2020-10-11, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Visst kan han rent teoretiskt ha kommit ut i tillräckligt god tid för att utföra mordet, jag har aldrig hävdat annat.
Men!
Jag hörde inget på presskonferensen om att han också hade kunnat komma ut för sent, utan åklagare Krister Petersson hävdade att SE kom ut på trottoaren kl 23.19.
Dessutom hävdade han att tidsregistreringen 23.19 skedde i samband med detta.
Det är ett påstående han definitivt INTE har täckning för.
Ödmjukhet inför sakernas komplexitet?
Bedöm själv.
Du har uppenbarligen ett mycket svagt sinne för sakernas komplexitet om du hävdar detta.
Att Stefan Glantz bara kände igen Anna och Karin betyder självfallet inte att endast de var där under de kommande tio minuterna.
Att det ”snurrade huvudet” på Anna säger hon själv, och hon kan inte identifiera någon av de övriga.

När det gäller ”hundraprocentigt säkra slutsatser”
:
Kan du exempelvis till hundra procents säkerhet påstå att månen inte består av ost?
En del påstår att den faktiskt gör det, och om du inte varit där själv och smakat så kan du inte vara hundraprocentigt säker.
De människor som förfäktar teorin har utvecklar en resistens mot alla argument som går på tvärs med deras världsbild.
Säkerligen går det även att hitta en och annan åklagare, psykiatriker och polis bland denna teoris anhängare.

Jag tolkar ditt resonemang som att du jämställer SE som gärningsmannen med att månen är gjord av ost och att de är någorlunda lika sannolika/osannolika. Är det korrekt uppfattat?Som jag sagt hundratals gånger så är jag totalt prestigelös och backar direkt om SE kan avskrivas. Hur gör du OM det skulle komma fram bevis på hans skuld? Det pratas om något samtal som kan vara viktigt/avgörande vilket jag har svårt att tro, men hur skulle du ställa dig till det?
Citera
2020-10-11, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Hans poäng var väl snarare att du skrev att SE har alibi fast du själv kommer fram i ditt resonemang till att han INTE har det.

Vi här på Flashback är INTE polis eller åklagare.
Skulle man måsta bevisa någons skuld här skulle tråden inte existera eftersom konkreta bevis saknas i detta fall.
Vi är inte i en rättssal SE är inte åtalad.
OM du tycker att indiciekedjan mot SE är löjlig svag så undrar jag vad du har för krav på en stark indiciekedja??
Det finns ingen annan kandidat som har så många indicier mot sig inte ens i närheten.
Ingen annan kandidat har den helhet som SE har inte ens nära där heller.

Ändå finns det saker på honom som inte är helt kända av allmänheten än.
T.ex.samtal ringda från den där telefonen i stugan i Idre.
Jag vet VEM som ringde dem och VART personen ringde.
Tyvärr kan jag inte berätta det än men den tiden kommer var så lugn,
Tillsammans med andra kommande avslöjanden kommer kanske sannolikheten för att SE är GM att öka från ca 80 till säg 90%.

Jag skrev ”i stort sett säkra alibi” och pekade på vissa omständigheter som knyter honom till brottsplatsen som vittne och inte som gm. Där är observationen av LJ en av dem, och beskrivningen av ungdomarna som gav första hjälpen en annan. Att han kunde känna till Lisbeths signalement på gm en tredje osv.
Du hittar fler omständigheter i MOPspanarens Att-satser.
Alla dessa lyckades KP ”runda”.
En helhetsbild av en ganska barnslig gubbe. Ganska fumlig med kalaskula och dålig kondition framträder.
En person som beskrivs som fullständigt otänkbar som gm.
Därtill kan läggas att han inte var känd för att gå omkring med revolver på 1,2 kilo i sin lilla handledsväska, och att han inte hade den övernaturliga iskyla som krävs för att framhäva sig i media på det sättet.
Spåret är ett skämt, och alla galenskapare som driver det inklusive författare sneda psykdoktorer och poliser bör ta ett steg in i verkligheten och upphöra att avkräva oss andra hundraprocentiga bevis för att han är oskyldig.
I jämförelse med övriga miljarder människor med vattentäta alibin så har han en klar fördel i att han till skillnad från dem med mycket hög grad av säkerhet kan knyta sig till brottsplatsen 1-5 minuter efter mordet.
Citera
2020-10-11, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag tolkar ditt resonemang som att du jämställer SE som gärningsmannen med att månen är gjord av ost och att de är någorlunda lika sannolika/osannolika. Är det korrekt uppfattat?Som jag sagt hundratals gånger så är jag totalt prestigelös och backar direkt om SE kan avskrivas. Hur gör du OM det skulle komma fram bevis på hans skuld? Det pratas om något samtal som kan vara viktigt/avgörande vilket jag har svårt att tro, men hur skulle du ställa dig till det?

