2020-10-11, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Det som gläder mig mest är att en av Europas mest kriminelle, Alejandro Cao de Benós de Les y Pérez, förmodligen ligger illa till hos den Mordkoreanska diktaturregimen.

Att släppa in ett sådant mullvadsgäng utan att ha utfört en noggrann bakgrundskontroll kommer inte att gillas av diktaturregimen i Mordkorea.

Förmodligen kommer även de nordkoreanska representanterna att råka illa ut av samma anledning.
Det kommer att bli spännande att se om UD vågar sätta in några åtgärder.

Jag tror att även svensk-koreanska vänskapsföreningen är lite rädda efter dokumentären, de går ju som barn i huset i villan på Lidingö.
Ja man drog ju verkligen ner byxorna på denne figur. Alejandro måste väl nu ses som något av en pajas och jubelåsna av den Nordkoreanska regimen. Det glädjer mig om denne hånleende smilfink nu får det ännu mer hett om öronen.
Citera
2020-10-11, 23:20
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Ja man drog ju verkligen ner byxorna på denne figur. Alejandro måste väl nu ses som något av en pajas och jubelåsna av den Nordkoreanska regimen. Det glädjer mig om denne hånleende smilfink nu får det ännu mer hett om öronen.

Efter sett avsnitt 2, så blir det nog ett plötsligt slut för honom. NK och Kim gillar nog inte bli dragna vid näsan.
Citera
2020-10-11, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Efter sett avsnitt 2, så blir det nog ett plötsligt slut för honom. NK och Kim gillar nog inte bli dragna vid näsan.
Den risken finns nog. Han får väl vara glad över att han åtminstone inte befinner sig Nordkorea just nu. Det som slår en är ju ändå vilka kontakter och enormt förtroende han måste haft i den Nordkoreanska statsapparaten, då han skickade en fullständigt mystisk och okänd nobody vid namn "James" för att diskutera känsliga vapenaffärer med ett bolag som inte ens existerar, vilket hade varit enkelt för vem som helst att kolla upp. Nordkoreanerna måste ju verkligen ha litat till 100% på Alejandro och att han gjort alla nödvändiga bakgrundskontroller.
Citera
2020-10-11, 23:58
Avstängd
Grontarskonts avatar
Citat:
Den risken finns nog. Han får väl vara glad över att han åtminstone inte befinner sig Nordkorea just nu. Det som slår en är ju ändå vilka kontakter och enormt förtroende han måste haft i den Nordkoreanska statsapparaten, då han skickade en fullständigt mystisk och okänd nobody vid namn "James" för att diskutera känsliga vapenaffärer med ett bolag som inte ens existerar, vilket hade varit enkelt för vem som helst att kolla upp. Nordkoreanerna måste ju verkligen ha litat till 100% på Alejandro och att han gjort alla nödvändiga bakgrundskontroller.

Tror nordkorea är.väldigt pressade. Tar alla möjligheter att få tag på olja och sälja vapen! Att nordkoreanerna tas med byxorna nere tror jag inte stör.dem.så mycket. Finns.nog redan liknande anläggningar i Afrika särskilt på de platser som Kina redan etablerat infrastruktur.
Citera
2020-10-12, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Tror nordkorea är.väldigt pressade. Tar alla möjligheter att få tag på olja och sälja vapen! Att nordkoreanerna tas med byxorna nere tror jag inte stör.dem.så mycket. Finns.nog redan liknande anläggningar i Afrika särskilt på de platser som Kina redan etablerat infrastruktur.
Det här retar garanterat gallfeber på dem. Kanske inte så mycket för att deras skumraskaffärer drogs fram i rampljuset för omvärlden, då de redan var mer eller mindre kända. Nej, snarare på grund av att de blev grundlurade av en mullvad och en skådespelare på eget territorium. Ett tilltag som blottar brister i den Nordkoreanska säkerhetstjänsten. Tyvärr så lär väl många huvuden rulla på grund av detta.
Senast redigerad av pf10 2020-10-12 kl. 00:21.
Citera
2020-10-12, 00:10
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Kan programmet ses utanför Sverige? Försökte kolla på DR.dk men godkände inte IP nummer som inte var danska, min VPN leverantör erbjuder inte danska IP nummer.
Citera
2020-10-12, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Kan programmet ses utanför Sverige? Försökte kolla på DR.dk men godkände inte IP nummer som inte var danska, min VPN leverantör erbjuder inte danska IP nummer.
BBC om du befinner dig i Storbritannien (kräver lokal ip) eller NRK i Norge (sistnämnda kräver dock bank-id och att du är folkbokförd där).
Senast redigerad av pf10 2020-10-12 kl. 00:20.
Citera
2020-10-12, 00:35
Medlem
Citat:

Sänds bara hos BBC SVT DRK NRK, än så länge.

