Citat:
Jag läste SSPA-konsortiets slutrapport från 2008 och de resonerar såvitt jag förstår ungefär som du avseende systemteknikern Sillastes uppgifter och tidslinjen. De placerar bogvisirets lossande 10 minuter tidigare än JAIC och menar att systemteknikerns teckning visar hur det såg ut innan detta. Jag förstår inte riktigt hur de kommer fram till att maskinpersonalens tidsangivelse om 01:15 skulle blivit så fel, liksom tidigare uppgifter om när ’Häire häire’ fick ut.Det var du skriver om frågade om sprinklers och brandalarm och jag och någon annan som förklarade tyskarnas slutsatser. Jag har inte lanserat det som något spår. Däremot är alla sådana detaljer förstås av värde, exempelvis för tidslinjen.
Ja, det är möjligt att rampen hålls uppe av motsjön. Det är också möjligt att rampen är uppe för att visiret inte ännu trillat av. Ingen har ju sett det göra det. Inga observationer av den förmodade öppna rampen ses av mannen i maskin eller någon annan.
Sillastes observation sker av precis allt att döma ett tag efter de stora smällarna och den kraftiga slagsidan. Det innebär att slutsatsen att bogvisiret här trillat av är minst lika spekulativ som att det sitter kvar.
Ja, det är möjligt att rampen hålls uppe av motsjön. Det är också möjligt att rampen är uppe för att visiret inte ännu trillat av. Ingen har ju sett det göra det. Inga observationer av den förmodade öppna rampen ses av mannen i maskin eller någon annan.
Sillastes observation sker av precis allt att döma ett tag efter de stora smällarna och den kraftiga slagsidan. Det innebär att slutsatsen att bogvisiret här trillat av är minst lika spekulativ som att det sitter kvar.
Mitt största frågetecken är dock VM Linde och hans besök på bryggan ca 01:00. Den tidpunkten har jag uppfattat som rätt säker, men då skulle han ju knappt hunnit börja gå nedåt innan den kraftiga slagsidan inträder. SSPA har också uppskattat att det var rejäl (10 grader?) slagsida redan vi 01:00 när befälhavaren var på bryggan. Det borde ju varit närmast panik där redan då i så fall, men det är inte alls intrycket VM Linde förmedlar.