2020-10-10, 11:06
Avslutad
Min föredettas pappa jobbade på Expressen fram till 2000 och var mycket inblandad i det som skrevs om Estonia. Träffade honom häromdagen och han berättade om den där Sarapersonen som nu snackar i media. Han säger att hon inte var ett dugg trovärdig och ringde expressen 23 gånger i veckan för att hon ville berätta saker. Men när de väl bestämde en träff med henne dök hon inte upp.
Kent Härstedt och hon blev vänner i samband med olyckan men han bröt med henne pga av hur hon var. Hon har ändrat sin story och Kommit ihåg (snarare på) saker allt eftersom. Enligt Kent har hon berusad och han sade till min fd:s pappa inför en intervju att han fick en känsla av att hon sökte uppmärksamhet och var en mytoman. Kent skrev ju en bok och hade sin politiska karriär och kunde inte befatta sig med sådana som inte var pålitliga
Citera
2020-10-10, 11:11
Avslutad
Intressant att samma hörs hela tiden i dokumentären och i media. Andra har inte ens tillfrågats inför dokumentären då skaparna visste att de hade helt andra erfarenheter och åsikter än va de ville få fram. Jag lyssnadepå ett föredrag Wanda Manninger höll för 10-15 år sedan och hon har helt annan berättelse om den natten
Citera
2020-10-10, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Man måste bara utreda detta, annars kommer konspirationsteorierna fullständigt explodera.

Däremot tror jag inte ett skvatt på teorierna om kollision eller explosion. Haveriutredningen är mycket välgjord och har i detalj visat vad som skedde. Allt hänger ihop, tidslinjen, sjunkförloppet, vittnesmålen. En utmärkt rapport.

Vittnesmålen stämmer ju inte alls. Flera överlevande skrev ett protestsbrev till regeringen när det kom fram att haverikommissionens rapport inte stämde. Dom blev ignorerade. Du är en vidrig människa som skyddar andra vidriga människor.
Citera
2020-10-10, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
Min föredettas pappa jobbade på Expressen fram till 2000 och var mycket inblandad i det som skrevs om Estonia. Träffade honom häromdagen och han berättade om den där Sarapersonen som nu snackar i media. Han säger att hon inte var ett dugg trovärdig och ringde expressen 23 gånger i veckan för att hon ville berätta saker. Men när de väl bestämde en träff med henne dök hon inte upp.
Kent Härstedt och hon blev vänner i samband med olyckan men han bröt med henne pga av hur hon var. Hon har ändrat sin story och Kommit ihåg (snarare på) saker allt eftersom. Enligt Kent har hon berusad och han sade till min fd:s pappa inför en intervju att han fick en känsla av att hon sökte uppmärksamhet och var en mytoman. Kent skrev ju en bok och hade sin politiska karriär och kunde inte befatta sig med sådana som inte var pålitliga

"Min föredettas pappa" 😂

Ja det känns ju betdligt mer trovärdigt. Vad heter han? Skulle vilja intervjua honom isf angående detta. Eller du kanske bara snackar skit?
Citera
2020-10-10, 11:14
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Intressant att samma hörs hela tiden i dokumentären och i media. Andra har inte ens tillfrågats inför dokumentären då skaparna visste att de hade helt andra erfarenheter och åsikter än va de ville få fram. Jag lyssnadepå ett föredrag Wanda Manninger höll för 10-15 år sedan och hon har helt annan berättelse om den natten
Men då kan vi väl enas i att nya dykningar, rejäla undersökningar och nytag på allt är bra då? Så vi kan få veta liksom?
Citera
2020-10-10, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Iden om hål under vattenlinjen på styrbords sida har funnits sedan dag 1 (i synnerhet bland de som av olika skäl inte vill acceptera att bogvisiret föll av). Det beror på uppgifterna från överlevande om vatten på däck 1.

Som jag skrivit tidigare: ju fler hypoteser vi inför (bogvisir, hål under vattenlinjen, sabotage,...) ju fler observationer kan vi förklara. Men samtidigt måste målet vara att förklara olyckan med så få hypoteser som möjligt, eftersom det är så osannolikt att mer än en stämmer!

- I det här fallet har vi t.ex. ett antal överlevande, ca 19, som talar om vatten på däck 1.
- Ingen av dem beskriver stora mängder som på något sätt skulle bidra till slagsidan.
- Ca hälften av dem, 9 om jag räknar rätt, ser också vatten på bildäck 2 ovanför, på durken, i dörrspringan eller genom dörren på själva bildäck.

