2020-10-08, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ok, Hur vi skapades beskriver man här på ett sätt som alla borde lära sig om hur Universeum skapades när det inte fanns tid.

Räcker det?

Aha du får gärna förklara för oss andra mindre vetande universums uppkomst. Historien om big bang och liknande är lika meningslös som något annan historia. Du vet fortfarande inte om det är någon som har designat och planerat världens uppkomst så som den är skapad. Om tiden kan stå stilla eller till och med gå baklänges så kanske denna entitet som har skapat univsersum kan spola tiden fram och tillbaka som i en film och se vad som händer.
Senast redigerad av larsjohansson 2020-10-08 kl. 21:57.
Citera
2020-10-08, 22:10
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Aha du får gärna förklara för oss andra mindre vetande universums uppkomst. Historien om big bang och liknande är lika meningslös som något annan historia. Du vet fortfarande inte om det är någon som har designat och planerat världens uppkomst så som den är skapad. Om tiden kan stå stilla eller till och med gå baklänges så kanske denna entitet som har skapat univsersum kan spola tiden fram och tillbaka som i en film och se vad som händer.

Du har inte sett de 18 minuterna som jag tipsade om?
Jag är inte emot religion på något vis för den har styr mänskligheten innan riktiga lagar fanns.

Men se gärna de 18 minuterna och bilda dig en egen uppfattning om när och Gud kom till mänskligheten, jag kommer inte säga emot.
Citera
2020-10-08, 22:55
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Jag tycker att bibeln pekar ut både den falska guden och den sanne guden.
Problemet dom flesta har är att dom gör bilder av ordet sanningen. Hur kan man förvandla ordet sanningen till en bild i form av en människa? Det är idoldyrkan, vare sig man tror på denna bild eller ej.
Både religiösa och ateister är lika mycket idoldyrkare. Spelar ingen roll vad du tror.
Problemet är att man gör Gud till en bild i sitt huvud.

För mig och bibeln bekräfta, Gud, den sanne Guden är sanningens anda. Inte en vis skäggig gubbe. Bara sanningen.

Och visst tror jag på sanningen.

Men som Pilatus frågar, vad är sanningen då?

Hahaha. Den är ju alltid med dig. Framför näsan på dig.
Sanningen är det som gagnar oss alla, ingen undantagen, på allra bästa sätt. Sanningen måste vara allmängiltig, alltså objektiv. Det är en obönhörlig sanning. Det här med min sanning och din sanning, som man alldeles för ofta hör som det absoluta, är helt befängt och av falskaste falskhet.

Kärleken som anses var det högsta, är inte sann om den inte är av altruistisk natur. Alltså gagnelig för alla på allra högsta nivå. Om en kärlekshandling är selektiv så förfördelar man då oundvikligt någon annan. Jmfr det Jesus tog sig för genom att bota vissa medan andra endast fick åse det hela. Spelar ingen roll att det endast var trick och bluff. Vissa sjuka stod där i förtvivlan över sitt öde att ej vara en av de lyckligt utvalda. Ja det var vad de trodde.

Även om det hade varit äkta helbrägdagörande så hade just det selektiva varit allt annat än kärlek, nämligen likgiltighet. Likgiltighet vilket är just motsatsen till kärlek. Det är alltså icke hat som är motsatsen till kärlek, som det så ofta omnämns som, utan just klinisk cynism är det som är det motsatta och tillika så förfärliga.

Personlig kärlek kan endast ta plats i samspelet mellan man och kvinna, och de allena, fram till att deras barn har alstras som ett resultat av deras kärlek till varandra och då tar den villkorslösa föräldrakärleken vid och en kärlekens enhet har uppkommit, helt i enlighet efter naturens lagar

Kärlek är att bry sig om och ge objektet för ens givande det allra bästa och det inkluderar naturligtvis att ta hand om sig själv på allra mest gagneliga vis. Dvs att älska sig själv genom att vara altruistisk. En oändligt accelererande kärleksinteraktion helt enkelt. Det högsta!
Citera
2020-10-08, 23:09
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Det här med min sanning och din sanning, som man alldeles för ofta hör som det absoluta, är helt befängt och av falskaste falskhet.
Jag förstår kanske inte riktigt vad du menar och hur du tänker.
Min sanning är inte samma som din sanning.
Alla har bara sin egen sanning. Inget annat finns som är sanning.
Allt annat är sagor och vittnesmål som kan vara lögner.

