2020-10-12, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Hur säkra är vi på att de verkligen avsåg leverera några vapen? Kan det varit bondfångeri även från Nordkoreas sida, att försöka få förhandsbetalning och sen räcka lång näsa åt denne "James"?
Sådant skulle ju sprida sig snabbt i den mindre nogräknade världen och göra det än svårare för nordkoreanerna att bedriva nya skumraskaffärer, så det tror jag faktiskt inte.
Citera
2020-10-12, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Får man fråga under eller tillsammans med vilken organisation Du [ kangaroozzickness]arbetat som NGO. Det framgår inte heller i Ditt inlägg om det var i Nord eller Syd, utan bara Korea.
I Nord finns för tillfället inga NGO, alla har lämnat. Möjligtvis finns någon enstaka.

Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Jag har jobbat på NGO i Korea, och har sett de utvecklingar de gör.
Sanktionerna har funnits sålänge landet har funnits. Svält har funnits i landet sedan tidiga Jeoson dynastin, säkert före det t o m.
Med den kommentaren undrar jag detsamma.
Citera
2020-10-12, 18:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Sådant skulle ju sprida sig snabbt i den mindre nogräknade världen och göra det än svårare för nordkoreanerna att bedriva nya skumraskaffärer, så det tror jag faktiskt inte.
Möjligt, det beror på om de anade att "James" var en amatör snarare än en genuin vapenhandlare med kontaktnät. Sen har risken att avslöjas med att inte betala sina räkningar inte avskräckt Nordkorea förr, ens när det handlar om öppna affärer. Hur mycket är det vårt krav på Nordkorea är uppe i vid det här laget för Volvolastbilarna?
Citera
2020-10-12, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Den extremt mycket större, ca 80 % (kvadraten på diametern gör mycket!).
Inte minst den spekulerade vikten visar på att den är mycket större, få vägar och broar klarar ekipaget.

Den går heller inte att frakta med bränsle utan måste tankas i upprätt läge vilket kräver att en skock tankbilar finns tillgängliga vid avfyrningsplatsen.
Att trycka på knappen och avfyra görs alltså inte i en handvändning och jag tror fortfarande att det är en attrapp.

Då delar Du uppfattning med de båda Tyska experterna Robert Schmucker och Markus Schiller. Dessa båda hävdar idag att dom tror att dessa är mock-ups.

Dom finner flera fel i konstruktionen i sina analyser. Bland annat saknas den distinkta linjen i avskiljningen av stridsspetsen och det tredje steget.

Så länge vi inte sett denna jättemissil avfyrad, så tillåter dom sig tvivla på att det är äkta vara på bilderna från paraden.

Naturligtvis kan de flagranta felen som uppenbarligen finns på bilderna var medvetna i syfte att förvilla oss experter i väst.

En annan sak som dom regerar på är att fodonet ser exakt ut som de som Kina tidigare levererat en mindre variant av, men som monterats av Nordkorea.

Det är i så fall den andra gången som Kina levererat TEL-trucks till Nord TROTS att man sagt sig inte göra det.
Citera
2020-10-12, 18:42
Medlem
Citat:
Då delar Du uppfattning med de båda Tyska experterna Robert Schmucker och Markus Schiller. Dessa båda hävdar idag att dom tror att dessa är mock-ups.

Dom finner flera fel i konstruktionen i sina analyser. Bland annat saknas den distinkta linjen i avskiljningen av stridsspetsen och det tredje steget.

Så länge vi inte sett denna jättemissil avfyrad, så tillåter dom sig tvivla på att det är äkta vara på bilderna från paraden.

Naturligtvis kan de flagranta felen som uppenbarligen finns på bilderna var medvetna i syfte att förvilla oss experter i väst.

En annan sak som dom regerar på är att fodonet ser exakt ut som de som Kina tidigare levererat en mindre variant av, men som monterats av Nordkorea.

