2020-10-12, 22:53
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Den extremt mycket större, ca 80 % (kvadraten på diametern gör mycket!).
Inte minst den spekulerade vikten visar på att den är mycket större, få vägar och broar klarar ekipaget.

Den går heller inte att frakta med bränsle utan måste tankas i upprätt läge vilket kräver att en skock tankbilar finns tillgängliga vid avfyrningsplatsen.
Att trycka på knappen och avfyra görs alltså inte i en handvändning och jag tror fortfarande att det är en attrapp.

Konformen försvårade mina, förvisso basala, beräkningar. Utgår från att du haft tillgång till mer konkreta beräkningar. Just att de inte klarat av att göra den med fast bränsle är ju inte ointressant. Både vad gäller nioaxlade och den nya elvaaxlade TEL finns det väl oerhört få vägar som är framkomliga. Utgår från att SATINT fokuseras på att leta vägkonstruktioner. De skulle ju onekligen kunna indikera var de tänker flyttas över tid.
Citera
2020-10-12, 23:00
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
.

En annan sak som dom regerar på är att fodonet ser exakt ut som de som Kina tidigare levererat en mindre variant av, men som monterats av Nordkorea.

Det är i så fall den andra gången som Kina levererat TEL-trucks till Nord TROTS att man sagt sig inte göra det.

Finns möjligheten att de demonterat en kinesisk TEL och sedan lärt sig kopiera den? Att lägga till två axlar kan väl inte vara överdrivet komplicerat? Lite bärighetsberäkningar är väl allt de behöver? Samma motor borde klara att driva den, om än långsammare kan jag intuitivt tycka.
Citera
2020-10-12, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Finns möjligheten att de demonterat en kinesisk TEL och sedan lärt sig kopiera den? Att lägga till två axlar kan väl inte vara överdrivet komplicerat? Lite bärighetsberäkningar är väl allt de behöver? Samma motor borde klara att driva den, om än långsammare kan jag intuitivt tycka.

Absolut, inte alls omöjligt.

Benägen hjälp från storebror på andra sidan Yalu floden är också högst troligt eftersom orginalet,

som inte är ett orginal utan en kopia eller bastard som har sitt ursprung i teknik från Tyska Deutz - Japanska Isuzu - Amerikanska Caterpillar och Tyska ZF Friedrichshafen

kommer från Wanshan fabriken som levererat de tidigare TEL varianterna till Nordkorea.
Citera
2020-10-13, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Jobbade du med försäkringar eller? Varför drevs de från London

Bedrägerier kallar du det, men de har väl lika rätt att nyttja sina försäkringar,
Har svårt att tycka synd om "banker" och investeringsinstitut som inte drar sig för att blåsa både stor och liten. Senast 2008 kraschen

Nej, inte specifikt med försäkringar.

Mitt uppdrag vid denna tid var för en organisation som bekämpar internationell kriminalitet.

London är med sin ”London Market”, sedan flera hundra år tillbaka, världens centrum för försäkringar.

Globala specialförsäkringar och högriskförsäkringar inom allt från infrastruktur, handel, sjöfart, flyg, naturkatastrofer - återförsäkringar - mäklare - riskanalytiker - skadeutredare mm.

Nordkoreas lyckade försäkringsbedrägerier och misslyckade försök till försäkringsbedrägerier genom åren, framförallt på den globala marknaden för återförsäkringar. Ledde till slut fram till att Nordkorea banlystes på ”the London Market”.

Tecknar man högrisklivförsäkringar på medlemmar ur Nordkoreas elit genom det statliga och enda Nordkoreanska försäkringsbolaget, som i sin tur återförsäkrar på den globala marknaden, och sedan blir avslöjad med att begära ersättning och utbetalning, trots att personen fortfarande är i livet eller att förfalskade dokument såsom dödsattester eller olyckstillfällen visar sig vara konstruerade blir man anklagad för bedrägeri.

Kräver man ersättning vid en fartygsolycka, som den utanför Wonsan i april 2005 då uppgifterna att så gott som alla 129 ombordvarande omkommit trots att det endast var 90 meter till närmaste ö på grund av hypothermi i det iskalla vattnet, men väderleksrapporterna meddelade att den vattentemp som Nordkoreanerna uppgivit inte alls stämde.
När begäran från utredarna att med dykare få besiktiga vraket nekades detta.

Jag skulle kunna bifoga en kilometerlång lista på bedrägerier eller bedrägeriförsök från den kriminella regimen i Nordkorea, men jag nljer mig med ovastående två exempel.
Citera
2020-10-13, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Dok "undercover i Nordkorea" går nu dr1, 3 delar. Ganska intressant men jag såg flyktigt,

Gillar inte alla domedags profetsior här i tråden angående landet. Jag tänker främst på folket vilka många här inte har några betänkligheter att "offra" för att få landet på fall.

Israel har också kärnvapen
Folket i Nordkorea lider svårt av matbrist och undernäring.
Menar du att även Israel svälter sin befolkning för att kunna utveckla vapensystem?
Citera
2020-10-13, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Det sägs att chassiet förmodligen byggs och monteras i den nybyggda TEL-fabriken (fabrik 16).
Drivlinan, motor o transmission, påstås vara köpt från Kina.

