2020-10-10, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HKR1975
Instämmer! Det är en rättskandal utan dess like. Sanningen måste fram till vilket pris som helst. Det pratas lite väl mycket detaljer härinne.

Estonia Estonia - Mayday Mayday!
Nåväl, att det pratas så mycket om detaljer här inne är inte så konstigt, det är sas en del av den svenskaste folksjälen!!!! Prata om fåniga cykelställ - medan ansvariga makthavare och militärer (då och nu!) bara sitter där och asgarvar åt populasen (=åt Oss).
En rättelse till ett påstående innan, betr haverikommissionen; inte faen utreder dom varje flygolycka med döda noggrannt!! Dom är politiserade rättshaverister, hela feta gänget, som först funderar på: Hur KAN vi skriva???!!!

En seriös utklarning av Estonias förlisning ska förstås påbörjas gnm att ALLA relevanta fakta kommer upp på bordet.
Bärgning av skitfyllefärjan, det är liksom punkt 1A på att göra listan!!!!
Citera
2020-10-10, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Att haverikommissionen inte hörde samtliga överlevande för att försöka skapa en sammanhållen bild av händelsen var ett stort misstag, det är för sent nu 26 år efteråt. Men att det finns många hörda i dokumentären som ifrågasätter det officiella sjunkförloppet och aldrig blev förhörda bör i sig ensam vara nog för att väcka misstankar om bogvisirets roll i haveriet. Det sammantaget med misstanken att Ryssland har hotat både Estland och Sverige att vidta åtgärder om inte smugglingen upphör gör att man måste utesluta tredje parts inblandning i händelsen.

Det förhindrades en gång i tiden på grund av underättelsesekretess, men denna är numera bruten så all fortsatt mörkläggning handlar enbart om att man inte vill erkänna att ett antal ledande regeringsledamöter medvetet förde befolkningen bakom ljuset tiden efter haveriet. De gjorde det möjligen för att främja nationens intressen, men det är idag en orimlig orsak till att fortsätta undanhålla fakta eller vägra utomstående att objektivt utreda händelsen. Det finns inte längre några andra än politiska skäl till den fortsatta mörkläggningen.

Att dagens regering inte ens vill uttala sig trots det som har framkommit i dokumentären är ett fullgott bevis på mörkläggningen, man är panikslagen över vilka konsekvenser den kan få politiskt och i kommande val. Det enda som kan få fram sanningen är om nuvarande politiker får klart för sig att även en fortsatt mörkläggning kommer att få konsekvenser.
Underrättelsesekretess??! Åt helvete med den.
Statligt svenskt folkrättsbrott, det går liksom före. Endast rena Syltgrisar tycka annorlunda.
Dags att KSI får börja prata, om sin handel och vandel, vv Usa, liksom cheferna på en serviceavd. på Rsa, under 1993-1994, liksom storägarna till samma bolag - är det någon som vet, vilka detta var?
Citera
2020-10-10, 15:17
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, fast tidpunkten stämmer klockrent med de andra vittnesmålen om Den stora överhalningen (The Big Heel), som de alllra flesta sätter till strax efter 01.00.

Att den ägde rum ca 01.02 är en ganska säker tidsangivelse.

https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/21.6.htm
Ja, men då är vi tillbaka på att det skulle gått 22 minuter tills befälhavaren sände mayday. Vilket är ganska lång tid.
Citera
2020-10-10, 15:18
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kort kommentar:
VM Linde är vid rampen mycket tidigare (00:45-00:55?) (och iakttags också från ECR)

Edit:
även om man tror att de två höga smällarna var explosioner, så förklarar det inte hur slagsidan uppstår så snabbt efteråt (såvida man inte tror att bogvisiret sprängdes bort?). Vatten på däck 0 räcker inte, och på däck 1 har vi 19 överlevande så fri vätskeyta där kan uteslutas.
Och när är de 2 smällarna enligt dig?
Citera
2020-10-10, 15:19
Medlem
Meyervarvet som byggde Estonia tillsatte en egen expertgrupp som skulle utreda vad som hänt. De pratade med flera vittnen. I sin rapport skriver de att Estonia fraktade militär utrustning samma natt hon sjönk. De påstår sig även veta namn och rang på dessa militärer och att de inte fanns med på passagerarlistan.

Estline och Nordström och Thulin borde ha godkänt en militärfrakt högre upp i ledningen. Det vore intressant att veta hur mycket de visste.
Citera
2020-10-10, 15:25
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Att haverikommissionen inte hörde samtliga överlevande för att försöka skapa en sammanhållen bild av händelsen var ett stort misstag, det är för sent nu 26 år efteråt. Men att det finns många hörda i dokumentären som ifrågasätter det officiella sjunkförloppet och aldrig blev förhörda bör i sig ensam vara nog för att väcka misstankar om bogvisirets roll i haveriet. Det sammantaget med misstanken att Ryssland har hotat både Estland och Sverige att vidta åtgärder om inte smugglingen upphör gör att man måste utesluta tredje parts inblandning i händelsen.