Det är i så fall den andra gången som Kina levererat TEL-trucks till Nord TROTS att man sagt sig inte göra det.
Andra gör gällande att NK har förlängt chassiet men att det fortfarande en kinesisk drivlina.
Uppgifter som tidigare gjort gällande att de har en TEL-fabrik (fabrik 16) har nog fel, det är antagligen en modifieringsfabrik.
Citera
2020-10-12, 18:50
Medlem
Citat:
Möjligt, det beror på om de anade att "James" var en amatör snarare än en genuin vapenhandlare med kontaktnät. Sen har risken att avslöjas med att inte betala sina räkningar inte avskräckt Nordkorea förr, ens när det handlar om öppna affärer. Hur mycket är det vårt krav på Nordkorea är uppe i vid det här laget för Volvolastbilarna?
Det är väl ungefär tre miljarder om jag inte minns fel (nu var det ju fler produkter än lastbilar, Volvobilar (144) samt gruvutrustning från Atlas Copco, plus ytterligare några produkter som jag inte minns.

Kravet står kvar, räntefakturor skickas varje år och ambassadören hävdar att de kommer att betalas...
Citera
2020-10-12, 19:06
Medlem
Det börjar röra på sig, det är bara en tidsfråga innan UD återigen tar till åtgärder mot kriminaliteten på den nordkoreanska ambassaden på (i) Lidingö
Linde och Kofod är ”Chockade”
https://tt.omni.se/svensk-dansk-ilska-over-nordkorea/a/bn5eKd

https://svt.se/nyheter/utrikes/koreaexpert

https://svt.se/nyheter/inrikes/nordkoreas-ambassad-i-sverige-inblandad-i-hemlig-vapenfabrik
Citera
2020-10-12, 19:34
Medlem
Citat:
Det är väl ungefär tre miljarder om jag inte minns fel (nu var det ju fler produkter än lastbilar, Volvobilar (144) samt gruvutrustning från Atlas Copco, plus ytterligare några produkter som jag inte minns.

Kravet står kvar, räntefakturor skickas varje år och ambassadören hävdar att de kommer att betalas...

Skulden är idag drygt 3.2 miljarder Skr.
Bara räntorna per år handlar om tiotals miljoner och stiger för varje år.

Att Nordkorea kommer att betala tillbaka, eller ens avbetala eller amortera, som den Svenska ambassadören hävdar,
håller jag flr osannolikt.

Hur skulle det gå till inom överskådlig framtid, då Kim fullständigt tappat kontrollen över både den kriminella ekonomin och den ”vanliga” ekonomin.
Nordkorea är mycket nära en ekonomisk kollaps.

Sverige fortsätter ändock att betala enorma summor varje år, i bistånd.

Kanske vore dags att villkora detta bistånd?
Citera
2020-10-12, 20:16
Medlem
Citat:
Förstår hur du tänker men på den tiden var det mer öppet att göra affärer med Nordkorea och man hade råd att ta en och annan negativ recension från kunder och leverantörer Idag finns nog helt enkelt inte tillräcklig kundkrets för blufferier i den omfattningen. Skulden till Sverige torde vara uppe i 3 miljarder vid det här laget.
Citera
2020-10-12, 22:05
Medlem
Citat:
Det börjar röra på sig, det är bara en tidsfråga innan UD återigen tar till åtgärder mot kriminaliteten på den nordkoreanska ambassaden på (i) Lidingö
Linde och Kofod är ”Chockade”
https://tt.omni.se/svensk-dansk-ilska-over-nordkorea/a/bn5eKd

https://svt.se/nyheter/utrikes/koreaexpert

https://svt.se/nyheter/inrikes/nordkoreas-ambassad-i-sverige-inblandad-i-hemlig-vapenfabrik

Vi får hoppas att det som nu har möjlighet att resultera i ett internationellt samfällt och kraftfullt agerande, där Sverige och Danmark tar på sig en gemensam ledartröja, blir verklighet, och INTE rinner ut i sanden eller intrigeras bort i tandlösa protester.

