Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-03, 15:52
Medlem
Gothuss avatar
Från Cats Falck-tråden:

Citat:
Postat av*ben-varfor

Från MOP-tråden och M V Agrippa #94894:

Det ryktades i poliskretsar att en rysk kvinna skulle haft en chokladaffär på Sveavägen, norr om mordplatsen men söder om Grand . Hon Skulle också bedrivit en prostitutionsring på färjorna till Leningrad och varit gift med en svensk lärare. Via färjorna fanns en Koppling till Alexander Balmages .*Ryktet säger också att hon och läraren på privat umgåtts med Erik Skoglund.
Han har rötterna i Älvdalen och är morbror till de båda Baseball-poliserna Matzols.

Fanns en chokladbutik på Sveavägen 60 vid tiden för MOP. Har dock inte funnit några kopplingar till den ryska donnan. Har för mig det är Anders Jallai som skriver att ES hade kontakter med andra länders hemliga tjänster så ur den synvinkeln är det intressant att utröna om det finns någon näring i påståendet.
Jallai som sanningsvittne?
Annars intressant med maffiakoplingar från St Petersburg, Leningrad.
Gissa vem som blev borgmästare i St Petersburg efter kollapsen?
Citera
2020-10-03, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Kort sagt, ja. Mot slutet var Styckis uppfattning klar att "Nisse" var GM och som sådan
handplockad av CGÖ.
Intressant information!
Jag har under dagen läst inläggen om Nisse och kom fram till att det är nog inte han som är GM.
Så läser jag ditt inlägg...så nu vänds allt upp och ner igen.
Tyckte han dementi i lokala tidningen stod för att han var oskyldig på något vis.
Att CGÖ är inblandad är jag övertygad om. Hans namn figurerar i för många sammanhang för att man ska kunna bortse från honom. Verkar vara en typ som får människor att plocka fram sin sämsta sidor.
Ett inlägg i tråden uppger från någon som kände honom att Nisse inte var politiskt intresserad och Palmehat var inget han kopplade ihop med honom.
Vet du vad Nisse dog av?
Han verkar inte ha haft så roligt de sista åren av sitt liv.
Han borde rimligtvis ha blivit belönad .Kanske han satsade sina blodpengar på nöjen i Brasilien!
Senast redigerad av tradera 2020-10-03 kl. 17:13. Anledning: felskrivning
Citera
2020-10-03, 16:35
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Kort sagt, ja. Mot slutet var Styckis uppfattning klar att "Nisse" var GM och som sådan
handplockad av CGÖ.

Rimligt resonerat av Ö om det stämmer. En tipsare kallar honom Sveriges skickligaste med vapen. Har alltid tänkt att scenariot med utländska legosoldater - Jean-Claude Darville, Patrick Haemers, Nigel Barnett med flera - känns fel. Är att gå över ån efter vatten. Här bränns det mer. Tack för era inlägg, väldigt intressant.
Senast redigerad av H24 2020-10-03 kl. 16:40.
Citera
2020-10-03, 16:58
Medlem
den daer ESTEN med walkie-talkie, som igenkaendes av 2 estniskor kort foere mordet,
var och hur lever han idag?
Citera
2020-10-03, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Tar man foton av sig själv heilandes vid Brandenburger Tor och judiska kyrkogårdar kan man inte passera som politiskt ointresserad. Frågan är om det ens går att genomföra ett tydligare politiskt ställningstagande
Jag skrev otydligt jag menade att Nisse inte var politiskt intresserad.
Var CGÖ politiska hemvist var behöver man inte gissa, ganska uppenbart.
Citera
2020-10-03, 17:43
Medlem
Kan personen som sköt Palme ha autism ?
En sådan brukar ju inte kunna bete' sig som de flesta andra. Som t.ex. dubbelmördaren i Linköping, han lyckades dölja sitt brott länge.
Citera
2020-10-03, 17:43
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Stieg Larssons milleniumserie är inte enbart fiktion utan nyckelromaner med verkliga personer namngivna som har diskuterats och kommer att diskuteras i anslutning till MOP.

Mot bakgrund av att vi nu vet, från Emma Rotschilds förhör TA12902 att Olof Palme varit övervakad sedan tidigt 80-tal så verifierar det Stieg Larssons uppgifter att det fanns en sådan övervakning. "Luftslottet som sprängdes " är där med relevant för MOP. Och Emma Rotschild lär du inte övertyga någon om att vara väldokumenterad vänsterextremist.

Dina invektiv för att deraila en objektiv och saklig diskussion är inte värda att diskuteras, de säger mer om dig än om mig.
TA12902 Tillägg, 860616
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Rothschild träffade Olof Palme under ett besök i London september 1981. Olof Palme talade då om att han och andra i socialdemokratiska partitoppen skulle vara utsatta för s k ”dirty tricks".