Om vi bara kände till dessa observationer, och ingenting annat förutom slagsidan, så skulle vi kanske fundera över ett hål på däck 1. Men vi skulle ha väldiga svårighet att förklara vattnet på bildäck. Om vi sedan gjorde beräkningar på Estonias skrovforms så skulle vi se att hon inte kunde få 30 grader slagsida med vatten på däck 0 & 1. Det krävs stora mängder på bildäck, och hur hamnar det där samtidigt som de 19 tar sig ut från däck 1 under?

Om det är så att hålet midskepps ovan vattenlinjen kan konstateras uppstått före förlisningen, då har vi ett mysterium. Vi skall komma ihåg att ingen såvitt jag vet föreslagit något sådant (det finns mååånga teorier, så osvuret är bäst...). Det är av naturliga skäl väldigt svårt att få ett hål där under gång på öppet vatten, om så en hel vargflock cirklar omkring Estonia.

Jag har inget intresse av att försvara ”politiker” vilka nu de skulle vara. Bildt? Carlsson? Reinfeldt? Löfven? Om jag har en målsättning så vore det att folk faktiskt läste de nya, alternativa utredningar som publicerades för 12 (!) år sedan:

http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/0_Final_Report_Research_Study_on_the_Sinking_Seque nce_of_MV_Estonia.pdf
http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf

Dessa rapporter summerar 3 års utredningar av två konsortier med deltagare från Sverige, Tyskland, Nederländerna, Storbrittanien, m.fl.

I min värld måste målet vara att förklara förlisningen med sanningen. Du avslöjar din agenda redan genom att skriva om olyckan. Det betyder att du inte längre är objektiv utan du ägnar tid i denna tråden med syftet att föra diskussionen åt et håll där haveriet är en olycka och helt frikopplad från smugglingen och mörkläggningen som alla andra ser och vill diskutera.
Citera
2020-10-10, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Nej, men den totala bilden av alla ”detaljer” ger underlag för att bedöma hur ett sådant hål kan ha påverkat sjunkförloppet.

Och om det verkar otroligt att hålet ensamt sänkt skeppet måste vatten kommit in genom bogvisiret. Vilket det är rätt osannolikt att det råkat ske precis samtidigt. Varför det blir mer troligt att hålet uppkom när fartyget slog i botten.

En av Vinnova-utredningarna rekommenderade för övrigt en grundlig undersökning av vraket, inkl sökning efter hål och bärgning av rampen plus tre fönster för att slutligt kunna ge en entydig utsaga. Gissningsvis gjordes inte det pga dykförbudet.

Dock gav den i övrigt en god totalbild, där hål under vattenlinjen kunde avföras som trolig orsak utefter vittnesmål, skeppsdynamik mm.

Men för att ge en referens kring eventuell rättsskandal: det genomfördes ingen haveriutredning alls efter Jan Heweliusz förlisning. Kring Estonia har tre statliga utredningar genomförts.
Jag tror inte att klockbatterier eller trålspår på botten tillför någonting i sammanhanget. Om inte Polen ville göra en haveriutredning av Hewelius förlisning så ursäktar inte det Sveriges ovilja. Jan Hewelius ligger kvar för vem som helst att undersöka, Polens regering har varken försökt gjuta in den i betong eller förbjudit all undervattensverksamhet i området.
Citera
2020-10-10, 11:30
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vi har också vittnesmål från besättningen och passagerare om oljud från fören långt innan slagsidan, vid 00:45 eller ännu tidigare. Sedan har vinden berömda väckarklockan som skall ha stannat på 01:02 pga slagsida. Och ECR-evakueringen kan inte ha ägt rum efter 01:15; där är HSVA-rapporten väldigt övertygande.

En intressant detalj är VM Lindes vittnesuppgifter. Först har han undersökt rampen ca 00:55 (och blir sedd från ECR) sedan kommer han till bryggan vid omkring vaktavlösningen 01:00. [Det tänker jag är en relativt säker tidsangivelse. Möjligen kan man tänka sig att han är sen, men vill dölja det, men tidig är det svårt att se att han är och sedan ljuga om det]. Sedan lämnar han bryggan strax efter 01:00 för att undersöka bildäck. På väg ner är det redan slagsida så pass att passagerare ber om hjälp. Han säger att han måste stanna vid informationsdisken för att de skall låsa upp bildäck och då lutar det så mycket att saker ramlar omkull [att han inte kan låsa upp själv verkar mycket märkligt, men det är återigen en konstig sak att hitta på]. Vad kan klockan vara nu? 01:05-01:07 kanske?

Men i ECR säger 3M att den kraftiga slagsidan inte uppstår förrän 01:15 så VM Linde och de tre i ECR kan inte gärna ha rätt om tiderna. Jag hamnar kanske någonstans mittemellan JAIC och SSPA/HSVA. Om slagsidan började redan 01:00 är det svårt att se hur VM skickas ner till bildäck med en ”rutin-order”. Konstiga ljud och slagsida borde ha ringt alla möjliga alramklockor.