Min sanning är GUD. Eller som Moses fick veta. "Jag är"
Sanningen är att "Jag är"

Att vända sig till Gud är för mig samma som att vända mig inåt och titta på mig själv.
Konfronterar sig själv. Allt det där som är svårt att konfrontera.

Som Det äckel som du känner för din egen existens
Din brist på kompetens och din impotens
Ditt eviga tvivel på din intelligens
Din längtan efter ordning och struktur och konsekvens,
Dom böcker som du borde läst men aldrig tittat i
Dom brev du aldrig skrivit och din fula fantasi
Du drömmer att du ligger med Brigitte Bardot
I tusen och en natt och sen i tusen och två
Du drömmer att du reser jorden runt som millionär
Och utan svårigheter får precis det du begär
Du drömmer att du lever i lyx och överflöd
Du önskar att en särskild som du tänker på var död
Du har lust att göra någon illa med en kniv
Och köra över någon med ett lokomotiv
Utåt vill du gärna verka mjuk och sensitiv
Fast du innerst inne helst vill vara rå och primitiv
Du älskar att se andra råka riktigt illa ut
Och tänka på små elakheter som du gjort förut
Du är rädd för att få syfilis och gonorré
Eller kanske cancer eller TBC
Annars är du för det mesta ganska så blasé
Och vägrar att ta ansvar och vågar inte se
Du snattar regelbundet om du bara kommer åt
Och för att nån ska bry sej om dej brister du i gråt
Du älskar att betrakta dej som missförstått geni
Och hellre än att gripa in så låter du bli
Du ljuger vanemässigt utan några samvetskval
Du har kanske inte råd att ha någon moral
Du hatar nog egentligen dej själv och det du gör.

Det är att vända sig till sanningen/GUD.
Citera
2020-10-08, 23:18
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Det är ju specifikt nutida kristna som har föreställningen att Gud är en helt genomgod mysfarbror som är obegränsad god och snäll och kommer se till allas väl i obegränsad omfattning. Som du själv säger så stämmer det mycket dåligt med hur världen är konstuerad och hur den fungerar.
Japp, just det som de kristna har så svårt att få ihop - teodicéproblemet. Man försöker lösa det med att världen är Guds motsats och något man inte ska anamma men då ställer sig genast problemet att han ju har skapat den, enligt de kristna. Ja då återstår bara löftet om det eviga livet om än outgrundligt - naturligtvis och ja det svaret blir kvarliggande livet igenom som en evig fråga och som bara blir (för)löst iom dödens dödsögonblick. Ja snacka om förlösare och tillika frälsare

Det säges så triumferande i de kristnas led att Guds löften de består minsann - Ja inget under därtill då de aldrig infrias
Citera
2020-10-08, 23:33
Medlem
Termos99s avatar
Kanske är så att bara Djävulen finns och funnits, denna har hittat på en och flera Gudar för människor att tillbe och sätta sitt hopp till. Bara för att se vad människor är beredda att göra med "Gud" på sin sida, och för Gud. Idèn låter lika trolig som någon annan. Det är ju en idè som är ganska svår att motbevisa för den som tror på den.
Citera
2020-10-09, 02:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Skulle det inte kunna vara så att det är Fan själv som hittat på det här med den gode Guden som vi efter döden kan få komma till, bara vi uppför oss som tillräckligt timida och blida och fogar oss i vad Fan satt upp för regler till oss för å få inträde till himmelen? Om det är så att det är Fan (människan?) som så att säga är pappa till Gud, ja då äro det berömda teodicéproblemet löst. Dvs: "Hur kan Gud vara god när han som världens skapare gjort den så ondskefull?"!

Vad säger ni religiösa? Varför är detta scenario jag beskrivit för er helt otänkbart, eller är det inte det?
Vad har ni då för lösning på teodicéproblemet? Att Gud rår i himmelen och Fan i helvetet, alltså efter och i döden! Det vet vi som vedertaget, eller? Fast vad med världen vi idag lever i? I livets värld där rår ju Satan, eller hur, och så eftersom den helt klart är ond!