Detta skulle innebära att han och några andra skulle vara utsatta för övervakning dygnet runt.

Övervakning skulle skötas av några personer som för detta var särskilt hyrda av folk från ”högersidan". Personerna skulle dock inte vara knutna till något speciellt parti. Detta skulle Olof Palme ha fått hört av förre rikspolischefen Carl Persson. Den sista uppgiften är dock inte Rothschild säker på.

I ett tidigare inlägg i tråden har jag citerat Stieg Larsson från "Luftslottet som sprängdes" där han sätter in MOP i sitt sammanhang. Jag väljer det eftersom du nämner LGWP's romaner.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Men för att återgå till det GW sa att:
”Personer med säkerhetsförflutet som går omkring och tror på fullt allvar att Palme spionerar för ryssarna när han i själva verket var gammal CIA-agent. Sådana människor är bevisat farliga i många situationer"
Samma tema återkommer i Stieg Larssons roman ”Luftslottet som sprängdes” där SL från sidan 102 beskriver hur den ”särskilda Sektionen för Analys” SSA bildades 1964 inom Säpo och fick egen budget av dåvarande statsministern Tage Erlander, varefter den avfördes ur organisationsplanen för RPS/Säk och ”levde sitt eget liv” utom parlamentarisk kontroll.

En detalj som man kanske inte reflekterar över är att Tage Erlander som statssekreterare vid Socialdepartementet faktiskt var RPS/Säk (Säpo) ”högste chef” under andra världskriget.
http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4po

Där Leif G W Persson lämnar oss i okunskap om vad han menar med en ”mindre konspiration” inom Säpos väggar där fyller Stieg Larsson i med att beskriva en sådan grupp. Nedan följer de delar där SL hänvisar till Palmemordet.

sid 108 ff
Det känsligast av alla ärenden var förstås Olof Palme.

Gullberg mindes varje detalj av valdagen 1976. För första gången i modern historia hade Sverige fått en borgerlig regering. Dessvärre var det Thorbjörn Fälldin som blev statsminister, inte Gösta Bohman som var en man av den gamla skolan och oändligt mycket bättre lämpad.

Men framför allt var Palme slagen och därmed kunde Evert Gullberg andas ut.

Palmes lämplighet som statsminister hade varit föremål för fler än ett lunchsamtal i de allra hemligaste korridorerna på RPS/Säk. 1969 hade Per Gunnar Vinge fått sparken sedan han satt ord på den åsikt som delades av många inom Avdelningen - nämligen övertygelsen att Palme kanske var inflytelseagent för den ryska spionorganisationen KGB. Vinges åsikt var inte kontroversiell i det klimat som rådde inom Firman.

Dessvärre hade han öppet dryftat saken med landshövding Ragnar Lassinanti vid ett besök i Norrbotten. Lassinanti hade höjt ögonbrynen två gånger och därefter informerat regeringskansliet med följden att Vinge fick kallelse om att inställa sig till ett enskilt samtal.

Till Evert Gullbergs förtrytelse hade frågan om Palmes eventuella rysskontakter aldrig fått något svar. Trots ihärdiga försök att fastställa sanningen och finna de avgörande bevisen – the smoking gun – hade Sektionen aldrig någonsin funnit minsta belägg för att så var fallet.

I Gullbergs ögon tydde detta inte på att Palme eventuellt var oskyldig utan möjligen på att han var en särdeles förslagen och intelligent spion som inte frestades att begå de misstag som andra ryska spioner hade gjort.

Palme hade gäckat dem år efter år.

1982 hade Palmefrågan åter aktualiserats då han återvänt som statsminister. Sedan föll skotten på Sveavägen och frågan blev för evigt akademisk
Stieg Larsson nämner inte mycket om mordet på Olof Palme med det han nämner är förvånansvärt relevant ännu idag med övervakning, misstänksamma Säpofigurer och högerextremister.