Jag är helt enig med dig om slagsidan och Mayday-anropet. Jag har alltid undrat vad f-n de pysslade med på bryggan efter att slagsidan inträffade och om slagsidan var 30 grader 01:07, vad väntade de på?. Samtidigt är det bara att konstatera att de inte agerade rationellt: ’Häire häire...’ och ’Mr Skylight’ ropades t.ex. ut flera minuter före Mayday-anropet. Kanske var de för upptagna med att göra sin babords-manöver för att räta upp skeppet. Eller så ville befälhavaren lösa det själv in i det sista.
Har du inte sett dokumentärfilmen om Costa Concordia, som består av filmer som passagerarnas själva filmade?
Costa Concordia-olyckan kännetecknades ju också, i allra högsta grad, av besättningens och befälens inkompetenta och kaotiska uppträdande under hela tiden tillbudet varade.
Från det som skedde före olyckan, genom själva krocken och sen bryggans försök att komma på en lösning (sätta sig på grund) - och till sist kaptenens osnygga försök att smita från ...

Dvs om en olycka inträffar så behöver det inte ens vara storm på Östersjön för att det ändå ska uppstå förvirring, kalabalik, panik och allmän kaos - även uppe på bryggan, var man trodde man kunde förvänta sig ett nyktrare uppträdande.
Icke så ...

Och jag menar, man kan ju höra på Mayday-anropen i radion hur uppskrämd besättningen var.
Ändå var det på bryggan.
Det är nog svårt att hålla huvudet kallt när allt går allt för snabbt, och att panik smittar är ju hur välkänt som helst.
Citera
2020-10-10, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Det har hänt 1.3 miljoner ggr förut så varför skulle det inte finnas en chans att det hänt igen?

https://www.independent.co.uk/hei-fi/entertainment/scientist-warns-trawler-damage-shipwrecks-will-result-archaeological-catastrophe-8009381.html

I det här fallet pga skadans karaktär och kraften som enligt de beräkningar som är gjorda krävs för att den ska uppkomma, samt av den uppenbara anledning att Estonias position är välkänd för fiskare.
Citera
2020-10-10, 11:34
Medlem
Citat:
Sara Hedrelius och Kent Härstedt är båda med i dokumentären och har samma önskan att det ska göras en utredning eftersom deras minnesbilder från natten inte stämmer överens med haverikommissionens rapport. Kent Härstedt har inte berättat om dom militära lastbilarna eftersom han aldrig såg dom. De lärde inte känna varandra förrän på flotten under natten.
Att smutkasta vittnen är en vanlig strategi om man vill mörklägga saker.
Citera
2020-10-10, 11:39
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tror inte att klockbatterier eller trålspår på botten tillför någonting i sammanhanget. Om inte Polen ville göra en haveriutredning av Hewelius förlisning så ursäktar inte det Sveriges ovilja. Jan Hewelius ligger kvar för vem som helst att undersöka, Polens regering har varken försökt gjuta in den i betong eller förbjudit all undervattensverksamhet i området.

Nej du har en poäng där. Att det fraktades sovjetisk materiel verkar troligt givet att det skedde två gånger tidigare samma månad. Det är då också rätt troligt att det sker en ”mörkläggning”, men dock en legal sådan i form av att försvarssekretess omgärdar ev operationer där man försökte bärga föremål från bildäck.

Men, det är absolut inte så att detta automatiskt är sammankopplat med att Estonia sjönk på grund av sabotage. Som redogjorts för i JAIC skedde det ett större antal tillbud med bogvisir på RORO-färjor under åren innan. Förlisningen var högst troligen en olycka, baserat på det och SSHP&HSVA-rapporterna.

Jag är dock helt enig kring att hålet måste utredas genom en kompletterande utredning. Vraket är enligt vad Evertsson sa i Studio 1 helt kartlagt av dem, så den delen är avklarad. Återstår att bärga fönster och ramp. Det senare kräver en lagändring, och måste dialogiseras med alla länder som skrivit på det multilaterala avtalet men att ta sig igenom det får det vara värt.
Senast redigerad av Frontlinjen 2020-10-10 kl. 11:56.
Citera
2020-10-10, 11:56
Medlem
Mr.Swedens avatar
Sara var en ung sprallig, lite omogen flicka, det lyste igenom redan vid de första intervjuerna. Kent var tvärtom en tungsint, långsamt talande lillgammal farbror. De hade ingenting gemensamt förutom olyckan, men media ville så gärna skapa ett par av dem.

Om jag fick välja en av dem som sanningsvittne blev det i alla fall inte den socialdemokratiske partigängaren Kent Härstedt, tidigare politiskt sakkunnig hos Pierre Schori och med uppdrag inom cooperationen.

Röd flagg på honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in