2020-10-07, 11:59
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Dessa programmerare och ingenjörer har Tesla/Musk tillgång till.[/b]

Vanligtvis brukar det vara svårt för företag att ens dela resurser mellan avdelningar och team. Men Elon har säkert löst detta också. Man får inte glömma att han är Messias.
Citera
2020-10-09, 03:22
Medlem
wwrs avatar
Man kan jämföra Tesla FSD med Googles Waymo. Waymo har självkörande bilar som "fungerar" inom ett begränsat förortsområde i Phoenix. Men bilen övervakas av personal från en central. Den verkar användas främst när det inte regnar och har säkert andra begränsningar. Waymo använder Lidar. Tesla använder kameror.

https://youtu.be/idbfVXN52qw
https://youtu.be/__EoOvVkEMo

Det är förmodligen ganska krävande att vara säkerhetsförare. De måste hela tiden bedöma om bilens agerande är rimligt. De vet ju inte hur bilen planerar att lösa trafiksituationen. När man kör själv vet man att man kommer att stanna en bit framför fotgängaren, men man vet inte vad bilen kommer att göra.
Senast redigerad av wwr 2020-10-09 kl. 03:43.
Citera
2020-10-09, 06:01
Medlem
wwrs avatar
Kul karta med vilken EV som säljer bäst i vilket land. Säljer verkligen Tesla bäst i Kina?
https://insideevs.com/news/447987/best-selling-electric-cars-worldwide-tesla-model-3/amp/
Citera
2020-10-09, 11:10
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Förarlösa lastbilar har de redan. - Men inte billigare batterier. Flygplan kräver 400/500 watt/kilo så det ligger nog 5 år i framtiden. Tåg, Fartyg - You name it - Allt utom Teslas återvinningsbara rymdraketer kommer att gå på batterier i framtiden.

Igår släppte Starlink ytterligare 60 satelliter. Men det står inte i svenska tidningar, de skriver om Greta istället, kränkta bögar, kränkta afrikaner, ensamkommande "barn" osv och nazism. - Man har återvunnit samma raketer 3-5 ggr.

Den här tråden handlar om Tesla. Tesla har inga raketer och inga satelliter. SpaceX ägs inte ensamt av Musk, så han kan inte hantera SpaceX som hans privata sidoprojekt. SpaceX är alltså ett helt separat bolag, med egna anställda, som inte kan "lånas över" till Tesla.

Citat:
ATM har tydligen kostat Tesla 5 miljarder dollar. Varav mycket betalats med aktier. 5 Miljarder dollar är vad Apple lagt ner på sitt spektakulära nya fräna tuffa huvudkontor som blev flera år försenat i planeringen. - Nu vet ni vad cheferna på Apple sysslar/lägger energi/prioriterar på dagarna och ni vet vad Teslas chefer sysslar/prioriterar på dagarna.

Apple kan lägga flera miljarder på ett nytt huvudkontor eftersom de tjänar enorma pengar. De har många anställda och behöver således ändamålsenliga lokaler.

Cheferna på Apple verkar fokusera på att driva verksamheten framåt med bra lönsamhet och på att tjäna pengar. Tesla verkar inte det minsta fokuserade på att tjäna pengar. Deras stora inkomstkälla hittills (netto) har varit att sälja nya aktier och genomföra nyemissioner..
Citera
2020-10-09, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Den här tråden handlar om Tesla. Tesla har inga raketer och inga satelliter. SpaceX ägs inte ensamt av Musk, så han kan inte hantera SpaceX som hans privata sidoprojekt. SpaceX är alltså ett helt separat bolag, med egna anställda, som inte kan "lånas över" till Tesla.

Apple kan lägga flera miljarder på ett nytt huvudkontor eftersom de tjänar enorma pengar. De har många anställda och behöver således ändamålsenliga lokaler.

Cheferna på Apple verkar fokusera på att driva verksamheten framåt med bra lönsamhet och på att tjäna pengar. Tesla verkar inte det minsta fokuserade på att tjäna pengar. Deras stora inkomstkälla hittills (netto) har varit att sälja nya aktier och genomföra nyemissioner..

Amazon är Ullared på steroider. Google är en sökmotor. Väldigt substansfullt långsiktigt. - Apple? Tillverkar dom ens något själva eller är det 100% underleverantörer och kinesiska löneslavar? Vad lägger Apple ner något på att bygga och utveckla egna batterier? Vem får patentet på det? Tesla är en långsiktig investering. Teslas programvara/knowhow är way before Apples kinesiska mobiltelefoner.

Enda anleningen till att Musk inte gör en sökmotor idag är för att han tycker att det är trams. OK. Vems nät tänker Apple anlita i framtiden? Starlink tror jag.Vem laddar mobilerna i framtiden med energi? SolarCity. Tror jag. Tesla är ingen bil. Det är ett energilagringsföretag. Deras senaste investeringar av bla ATM tyder på att han vill seritillverka tillverkningslinor av batterier med Teslas patent. Vem levererar paketen från Amazon i framtiden med drönare osv. Tesla tror jag.

Apple behövde längre tid och ploanering att bygga ett nytt huvudkonor än vad det tar för Musk att bygga upp Stalink. (som sannolikt börjar "leverera" över Nordamerika 2021) Samtidigt som han bygger bilar. Om du tror att Musk är en traditionell företagare så har du fel. Han flyttar folk om det behövs. Han bygger inga "livstilar" och "varumärken" han tillverkar maskiner som bygger maskiner.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-10-09 kl. 13:54.
Citera
2020-10-09, 13:50
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Amazon är Ullared på steroider. Google är en sökmotor. Väldigt substansfullt långsiktigt. - Apple? Tillverkar dom ens något själva eller är det 100% underleverantörer och kinesiska löneslavar? Vad lägger Apple ner något på att bygga och utveckla egna batterier? Vem får patentet på det? Tesla är en långsiktig investering. Teslas programvara/knowhow är way before Apples kinesiska mobiltelefoner.

