Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-10, 17:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
De flesta inlägg på tråden är intressanta ,många kommer med olika lösningar med hjälp av förhör som nu ser dagens ljus.
Ditt svar till mig är dumdrygt och jag kommer att fortsätta tro vissa saker.
Att Palme blir skjuten av en rasande ,hatisk pappa vilket har en yngre dotter som utnyttjats är för mig utopi.
Jag menar att möjliga motiv från Palmes privatliv inte har utretts av vare sig PU eller andra aktörer inkl privatspanare.

Citat:
Jag tror inte att Palmes familj ligger bakom mordet.
Det tror inte jag heller och det är inte heller vad jag menar. Jag menar att det kan ha funnits/finnas ett utpressningsmoment där 'byk' från Palmes privatliv skyddas på bekostnad av att mordet förblir olöst.

Citat:
Det här är ett forum där vi spekulerar och tror. Ingen av oss vet sanningen.
Det är ju precis det som är min poäng?

Citat:
Din dryga ton i ditt inlägg tyder på att du vill ha ett meningslös diskussion .Det ställer jag inte upp på.
Det är i så fall allt annat än min avsikt.

Citat:
I mina kommande inlägg kommer jag att försvara LP och hennes familj. Vill inte ha dryga svar från dig!
Därmed är min diskussion med dig avslutad.
Det är precis den här responsen som jag menar har lett till att det här alternativet inte har blivit utrett. Min personliga inställning är att Olof Palme kämpade för den lilla människan i kampen för fred, rättvisa och demokrati och att hans familj i allt väsentligt delade den inställningen.

Det här får emellertid inte förhindra att eventuella privata/personliga motiv utreds. Även den bäste kan begå misstag som honey traps, politiska 'kompromisser', gränsande till korruption, etc ...

I förlängningen så är det trots allt så att Sanningen om mordet, hur den än ser ut, som bäst tjänar rättvisa och demokrati.

Medborgaren är inte ett barn som måste 'skyddas' från obehagliga Sanningar. Medborgaren utgör grundpelaren i varje demokrati värd namnet.

Och jag tror att du håller med mig här (vill inte verka "dryg").
Citera
2020-10-10, 18:12
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Jag menar att möjliga motiv från Palmes privatliv inte har utretts av vare sig PU eller andra aktörer inkl privatspanare.

Det tror inte jag heller och det är inte heller vad jag menar. Jag menar att det kan ha funnits/finnas ett utpressningsmoment där 'byk' från Palmes privatliv skyddas på bekostnad av att mordet förblir olöst.

Det är ju precis det som är min poäng?

Det är i så fall allt annat än min avsikt.

Det är precis den här responsen som jag menar har lett till att det här alternativet inte har blivit utrett. Min personliga inställning är att Olof Palme kämpade för den lilla människan i kampen för fred, rättvisa och demokrati och att hans familj i allt väsentligt delade den inställningen.

Det här får emellertid inte förhindra att eventuella privata/personliga motiv utreds. Även den bäste kan begå misstag som honey traps, politiska 'kompromisser', gränsande till korruption, etc ...

I förlängningen så är det trots allt så att Sanningen om mordet, hur den än ser ut, som bäst tjänar rättvisa och demokrati.

Medborgaren är inte ett barn som måste 'skyddas' från obehagliga Sanningar. Medborgaren utgör grundpelaren i varje demokrati värd namnet.

Och jag tror att du håller med mig här (vill inte verka "dryg").

Fet. Det var förmodligen och förhoppningsvis en del av hans personlighet. Jag anser också att han verkade vara makthungrig, karriärlysten, extrem vinnartyp/dålig förlorare, överdrivet elak i debatter, omgav sig med jasägare, ljög när det gynnade honom o partiet.

Egenskaper som man lätt får fiender av.
Citera
2020-10-10, 18:42
Medlem
Basfaktas avatar
I EAP-översikten finns en utredning 12365 "Utredning kring blå VW Passat i Märsta". Vad den utmynnade i framgår inte av översikten.
Citera
2020-10-10, 19:16
Medlem
Basfaktas avatar
Jag har väl hittills inte haft anledning att misstänka Svarten för Palmemordet och det gör jag inte nu heller.

Men förhören med de läkare som vårdade honom på Säters fasta paviljong väcker frågor.

Tydligen var det så att Svarten skött sig så bra att han vid tiden för mordet fick bo i en villa på psyksjukhusets område. Han hade daglig anmälningsplikt vilket innebar att han personligen skulle visa upp sig på sjukhuset.

Nu tycks den ordningen med tiden ha flummat ur så att Svarten emellanåt inte kom upp själv till sjukhuset utan ringde istället. Särskilt nattetid var det ingen direkt kontroll utan Svarten kunde ha befunnit sig någon annanstans och dagen därpå ringt till sjukhuset och anmält sin närvaro.