Det är bara ett löst hypotetiska resonemang.
Ja hur skulle jag göra då?
Bekännelsebreven blev ett magplask, vad skulle sådana bevis kunna bestå i när man inte kommit i närheten av något forensiskt?
Citera
2020-10-11, 11:10
Medlem
Citat:
Bekännelsebreven blev ett magplask, vad skulle sådana bevis kunna bestå i när man inte kommit i närheten av något forensiskt?

Om det kom fram saker som definitivt ger SE alibi skulle jag utan att tveka påpeka att mina teorier varit fel. Jag är tveksam till att många på Flashback skulle acceptera SE som gärningsman. Återigen är det vad jag TROR.
Citera
2020-10-11, 11:22
Medlem
Citat:

Det blir naturligtvis väldigt svårt att hitta bevis. Kanske något från hans f d fru? Ett bekännelsebrev som dyker upp?Jag är av åsikten att vi aldrig kommer att få något svar på vem som mördade Palme.
Citera
2020-10-11, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Jeppssons vittnesmål trettiofyra år efter mordet är inget en utredare ska ta på allvar.
Speciellt inte när kvällstidningar antyder att Skandiamannen skulle vara gm. Då svänger han, precis som exempelvis MP, rätt snabbt och hans nya tyckande går helt isär mot hans tidiga vittnesmål. Ganska dåligt att ens bry sig om Jeppssons tyckande nu. Beakta hans tidiga vittnesmål, resten är bara tyckande och vända kappan efter vinden.
Ja, och dessutom har man bara fått honom att över 30 år senare öppna upp för ”möjligheten” att det kan ha varit han. Vad har han att gå på? Mörka kläder och bred ryggtavla?
Citera
2020-10-11, 20:26
Medlem
Citat:
Det blir naturligtvis väldigt svårt att hitta bevis. Kanske något från hans f d fru? Ett bekännelsebrev som dyker upp?Jag är av åsikten att vi aldrig kommer att få något svar på vem som mördade Palme.

Kontrar med ett svar i din egen stil:

”Jag är av åsikten att vi aldrig kommer att få något svar på vem som mördade Palme”.

Vill du ha ett svar som inte är Engström?
Är det viktigt med en ensam galning, eller skulle du välkomna en annan lösning - även om det skulle innebära att mordet skulle visa sig vara planerat?
Citera
2020-10-11, 20:50
Medlem
Citat:

”Jag är av åsikten att vi aldrig kommer att få något svar på vem som mördade Palme”.

Är det viktigt med en ensam galning, eller skulle du välkomna en annan lösning - även om det skulle innebära att mordet skulle visa sig vara planerat?

Jag har redan svarat och gör det igen, är totalt prestigelös och välkomnar lösningen OAVSETT vad den består av. Du då? "Tolererar" du SE om bevisen skulle komma fram?
Citera
2020-10-11, 20:58
Medlem
Citat:

Jag kan förtydliga, kommer det fram saker som ger SE ett 100% alibi ska jag buga och bocka och säga att du hade rätt. Det är därför jag säger att jag är OSÄKER på honom och överhuvudtaget det mesta kring mordet.
Citera
2020-10-11, 22:52
Medlem
Citat:
Jag kan förtydliga, kommer det fram saker som ger SE ett 100% alibi ska jag buga och bocka och säga att du hade rätt. Det är därför jag säger att jag är OSÄKER på honom och överhuvudtaget det mesta kring mordet.