För min del bryr jag mig inte om det är höger eller vänster-extremister som är delaktiga i mordet på Sveriges statsminister. Mord är mord och förkastligt oavsett motiv och skall lagföras.
han satt och skrev på volym 4 när han dog, oken som skulle berätta allt om MOP.
Senast redigerad av heheho 2020-10-03 kl. 17:50.
Citera
2020-10-03, 17:48
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
MOSSAD?
Skönt att någon erkände till slut..
Lekeu flydde väl till Israel?
Lekeu är en lögnhals.
Han blev utsparkad från USA.

mossad var och svansade överallt i belgien även barnporrhärrvan.skulle kanske inte kalla dem drivande.
Senast redigerad av heheho 2020-10-03 kl. 17:50.
Citera
2020-10-03, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Kan personen som sköt Palme ha autism ?
En sådan brukar ju inte kunna bete' sig som de flesta andra. Som t.ex. dubbelmördaren i Linköping, han lyckades dölja sitt brott länge.
Nja tror jag inte.
Den person som varit nära den diagnosen ,är CA .Han har varit en trolig GM för en del även av mig under en kort period.
CA verkar också vara väldigt ensam och introvert på något vis.
Men så länge vi inte vet vem som är GM är allt möjligt.
Citera
2020-10-03, 18:57
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Från Cats Falck-tråden:

Jallai som sanningsvittne?
Annars intressant med maffiakoplingar från St Petersburg, Leningrad.
Gissa vem som blev borgmästare i St Petersburg efter kollapsen?

Har du sett direkta lögner från Anders Jallai? Erik Skoglund har förutom sina märkliga insatser angående utredningen av dubbelmorden på Cats Falck och Lena Gräns också varit med och lagt ner utredningen om mordet på Peter Imre Virag i september 1986.

Uppgifterna om ryssligan är bland det viktigaste som kommit fram genom frisläppandet av MOP-dokument. Det råder för min del ingen tvekan om att det finns ”näring i det tipset”.

Vem var det nu som blev borgmästare?
Citera
2020-10-03, 21:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Har du sett direkta lögner från Anders Jallai? Erik Skoglund har förutom sina märkliga insatser angående utredningen av dubbelmorden på Cats Falck och Lena Gräns också varit med och lagt ner utredningen om mordet på Peter Imre Virag i september 1986.

Uppgifterna om ryssligan är bland det viktigaste som kommit fram genom frisläppandet av MOP-dokument. Det råder för min del ingen tvekan om att det finns ”näring i det tipset”.

Vem var det nu som blev borgmästare?
Putin.
Citera
2020-10-04, 00:16
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag har samma som du med tillägg:

Uppvuxen i Furuvik utanför Gävle, mamman från trakterna
Enda barn verkar det som.
Föräldrarna flyttade senare till Gävle, fadern död före MOP

Hustrun född Eriksson i Karlskoga, men flyttade till Gävle som barn.
Det är där de borde ha träffats, de blev familj tidigt.

LN med hustru hade tre barn, f 1964-1968, vid tidpunkten för MOP, varav de två yngsta skrivna hos dem på Smultronstigen 20B i Karlsborg.

Dåvarande hustrun kan tyvärr inte hjälpa till. Hon avled i början av maj i år.

Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Märkligt är det. Den troligaste förklaringen är väl ett rykte utan bakgrund. Som sedan spridit sig. Inte alls ovanligt. Svårt att se något konspiratoriskt eller desinformation bakom detta som jag ser det.

Som vi redan konstaterat. Märkligt att Hukka inte hörts i utredningen. Förmodligen kommer vi aldrig att få reda på den fullständiga sanningen om AL och JH.

Tittar man på Joel Haukkas agerande gällande SÄPO informatören Bengt Henningsson , att han rörde sig runt Rosenband osv., Så agerar han i viss utsträckning som ett fjärrskydd för Olof Palme. Anders Larsson varnar för honom, går inte att komma ifrån att AL finns väldigt nära flertalet SÄPO anknutna personer.

Om man använder sig av den militära metodiken för källdrivning, den är inte hemlig på så sätt, finns i teoriböcker, och uttalad i press vid ett par tillfällen gäller följande . Om JH eller någon ur BARBRO klippte OP så är det antingen individuellt beslut eller så måste det kommit via Wikland. För Wikland var handläggaren och då går all kontakt till hans källor via honom, och är inför andra maskerade med källnamn när de syns i officiella dokument och diskussioner.

Eftersom att Haukka agerar i linje med ett fjärrskydd bör denna funktion då ansvaras av Wikland.
Därmed blir deras intresse för Contra-Stig Johansson väldigt intressant, samt det faktum att SJ både var avlyssnad enligt honom själv. Men även att han varit mål för utredning angående MOP tyder ju på att någon eller några hyste ett stort intresse och att det fanns skäl att titta närmare på SJ. Då inte bara Wikland utan även inom Polisen(Säkerhetspolisen).

Vad som föranleder det går utan mera info bara att spekulera över. Hans koppling till Alf Karlsson? Hans koppling till Viktor Gunnarsson? Hans koppling till gruppen inom SÄPO som övervakade OP? Eller är det ett konglomerat av ovanstående där samtliga tre är sidor har samma grundfundament ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in