller alkohol fanns med i bilden eller om ni satt som dumma fån utan mask och således sprejade aerosoler på varandra.
Vad snackar du om vita huset? Har du inte sett bilderna? Kramar och kindpussar med mer.

Dessutom är det skillnad på restaurang och restaurang. En del sköter sig och andra gör det inte. Det är många restauranger där folk dansar och kramas och har sig. När folk blir fulla så skiter de ofta i restriktionerna. Speciellt om krogarna inbjuder till det. Jag har själv varit på en krog som hade barhäng.
Citera
2020-10-13, 14:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Som innebär att jag inte tillåter att...?

Sluta med dina sidospår. Det innebär att jag ska kunna känna mig trygg i mitt eget land och att myndigheterna ska göra sitt jobb och stoppa yttre och inre hot så att jag som medborgare inte utsätts för det i onödan. Vi är många som gör mer än att följa myndighetens rekommendationer, träffar inga nya människor, ger fan i fester, använder munskydd i publika sammanhang etc. Vi för en kamp mot viruset. Ponera att istället för viruset så hade det varit säg ryssen som står för dörren, med svensk feministisk pandemibekämpning hade vi förlorat på 5 min, och det gjorde vi ju.
Citera
2020-10-13, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det intressanta är väl ändå att följa om IVA ökar? Det vill säga hur många nya som läggs in, inte totalen.🤦🏼‍♀️

Om 10 nya skrivs in samtidigt som 13 skrivs ut så har väl antalet patienter som vårdas på IVA inte ökat? Det ''intressanta'' är väl hur många som behöver vård på IVA i dagsläget?
Citera
2020-10-13, 14:53
Medlem
Merwinnas avatar
Måste förresten berätta: jag går en kvällskurs. När någon där har coronasymptom eller misstänker att han/hon kan ha smittats av någon, får han/hon stanna hemma och delta via videolänk eller sin mobil. Kursledaren ser personen i sin platta och hör honom/henne i sin hörsnäcka, och personen hör allt vad vi andra säger på plats. Stenciler skickar kursledaren digitalt. Sådana lösningar tror jag är viktiga, för folk är egoistiska, och vill inte gärna missa saker. Får de vara med på ett hörn i alla fall under sin karantän, så blir frestelsen inte lika stor att ge sig ut och smitta folk.

Vi behöver fler sådana initiativ! Och även, nu när smittan har börjat öka igen men fortfarande skulle gå att kontrollera, tycker jag att man borde stänga sådana verksamheter som inte är nödvändiga, men som lockar ut smittade människor. T.ex. Systembolaget och andra utskänkningsställen för alkohol, för DET drar mycket (och försämrar även efterlevandet av rekommendationerna).
Citera
2020-10-13, 14:54
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Du är medveten om att danmark ligger lika eller över oss nu per invånare? Så när du skriver att sverige troligen kommer ha högst är det bara en gissning du drar till med från höften.

Att vi kommer ha fler totalt sett är ju rimligt så Sverige är nästan dubbelt så stort som övriga länder i norden.

Danmark ligger på ungefär samma nivå och resten av Norden långt under vår nivå.

Frågan var väl dock varför övriga Norden nu inte har en långt mer omfattande smittspridning än Sverige? Varför går de länder som bara hade en bråkdel av Sveriges döds och vårdtal i våras inte ikapp?

Sverige har tio gånger så många döda som Danmark och mer än 20 gånger så många döda som Norge och Finland.

Varför ser man ingen skillnad nu när vissa hävdar att vi borde ha en relativt hög immunitet?
Citera
2020-10-13, 14:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveaffair
Jaha, då har kinapesten börjat leta sig in även i min umgängeskrets. En jag träffade i lördags, eller snarare satt i samma rum som i drygt en timme, har nu tappat smak, lukt och haft ett kraftigt tryck över bröstet. Denna person hade träffat en person som senare fick symptom.

Jag är nu sjuk men med typiska förkylningssymptom så håller mig hemma.

Men ni som haft corona. Hur tror ni att ni blev smittade?

Kan att sitta i samma rum, flera meter bort, från en person som då inte hade symptom men två dagar senare fick covid vara tillräckligt för att ha smittat oss andra?

