Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Vi har också vittnesmål från besättningen och passagerare om oljud från fören långt innan slagsidan, vid 00:45 eller ännu tidigare. Sedan har vinden berömda väckarklockan som skall ha stannat på 01:02 pga slagsida. Och ECR-evakueringen kan inte ha ägt rum efter 01:15; där är HSVA-rapporten väldigt övertygande.
En intressant detalj är VM Lindes vittnesuppgifter. Först har han undersökt rampen ca 00:55 (och blir sedd från ECR) sedan kommer han till bryggan vid omkring vaktavlösningen 01:00. [Det tänker jag är en relativt säker tidsangivelse. Möjligen kan man tänka sig att han är sen, men vill dölja det, men tidig är det svårt att se att han är och sedan ljuga om det]. Sedan lämnar han bryggan strax efter 01:00 för att undersöka bildäck. På väg ner är det redan slagsida så pass att passagerare ber om hjälp. Han säger att han måste stanna vid informationsdisken för att de skall låsa upp bildäck och då lutar det så mycket att saker ramlar omkull [att han inte kan låsa upp själv verkar mycket märkligt, men det är återigen en konstig sak att hitta på]. Vad kan klockan vara nu? 01:05-01:07 kanske?
Men i ECR säger 3M att den kraftiga slagsidan inte uppstår förrän 01:15 så VM Linde och de tre i ECR kan inte gärna ha rätt om tiderna. Jag hamnar kanske någonstans mittemellan JAIC och SSPA/HSVA. Om slagsidan började redan 01:00 är det svårt att se hur VM skickas ner till bildäck med en ”rutin-order”. Konstiga ljud och slagsida borde ha ringt alla möjliga alramklockor.
Jag är helt enig med dig om slagsidan och Mayday-anropet. Jag har alltid undrat vad f-n de pysslade med på bryggan efter att slagsidan inträffade och om slagsidan var 30 grader 01:07, vad väntade de på?. Samtidigt är det bara att konstatera att de inte agerade rationellt: ’Häire häire...’ och ’Mr Skylight’ ropades t.ex. ut flera minuter före Mayday-anropet. Kanske var de för upptagna med att göra sin babords-manöver för att räta upp skeppet. Eller så ville befälhavaren lösa det själv in i det sista.
Har du inte sett dokumentärfilmen om Costa Concordia, som består av filmer som passagerarnas själva filmade?
Costa Concordia-olyckan kännetecknades ju också, i allra högsta grad, av besättningens och befälens inkompetenta och kaotiska uppträdande under hela tiden tillbudet varade.
Från det som skedde före olyckan, genom själva krocken och sen bryggans försök att komma på en lösning (sätta sig på grund) - och till sist kaptenens osnygga försök att smita från ...
Dvs om en olycka inträffar så behöver det inte ens vara storm på Östersjön för att det ändå ska uppstå förvirring, kalabalik, panik och allmän kaos - även uppe på bryggan, var man trodde man kunde förvänta sig ett nyktrare uppträdande.
Icke så ...
Och jag menar, man kan ju höra på Mayday-anropen i radion hur uppskrämd besättningen var.
Ändå var det på bryggan.
Det är nog svårt att hålla huvudet kallt när allt går allt för snabbt, och att panik smittar är ju hur välkänt som helst.