Det förhindrades en gång i tiden på grund av underättelsesekretess, men denna är numera bruten så all fortsatt mörkläggning handlar enbart om att man inte vill erkänna att ett antal ledande regeringsledamöter medvetet förde befolkningen bakom ljuset tiden efter haveriet. De gjorde det möjligen för att främja nationens intressen, men det är idag en orimlig orsak till att fortsätta undanhålla fakta eller vägra utomstående att objektivt utreda händelsen. Det finns inte längre några andra än politiska skäl till den fortsatta mörkläggningen.

Att dagens regering inte ens vill uttala sig trots det som har framkommit i dokumentären är ett fullgott bevis på mörkläggningen, man är panikslagen över vilka konsekvenser den kan få politiskt och i kommande val. Det enda som kan få fram sanningen är om nuvarande politiker får klart för sig att även en fortsatt mörkläggning kommer att få konsekvenser.

Tycker du resonerar väl. Just att regeringen förnekat ytterligare hål och förhindrat att människor skall hitta det är riktigt illa. Det luktar riktigt illa.

Bärga Estonia, sedan borde Sydkorea få utreda ärendet tillsammans med Japan. De hade kommit fram till en bra rapport.
Citera
2020-10-10, 15:48
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisk123
I det här fallet pga skadans karaktär och kraften som enligt de beräkningar som är gjorda krävs för att den ska uppkomma, samt av den uppenbara anledning att Estonias position är välkänd för fiskare.

De platser som är förbjudna att fiska på blir ofta snabbt fulla av fisk, det är därför attraktivt att tjuvfiska vid såna platser pga de stora fångsterna.

Hur mycket kraft menar du att det krävs för att åsamka skadan?
Citera
2020-10-10, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pizzamedmozzarella
"Min föredettas pappa" 😂

Ja det känns ju betdligt mer trovärdigt. Vad heter han? Skulle vilja intervjua honom isf angående detta. Eller du kanske bara snackar skit?

Ja skit och förtal är det- Mörkläggarna gör vad de kan för att motverka sanningen.
Citera
2020-10-10, 17:02
Medlem
Efter att ha undersökt teorierna kring stabilisatorn har jag tittat närmare på placeringen av det nya hålet och det ser ut att vara precis i skarven mellan två vattentäta avdelningar, pool och sewage och att hålet följer den avskiljande väggen mellan dem. Jag har funderat lite på följande teori:

Antag att det som Sillaste påstår var ett problem med vacuum-systemet. Han kallades ner runt 0:30 och försökte ordna det under ca 20 min och lyckades inte. Vittnesmålen varierar.

Finns det någon chans att avloppssystemet skulle kunna ha orsakat en skada, t ex genom en explosion? Jag har sett det nämnas mer skämtsamt, men inte en riktigt analys av det. Det var trots allt, så vitt jag förstår, ett avgränsat utrymme där metan eller sumpgas skulle kunna ha läckt ut och nå tillräckliga koncentrationer. Detta kan också antingen vara orsaken till problemen med vacuum-systemet eller orsakat av detta eller felsökningen.

Se t ex
https://www.youtube.com/watch?v=TLwf9C0hlbQ
https://www.youtube.com/watch?v=aKHBwDWylsc

Syntes en explosion på nya SOSUS, vilka ursprungligen togs fram för att höra just explosioner, skulle man med säkerligen dra den felaktiga slutsatsen att det var en explosion som ryssarna låg bakom pga smuggellasten. Det kan förklara varför allt hölls hemligt, dvs för att 1) inte avslöja smuggeloperationen, 2) sin egen roll i det och 3) för att inte eskalera konflikten. Ryska underrättelsetjänsten med full koll på sina operationer skulle samtidigt misstänka att det var en kollission pga hemlighetsmakeriet.

Det kan vara mycket kraft vid rätt luftblandning. Jag förstår inte riktigt varför det i så fall skulle ha riktats utåt och inte uppåt mot däck 1, då jag antar att skrovet är tjockt. Det kanske i så fall kan ha funnits en tidigare skada eller förslitning i området? Att en sådan svag punkt ligger just i skarven mellan utrymmen blir naturligt.

Finns det något annat som skulle kunna ha hänt i avloppsutrymmet som skulle kunna förklara varför en sådan skada uppstår just här?
Citera
2020-10-10, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Du menar försvarssekretessen? Och varför skulle den ha lyfts för ev saker rörande Estonia?

