2020-10-10, 13:29
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Är du mäklare, eller killgissar du? Du förstår att det är lite svårt att ta dig på allvar va? Det handlar om ett ruckel.

Nja, det handlar snarare om en sjönära tomt. Inte ett ruckel. Rucklet är egalt.
2020-10-10, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Till skillnad från dig och mig så har Ebba träffat Esbjörn. Hon har en klart bättre bild av om det är rimligt att gå vidare eller inte.
Så Ebba ska vittna om Esbjörns tillstånd? Det har kanske inte fallit dig in att Ebba inte brydde sig om hans tillstånd eller till och med utnyttjade det för att få köpa hans gård.
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vonsexron
Fast som politiker kanske man inte ska försöka tjäna pengar på äldres boende, i privata affärer. Eller anlita kompisars syskon som oberoende part om man ska vara trovärdig.

Lite off topic så tror jag ebba kommer få det sjukt jobbigt.
Tror hon hade fått lägga ner en hel del pengar för att få stället beboeligt. Som hon skrev var läget avgörande , så i princip har hon köpt en tomt. Att anlita någon juridikkunnig vän för att skriva kontraktet är i mina ögon inget brottsligt.
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Fakta är att alla är olika och att det finns 80+-are som är pigga och alerta.

Det stinker om det här helt klart, men du gör helt fel i att döma Ebba innan du lagt färdigt pusslet.

Ja det finns 80+ som är pigga och alerta jag säger inget om det. Men för alla jämfört med yngre ålder går vår mentala kapacitet ner. Främst när det gäller hastighet. Äldre blir därmed mer lättstressade och en del som inte vill erkänna sina svagheter säger också ja till sådant som är skadligt för dem. Därför är äldre äldre överrepresenterade som brottsoffer för olika telfonbedrägerier.

Att åldras är skit, det är tyvärr någon slags boomer influerad trend att man inte skall kännas vid detta.

Sen att man tror att man är slut som 50 eller 60 åring helt bisarrt men för alla så börjar en snabb nedgång mellan 70-80
2020-10-10, 13:32
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Bland backslickmäklare och influensers etc på ellegalan och liknande människor hon rör sig bland är nog detta inget det höjs på ögonbrynen över. Mer än som skäl att utbringa ett skål och dunka varandra i ryggen.

Ja, det tror jag också. Det tråkiga är nog att fru Ebba Busch saknar moral.

En människas personlighet kan oftast förstås genom att studera vilka hon har som vänner och vilka hon umgås med. Som man ibland säger:"Lika barn leka bäst!".

Jag tror inte alla dessa affärer är en medveten kampanj från Sveavägen 68. Möjligtvis de första corona skriverierna om fester och säpo-taxi där fru Annika Strandhäll löpte amok med anklagelser. Men vi skall nog inte överskatta sossarna. Att de skulle kunna förmå en gubbe på 83 år att spela med i deras politiska spel tror jag inte alls.

Den tråkiga sanningen är nog att så här är fru Ebba Busch. Hon skiljer sig från sin sjuka exman, äktenskap gäller bara i lust inte i nöd. Hon struntar blankt i rekommendationer om socialt avstånd utan super och festar loss med mäklare och "influensers" på Stureplan. Om hon ser en möjlighet att göra sig en bra affär genom köpa en fastighet till ett underpris gör hon det. Hon tvekar inte att låta advokater hota gamlingar.

På något sätt påminner hon om Mona Sahlin eller "Kristi brud". Ebba Busch verkar tycka att de regler och de förväntningar på hederlighet som gäller för oss vanliga människor inte gäller för henne. Hon verkar tycka sig stå över detta.

Jag tror att affärerna kommer att eskalera kring henne, likt det som kom fram kring Mona Sahlin. Proppen har gått ur flaskan. Många i Uppsala har nog historier de vill berätta. Det är inte spinn-doktorerna bland sossarna som hittat på allt detta. Det har fru Ebba Busch själv skött om.

Skulle därför tro att KD har en ny partiledare inför nästa val.
Senast redigerad av BorgeH 2020-10-10 kl. 13:55.
2020-10-10, 13:33
Moderator
TheLuckys avatar
Ebbas mäklare är alltså bror till influencern som Ebba festade med vilket sedan Strandhäll använde som skäl till att misstroendeförklara Ebba. Det är ingen slump att det här två händelserna hänger ihop. https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/theo-dietz-hemliga-roll-vid-ebba-buschs-miljonkop/
2020-10-10, 13:34
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Men HUR kan man pressa någon att sälja?Pistol mot tinningen? Gubben har erkänt att han blev starstrucked av Ebba , var fanns släktingarna då?

Hmm så du hävdar att bedrägeri bara räknas om någon håller en pistol mot ditt huvud?

Tja vi kan nog inte diskutera det vidare din rättsuppfattning är för konstig.
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Så Ebba ska vittna om Esbjörns tillstånd? Det har kanske inte fallit dig in att Ebba inte brydde sig om hans tillstånd eller till och med utnyttjade det för att få köpa hans gård.

Det har absolut fallit mig in att det är en möjlighet, men du verkar redan ha bestämt dig för att det är så, utan att ta reda på om så är fallet. Det är att döma i förtid, vilket är helt bakvänt. Därför åter till - Det första som ska göras är att ta reda på vad Esbjörn är i för skick. Om han är något annat än pigg och klar, så är det helt klart så att Ebba har handlat fel, men det är liksom det som är nyckeln till det hela.

Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
Ja det finns 80+ som är pigga och alerta jag säger inget om det. Men för alla jämfört med yngre ålder går vår mentala kapacitet ner. Främst när det gäller hastighet. Äldre blir därmed mer lättstressade och en del som inte vill erkänna dina svagheter säger också ja till sådant som är skadligt för dem. Därför är äldre äldre överrepresenterade som brottsoffer för olika telfonbedrägerier.

Att åldras är skit, det är tyvärr någon slags boomer influerad trend att man inte skall kännas vid detta.

Sen att man tror att man är slut som 50 eller 60 åring helt bisarrt men för alla så börjar en snabb nedgång mellan 70-80

Ja, och det gör det troligt att saker och ting har gått osnyggt till här, men man ska inte döma folk utefter vad som är troligt, utan utifrån vad som faktiskt har hänt.
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Från Ebbas fb.

Det här är en text jag hoppas jag inte hade behövt skriva, för det jag ska berätta rör min privata sfär. Detta med anledning en artikel i Expressen som handlar om ett husköp.

Jag har köpt ett hus som jag inte tillträtt. Det har stått övergivet under många år. Det är obebott, står igenvuxet och är idag obeboeligt. Det saknar bland annat fungerande avlopp och behöver omfattande renovering. Men jag har önskat köpa det, för att det är i närheten av det hus där mina barn bor deltid, och för att kunna ge dem en trygg uppväxtplats nära båda sina föräldrar.

Jag har varit noggrann med att säkerställa att allt ska gå korrekt och schysst till. Jag har kontaktat ägaren via bekanta med min initiala förfrågan om att köpa tomten. Jag har låtit göra två värderingar. Jag har tagit in Anticimex för en omfattande besiktning med protokoll. Vi har kommit överens om ett pris, som säljaren Esbjörn har föreslagit utifrån de värderingar som mäklare har gjort och utifrån de kostnader (för sanering av tomten, bortforsling av avställda bilar, urstädning av fulla förråd) samt renovering som beräknats av hantverkare. Vi har upprättat ett formellt, standardiserat köpekontrakt med hjälp av ytterligare en mäklare, och jag har betalat handpenning.

Men i samband med att tillträdet skulle ske, framkom det en rad oklarheter hos säljaren. Helt plötsligt fick jag reda på att det finns två andra personer i Esbjörns närhet som har starka synpunkter på försäljningen. Två personer som menar sig ha anspråk på fastigheten och som har egna ekonomiska intressen i saken. Jag har nu via Esbjörns ombud fått höra att den ena påstår sig ha fått fastigheten som en gåva.

Dessa två hävdar att säljaren inte är kapabel att fatta beslut och att de för hans talan. Detta har jag inte sett några tecken på. Tvärtom har han till exempel under våra samtal lyft möjligheten att stycka tomten för att få ett högre pris. Samt kontaktat andra som uttryckt intresse för fastigheten för att se om de önskar buda över mig. Jag har känt mig trygg och övertygad om att Esbjörn varit både klar och fullt kapabel att ta egna beslut.

Givet den uppkomna situationen har jag därför i detta läge sagt till Esbjörn att han behöver skaffa sig juridisk rådgivning för att reda ut sin egen situation. Någon som kan ta tillvara hans intressen, och räta ut frågetecknen. Jag är mån om att oklarheterna reds ut, både för min egen och för Esbjörns skull.

Precis som att jag varit noggrann med att göra allt korrekt fram till att vi kom överens om försäljningen, är jag nu lika angelägen om att det här ska avslutas korrekt, oavsett hur det nu kommer att gå.

Eftersom vi har skrivit ett köpekontrakt och jag har betalat en handpenning så behöver också den situationen redas ut på ett på ett formellt korrekt sätt.

Ett kontrakt, som det vi har undertecknat, finns ju inte bara där för köparens skull, utan också för säljarens. Kan man som privatpersoner inte lösa ut en juridisk fråga så behöver man ibland anlita jurist. Så dialogen sköts nu med hjälp av juridiska ombud, från båda håll, så att allt även i fortsättningen ska gå riktigt till.

Jag hoppas att frågan löses snabbt, för allas skull. Jag har agerat i god tro. Jag kommer inte att genomföra denna affär om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill. Och självfallet inte om han skulle vara att betrakta som inkapabel att fatta beslut, tvärtemot hur jag och andra uppfattat honom. Jag hoppas nu att detta kan lösa sig på bästa sätt.

Men med ett taxeringsvärde på nästan 3,5 miljoner? Haha. Det är en riktigt jävla bra tomt Ebba hittat (letat upp).
2020-10-10, 13:35
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det är väl inte ovanligt att man sänker priset en aning vid en snabb och smidig affär, inte minst när mäklare inte tar hand om försäljningen och ska ha ett par hundratusen för besväret. Det hade varit skillnad om Ebba Bush fått huset för halva priset.
Tror inte det är så vanligt att man säljer under värderingen. Varför ska man göra det? Särskilt inte när man har en spekulant som till och med sökt upp säljaren självmant. I det läget är det närmast läge att höja en smula. Tror inte gubben var vid sina sinnens fulla bruk.
Medlem
Det verkar som Ebba skött detta korrekt. Tycker mest synd om gubben som har giriga släktingar. Han kanske verkligen inte ville ge bort gården och tyckte det var en bra lösning att sälja den till någon utomstående.
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Till skillnad från dig och mig så har Ebba träffat Esbjörn. Hon har en klart bättre bild av om det är rimligt att gå vidare eller inte.

Men Esbjörn egna berättelse väger ändå tyngre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in