Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-09, 21:52
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CWG
Vapensamlarens dotter var på samma bioföreställning som paret Palme. Vad fan är oddset liksom?

https://aktuelltfokus.se/vapensamlarens-dotter-var-pa-samma-bio-som-palme/

Oddsen är 0, när man läser vittnesmålen från Filippas två väninnor som varken du eller kim.fredriksson@aktuelltfokus.se gjort...
Citera
2020-10-09, 22:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Nej, snarare att LP skulle hamna i kläm mellan mäktiga intressen.
Hur då?
Citera
2020-10-09, 22:40
Medlem
FurirRevaers avatar
Lång, äldre man? Lika lång som Alf Enerström kanske? Hans sambo sa ju att han stack ut på stan den kvällen, och inte kom hem förrän efter midnatt eller däromkring.

Dock oklart varför de andra tre i sällskapet vid Grand inte sagt nåt offentligt om detta.
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Märklig och undanskymd uppgift. Två vittnen tror sig se det. Båda kontaktar utredningen första veckorna.

Först en Gun T som menar att Palme växlade ett par ord med en lång, äldre man, iklädd beige rock, vid gaveln på Grand. Hon uppger specifikt att det inte var sonen.

Därefter en Katrin E. Hon uppfattar att mannen som lång och iförd en beige rock. Han pratade med Palme och hon upplevde situationen som hotfull, att Palme såg rädd ut. Hon tolkar dock mannen som sonen och det är hennes första tanke när OP blir mördad. Sorgligt att det sista han gjorde var att bråka med sin son. Efter att ha sett Mårtens signalement svänger hon dock snabbt, det var definitivt inte han. En väninna på platsen noterade inte själva händelsen, men kan bekräfta att de var på platsen.

Katrin E upplever sig sedemera hotad av Solveigh Ribberdahl! Ribberdahl ringer upp henne personligen och argumenterar för att hon bör släppa det här. SG menar att det kan skada Lisbeth i onödan. SG formulerar sig välavvägt, men Katrin tolkar det hotfullt. Andemeningen att hon ska glömma det hon sett.

Så var leder detta? Har två av varandra oberoende vittnen drömt ihop samma långa man i beige rock på samma plats? Behöver dock inte Ingrid, Mårten och Lisbeth alla delta i mörkläggningen för att det ska fungera? Eller räcker det med bara Lisbeth? Konspirationen växer exponentiellt oavsett - om det har skett.

En underlig händelse värd att diskutera. MOP-mystik på topp.
Citera
2020-10-09, 22:55
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Lång, äldre man? Lika lång som Alf Enerström kanske? Hans sambo sa ju att han stack ut på stan den kvällen, och inte kom hem förrän efter midnatt eller däromkring.

Om den här mannen fanns, vilket är långt ifrån säkert, så måste det vara någonting på nivån att Lisbeth deltar i mörkläggningen av det. Den excentriska Alf Enerström, som var i begynnande psykisk ohälsa, fungerar i mitt tycke inte här. Det hade inte funnits någon anledning att inte hänga ut honom till utredningen. Om det har hänt så måste det vara någonting helt annat.

Det är troligtvis alldeles för konspiratoriskt, och har tio solida, realistiska motargument mot sig. Men eftersom det är ett konspirationsforum (och fredagkväll) kör jag den.

Jag kommer att tänka på en svårbedömd uppgift från Boboslacke/Olof Frånstedt. Gärningsmännen fanns i den så kallade Lennartgruppen men såg mordet som rättfärdigat efter att Palme gjort någonting konkret inom ramarna för landsförräderi. Händer någonting under kvällen som får walkie/talkie-männen att ställa om från övervakning, till handling? Exempelvis kontakt med fel person.
Senast redigerad av H24 2020-10-09 kl. 23:36.
Citera
2020-10-10, 00:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Nej tror jag inte!
Tror och tror. Jag menar att det är en möjlighet värd att lyftas. Det här är dessutom både Lena Anderssons och Borgnäs uppfattning. Att den här möjligheten i någon variant INTE har utretts vare sig av myndigheter eller privatspanare.

