Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Måste förresten berätta: jag går en kvällskurs. När någon där har coronasymptom eller misstänker att han/hon kan ha smittats av någon, får han/hon stanna hemma och delta via videolänk eller sin mobil. Kursledaren ser personen i sin platta och hör honom/henne i sin hörsnäcka, och personen hör allt vad vi andra säger på plats. Stenciler skickar kursledaren digitalt. Sådana lösningar tror jag är viktiga, för folk är egoistiska, och vill inte gärna missa saker. Får de vara med på ett hörn i alla fall under sin karantän, så blir frestelsen inte lika stor att ge sig ut och smitta folk.
Vi behöver fler sådana initiativ! Och även, nu när smittan har börjat öka igen men fortfarande skulle gå att kontrollera, tycker jag att man borde stänga sådana verksamheter som inte är nödvändiga, men som lockar ut smittade människor. T.ex. Systembolaget och andra utskänkningsställen för alkohol, för DET drar mycket (och försämrar även efterlevandet av rekommendationerna).
Precis. I teknikens tidevarv kan man vara delaktig i mycket från soffan hemma. Man kan vara en aktiv deltagare.
Och folk skulle kunna beställa drycker från Systemet för hemleverans i stället. Att dricka på lokal borde förbjudas. De skulle få ha öppet ändå och servera alkoholfritt. Finns många goda alternativ idag. Men FHM tycker nog att det skulle göra folk alkisar i sina hem.