Jag har länge i denna tråd varnat för att Nordkorea, av flera anledningar snart kan börja sälja både kärnvapen och/eller teknologin samt kompletta missiler till köpare som vi absolut inte vill skall inneha dessa vapen. Det glädjer mig att alltfler gör den bedömningen, precis som Hugh Griffith gör i den länk Du bifogar.

Vår naivitet avseende Nordkoreas agerande måste få ett slut, vilket det skulle fått redan för länge sedan.

Det är på allvar dags att klargöra för Kim, att nu har omvärlden fått nog, inte bara av det faktum att kärnvapenmakten Nordkorea nu är ett faktum och att säkerhetssituationen och upprustningen i regionen förvärras dag för dag, utan att även det kriminellt aktiva Nordkorea utgör ett lika stort hot.

Dags att på allvar få med alla allierade med Sydkorea och USA och EU, och implementera den totala blockaden mot Nordkorea jag föreslagit sedan länge.

Det kan visa sig vara väl investerade pengar och resurser.
Citera
2020-10-12, 22:23
Avstängd
Dok "undercover i Nordkorea" går nu dr1, 3 delar. Ganska intressant men jag såg flyktigt,

Gillar inte alla domedags profetsior här i tråden angående landet. Jag tänker främst på folket vilka många här inte har några betänkligheter att "offra" för att få landet på fall.

Israel har också kärnvapen
Senast redigerad av popll 2020-10-12 kl. 22:27.
Citera
2020-10-12, 22:33
Avstängd
Citat:
Ja, och det är minst lika intressant att det blivit så starka reaktioner från omvärlden, som i många fall reagerat med bestörtning, på avslöjandena. Det visar samtidigt, hur få som har substantiell kunskap om Nordkoreas gedigna kriminella historia och verksamhet.

Det pågår för närvarande ett flertal olika nya produktioner av undersökande/dokumentär typ.

I dessa kommer vi att komma både A och B-lagen närmare.

Ett område där Nordkorea varit särskilt aggressiva och hänsynslöst kriminella, är försäkringsbranschen, där man genom grova bedrägerier under de senaste 30 åren fått minst 20-30 miljoner USD per år utbetalt i ersättning. Detta motsvarar cirka 800-1 miljard USD under 30 år.

Jag har personlig yrkesmässig erfarenhet av ett flertal av dessa utredningar, som i huvudsak drivits ifrån London. Dessa utredningar har även lett till åtal mot den Nordkoreanska regimen och dess A-lag.

Då Nordkorea endast har ett statligt försäkringsbolag, och för att kunna sätta bedrägerier i system genom åren har man hos utländska försäkringsbolag tecknat försäkringar och återförsäkringar mot allt från infrastrukturella anläggningar till industrier. Bevisningen och möjligheterna till redbar utredningsprocess har i alla förekommande fall varit utsiktslösa och kan likställas vid att köra in i en bergvägg.

Framgångarna i dessa processer mot Nordkorea har naturligtvis uteblivit, men dessbättre renderat i att EU och alla andra länders försäkringsbolag och återföräkringsbolag inte vill och absolut inte får ta i Nordkorea med tång.

Några återbetalningar eller andra kännbara påföljder eller straff, annat än ännu sämre badwill och om möjligt ännu lägre förtroende hos omvärlden för Nordkorea.

Den Nordkoreanska regimen uppvisar konstant total avsaknad av moral och rättspatos och nekar alltid och per automatik till alla anklagelser och bevis, oavsett om dessa kommer från FN eller ett drabbat försäkringsbolag eller bank eller en individ eller grupp som drabbats av illegalt tillverkad medicin.

Vi ser med tillförsikt fram emot kommande ytterligare avslöjande dokumentärer.

Jobbade du med försäkringar eller? Varför drevs de från London

Bedrägerier kallar du det, men de har väl lika rätt att nyttja sina försäkringar,
Har svårt att tycka synd om "banker" och investeringsinstitut som inte drar sig för att blåsa både stor och liten. Senast 2008 kraschen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in