Även om svaret inte var relaterat till frågan, så släpper vi det.
Är det hundra procents säkerhet som gäller så är det.
Om han inte till hundra procents säkerhet går att avskriva, så kommer du aldrig att ha någon annan teori om hur mordet på Olof Palme gick till?
Då börjar man ana ett önskemål från din sida om att du verkligen vill och krigar för den lösningen.
Det går ju att göra det både offensivt som du eller defensivt som många andra.
Både du och jag är på det sättet extrema eftersom vi står på olika sidor.
Vi är båda flitiga debattörer med diametralt olika åsikter i skuldbevisningsfrågan.
Enligt mitt förmenande har jag den genom moral och etik och logik utformade lagtexten på min sida, men du har uppenbarligen åklagar och polisväsendet på din sida.
De som under tre års tid bäddat för att anklaga en sedan 20 år tillbaka omvittnat snäll, fridsam och avliden grafiker för ett brott som de inte på minsta sätt kan styrka att han begått.
Jag är oroad över vart Sveriges rättsväsende håller på att ta vägen om den med sådan målmedvetenhet och på oerhört tveksamma grunder försöker att lägga ner utredningen genom att lägga skulden på en utvald syndabock.
Vilket är allvarligast?
Att den eventuellt obehagliga sanningen kommer i dagen, eller att det svenska rättsväsendet ska krackelera och gå i riktning mot hur det ser ut i diktaturer?
Korruption i förhållandet rättsväsendet och den politiska makten kommer vi aldrig att komma ifrån - den finns överallt - och kommer alltid att finnas, men hur tydlig kan den tillåtas bli innan den på allvar slår tillbaka mot demokratin?
Är förhoppningen att en tillräckligt stor andel av befolkningen går på desinformationen?
I detta fall har det gått ut på att under en tid blåsa upp en folkopinion mot Engström, och när sedan tiden var mogen på det mest pompösa sättet lansera det rättsliga utlåtandet som visade sig bestå av luft, luft och luft...
Senast redigerad av MacMackay 2020-10-11 kl. 23:04.
Citera
2020-10-11, 23:37
Medlem
Citat:
Jag skrev ”i stort sett säkra alibi” och pekade på vissa omständigheter som knyter honom till brottsplatsen som vittne och inte som gm. Där är observationen av LJ en av dem, och beskrivningen av ungdomarna som gav första hjälpen en annan. Att han kunde känna till Lisbeths signalement på gm en tredje osv.
Du hittar fler omständigheter i MOPspanarens Att-satser.
Alla dessa lyckades KP ”runda”.
En helhetsbild av en ganska barnslig gubbe. Ganska fumlig med kalaskula och dålig kondition framträder.
En person som beskrivs som fullständigt otänkbar som gm.
Därtill kan läggas att han inte var känd för att gå omkring med revolver på 1,2 kilo i sin lilla handledsväska, och att han inte hade den övernaturliga iskyla som krävs för att framhäva sig i media på det sättet.
Spåret är ett skämt, och alla galenskapare som driver det inklusive författare sneda psykdoktorer och poliser bör ta ett steg in i verkligheten och upphöra att avkräva oss andra hundraprocentiga bevis för att han är oskyldig.
I jämförelse med övriga miljarder människor med vattentäta alibin så har han en klar fördel i att han till skillnad från dem med mycket hög grad av säkerhet kan knyta sig till brottsplatsen 1-5 minuter efter mordet.
Jag ser det snarare som besvärande för honom att han är knuten till mordplatsen ungefär vid tidpunkten för mordet, att han stämmer rätt hyfsat med signalementet .att vissa saker i GMP främst Clarkes tankar om hur mördaren troligen agerat efter mordet stämmer rätt väl på SE.
Ja Clarkes tankar stämmer ju till punk och pricka.
Dessa och ett antal fler saker ser jag som besvärande medan du anser att det är positivt för honom att vara knuten till mordplatsen,
Ok skulle SE verkligen vara vara knyten till brottsplatsen några minuter efter mordet så skulle det ha varit ett rätt gott alibi onekligen,
Tyvärr för dig och för SE så är han ju på intet sätt det.
Knuten till mordplatsen minutrar EFTER mordet.
Citera
2020-10-12, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag ser det snarare som besvärande för honom att han är knuten till mordplatsen ungefär vid tidpunkten för mordet, att han stämmer rätt hyfsat med signalementet .att vissa saker i GMP främst Clarkes tankar om hur mördaren troligen agerat efter mordet stämmer rätt väl på SE.
Ja Clarkes tankar stämmer ju till punk och pricka.
Dessa och ett antal fler saker ser jag som besvärande medan du anser att det är positivt för honom att vara knuten till mordplatsen,
Ok skulle SE verkligen vara vara knyten till brottsplatsen några minuter efter mordet så skulle det ha varit ett rätt gott alibi onekligen,
Tyvärr för dig och för SE så är han ju på intet sätt det.
Knuten till mordplatsen minutrar EFTER mordet.

Jo han är på många sätt ”knuten” till brottsplatsen EFTER mordet.
Bl.a. observationen av LJ, att han visste att Lisbeth Palme uppfattat att gm bar mörkblå täckjacka. Att han kunde redogöra för upplivningsförsöken innefattande mun mot mun metoden med mera.

Men ingenting knyter honom till brottsplatsen FÖRE mordet.
Inte ens till trottoarsträckan på 59 meter mellan utgången Sveavägen 44 och brottsplatsen.
Det är fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in