Ja, det är fullt tillräckligt för att bli smittad.
Citera
2020-10-13, 14:59
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja, man kan ju verkligen glömma tugget om att våra grannländer skulle komma ikapp oss. Trots att vi drabbades så hårt i våras så drabbas vi ändå betydligt hårdare än våra grannländer nu. Hur förklarar Tegnell & Co det?

Av dom nordiska länderna, så hade Danmark och Island kraftig ökning av antalet fall under september. Men danskarna reagerade, och slog ner smittspridningen igen. Islänningarna har ännu lyckats trycka ner smittspridningen.

I Sverige fortsätter smittspridningen att susa uppåt, trots att Sverige har ägnat sig åt att bygga upp immunitet genom infektion.

Finland och Norge fortsätter att ha mycket mindre smittspridning än Sverige, trots att många färre finnländare och norrmän har gått igenom infektion jämfört svenskarna.

Anders Tegnells strategi håller på att kollapsa från grunden.
Citera
2020-10-13, 14:59
Medlem
Skönt att viruset nu är borta. Ska ut och fira detta idag!
Citera
2020-10-13, 15:00
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveaffair
Jaha, då har kinapesten börjat leta sig in även i min umgängeskrets. En jag träffade i lördags, eller snarare satt i samma rum som i drygt en timme, har nu tappat smak, lukt och haft ett kraftigt tryck över bröstet. Denna person hade träffat en person som senare fick symptom.

Jag är nu sjuk men med typiska förkylningssymptom så håller mig hemma.

Men ni som haft corona. Hur tror ni att ni blev smittade?

Kan att sitta i samma rum, flera meter bort, från en person som då inte hade symptom men två dagar senare fick covid vara tillräckligt för att ha smittat oss andra?

Ja, att visats inomhus och i samma rum som en smittad är nog så som de flesta smittas. Avstånd spelar mindre roll ju mindre utrymmet är. Sen så kan man ju aldrig veta hur smittsam personen du delade rum med var.
Senast redigerad av fernebo 2020-10-13 kl. 15:03.
Citera
2020-10-13, 15:02
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Av dom nordiska länderna, så hade Danmark och Island kraftig ökning av antalet fall under september. Men danskarna reagerade, och slog ner smittspridningen igen. Islänningarna har ännu lyckats trycka ner smittspridningen.

I Sverige fortsätter smittspridningen att susa uppåt, trots att Sverige har ägnat sig åt att bygga upp immunitet genom infektion.

Finland och Norge fortsätter att ha mycket mindre smittspridning än Sverige, trots att många färre finnländare och norrmän har gått igenom infektion jämfört svenskarna.

Anders Tegnells strategi håller på att kollapsa från grunden.

Ja, jag håller med. Restriktionerna, rekommendationerna och smittspårningen håller inte måttet i Sverige. Det finns en risk för att det kommer att eskalera snabbt nu. Tyvärr. FHM skulle behöva ta fram en ny strategi och ompröva en hel del uppfattningar. Om inte så kommer Sverige att ligga i topp vad det gäller döda och inlagda även i vinter.
Citera
2020-10-13, 15:02
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Danmark ligger på ungefär samma nivå och resten av Norden långt under vår nivå.

Frågan var väl dock varför övriga Norden nu inte har en långt mer omfattande smittspridning än Sverige? Varför går de länder som bara hade en bråkdel av Sveriges döds och vårdtal i våras inte ikapp?

Sverige har tio gånger så många döda som Danmark och mer än 20 gånger så många döda som Norge och Finland.

Varför ser man ingen skillnad nu när vissa hävdar att vi borde ha en relativt hög immunitet?
Därför vården av sjuk är mycket bättre nu. Å andra sidan slapp vi tramsiga lockdowns. Så, 6000 har dött i corona i sverige på 9 månader (cirka). Under tiden har cirka 67 000 dött (om det är 250 om dagen som dör). Så det är rätt märkligt att folk tycker så jäkla synd om de cirka 10% som dör av corona men övriga 90% skiter folk totalt i.

Bara för att vara tydlig, mina siffror är uppskattade och inte exakta.
Citera
2020-10-13, 15:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Eller tills den dag våra fittnyllen till politiker inser att det bör produceras en bekväm hjälm, typ en rymdhjälm med virusfilter, som alla ska ha på sig i några veckor. Då försvinner viruset fort. Eller om även raser med lägre IQ än asiaterna kunde bära mask konsekvent.

Det finns:
https://microclimate.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in