Återkommer.
Citera
2020-10-12, 02:14
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
BBC om du befinner dig i Storbritannien (kräver lokal ip) eller NRK i Norge (sistnämnda kräver dock bank-id och att du är folkbokförd där).

Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Sänds bara hos BBC SVT DRK NRK, än så länge.

Återkommer.

Noterade i morse (min tid) att den finns på Svt Play och det kan jag se med VPN så det har löst sig. Men på DR.dk är det tre program, endast två i Sverige.

Har nu sett det första programmet. Antar att Alejandros verksamhet inte innehåller några överraskningar för folk inom UND/SÄK. Lite intressant är ju att de gör så obefintlig bakgrundskoll, rimligen ett tecken på hur pass desperata de är. Också lite märkligt att Narae inte insisterar på någon form av förskottsbetalning/retainer.
Senast redigerad av Kumabjorn 2020-10-12 kl. 02:17.
Citera
2020-10-12, 06:54
Medlem
Citat:
Noterade i morse (min tid) att den finns på Svt Play och det kan jag se med VPN så det har löst sig. Men på DR.dk är det tre program, endast två i Sverige.

Har nu sett det första programmet. Antar att Alejandros verksamhet inte innehåller några överraskningar för folk inom UND/SÄK. Lite intressant är ju att de gör så obefintlig bakgrundskoll, rimligen ett tecken på hur pass desperata de är. Också lite märkligt att Narae inte insisterar på någon form av förskottsbetalning/retainer.

Vad bra.

Du som tillhör trådens veteraner, vet ju om att detta inte är några nyheter för UND/SÄK.

Förvisso, dessa 2 dokumentärer, får ju upp ögonen på en större del av både allmogen och de politiker och förtroendevalda, respektive tjänstemän, som inte är fullt insatta i hur Nordkorea fungerar generellt, och hur deras track-record ser ut, framförallt inte hur deras kriminella verksamheter är organiserade i synnerhet. Naturligtvis är detta bra för den allmänna debatten och opinionsbildningen.

Det är viktigt att bevakningen av Nordkoreas kriminella verksamhet och organisationer fortsätter, så all heder åt filmteamet för produktionen.

Dock, det bör poängteras att det som denna dokumentär avslöjar, och som naturligtvis är flagrant och fullkomligt förkastligt i sig, MEN, och detta är mycket viktigt, detta är bara toppen på ett gigantiskt isberg.

Denna dokumentär skildrar B-laget, för att inte tom säga C-laget, i den mycket stora organisationsplan under vilken den Nordkoreanska kriminella verksamheten är uppbyggd.

Dom stora fiskarna och de större affärerna, ser vi inte skymten av i denna dokumentär.

Alejandro och KFA är egentligen pajaser och korplagsspelare, i den Nordkoreanska laguppställningen, men bör naturligtvis belysas även om det är en liten, men ack så viktig del i sig, för att knäcka det stora skalet.
Senast redigerad av LEMMOR 2020-10-12 kl. 07:21.
Citera
2020-10-12, 07:35
Medlem
Kumabjorns avatar
Det intressanta med dokumentären är just att den så tydligt belyser att Kim dynastin otvetydigt baserar sin maktposition på kriminell handelsverksamhet. Hade därför inte varit helt fel ifall B-lag och A-laget också exponerades. Det faktum att C-laget tillåts handla med SCUD missiler (jag förväntade mig handeldvapen) är minst sagt anmärkningsvärt.
Citera
2020-10-12, 08:19
Avstängd
Citat:
Det faktum att C-laget tillåts handla med SCUD missiler (jag förväntade mig handeldvapen) är minst sagt anmärkningsvärt.
Hur säkra är vi på att de verkligen avsåg leverera några vapen? Kan det varit bondfångeri även från Nordkoreas sida, att försöka få förhandsbetalning och sen räcka lång näsa åt denne "James"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in