Citat:
Ursprungligen postat av
popll
Jobbade du med försäkringar eller? Varför drevs de från London
Bedrägerier kallar du det, men de har väl lika rätt att nyttja sina försäkringar,
Har svårt att tycka synd om "banker" och investeringsinstitut som inte drar sig för att blåsa både stor och liten. Senast 2008 kraschen
Nej, inte specifikt med försäkringar.
Mitt uppdrag vid denna tid var för en organisation som bekämpar internationell kriminalitet.
London är med sin ”London Market”, sedan flera hundra år tillbaka, världens centrum för försäkringar.
Globala specialförsäkringar och högriskförsäkringar inom allt från infrastruktur, handel, sjöfart, flyg, naturkatastrofer - återförsäkringar - mäklare - riskanalytiker - skadeutredare mm.
Nordkoreas lyckade försäkringsbedrägerier och misslyckade försök till försäkringsbedrägerier genom åren, framförallt på den globala marknaden för återförsäkringar. Ledde till slut fram till att Nordkorea banlystes på ”the London Market”.
Tecknar man högrisklivförsäkringar på medlemmar ur Nordkoreas elit genom det statliga och enda Nordkoreanska försäkringsbolaget, som i sin tur återförsäkrar på den globala marknaden, och sedan blir avslöjad med att begära ersättning och utbetalning, trots att personen fortfarande är i livet eller att förfalskade dokument såsom dödsattester eller olyckstillfällen visar sig vara konstruerade blir man anklagad för bedrägeri.
Kräver man ersättning vid en fartygsolycka, som den utanför Wonsan i april 2005 då uppgifterna att så gott som alla 129 ombordvarande omkommit trots att det endast var 90 meter till närmaste ö på grund av hypothermi i det iskalla vattnet, men väderleksrapporterna meddelade att den vattentemp som Nordkoreanerna uppgivit inte alls stämde.
När begäran från utredarna att med dykare få besiktiga vraket nekades detta.
Jag skulle kunna bifoga en kilometerlång lista på bedrägerier eller bedrägeriförsök från den kriminella regimen i Nordkorea, men jag nljer mig med ovastående två exempel.