Ingen anställd på sjukhuset kunde ta reda på varifrån Svarten ringde.

På mordkvällen var det någon person som sett honom i en röd bil med några kompisar. De skulle åka och träna. De var alltså inte på sjukhusområdet utan ute i samhället Säter.

En anställd hävdade inledningsvis att han pratade med Svarten på förmiddagen den 1/3 men ändrade sedan uppgiften till 3/3.

Det var väl Svartens fästmö som gav honom alibi för mordkvällen? Men i det förhöret var inga tider angivna.

Som sagt. Från detta till statsministermordet är det mycket långt. Finns inte minsta bevis. Det är väl inte ett enda vittne vid Sveavägen som säger att de sett Svarten?

Men jag reagerade över den dåliga kontrollen och Svartens möjligheter att röra sig lite hur han ville utan att någon kollade honom. Om han inte var inblandad i Palmemordet så kan han under sina "permissioner" ha deltagit i väpnade rån och andra brott.

Märklig ordning.
Citera
2020-10-10, 19:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Fet. Det var förmodligen och förhoppningsvis en del av hans personlighet. Jag anser också att han verkade vara makthungrig, karriärlysten, extrem vinnartyp/dålig förlorare, överdrivet elak i debatter, omgav sig med jasägare, ljög när det gynnade honom o partiet.

Egenskaper som man lätt får fiender av.
Du får givetvis ha din uppfattning. Min poäng är att det finns en risk i att man blir blind för scenarion som hotar ens ofrånkomligt idealiserade bild av offret med anhöriga. Här inkluderar jag mig själv.

Det gäller samtliga (misstänkta) politiska mord jag har intresserat mig för så här långt. Mord på personer vars politiska/humanitära gärning jag håller mycket högt.

Det blir en balansakt mellan att till varje pris söka sanningen vs att värna om deras minne.

Vi är alla bara människor.
Citera
2020-10-10, 19:31
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Har du sett direkta lögner från Anders Jallai? Erik Skoglund har förutom sina märkliga insatser angående utredningen av dubbelmorden på Cats Falck och Lena Gräns också varit med och lagt ner utredningen om mordet på Peter Imre Virag i september 1986.

Uppgifterna om ryssligan är bland det viktigaste som kommit fram genom frisläppandet av MOP-dokument. Det råder för min del ingen tvekan om att det finns ”näring i det tipset”.

Vem var det nu som blev borgmästare?
Vad som senare händer efter kollapsen är viktigt.
Balmages är mitt i smeten.
Tambov mafia.

Citat
"Metallinn."

For a while Estonia—a country with hardly any non-ferrous metal deposits—became the sixth-largest exporter of metals in the world, thanks to illegal transfers from Russia, sold on to or via local entrepreneurs. This trade was so criminalized and lucrative that turf wars escalated to the point that Tallinn briefly became Europe's most violent capital. In the so-called "bloody autumn" of 1994, for example, Estonia alone reportedly experienced up to 100 gang-related murders.

The Russian-based gangs were especially eager to internationalize.

https://news.err.ee/940477/feature-beware-the-underworld-merchant-adventurer

www.congress.gov*› house-report

H. Rept. 107-454 - JUSTICE UNDONE: CLEMENCY ...

Scott played a key role investigating the pardons of Marc Rich and Pincus Green ... Rich's company has denied using the port of Tallinn..

books.google.se*› books
United States Congressional Serial Set
2004*·*United States
35 The report further states that Marc Rich provided the seed money ... Tallinn is notorious for being controlled by the Russian mafia . Rich's..

129.119.70.30*› mediaPDF
George W. Bush Presidential Library Collection - The George W. Bush ...

14 Mar 2002 —*__Marc Rich and Pincus Green have a history of illegal and ... trading going in and out of the Estonian port of Tallinn,

www.firstpost.com*› world
Marc Rich, "King of Oil", laid to rest in quiet Israel ceremony - Firstpost

KIBBUTZ EINAT, Israel (Reuters) - Billionaire Marc Rich, the pioneering oil trader who was also a fugitive from U.S. justice for tax evasion, racketeering and..
Senast redigerad av Gothus 2020-10-10 kl. 20:04.
Citera
2020-10-10, 19:59
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
I EAP-översikten finns en utredning 12365 "Utredning kring blå VW Passat i Märsta". Vad den utmynnade i framgår inte av översikten.

Bör noteras

Också uppslaget R 7540 med man som håller för ansiktet. Verkar inte vilja bli fotograferad/säkerhetsmedveten.
Citera
2020-10-10, 21:25
Medlem
Kopparkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ja, vi har dessutom gruppen/spanarna som mordkvällen spanade på prostitutionstrafiken på Malmskillnadsgatan och klubben Oxen. Med polis Hans Ljunglin i spetsen. Följande är nu begärt utlämnat:

''Kompl avsnitt spaning prostitution Malmskillnadsg o Oxen 860228-860301 Innefattande spaningsgrupp m Hans Ljunglin''.

