Ursprungligen postat av
notknapparen
J*erry ringer den 18 maj till polisen för att tipsa dom om att H*annas lägenhet inte är kollad. I samtalet berättar han att han ringt redan på tisdagen för att lämna tips, men han blir inte uppringd.
Min känsla är att han känner i djupet att något inte stämmer, men det är något som han helst inte vill tänka på heller. Det är många saker som gör att jag är övertygad om att även han är på många sätt förd bakom ljuset av SD, att JG är liksom alla närs SD mycket påverkad av honom och hans versioner, men inne i JG som pågår en kamp.
A 158 ,s. 326
JG ringer larmcentralen 18 maj 00:45:
"[...]P: Hej, vad kan jag hjälpa dej med?
M: Ja, jag har berätta för din kollega där alltså att de är klart jag är som många andra väldigt
orolig över ehh Lenas försvinnandet å så där. Å och jag har förstått att ja dom har kollat upp
hennes lägenhet å sen även Stefans ehh Dav ... Davidsson, men, men hans fru, har dom kollat
upp hennes lägenhet å liksom hon bor alldeles vid ... ja några hundra meter ifrån Lena. Å
alltså jag känner alla, alla tre, vi umgås väldigt mycke å så där å ....
P:Mmm,mmm
M: Ehh jag prata med Stefan en ungefär 23 i, i måndags ehh han va hos mej å kolla på min
trappa här
P:Mmm
M: Och jag har så otroligt svå1t å tänka mej allt detta men, men jag menar ehh Lena är borta
liksom å så liksom jag antar att ni har redan kollat upp, men, men de fanns liksom inget sånt
där spärrband, nått sånt på Hannas lägenhet. Så det förvånade mej.
P: Mmm, alltså vad som är gjort å inte gjort i de här ärendet ...
M: Ja jag förstår, jag förstår
P: kan jag ju inte säga dej, men däremot så om du vill prata med ansvarig utredare, så kan jag
se till så att hon kontaktar dej om de är så att du har ehh några uppgifter eller funderingar
eller om du vill prata med henne istället i de här.
M: Ja, jag ringde redan i tisdags å jag prata med Annelie Boman i tisdags ...
M: å hon skulle, hon skulle sätta mej i kontakt med någon, men ingen har ringt å så, jag har
inget specifikt liksom, de är bara att jag känner alla å jag har mycket detaljer. Jag känner
mycke väl till, mycke som har hänt så att säga, men, men inte den senaste tiden. Men om den
hjälper att klara bilden eller så verkligen liksom ja, ja jag har liksom, jag visste dom skulle
åka till USA å allt där och att dom fick åka å så där, men ja de är liksom (småskrattar) [...]"
/.../
"M: Men jag skulle inte kunna ha nån .. på något vis ha tänkt nånting på de här sättet. Jag vill
så, så, så mycke gärna att de är nån annan förklaring, de är liksom ehh ja, å de är så, man kan
inte sluta tänka på de, jag och flera andra gör de, geocachingkompisar som känner henne så
pass väl å
P: Jo men de förstår jag alltså att man funderar när sånt här händer, å om man är väldigt nära
bekanta. De är ju ...
M:Mmm
P: om man alltså man, man snurrar ju runt bollen hela tiden, tittar på olika håll vad som kan
ha hänt å vad som inte har hänt å ehh såna saker.
M: Ja för att allting verkar så otroligt osannolikt alltså att hon, alltså jag känner Lena väl.
Hon, hon är väldigt spontan å hon kan ... men hon skulle aldrig lämna Aron hemma
P: Nej
M: å inte låsa dörren, de skulle hon aldrig göra. Å de är hans födelsedag, hon har inte förstört
hans födelsedag ...
M: att men, men hon, ja hon är oberäknelig också faktiskt i när hon blir uppskruvad och just i
i när det är kärlek som är inblandat och just
M: För då, jag vet inte fan va hon skulle kunna göra själv.
M: för att, men mmm
P: Men alltså, du träffade ju henne för tre veckor sen, du känner henne väl, tror du hon skulle
kunna göra sej själv illa på något sätt å?
M: Ehh (suckar) njaehh saken är alltså att hon, hon, hon är instabil så att säga
M: men hon älskar sina barn
M: Hon är en sån typ person tror jag som, hon skulle genomlida livet för barnens skull så att
säga
P: Okey,ja
M: men, men, men ehh ja å hon är väldigt intelligent å väldigt å hon är väldigt pålitlig å så
där, så att de finns så mycke om man säger ehh olika nyanser till hela det här förhållandet ehh
å så vidare. Och att de va, dom har hållit mig bakom kuliserina i ett och ett halvt år och jag
hade ingen aning om de och vi umgicks flera gånger per vecka tillsammans å jag hade ingen
aning om de.
P:Nej
M: så att, å Hanna, Stefan fru,jag umgås med henne precis lika mycke och även om hon, du
vet när man börjar tänka tillbaka å, och om, om, om dom skulle vara som bräcklig som en
som person som skulle försöka utföra sån här, har dom planterat ideer i mitt huvud så att säga "
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Här pratar JG om bilnyckeln, som H*anna sagt till JG att de bara hade en... att detta frågar han sig kunde vara planterad info?
Och sedan berättar han om USA resan som de åkte på.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ----
[...]"M: Och jag menar de har gått nu (suckar) va äre 48 ehh snart 72 timmar
M: och om hon finns i liv, får man se till att hon måste liksom komma tillrätta liksom
M: Å då tänker man att kan hon finnas i den lägenhet alltså
P: Menar du hans förre detta frus lägenhet eller?
M: Ja dom är gifta
P: Dom är gifta okey
M: Dom har separerat
P: Men dom bor inte tillsammans då?
M: Nej, å dom bor på samma gata, men hon bor precis bakom Lena
P: Ja,ja ja
M: ( ohörbart) knackar på dörren å så där, och då tänker man liksom och eftersom hon är fru,
man, man, man tänker liksom, har ni kollat där, lägenhet, hennes lägenhet liksom. Barnen är
hos mormor, hos Hannas mamma
M: så. Ja de bara, de bara, de bara de slår mej liksom
P: Ja, jo men jag förstår att de du, du att de snurrar friskt i huvet, man funderar på å vrider å
vänder på, på, på vad som kan ha hänt å inte hänt å
M: Ja,jag satte mej i bilen å åkte, åkte iväg. Jag bor i Almby, men jag åkte iväg å jag såg
ingen sån där lapp på, på Hannas dörr ...
M: De liksom gjorde att jag tänkte på har dom fan varit där, för där borde dom har varit, de är
liksom, de känns nog rätt så naturligt i en liksom investigation, så att säga men
M: Åsen (suckar) å nej, om dom gick ihop, liksom dom två, då kanske hon är där liksom"[...]
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -
Faktiskt förstår jag JG. Jag skulle också kontakta polisen och skulle också undra varför ingen ringer upp mig när jag säger mig ha mycket info.
Förhör med JG 19 maj, kl 09:41:
A 150, s.220
[...]"Jerry har kontaktat polisen i ett tidigt skede, redan under onsdagen. Han vill påtala att han har
uttryckt att han vill bli förhörd eftersom han själv anser att han kan ha viktig information att
lämna. Jerry har sedan kontaktat polisen vid ytterligare två tillfällen och lämnat sina
kontaktuppgifter.
Han tycker att polisen borde ha kontaktat honom tidigare, han är av uppfattningen att han har
gjort allt han kan för att få kontakt.
Jerry tror inte att Lena har försvunnit av egen vilja. Lena satte alltid sina barn först och skulle
inte lämna huset av egen vilja. "[...]