2020-10-10, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Linde kanske slirar på sanningen lite. Systemteknikern säger ju att han såg rännilar medan mekanikern såg ett hav på bildäck, så det går inte att lita på observationer.

Det absolut första jag tänker på i det fallet är dock, när båda två ser vatten, varför de inte kontaktar befälet och ber dem gå undan vind. Hade köpt dem massor av tid.

Kanske fick systemteknikern panik och bara drog därifrån, men varför såg han inte något vatten på bildäck eller komma när båten redan hade slagsida?

Detta med Mayday med. Om de inte fattade att båten tog in vatten, utan bara trodde det var en lastförskjutning, så kanske de inte ville köra mayday. Det tar nog emot på statusen att skicka ett mayday. Eller så är det fel i hela det beskrivna förloppet och det gick mycket snabbare än vad man kunnat förstå.

Klockan tex. Batterierna kan ha tagit slut, det är inte någon absolut sanning bara för att klockan står på en speciell tidpunkt. Oljud kan förekomma under storm, efter kursändringen stampa det bra, behöver inte betyda något annat än just det. Sedan briserar bomberna och då går det fort. Så tänker jag. Alla är nästan överens om 2 kraftiga explosioner/ smällar alldeles innan båten började luta.
Har du sett dokumentären där man intervjuar ägaren till väckarklockan?
Citera
2020-10-10, 08:32
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Har du sett dokumentären där man intervjuar ägaren till väckarklockan?
Jo, men jag är inte lika övertygad som han. När batterier blir dåliga, så gick klockorna långsammare.
Citera
2020-10-10, 09:03
Medlem
Den här tråden har egentligen slagit knut på sig själv. Den är full med diskussioner om oväsentligheter om detaljer. Dessa detaljer har ingen koppling till hur det kan finnas ett gapande stort hål i sidan på Estonia och hur haverikommissionen kunde missa detta. Om ett flygplan med tre personer ombord kraschar så genomförs en grundlig utredning och experter samlar ihop varje fragment av planet för att pussla ihop det för att få reda på orsaken. När en passagerarfärja sjunker och 852 personer omkommer så undersöker man inte ens vraket.
Då spelar detaljerna ingen roll eftersom man inte ens har försökt skapa en bild av helheten.

Det är en rättsskandal utan dess like!
Citera
2020-10-10, 09:42
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Jo, men jag är inte lika övertygad som han. När batterier blir dåliga, så gick klockorna långsammare.

Ja, fast tidpunkten stämmer klockrent med de andra vittnesmålen om Den stora överhalningen (The Big Heel), som de alllra flesta sätter till strax efter 01.00.

Att den ägde rum ca 01.02 är en ganska säker tidsangivelse.

https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/21.6.htm
Citera
2020-10-10, 09:59
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Här är ett gammalt klipp från 2011 som kanske har länkats förut, men han nämner också att det finns ett hål vid sidan av skeppet. https://www.youtube.com/watch?v=cr1R7_EDiR0

Förresten hur långt ner kan dykare med dykarutrustning dyka?
Dykare med dykutrustning kan dyka djupt, utan större problem på Estonias djup iaf.

Det går t.o.m. att fridyka ner på bara ett enda andetag.
Utan någon annan utrustning än badbrallorna alltså.

Men ryssen hade ju inte gjort så (även om ryssarna är övermåttan förtjusta i sina machomän).
Nej, ryssarna hade kommit i lönndom, i ubåt.
Det finns ubåtar som har tillhörande utrymmen för just dykare, som tillåter in- och utpassering i undervattensläge.
Det är ju med hjälp utav en sådan de sovjetiska spetznaz-dykarna antogs ha fraktats hit till våra kuster, kobbar och skär för att spionera och ha sig på oss - då under ubåtsjakternas Kalla krig under 80-talet.

Med den metoden sliper ubåten gå upp i övervattensläge och röja sin position när de släpper ut dykarna, utan kan släppa av dem - och ta ombord dem - fast ubåten är under ytan.