Enda anleningen till att Musk inte gör en sökmotor idag är för att han tycker att det är trams. OK. Vems nät tänker Apple anlita i framtiden? Starlink tror jag.Vem laddar mobilerna i framtiden med energi? SolarCity. Tror jag. Tesla är ingen bil. Det är ett energilagringsföretag. Deras senaste investeringar av bla ATM tyder på att han vill seritillverka tillverkningslinor av batterier med Teslas patent. Vem levererar paketen från Amazon i framtiden med drönare osv. Tesla tror jag.

Jag får hjärnblödning av att läsa din inlägg (som dessutom i extremt liten grad berör mitt svar till dig). Sansa dig för helvete, det du skriver har ju ingen som helst markkontakt. Skicka blommor till min fru som förlåtelse om hjärnblödningen tar kål på mig.
Citera
2020-10-09, 18:22
Medlem
Att Tesla ska producera batterier utan helvete har vi läst i tråden men går dessa att återvinna ?
Eller blir det några år framöver som alla andra planer mån tro i Teslas framtid ?
Citera
2020-10-09, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Att Tesla ska producera batterier utan helvete har vi läst i tråden men går dessa att återvinna ?
Eller blir det några år framöver som alla andra planer mån tro i Teslas framtid ?

Återvinningen är redan involverad/planerad innan de ens hade det nya batteriet i sin hand. Det ses som en naturlig del av produktionen. En mineral/metalltillgång. Tesla är ingen daytrading/jackvegas aktie. Den skall ses i "femårsplaner". (enligt mig) Det är långsiktigt man skall planera om tex 2030 t r o r jag att Apples appförsäljning är på dekis och att det ingår en mobiltelefon i ditt "happy meal". Att Amazons ullared är på dekis och att Googles sökmotor ersatts av AI. Jag tror inte ens att Microsoft är så kaxiga 2030. Redan idag har DARPA virtuella attackflygplan som slår mänskliga piloter i dogfights "Big Time" och det är avancerat. De amerikanska piloterna har inte en chans mot AI. Att sätta människoapor framför spakarna i fordon är "off the record" framöver. Tesla är världsledande på AI.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-10-09 kl. 19:31.
Citera
2020-10-09, 19:39
Medlem
Citat:
Återvinningen är redan involverad/planerad innan de ens hade det nya batteriet i sin hand. Det ses som en naturlig del av produktionen. En mineral/metalltillgång. Tesla är ingen daytrading/jackvegas aktie. Den skall ses i "femårsplaner". (enligt mig) Det är långsiktigt man skall planera om tex 2030 t r o r jag att Apples appförsäljning är på dekis och att det ingår en mobiltelefon i ditt "happy meal". Att Amazons ullared är på dekis och att Googles sökmotor ersatts av AI. Jag tror inte ens att Microsoft är så kaxiga 2030. Redan idag har DARPA virtuella attackflygplan som slår mänskliga piloter i dogfights "Big Time" och det är avancerat. De amerikanska piloterna har inte en chans mot AI. Att sätta människoapor framför spakarna i fordon är "off the record" framöver. Tesla är världsledande på AI.
Ok så återvinningen är planerad men finns inte nulägen kan jag tolka ditt svar så ?
Citera
2020-10-09, 19:47
Medlem
Citat:
Jag tror du ska ta det lugnt ikväll med spriten... att växa och tro som företag med framtida visioner är helt ok, men att skjuta upp problemen hela tiden kommer inte lösa något ,utan människor vill se hanterbara saker efter batteriet är dött.. m.m
Citera
2020-10-09, 19:48
Medlem
Citat:

Apple behövde längre tid och ploanering att bygga ett nytt huvudkonor än vad det tar för Musk att bygga upp Stalink. (som sannolikt börjar "leverera" över Nordamerika 2021) Samtidigt som han bygger bilar. Om du tror att Musk är en traditionell företagare så har du fel. Han flyttar folk om det behövs. Han bygger inga "livstilar" och "varumärken" han tillverkar maskiner som bygger maskiner.
Vad har Starlink med Tesla att göra? Och varför ersätta ett överlägset fibernät med satelliter?
Citera
2020-10-10, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

Elon Musk äger mer än 50% av aktierna i SpaceX och har således en hel del att säga till om. SpaceX är dessutom mycket noga med vilka de låter köpa aktier i företaget. SpaceX är privat och får därför själva bestämma vilka som får köpa aktier i företaget. Så det lär finnas väldigt få om några aktieägare i SpaceX som är så irrationella att de inte ger Elon Musk fria tyglar.

SpaceX och Tesla har en hel del sammarbeten. De flesta som sitter i styrelsen på Tesla sitter också i styrelsen på SpaceX. Ett annat exempel är chefen för SpaceX materials engineering som också är chef över samma avdelning på Tesla och många av ingenjörerna på den avdelningen jobbar på båda företagen. SpaceX och Tesla skickar dessutom regelbundet ingenjörer från ett företag till det andra om det uppstår problem som ena företaget är bättre på att lösa. Ett exempel:

https://www.cnbc.com/2020/05/28/tesla-sent-20-employees-to-temp-at-spacex-filing-shows.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in