Våldet styr, och säg inte emot mig för då skjuter jag ner er! Gud har alltså ingen reell makt i denna värld eftersom Guds Rike, som skall sökas först av allt Matt 6:33, inte eftersöks i det materiella av en enda. Inte en enda gör vad Gud vill vi skall göra Rom 3:11-12. Inte en enda "fiskare" finns, för Jesus att idag tillgå! Att Guds Rike finns inom oss är rena rama fanstyget och värre än tröst.

Finnes ett värre inferno än en värld av livsformer där alla är tvingade att äta upp varandra för att överleva? Går det ens i den vildaste fantasi att uppbringa någon värre situation överhuvudtaget än vår värld av idag, där att gömma sig i döden är det bästa som man kan ta till? Jag vill svara ett entydigt NEJ! Jag kan det iaf INTE! Kan ni?

Ja kanske det ändå finns något som är det värsta av allt, nämligen:
"Det skall komma en dag när det inte längre går att gömma sig i döden, så att säga i mängden!
Finns det ingen skillnad här i livet så finns det sannerligen så i döden, var så säkra på detta öde!
"

Tror det här kursiva i de två sista meningarna är en blandning av texter från Bibeln och Sören Kierkegaards Samlade Verk.

Ja, när det timliga och det eviga möts.....
För två tusen år sedan sa Jesus att det fanns en annan värld och att Satan var vår världs furste. Han sa att vår värld skulle gå under efter en tid av svårt lidande men att de som var värdiga hade ett annat liv att vänta i den andra världen. Men först skulle hans ord spridas till alla folk. Vilket fullbordades med internet.

Innan slutet kommer Jesus till jorden med stor makt. Det liknar filmerna om invasion från rymden, men de onda finns i verkligheten på jorden, den jord som en gång iordningsställts av Gud.
Citera
2020-10-09, 03:54
Medlem
Citat:
Skulle det inte kunna vara så att det är Fan själv som hittat på det här med den gode Guden som vi efter döden kan få komma till, bara vi uppför oss som tillräckligt timida och blida och fogar oss i vad Fan satt upp för regler till oss för å få inträde till himmelen? Om det är så att det är Fan (människan?) som så att säga är pappa till Gud, ja då äro det berömda teodicéproblemet löst. Dvs: "Hur kan Gud vara god när han som världens skapare gjort den så ondskefull?"!

Vad säger ni religiösa? Varför är detta scenario jag beskrivit för er helt otänkbart, eller är det inte det?
Vad har ni då för lösning på teodicéproblemet? Att Gud rår i himmelen och Fan i helvetet, alltså efter och i döden! Det vet vi som vedertaget, eller? Fast vad med världen vi idag lever i? I livets värld där rår ju Satan, eller hur, och så eftersom den helt klart är ond!

Våldet styr, och säg inte emot mig för då skjuter jag ner er! Gud har alltså ingen reell makt i denna värld eftersom Guds Rike, som skall sökas först av allt Matt 6:33, inte eftersöks i det materiella av en enda. Inte en enda gör vad Gud vill vi skall göra Rom 3:11-12. Inte en enda "fiskare" finns, för Jesus att idag tillgå! Att Guds Rike finns inom oss är rena rama fanstyget och värre än tröst.

Finnes ett värre inferno än en värld av livsformer där alla är tvingade att äta upp varandra för att överleva? Går det ens i den vildaste fantasi att uppbringa någon värre situation överhuvudtaget än vår värld av idag, där att gömma sig i döden är det bästa som man kan ta till? Jag vill svara ett entydigt NEJ! Jag kan det iaf INTE! Kan ni?

"Det skall komma en dag när det inte längre går att gömma sig i döden, så att säga i mängden!
Finns det ingen skillnad här i livet så finns det sannerligen så i döden, var så säkra på detta öde!
"

Tror det här kursiva i de två sista meningarna är en blandning av texter från Bibeln och Sören Kierkegaards Samlade Verk.