Om ryssarna alltså skulle dyka på Estonia så hade det nog varit denna metod de hade valt.
Men samtidigt så hade det nog inte gått att utesluta att svenska Marinen legat och tryck i närheten för att lyssna. Och då också kanske att försöka jaga iväg de ryska dykarna.
Det hade varit lättare än man kanske tror, för det hade ju räckt att köra förbi med någon trålare med trålen ute.
Så hade man sluppit släppa sjunkbomber och riskera öppen konflikt.
Citera
2020-10-10, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det sägs att Estonia har rört sig på havsbotten och detta område med hålet då har blottlagt.

Det ser väl ut ungefär exakt så som de skador som kan uppkomma när ett stort tungt fartyg vilar mot havsbotten.

Det finns inga såna stora stenar där Estonia ligger. Det är lerbotten. De enda stenarna som finns är "smågruset" som svenska regeringen dumpade i vattnet för att dölja hålet. Kraften som krävs för att orsaka hålet kan inte ske genom att Estonia rör på sin. Skäms du inte över att försvara en regering som mörklägger dödandet att hundratals människor?
Citera
2020-10-10, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Folk drunknar ja. Finns det ett knivhugg i liket så blir det ju dock en annan historia att utreda. Det är samtidigt en riktigt usel kriminaltekniker som tolkar varje liggsår på ett sjölik som en knivskada. Det räcker inte att fantisera ihop något för att man tycker att det är spännande.

Ja och nu finns det ett stort hål i Estonia. Men regeringen vill inte utreda. Du är också en idiot
Citera
2020-10-10, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Den här tråden har egentligen slagit knut på sig själv. Den är full med diskussioner om oväsentligheter om detaljer. Dessa detaljer har ingen koppling till hur det kan finnas ett gapande stort hål i sidan på Estonia och hur haverikommissionen kunde missa detta. Om ett flygplan med tre personer ombord kraschar så genomförs en grundlig utredning och experter samlar ihop varje fragment av planet för att pussla ihop det för att få reda på orsaken. När en passagerarfärja sjunker och 852 personer omkommer så undersöker man inte ens vraket.
Då spelar detaljerna ingen roll eftersom man inte ens har försökt skapa en bild av helheten.

Det är en rättsskandal utan dess like!

ja och det mörkade hålet är ju en nyhet som gör att mörkläggningen återigen aktualliseras. Löfven var ju snabb med att bromsa när Estland ville ha gemensam undersökning. Hur mycket vet landets nuvarande statsminister egentligen om vad det var som hände. Och vår nuvarande försvarsminister Hultqvist? Har onkel Sam sagt till dem att det bästa är att de inte vet så mycket så slipper de ljuga så mycket. Och kan ägna sig åt den dagsoperativa politiken. Men så mycket vet de nog att de vet att det är bäst att locket ligger kvar. En bra fråga till dem är ju att fråga: Hur mycket vet du om mörkläggningen av Estoniahaveriet? Och vad vet du om militärtransporten som körde ombord strax före avgång?
Citera
2020-10-10, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Med tanke på ditt svar så anser du att en formell utbildning garanterar intelligens och logiska resonnemang

Nej det antar jag inte. Jag ville dock sätta stroppen på plats
Citera
2020-10-10, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Se www.estoniasamlingen.se, ’Utredningar’

Jag vill ha länk och citat som styrker ditt påstående. Du kunde ligga gärna ha länkat till www.google.se
Citera
2020-10-10, 10:24
Medlem
Läs..

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Var finns vittnesuppgifterna om att visiret satt kvar när fartyget sjönk?

Citat:
SvD den 8 okt:-

"Enligt en finsk medlem i haverikommissionen hittade 'Tursas' (ett finskt bevakningsfartyg) ett stort föremål mycket nära den rutt som 'Estonia' brukade följa ... Toumo Karppinen: ...det måste vara ganska nära 'Estonia'.42"

Citat:
Tyskarna meddelar uppgifter i sin slutrapport att visiret hittades vid vraket.