Eller en kombination av "honey trap" och "Rikets säkerhet".

Jag är hyfsat inläst på mordet på JFK och där finns det en hel del paralleller avseende närståendes ovilja att kritisera diverse utredningar och påvisade missförhållanden. Att t.ex. JFK's broder RFK kan ha varit inblandad i försöken att lönnmörda Fidel Castro, men att en sådan operation "back fired" och istället mördade hans bror, är en sådan teori som har figurerat i litteraturen.

Nu tror jag personligen inte det, men det är väl värt att undersökas och diskuteras.

Citat:
Hade det här varit anledningen till Palmes död lovar jag dig att högerkrafterna hade haft julafton 24/7. Den sanningen hade kommit fram.
Jo. Om det enbart hade handlat om en enskilds hämndaktion så hade det varit svårt att lägga locket på. Men som sagt, det kan ha varit en kombination.

Citat:
Vi får fortsätta leta efter trolig GM och vi hittar honom inte bland ett svartsjukemord.
Fast det kan du inte veta. I synnerhet eftersom det alternativet inte alls ha utretts. Familjen och då i synnerhet Lisbeth har varit en helig ko från dag ett.

Citat:
Att Palme skulle umgås med en ung tjej ....Nja ,nej karln var 59 år och i min enfald tror jag inte sex var prio ett för honom.
Däremot politiska diskussioner....
Det här kan i så fall ha hänt långt bak i tiden. Vem vet.

OM familjen (medlemmar av) och topparna inom SAP och regeringen var delaktiga i en mörkläggning av mordet så kan det i huvudsak ha två förklaringar:

1. Skydda parti och regering samt Palmes minne och familj mot smuts som skulle komma i dagen om mordet löstes.

2. Skydda Sverige som nation och samhällsbygge om det blev känt vilka som låg bakom.

Eller någon slags kombination.
Citera
2020-10-10, 00:31
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja visst är det en del strunt i det där. Men lite obehaglig slump att hon var på samma föreställning OCH dessutom var en av de få där som inte identifierades av polisen redan på 80-talet.

Hon kanske ljuger. Ja förmodligen

Men nej, en 16-årig flicka som var på biobesök och som råkar vara dotter till "vapenhandlaren" som SE kände ytligt implicerar du i MOP?
Citera
2020-10-10, 01:08
Medlem
Det verkar i varje fall som minst 90 procent av Palmeutredningens kapacitet under Krister Petersons ledning gått åt till att granska Stig Engström och hans eventuella kopplingar, mönstret känns igen från tidigare Palmeutredningar. fast med annat fokus.
Holmer hade Victor G och PKK.
Ölvebro hade Christer Pettersson.
Ölvebro måste delvis vara fölåten för trots allt pekade LP ut Christer P, då blev man ju tvungen att granska det spåret ordentligt, det hade ju sett väldigt underligt ut annars.
Citera
2020-10-10, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
En märklig historia i historien.

Filippa, då 16, säger sig ha varit på samma bio som LOP. Därefter gått Sveavägen östra sidan förbi Dekorima och strax efter Ströms hört något ljud.

Ingen av de två föreslagna vänninorna säger sig ha varit med om detta.

Det förtar tyvärr trovärdigheten i vittnesmålet som i övrigt innehåller ett barns minne av Stig som är intressant.

5-2-18
Who is being interviewed?
The "friend" that went to the movies together???
She is a mother of 3
Citera
2020-10-10, 05:15
Medlem
andersaanderssonas avatar
Nu är hela avsnittet N utlämnat från PU. Alltså allt material avseende Victor Gunnarsson.
Citera
2020-10-10, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Tror och tror. Jag menar att det är en möjlighet värd att lyftas. Det här är dessutom både Lena Anderssons och Borgnäs uppfattning. Att den här möjligheten i någon variant INTE har utretts vare sig av myndigheter eller privatspanare.

Eller en kombination av "honey trap" och "Rikets säkerhet".

