2020-10-12, 08:47
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Hur säkra är vi på att de verkligen avsåg leverera några vapen? Kan det varit bondfångeri även från Nordkoreas sida, att försöka få förhandsbetalning och sen räcka lång näsa åt denne "James"?

Menar du att bedrägeri är marginellt mindre kriminellt än vapenhandel?
Citera
2020-10-12, 08:48
Medlem
Kumabjorns avatar
Har försökt titta närmare på Pukguksong-4 jämfört med föregångaren. Den är nog inte så där vansinnigt mycket större. Förvisso överslagsberäkningar på osäkra mätningar men jag hamnar på mellan 15 och 20 %. Nyfiken på ifall andra kommer till annan slutsats.
Citera
2020-10-12, 09:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Menar du att bedrägeri är marginellt mindre kriminellt än vapenhandel?
Att lura en illegal vapenhandlare ser jag knappt som ett brott.
Citera
2020-10-12, 11:43
Medlem
Citat:
Det intressanta med dokumentären är just att den så tydligt belyser att Kim dynastin otvetydigt baserar sin maktposition på kriminell handelsverksamhet. Hade därför inte varit helt fel ifall B-lag och A-laget också exponerades. Det faktum att C-laget tillåts handla med SCUD missiler (jag förväntade mig handeldvapen) är minst sagt anmärkningsvärt.

Ja, och det är minst lika intressant att det blivit så starka reaktioner från omvärlden, som i många fall reagerat med bestörtning, på avslöjandena. Det visar samtidigt, hur få som har substantiell kunskap om Nordkoreas gedigna kriminella historia och verksamhet.

Det pågår för närvarande ett flertal olika nya produktioner av undersökande/dokumentär typ.

I dessa kommer vi att komma både A och B-lagen närmare.

Ett område där Nordkorea varit särskilt aggressiva och hänsynslöst kriminella, är försäkringsbranschen, där man genom grova bedrägerier under de senaste 30 åren fått minst 20-30 miljoner USD per år utbetalt i ersättning. Detta motsvarar cirka 800-1 miljard USD under 30 år.

Jag har personlig yrkesmässig erfarenhet av ett flertal av dessa utredningar, som i huvudsak drivits ifrån London. Dessa utredningar har även lett till åtal mot den Nordkoreanska regimen och dess A-lag.

Då Nordkorea endast har ett statligt försäkringsbolag, och för att kunna sätta bedrägerier i system genom åren har man hos utländska försäkringsbolag tecknat försäkringar och återförsäkringar mot allt från infrastrukturella anläggningar till industrier. Bevisningen och möjligheterna till redbar utredningsprocess har i alla förekommande fall varit utsiktslösa och kan likställas vid att köra in i en bergvägg.

Framgångarna i dessa processer mot Nordkorea har naturligtvis uteblivit, men dessbättre renderat i att EU och alla andra länders försäkringsbolag och återföräkringsbolag inte vill och absolut inte får ta i Nordkorea med tång.

Några återbetalningar eller andra kännbara påföljder eller straff, annat än ännu sämre badwill och om möjligt ännu lägre förtroende hos omvärlden för Nordkorea.

Den Nordkoreanska regimen uppvisar konstant total avsaknad av moral och rättspatos och nekar alltid och per automatik till alla anklagelser och bevis, oavsett om dessa kommer från FN eller ett drabbat försäkringsbolag eller bank eller en individ eller grupp som drabbats av illegalt tillverkad medicin.

Vi ser med tillförsikt fram emot kommande ytterligare avslöjande dokumentärer.
Senast redigerad av LEMMOR 2020-10-12 kl. 11:45.
Citera
2020-10-12, 11:50
Medlem
Citat:
Har försökt titta närmare på Pukguksong-4 jämfört med föregångaren. Den är nog inte så där vansinnigt mycket större. Förvisso överslagsberäkningar på osäkra mätningar men jag hamnar på mellan 15 och 20 %. Nyfiken på ifall andra kommer till annan slutsats.

Det pågår noggranna analyser för tillfället,
mycket tyder på att förändringarna är små.

Vi får snart ta del av rapporter pm det mesta som förevisades under paraden.
Citera
2020-10-12, 12:05
Medlem
Citat:
Det intressanta med dokumentären är just att den så tydligt belyser att Kim dynastin otvetydigt baserar sin maktposition på kriminell handelsverksamhet. Hade därför inte varit helt fel ifall B-lag och A-laget också exponerades. Det faktum att C-laget tillåts handla med SCUD missiler (jag förväntade mig handeldvapen) är minst sagt anmärkningsvärt.

I och med att positionerna flyttas fram för andra produkter (kärnvapen) och teknologisk kunskap (kärnvapen) och nya missil och vapensystem, är SCUD missiler numera stapelvara och hamnar därmed i det sekunda sortiment som redovisades i dokumentären.