Citat:

1.14.5 Stort föremål funnet vid vraket den 2 oktober

Söndagen den 2 oktober redovisades resultatet av sökningen med sonar och ekolodningen kring vraket den 30 september av doktor Nuorteva. (finska statens Hydrografiska byrå) i Dagens Nyheter.
"Intill fören finns ett stort föremål, som endera slitits loss eller hänger kvar på vraket. Föremålet skulle enligt Nuorteva kunna vara det skadade visiret eller en del av visiret" (DN 3.10).
Svenska Dagbladet tillade att föremålet
"var av samma storlek"
som visiret och att det syntes på samtliga fyra bilder.
Citera
2020-10-10, 10:28
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Fair enough, och du verkar, utan ironi, väldigt påläst, analytisk och insatt men nog är då denna "slump", 10:40 in i denna film, ändå oerhört intressant tills vidare dykningar, m m, har gjorts, eller?

https://www.youtube.com/watch?v=XGrP3nLwwzk&feature=youtu.be

Jag säger INTE att det är så här och sällar mig egentligen inte till alla konspirationsteoretiker men jag har svårt att bara släppa detta och lita på de som säger att allt det som politikerna och "experterna" säger är fakta.

Som jag har skrivit i tidigare inlägg så är mina tankar mer på det politiska efterspelet och hur det sköttes snarare än bogvisiret hit eller dit och jag måste säga att det är så otroligt märkligt med alla beslut som fattades utan att förklara eller lyssna på, t ex, alla de som miste nära och kära.

Ha en bra helg!

// M

Edit: PS. Varför är det så viktigt för dig att påvisa att det som politikerna säger är sant? Vem är du, ur vilken vinkel och vad är poängen? Om man så hårt tror på det som, än så länge, redovisats så varför kan inte anhöriga och foliehattar ändå få spekulera liksom? Vad vill du bevisa och varför? Vem är du? Oerhört coolt "namn" dock. Tips på stereos?. DS.
Iden om hål under vattenlinjen på styrbords sida har funnits sedan dag 1 (i synnerhet bland de som av olika skäl inte vill acceptera att bogvisiret föll av). Det beror på uppgifterna från överlevande om vatten på däck 1.

Som jag skrivit tidigare: ju fler hypoteser vi inför (bogvisir, hål under vattenlinjen, sabotage,...) ju fler observationer kan vi förklara. Men samtidigt måste målet vara att förklara olyckan med så få hypoteser som möjligt, eftersom det är så osannolikt att mer än en stämmer!

- I det här fallet har vi t.ex. ett antal överlevande, ca 19, som talar om vatten på däck 1.
- Ingen av dem beskriver stora mängder som på något sätt skulle bidra till slagsidan.
- Ca hälften av dem, 9 om jag räknar rätt, ser också vatten på bildäck 2 ovanför, på durken, i dörrspringan eller genom dörren på själva bildäck.

Om vi bara kände till dessa observationer, och ingenting annat förutom slagsidan, så skulle vi kanske fundera över ett hål på däck 1. Men vi skulle ha väldiga svårighet att förklara vattnet på bildäck. Om vi sedan gjorde beräkningar på Estonias skrovforms så skulle vi se att hon inte kunde få 30 grader slagsida med vatten på däck 0 & 1. Det krävs stora mängder på bildäck, och hur hamnar det där samtidigt som de 19 tar sig ut från däck 1 under?

Om det är så att hålet midskepps ovan vattenlinjen kan konstateras uppstått före förlisningen, då har vi ett mysterium. Vi skall komma ihåg att ingen såvitt jag vet föreslagit något sådant (det finns mååånga teorier, så osvuret är bäst...). Det är av naturliga skäl väldigt svårt att få ett hål där under gång på öppet vatten, om så en hel vargflock cirklar omkring Estonia.

Jag har inget intresse av att försvara ”politiker” vilka nu de skulle vara. Bildt? Carlsson? Reinfeldt? Löfven? Om jag har en målsättning så vore det att folk faktiskt läste de nya, alternativa utredningar som publicerades för 12 (!) år sedan:

http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/0_Final_Report_Research_Study_on_the_Sinking_Seque nce_of_MV_Estonia.pdf
http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf

Dessa rapporter summerar 3 års utredningar av två konsortier med deltagare från Sverige, Tyskland, Nederländerna, Storbrittanien, m.fl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in