Problemet är att det finns gradskillnader .
Om man kunde lita på att det är hederligt kompetent skött och i nationens intressen ,så kan det vara ett vällovligt syfte

Men hemligstämplar man finns möjligheten att det inte alls har med " Sveriges " intressen att göra det kan vara ett " Upplägg " Mellan enskilda befattningshavare på ett privat Företag och tullen som skall
" Göra en hacka "
Som då diametralt emot äventyrar Sverige och Svenskars säkerhet. I relationer till främmande makt.
Det får ju inte ske .. Flera gånger är det tal om Nu.

Sådant förekommer ju ute i världen fex fraktades i Tyskland stulna bilar Österut på just det passen där 'den köpte tullaren jobbade som vinkade förbi Mercorna.

Skulle det vara de " Stora grabbarna " på Tullen och Försvaret och i synnerhet de mera Hemliga delarna ..så hade det skötts smidigare menar jag
Nu kallades en befattningshavare på Tullen in till chefen beordrades släppa igenom.
Han blev Nervös trodde han beordrades till tjänstefel --- Rädd hamna på Spjället för det så han tittade lite i alla fall Ett papper skall finnas ett avtal skall finnas. Känns Konstigt skulle inte försvarets hemliga grenar klara sådant bättre mer Kompetent ..
Skriva papper man rundar tullen ..bryter mot lagen ..säkert flera lagar krigsmateriel ..varför skulle ngn vara dum nog göra det.

Hela Östersjökusten är ju full med hamnar
Inte skulle kunna frakta ett par lådor utan ngn får reda på det ..Oskarshamn på natten lyfta lådan på en lastbil eller nått -- Tycker inte det känns rimligt.
Skulle inte dom ha klurat ut ngt bättre ..
Har egna fartyg kan hyra kustfraktare ubåtar har dom .Militära hamnar bakom staket med vakter.
I stället rullar man på med Militärbilar Motorcyklar bra nära Mässingsorkester . .med konstiga gräddfiler på tullen.
Ryktas om Jidder mellan Tullen och Polisen på Kajen i Estland
Reinfeldt Skickade ju folk på Tortyr i Egypten det var inte perfekt det upplägget heller men lite bättre skött --- Militär materiel på Estonia Känns inte professionellt. Stämmer bättre med privat initiativ tycker jag.
Citera
2020-10-10, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
Efter att ha undersökt teorierna kring stabilisatorn har jag tittat närmare på placeringen av det nya hålet och det ser ut att vara precis i skarven mellan två vattentäta avdelningar, pool och sewage och att hålet följer den avskiljande väggen mellan dem. Jag har funderat lite på följande teori:

Antag att det som Sillaste påstår var ett problem med vacuum-systemet. Han kallades ner runt 0:30 och försökte ordna det under ca 20 min och lyckades inte. Vittnesmålen varierar.

Finns det någon chans att avloppssystemet skulle kunna ha orsakat en skada, t ex genom en explosion? Jag har sett det nämnas mer skämtsamt, men inte en riktigt analys av det. Det var trots allt, så vitt jag förstår, ett avgränsat utrymme där metan eller sumpgas skulle kunna ha läckt ut och nå tillräckliga koncentrationer. Detta kan också antingen vara orsaken till problemen med vacuum-systemet eller orsakat av detta eller felsökningen.

Se t ex

Syntes en explosion på nya SOSUS, vilka ursprungligen togs fram för att höra just explosioner, skulle man med säkerligen dra den felaktiga slutsatsen att det var en explosion som ryssarna låg bakom pga smuggellasten. Det kan förklara varför allt hölls hemligt, dvs för att 1) inte avslöja smuggeloperationen, 2) sin egen roll i det och 3) för att inte eskalera konflikten. Ryska underrättelsetjänsten med full koll på sina operationer skulle samtidigt misstänka att det var en kollission pga hemlighetsmakeriet.

Det kan vara mycket kraft vid rätt luftblandning. Jag förstår inte riktigt varför det i så fall skulle ha riktats utåt och inte uppåt mot däck 1, då jag antar att skrovet är tjockt. Det kanske i så fall kan ha funnits en tidigare skada eller förslitning i området? Att en sådan svag punkt ligger just i skarven mellan utrymmen blir naturligt.

Finns det något annat som skulle kunna ha hänt i avloppsutrymmet som skulle kunna förklara varför en sådan skada uppstår just här?

En sabotör skulle förmodligen kunna placera en bomb i ett skåp i omklädningshytten i samband med bad.
Citera
2020-10-10, 18:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism

Se t ex

Hur menar du nu? Det ”nya” hålet är enligt rekonstruktionsbilden centrerat vid skarven mellan blå och vit färg, vilket också är gränsen mellan däck 1 & 2. Således ett gott stycke över vattenlinjen. Hur kopplar du detta till skarven mellan pool och sewage på däck 0?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in