Jag har flertalet gånger delgivit tråden det allvarliga i mångåriga ich pågående samarbetet mellan Iran och Nordkorea, där den nya premiumkatalogen tveklöst innehåller både kärnvapen och dess teknologi.
Citera
2020-10-12, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
...och du faller alltså in i kören av de som tycker att det är rätt att diktaturregimen lägger alla resurser på vapenteknik och lyx för eliten istället för att se till att befolkningen inte svälter?
Folket är alltid offer.
Citera
2020-10-12, 14:55
Medlem
1754s avatar
Angående dokumentären om Nordkorea i Svt igår kväll. Hur länge tror ni det dröjer tills Nordkorea lönnmördar mullvaderna?
Citera
2020-10-12, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Fast de har aldrig lovat att ensidigt nedrusta. Man har sagt att man vill se en ömsesidig, steg-för-steg nedrustning. Varför skulle man ensidigt nedrusta, för att sen kanske bli av med sanktioner?

"Inget steg i rätt riktning har tagits" - tror du koreanerna tycker det? Mötena med Trump var direkta förolämpningar och utnyttjande till photo-ops för Trump. Bolton säger flera gånger att man vi se en nedrustning likt den som Libyen gjorde under Khaddafi. Om man inte tar det som ett förtäckt hot så..
Så amerikanarna vill se total nedrustning, utan villkor eller garantier.
Koreanerna vill se steg-för-steg, och vill ha säkerhetsgarantier. Man har aldrig lovat någon ensidig nedrustning

Innan vi diskuterar detta ämne vidare, ber jag Dig ta del av det förvisso taffliga och dåligt förberedda, för att inte säga av respektive diplomariska kårer oseriöst och utan att vara i konsensus specificerat, framtagna dokument som går under namnet ”Panmunjomdeklarationen”, det dokumentet är möjligtvis på sin höjd att betrakta som ett LOI men inte mer, men det är vad vi har att gå på, förutom Kims nyårstal där han initierade och medgav avveckling av kärnvapnen och senare inbjudan att möta Trump.

(Att alla möten och förhandlingar slutat i katastrof och inte är annat än en fars från början till slut är en annan sak)

Läs det dokumentet först, och se vilken av parterna som hitills kränkt de flesta av förpliktelserna enligt paragrafen inviolable.

Dessutom inleddes arbetet efter Panmunjom, med ett ensidigt krav från Kim, vilket INTE var förannonserat innan deklarationen skrevs, nämligen:

Ja, visst vill vi avveckla kärnvapnen, men, jag går inte vidare i förhandlingarna eller går med på några som helst konkreta eftergifter, om inte USA och Sydkorea omedelbart upphör med alla sina gemensamma och planerade militärövningar samt att detta offentligörs officiellt.

Så blev det också, och har så förblivit till dags dato. Vad har Nordkorea införlivat sedan dess? Ingenting, annat än det vanliga obstruerandet och dribblandet, och att i sista sekunden ändra krav eller förutsättningar för att gå vidare. Dessutom började man redan veckan efter Panmunjom, att provocera och kränka Sydkorea, vilket deklarationen tydligt förbjuder.

—————

Får man fråga under eller tillsammans med vilken organisation Du arbetat som NGO.
Det framgår inte heller i Ditt inlägg om det var i Nord eller Syd, utan bara Korea.

I Nord finns för tillfället inga NGO, alla har lämnat. Möjligtvis finns någon enstaka.
Senast redigerad av LEMMOR 2020-10-12 kl. 15:24.
Citera
2020-10-12, 17:51
Medlem
Helt sjuk dokumentär. Så många frågor. Hur fan pallar man trycket att hålla på med detta i flera år? Är dokumentären verkligen värd att leva med dödshot resten av livet?
Två danskar som trollar Nordkorea nästan "for the lulz" (för det var väl knappast okänt att denna verksamhet existerade till att börja med).

Nästa gång jag känner stress över att göra en presentation för 5-10 personer så kan jag tänka att jag iaf inte sitter i en källare i slummen i Nordkorea och försöker scamma deras militär face to face med falsk identitet
Senast redigerad av hoaxy 2020-10-12 kl. 17:54.
Citera
2020-10-12, 17:56
Medlem
Citat:
Den extremt mycket större, ca 80 % (kvadraten på diametern gör mycket!).
Inte minst den spekulerade vikten visar på att den är mycket större, få vägar och broar klarar ekipaget.

Den går heller inte att frakta med bränsle utan måste tankas i upprätt läge vilket kräver att en skock tankbilar finns tillgängliga vid avfyrningsplatsen.
Att trycka på knappen och avfyra görs alltså inte i en handvändning och jag tror fortfarande att det är en attrapp.
Citera
2020-10-12, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Folket är alltid offer.
Tyvärr är det så och så har det alltid varit då en diktatur styr ett land, oavsett om det är kommunister eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in