Både "Gud" och djävulen och alla andra gudar är koncept skapade av människan.
Inget fel med det, för det funkar om var och en tar ansvar för sin egen gud och inte lägger över allt på någon fånig yttre "allsmäktig ande"

Jesus sa "gud finns inom er" och "sök och ni ska finna"

Den som tror något annat behöver fundera en stund till.
Citera
2020-10-09, 04:18
Medlem
Citat:

"

Om nu Fan är allsmäktig gud, eller den allsmäktige Guden är ond (dessa satser synes mig ekvivalenta!) finns det väl ett omvänt teodicéproblem (diabolodicéproblem?) nämligen detta: varför upplever vi inte alla, i varje stund av livet, maximal ångest och smärta? Varför lever vi inte alla i dagens Somalia?

Teorin om (minst) två sinsemellan kämpande makter, där ingendera är allsmäktig, såsom inom exempelvis Zoroastrianismen eller den fornnordiska asatron förefaller mig mycket mera logisk och i överensstämmelse med verkligheten..!
Citera
2020-10-09, 05:57
Medlem
Citat:
Japp, just det som de kristna har så svårt att få ihop - teodicéproblemet. Man försöker lösa det med att världen är Guds motsats och något man inte ska anamma men då ställer sig genast problemet att han ju har skapat den, enligt de kristna. Ja då återstår bara löftet om det eviga livet om än outgrundligt - naturligtvis och ja det svaret blir kvarliggande livet igenom som en evig fråga och som bara blir (för)löst iom dödens dödsögonblick. Ja snacka om förlösare och tillika frälsare

Det säges så triumferande i de kristnas led att Guds löften de består minsann - Ja inget under därtill då de aldrig infrias

Jo men problemet med att en kristen Gud har skapat en värld som ser ut att vara motsatsen till kristen godhet är ju bara ett problem för kristna. Det är inte ett problem för att tro på någon Gud i största allmänhet.
Citera
2020-10-09, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Om nu Fan är allsmäktig gud, eller den allsmäktige Guden är ond (dessa satser synes mig ekvivalenta!) finns det väl ett omvänt teodicéproblem (diabolodicéproblem?) nämligen detta: varför upplever vi inte alla, i varje stund av livet, maximal ångest och smärta? Varför lever vi inte alla i dagens Somalia?

Teorin om (minst) två sinsemellan kämpande makter, där ingendera är allsmäktig, såsom inom exempelvis Zoroastrianismen eller den fornnordiska asatron förefaller mig mycket mera logisk och i överensstämmelse med verkligheten..!

Det är rimligare att tänka sig Gud som någon har skapat världen men inte har något intresse eller förmåga att se till varje varelses välbefinnande. Om någon har programmerat ett datorspel eller liknande så bryr den sig för den skull inte om varje karaktär eller att det går bra för dem. Å andra sidan så har den inget speciellt intresse av att plåga dessa "varelser" heller.
Citera
2020-10-09, 08:41
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Kanske är så att bara Djävulen finns och funnits, denna har hittat på en och flera Gudar för människor att tillbe och sätta sitt hopp till. Bara för att se vad människor är beredda att göra med "Gud" på sin sida, och för Gud. Idèn låter lika trolig som någon annan. Det är ju en idè som är ganska svår att motbevisa för den som tror på den.
Japp och vem står för det jävliga om inte människan. Det är alltså människan som är denne Djävul och en hel del av dessa människor har i olika men ändå väldigt lika former försökt skapa gudomligheter att för att kunna manipulera sina medmänniskor för att få makt och (ofta) sex samt världslig rikedom(*). Se alla kyrkor med påven som spetsfigur.

Rädsla för den lika påhittade personifierade Satan har varit deras vapen och himmelriket (ett liv i fridfull härlighet efter dödsögonblicket) har varit deras lockbete till att få människor att fastna på deras förslavande krok.

(*) Moderatorn Ruskigbuss har en gång för länge sedan startat en tråd där han visar på just detta (med källor), att Jesusläran långt ifrån är den första och enda på ungefär samma tema och med liknande ingredienser presenterade för folket.

Jag försökte leta efter denna mycket informativa tråd men fann den inte nu här på morgonen och jag har en tid å passa nu utanför hemmet. Kanske någon kan länka den, för den passar till det jag hävdar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in