Nordkorea har duktiga ingenjörer så det är nog inga problem att förlänga chassiet och anpassa det till den (eventuellt) nya roboten.
De första TEL-fordonen baserades på en kinesisk timmerbil och själva erektionsystemet är nog delvis kopierat av kinesiska och ryska TELs.
Citera
2020-10-13, 07:07
Medlem
Citat:
Vi får hoppas att det som nu har möjlighet att resultera i ett internationellt samfällt och kraftfullt agerande, där Sverige och Danmark tar på sig en gemensam ledartröja, blir verklighet, och INTE rinner ut i sanden eller intrigeras bort i tandlösa protester.
Det kommer väl i vanlig ordning resultera i att Nordkoreas diplomat kommer att kallas till UD för en liten AjaBaja...
Citera
2020-10-13, 09:04
Medlem
Citat:
Det kommer väl i vanlig ordning resultera i att Nordkoreas diplomat kommer att kallas till UD för en liten AjaBaja...

Troligtvis.
Citera
2020-10-13, 19:12
Avstängd
Citat:
Folket i Nordkorea lider svårt av matbrist och undernäring.
Menar du att även Israel svälter sin befolkning för att kunna utveckla vapensystem?
Fast sanktionerna bidrar till svälten. Det menade jag, Ingen sanktionerar Isr.

Ps. Ledaren höll ett känslomässigt tal nyligen hörde jag, vad är detta
Citera
2020-10-13, 19:14
Avstängd
Citat:
Nej, inte specifikt med försäkringar.

Mitt uppdrag vid denna tid var för en organisation som bekämpar internationell kriminalitet.

London är med sin ”London Market”, sedan flera hundra år tillbaka, världens centrum för försäkringar.

Globala specialförsäkringar och högriskförsäkringar inom allt från infrastruktur, handel, sjöfart, flyg, naturkatastrofer - återförsäkringar - mäklare - riskanalytiker - skadeutredare mm.

Nordkoreas lyckade försäkringsbedrägerier och misslyckade försök till försäkringsbedrägerier genom åren, framförallt på den globala marknaden för återförsäkringar. Ledde till slut fram till att Nordkorea banlystes på ”the London Market”.

Tecknar man högrisklivförsäkringar på medlemmar ur Nordkoreas elit genom det statliga och enda Nordkoreanska försäkringsbolaget, som i sin tur återförsäkrar på den globala marknaden, och sedan blir avslöjad med att begära ersättning och utbetalning, trots att personen fortfarande är i livet eller att förfalskade dokument såsom dödsattester eller olyckstillfällen visar sig vara konstruerade blir man anklagad för bedrägeri.

Kräver man ersättning vid en fartygsolycka, som den utanför Wonsan i april 2005 då uppgifterna att så gott som alla 129 ombordvarande omkommit trots att det endast var 90 meter till närmaste ö på grund av hypothermi i det iskalla vattnet, men väderleksrapporterna meddelade att den vattentemp som Nordkoreanerna uppgivit inte alls stämde.
När begäran från utredarna att med dykare få besiktiga vraket nekades detta.

Jag skulle kunna bifoga en kilometerlång lista på bedrägerier eller bedrägeriförsök från den kriminella regimen i Nordkorea, men jag nljer mig med ovastående två exempel.

Okej tack. Som sagt kan jag ju inte bedöma detta, men klart att de tar sina chanser, Har ju inte många vänner.
Låter intressant det du varit med om. Skriva en bok kanske?
Citera
2020-10-14, 09:58
Medlem
Moramannens avatar
Det rapporteras nu om att Kim Jong-un ber folket om ursäkt och tillstår att han misslyckats med att höja välfärden och levnadsstandarden.

https://www.japantimes.co.jp/news/2020/10/13/asia-pacific/kim-jong-un-north-korea/ (länkar till utländsk media eftersom SvD låst sin artikel)

Även om det är ett propagandanummer får det väl ses som ett steg framåt. Kanske Löfven följer efter? Han var ju snabb att härma Kim när det gällde att gömma sig för corona, men vågar han ta efter detta?

Angående diskussionen ovan har jag inte följt med i turerna, har inte heller sett dokumentären än. Men framkom det egentligen något nytt i sig? Nordkoreas olagliga affärer har ju varit kända länge.
Citera
2020-10-14, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Det rapporteras nu om att Kim Jong-un ber folket om ursäkt och tillstår att han misslyckats med att höja välfärden och levnadsstandarden.

https://www.japantimes.co.jp/news/2020/10/13/asia-pacific/kim-jong-un-north-korea/ (länkar till utländsk media eftersom SvD låst sin artikel)

Även om det är ett propagandanummer får det väl ses som ett steg framåt. Kanske Löfven följer efter? Han var ju snabb att härma Kim när det gällde att gömma sig för corona, men vågar han ta efter detta?

Angående diskussionen ovan har jag inte följt med i turerna, har inte heller sett dokumentären än. Men framkom det egentligen något nytt i sig? Nordkoreas olagliga affärer har ju varit kända länge.
Det nya är väl att man fick det hela svart på vitt och att Nordkoreas ambassad här i Sverige verkar vara någon slags sambandcentral för skumraskaffärer. I övrigt inget anmärkningsvärt, sett till vad man vet om deras affärer. Mycket välgjord dokumentär dock och med en hängivenhet från mullvaden av sällan skådat slag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in