Jag är hyfsat inläst på mordet på JFK och där finns det en hel del paralleller avseende närståendes ovilja att kritisera diverse utredningar och påvisade missförhållanden. Att t.ex. JFK's broder RFK kan ha varit inblandad i försöken att lönnmörda Fidel Castro, men att en sådan operation "back fired" och istället mördade hans bror, är en sådan teori som har figurerat i litteraturen.

Nu tror jag personligen inte det, men det är väl värt att undersökas och diskuteras.

Jo. Om det enbart hade handlat om en enskilds hämndaktion så hade det varit svårt att lägga locket på. Men som sagt, det kan ha varit en kombination.

Fast det kan du inte veta. I synnerhet eftersom det alternativet inte alls ha utretts. Familjen och då i synnerhet Lisbeth har varit en helig ko från dag ett.

Det här kan i så fall ha hänt långt bak i tiden. Vem vet.

OM familjen (medlemmar av) och topparna inom SAP och regeringen var delaktiga i en mörkläggning av mordet så kan det i huvudsak ha två förklaringar:

1. Skydda parti och regering samt Palmes minne och familj mot smuts som skulle komma i dagen om mordet löstes.

2. Skydda Sverige som nation och samhällsbygge om det blev känt vilka som låg bakom.

Eller någon slags kombination.
De flesta inlägg på tråden är intressanta ,många kommer med olika lösningar med hjälp av förhör som nu ser dagens ljus.
Ditt svar till mig är dumdrygt och jag kommer att fortsätta tro vissa saker.
Att Palme blir skjuten av en rasande ,hatisk pappa vilket har en yngre dotter som utnyttjats är för mig utopi.
Jag tror inte att Palmes familj ligger bakom mordet.

Det här är ett forum där vi spekulerar och tror. Ingen av oss vet sanningen.
Din dryga ton i ditt inlägg tyder på att du vill ha ett meningslös diskussion .Det ställer jag inte upp på.
I mina kommande inlägg kommer jag att försvara LP och hennes familj. Vill inte ha dryga svar från dig!
Därmed är min diskussion med dig avslutad.
Citera
2020-10-10, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Hur då?

Hur går inte att svara på utan betydligt mer information.

Den information som finns är från två uppslag (L825, L827) som observerar hur en man i beige/brunbeige rock talar med Olof Palme. Om vad finns ingen uppgift om och ingen i Olof Palme's familj nämner något offentligt.

Det behöver inte ha något att göra med MOP men att mannen förblir oidentifierad och att Palmeåklagaren vill tysta ner vittnena med skälet att det skulle skada LP låter inte bra särskilt som LP i förhör har sagt sig se någon som liknar Grandvittnenas beskrivning.

Uppslag T116-D Förhör 860429 med Lisbeth Palme
Lisbeth Palme började sedan skrika på hjälp och tittade sig samtidigt omkring. Hon upptäckte då ca 3? (?=svart går inte att läsa) meter norrut på Sveavägen, en man iklädd något beige plagg som tittade mot henne. Hon upplevde honom som spensligt byggd och förhållandevis lång.

Mannen kom mot henne men gjorde, när hon ”påkallade" hjälp, ett närmast avvärjande intryck. … (forts)
Stockholm den 7 maj 1986
Gunnar Hierner Lars Tonander
Senast redigerad av Utredaren 2020-10-10 kl. 09:24.
Citera
2020-10-10, 10:24
Medlem
Hombre-de-Skandias avatar
Sen dokumenten började dyka upp har jag lagt ner att lyssna på Palmemordetpodden. Avsnitt efter avsnitt nuförtiden är högläsning ur CA-tråden, fast ungefär två veckor tillbaka i tiden. Redan innan nedläggningen började kvalitén dala. Avsnittet om Mockfjärdsrevolvern var högläsning från Wikipedia. Att dessa herrar tigger bidrag på Patreon OCH lägger på reklam i podden är en skymf mot personerna som lagt ner hårt arbete på att begära ut och publicera dokument från utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in