Vi får se om 2-3 månader om det blir något napp.

Den är riktigt bra! Ser fram emot.
Där kan Klöfverskjöld dyka upp om det hampar sig.
Citera
2020-10-10, 21:33
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparkalle
Den är riktigt bra! Ser fram emot.
Där kan Klöfverskjöld dyka upp om det hampar sig.

Brukar inte gilla Lena Mellin, men här är det raka rör från kvinnan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/7lBR8K/det-markliga-ar-att-han-inte-svarar-nej
Citera
2020-10-10, 21:46
Medlem
Kopparkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Om den här mannen fanns, vilket är långt ifrån säkert, så måste det vara någonting på nivån att Lisbeth deltar i mörkläggningen av det. Den excentriska Alf Enerström, som var i begynnande psykisk ohälsa, fungerar i mitt tycke inte här. Det hade inte funnits någon anledning att inte hänga ut honom till utredningen. Om det har hänt så måste det vara någonting helt annat.

Det är troligtvis alldeles för konspiratoriskt, och har tio solida, realistiska motargument mot sig. Men eftersom det är ett konspirationsforum (och fredagkväll) kör jag den.

Jag kommer att tänka på en svårbedömd uppgift från Boboslacke/Olof Frånstedt. Gärningsmännen fanns i den så kallade Lennartgruppen men såg mordet som rättfärdigat efter att Palme gjort någonting konkret inom ramarna för landsförräderi. Händer någonting under kvällen som får walkie/talkie-männen att ställa om från övervakning, till handling? Exempelvis kontakt med fel person.

Förhör med Lennart beställt.
Citera
2020-10-10, 21:53
Medlem
Kopparkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

Men bara ett en blå Passat är intressant är intressant
Citera
2020-10-10, 22:58
Medlem
af-Sintistolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Tror och tror. Jag menar att det är en möjlighet värd att lyftas. Det här är dessutom både Lena Anderssons och Borgnäs uppfattning. Att den här möjligheten i någon variant INTE har utretts vare sig av myndigheter eller privatspanare.

Eller en kombination av "honey trap" och "Rikets säkerhet".

Jag är hyfsat inläst på mordet på JFK och där finns det en hel del paralleller avseende närståendes ovilja att kritisera diverse utredningar och påvisade missförhållanden. Att t.ex. JFK's broder RFK kan ha varit inblandad i försöken att lönnmörda Fidel Castro, men att en sådan operation "back fired" och istället mördade hans bror, är en sådan teori som har figurerat i litteraturen.

Nu tror jag personligen inte det, men det är väl värt att undersökas och diskuteras.

Jo. Om det enbart hade handlat om en enskilds hämndaktion så hade det varit svårt att lägga locket på. Men som sagt, det kan ha varit en kombination.

Fast det kan du inte veta. I synnerhet eftersom det alternativet inte alls ha utretts. Familjen och då i synnerhet Lisbeth har varit en helig ko från dag ett.

Det här kan i så fall ha hänt långt bak i tiden. Vem vet.

OM familjen (medlemmar av) och topparna inom SAP och regeringen var delaktiga i en mörkläggning av mordet så kan det i huvudsak ha två förklaringar:

1. Skydda parti och regering samt Palmes minne och familj mot smuts som skulle komma i dagen om mordet löstes.

2. Skydda Sverige som nation och samhällsbygge om det blev känt vilka som låg bakom.

Eller någon slags kombination.

Jag håller med. Efter att ha varit totalt övertygad om CP:s skuld så vände Mårten Palme i princip tvärt tidigare i år efter att KP gjort sitt utspel i februari och det ryktades att denne ville satsa på Skandiamannen. Ännu märkligare blev det när Mårten var både nöjd och lättad efter en presskonferens där det, bortsett från offentliggörandet av ett internt PM, inte framkom något nytt överhuvudtaget. Den märkliga lättnaden har väl snarast att göra med nedläggningen av utredningen. Det tolkar jag som att MP antingen i) är helt oinsatt i mordet och är likgiltig huruvida det blir löst eller ii) känner till vissa omständigheter som inte skall få komma till allmänhetens kännedom.

OPs fascination för den politiska storstjärnan JFK torde ha varit stor. Han deltog i dennes begravning i Washington och gick i sorgemarschen med Erlander och många andra men var inte med vid det officiella besöket i Vita Huset. Jag tror att OP ville röra om i grytan säkerhetspolitiskt och tog medvetet stora risker, det fick bära eller brista helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in